Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Reisverzekering voor fietsers - Forum Wereldfietser

Reisverzekering voor fietsers

Welke reisverzekering is aan te bevelen voor kamperende fietsers?

Bij het doorlezen van de voorwaarden van een aantal verzekeraars is duidelijk dat die niet voor fietsers zijn bedacht.

Tips?
Fietsvakanties is ook wel een beetje een niche natuurlijk. Waar loop je dan precies tegen aan?
Op dit forum zijn eerder vergelijkbare vragen gesteld (38 hits bij "reisverzekering" in de onderwerptitel). Had je die reacties al gelezen?

search.php?keywords=Reisverzekering&ter ... ubmit=Zoek
Ik let altijd op 2 dingen:
*Zorgkosten verzekerd indien ik verongeluk en zorg nodig heb
*Controleren dat 'gewoon fietsen' (wat vakantiefietsen in feite is) niet stiekem is uitgesloten omdat ze het een 'extreme sport' vinden. En ja ik heb al polissen voorbij zien komen waar ze fietsen buiten verharde wegen al onder de 'extreme sport'-module scharen :roll:

Verzekering voor fiets/kampeermateriaal vind ik wat minder interessant.

Dit geldt overigens alleen voor reizen van max een paar weken binnen west europa. Gaat het om een fietsreis van een jaar naar het verre Oosten, dan zou ik waarschijnlijk op andere/meer zaken letten.
Zolang de fiets niet als vervoermiddel geldt voor de verzekering (zoals dat met een auto wel gebeurt) is het een probleem als je strandt met een niet te repareren fiets. Einde vakantie….
Polling schreef:
vr 05 dec, 2025 08:14
Zolang de fiets niet als vervoermiddel geldt voor de verzekering (zoals dat met een auto wel gebeurt) is het een probleem als je strandt met een niet te repareren fiets. Einde vakantie….
Maar hoe zie je dat voor je? Niet te repareren fiets is meestal (als het goed is)geen kwestie van financiën maar van aanbod onderdelen en expertise. Een auto kan je makkelijk vervangen. Ik denk niet dat verzekeraars een geschikte vakantiefiets gaan organiseren.
Berger schreef:
vr 05 dec, 2025 19:27
Polling schreef:
vr 05 dec, 2025 08:14
Maar hoe zie je dat voor je? Niet te repareren fiets is meestal (als het goed is)geen kwestie van financiën maar van aanbod onderdelen en expertise. Een auto kan je makkelijk vervangen. Ik denk niet dat verzekeraars een geschikte vakantiefiets gaan organiseren.
Dan zorgen voor een ander vervoemiddel, of een manier om met de kapotte fiets terug naar huis te komen… als de auto kapot is, wordt die ook gerepatrieerd door de verzekering, bij een fiets mag je het zelf uitzoeken.
De terechte vraag: waar loop je tegenaan?

Je hebt als vakantiefietser een heel ander risicoprofiel dan de doorsnee vakantieganger. Daardoor worden veel risico's afgedekt die voor een fietser niet zo relevant zijn, waarvoor je wel betaalt, en, wellicht vervelender, de specifieke risico's worden niet gedekt. Bergsporters hebben een soortgelijk probleem, en die hebben via de NKBV een eigen aanbod. Voor fietsers is er niets.

Sporten worden inderdaad verregaand uitgesloten. Naar mijn indruk veel meer dan enkele jaren terug. Zo staat er nu in mijn inmiddels oude polis: "wandelen in de bergen, alleen via gebaande paden die ook geschikt zijn voor ongeoefende wandelaars". Niet bepaald het activiteitenprofiel van een actieve vakantieganger. Over fietsen staat er steevast niets, maar de algemene uitspraken stellen niet gerust.

Met de auto heb ik een keer een nieuwe brandstofpomp moeten laten invliegen door de verzekeraar naar IJsland. Dat werd georganiseerd en gedekt. Ik realiseer me dat als je een Rohloff naaf nodig hebt dat niet het geval is. Waarbij ook het aspect 'wordt voor je georganiseerd' erg fijn is.

Als fietser ben je ook kwetsbaar voor blessures etc waardoor je niet meer jezelf kunt verplaatsen. Stalling van je fiets niet zo eenvoudig is. Zonder fiets je bagage nauwelijks te verslepen is.
Bagage ligt vaak noodzakelijk in een tent - wat ING en NN bijvoorbeeld uitsluiten. Fietsen worden vaak niet of slechts tegen een absurd laag bedrag gedekt.

Je hoeft niet iedere scheet te verzekeren. Maar na een ernstige gebeurtenis zijn mensen toch vaak behoorlijk van hun sokken geblazen.

Ik heb een aantal verzekeraars bekeken.
- Consumentenbond info: https://www.consumentenbond.nl/reisverz ... d_source=1
- NKBV, alleen geen auto pechhulp dekking mocht je dat ook nodig hebben.
- LTA (geen uitsluitingen over sporten, echter geen auto pechhulpdekking)
- ASR (sporten kun je als optie toevoegen)
Er zijn er meer.
Misschien moet een afvaardiging van de wereldfietser eens langs een aantal verzekeraars voor een speciale vakantiefiets polis.
Ik bel altijd gewoon onze verzekeringsadviseur, die komt dan met een paar voorstellen en als ik vragen heb mail ik die, krijg ik netjes antwoord, dan de voorgestelde polis lezen en afsluiten als het bevalt.

Aan de mensen over laten die er verstand van hebben, moet je wel een goede adviseur hebben, en ja de meeste adviseurs werken met aantal verzekeraars maar meestal zit er wel wat tussen.

Gr ej
Ps. Heb dit niet gedaan voor dit onderwerp in het verleden maar als het voor de ene verzekering vraag werkt zal het vast ook wel voor ander verz vraag gelden….
Er zijn volgens mij maar een 3 zaken van belang bij een reisverzekering en dat is:
- vergoeding van de reddingskosten als je bv uit een ravijn gehelicopterd moet worden
- vergoeding van de ziektekosten als je ter plekke in een kliniek behandeld moet worden dan wel in een ziekenhuis opgenomen moet worden (dit zijn kosten van het meerbedrag van wat hetzelfde in NL zou kosten, en dat is vaak héél véél).
- repatriëring naar huis.

Alle andere kosten zijn m.i. niet echt interessant; deze problemen zijn vaak zelf zonder al te hoge kosten op te lossen dan wel alternatieven voor te verzinnen. Daarvoor hoef je m.i. geen verzekering te hebben.

Met het bovenstaande in acht genomen, voldoet (o.h.a.) elke reisverzekering.
Ik heb gewoon de AWNB reis- en annuleringsverzekering, het gehele jaar doorlopend.
Heb paar problemen gehad en allemaal uitgekeerd.