Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Nieuwe fiets - Pagina 4 - Forum Wereldfietser

Nieuwe fiets

Yasmin schreef:
vr 14 nov, 2025 22:50

Ik fiets zo al jaren en ik fiets denk ik vrij veel, omdat ik geen auto heb en heb eigenlijk geen klachten. Behalve dan dat ik naar voren glijd op mijn zadel en ik iedere keer weer naar achteren moet gaan zitten en de fietsenmaker kon het niet oplossen. Verschillende zadels en anders afgesteld, maar ik houd dat is soms irritant, want dat kan bij een voor mij hele lange rit ( 70 a 80 km) wel eens gaan scheuren.
Ik ben geen expert en weet dus niet welke maat, geometrie etc. geschikt zijn voor jou.
Maar persoonlijk zou ik zeker geen fiets nemen met dezelfde maat, geometrie, afstelling etc. als je nu hebt.
Op meerdaagse fietstochten wordt dat schuren niet beter - integendeel, het wordt alleen maar erger.
Als algemene tip maak ik soms de vergelijking met trekkingrugzakken en orgasmes. Als je je afvraagt of die rugzak goed zit, dan zit hij niét goed; als je je afvraagt of je een orgasme gehad hebt, dan heb je er géén gehad, etc.
Als je je afvraagt of je goed zit op een reisfiets, dan zit je niét goed op.
Het is volgens mij verstandiger om in te leveren op technische wensen - rohloff of derailleur etc. - dan op rijcomfort.
Maar dat ben ik maar.
Veel geluk ermee.
derdekeer schreef:
za 15 nov, 2025 20:39
Yasmin schreef:
vr 14 nov, 2025 22:50

Ik fiets zo al jaren en ik fiets denk ik vrij veel, omdat ik geen auto heb en heb eigenlijk geen klachten. Behalve dan dat ik naar voren glijd op mijn zadel en ik iedere keer weer naar achteren moet gaan zitten en de fietsenmaker kon het niet oplossen. Verschillende zadels en anders afgesteld, maar ik houd dat is soms irritant, want dat kan bij een voor mij hele lange rit ( 70 a 80 km) wel eens gaan scheuren.
Ik ben geen expert en weet dus niet welke maat, geometrie etc. geschikt zijn voor jou.
Maar persoonlijk zou ik zeker geen fiets nemen met dezelfde maat, geometrie, afstelling etc. als je nu hebt.

Als je je afvraagt of je goed zit op een reisfiets, dan zit je niét goed op.
Het is volgens mij verstandiger om in te leveren op technische wensen - rohloff of derailleur etc. - dan op rijcomfort.
Heel erg bedankt voor je antwoord, want zoals ik begrijp geef je antwoord op een vraag, die ik aan twee verschillende fietsenhandelaren heb gesteld en waar ze geen antwoord op wisten. Ook niet of het aan de afstelling van de fiets ligt dat ik op mijn zadel naar voren schuif en dat dit niet prettig is in de lies.
Het kan dus zoals ik begrijp dus wel degelijk aan de maat en afstelling van de fiets liggen.
Even voor de zekerheid. Zelf geëxperimenteerd met de horizontale stand van het zadel.
Dat moet je niet aan een fietsenmaker vragen. Dat moet je zelf doen. Die man kost 1 € per minuut je denkt toch niet dat hij dat mm werk voor je gaat doen. En hoe zou hij dat moeten aanpakken.
WimB schreef:
zo 16 nov, 2025 11:52
Die man kost 1 € per minuut je denkt toch niet dat hij dat mm werk voor je gaat doen. En hoe zou hij dat moeten aanpakken.
- ik gun iedereen een goed inkomen.
- ik vind dat 'de fietsenmaker' hier op een negatieve manier wordt weggezet.
Zie zojuist pas dit onderwerp vandaar mijn ietwat late reactie maar is mijn Patria Terra soms iets voor jou, ik ben n.l. ook 1.74. Staat zowel op MP als op dit forum onder te koop.
Gr. Hans.
@Poppink:
Bijzonder. Ik lees geen negatief sentiment naar fietsenmakers in het bericht van WimB.

@Yasmin:
Ongevraagd advies voor zelf doen:
- Bepaal de ideale afstand voor/achter. Kijk of je deze positie met de huidige zadelpen kunt realiseren.
- Bepaal de ideale hoek op/neer. Kijk of je deze positie met de huidige zadelpen kunt realiseren.

Ik schrijf bewust "huidige zadelpen". De 'setback' moet bij jouw gewenste positie aansluiten, en sommige zadelpennen zijn makkelijker instelbaar dan andere.

Zelf heb ik onlangs het zadel van mijn partner beter ingesteld. Zij had (net als jij) de neiging om met de kont naar achteren te schuiven. De oplossing bij de partner was -paradoxaal- het zadel iets naar voren schuiven, en de neus een fractie naar beneden, zodat ze haar achterwerk beter op dat zadel kan fixeren. Sindsdien schuift ze niet meer naar achteren.
stelvio73 schreef:
zo 16 nov, 2025 13:12
@Poppink:
Bijzonder. Ik lees geen negatief sentiment naar fietsenmakers in het bericht van WimB.

@Yasmin:
Ongevraagd advies voor zelf doen:
- Bepaal de ideale afstand voor/achter. Kijk of je deze positie met de huidige zadelpen kunt realiseren.
- Bepaal de ideale hoek op/neer. Kijk of je deze positie met de huidige zadelpen kunt realiseren.

Ik schrijf bewust "huidige zadelpen". De 'setback' moet bij jouw gewenste positie aansluiten, en sommige zadelpennen zijn makkelijker instelbaar dan andere.

Zelf heb ik onlangs het zadel van mijn partner beter ingesteld. Zij had (net als jij) de neiging om met de kont naar achteren te schuiven. De oplossing bij de partner was -paradoxaal- het zadel iets naar voren schuiven, en de neus een fractie naar beneden, zodat ze haar achterwerk beter op dat zadel kan fixeren. Sindsdien schuift ze niet meer naar achteren.
Ik heb het o.a. gevraagd aan degene waar ik mijn fiets heb gekocht. Er bleken achteraf wel wat gebreken aan de fiets te zijn. Uiteraard heb ik eerst zelf gekeken wat er aan de hand kon zijn. Daar kwam bij dat het zadel niet naar mijn zin was, die zat niet lekker. Dus terwijl ik een nieuwe zadel kocht, heb ik gevraagd aan de fietsenhandelaar of hij toevallig wist waar het aan zal kunnen liggen, omdat ik het niet opgelost kreeg. En inderdaad ook een andere keer toen ik eveneens iets nodig had voor mijn fiets bij een andere fietsenmaker geinformeerd of hij toevallig wist waar het aan zal kunnen liggen, omdat ik daar zelf dus niet uitkwam. En met de huidige zadelpen kan het inderdaad niet. Maar dank je wel voor je bericht en advies.
stelvio73 schreef:
zo 16 nov, 2025 13:12
Zij had (net als jij) de neiging om met de kont naar achteren te schuiven. De oplossing bij de partner was -paradoxaal- het zadel iets naar voren schuiven, en de neus een fractie naar beneden, zodat ze haar achterwerk beter op dat zadel kan fixeren. Sindsdien schuift ze niet meer naar achteren.
Zoals ik het lees schuift Yasmin naar voren, niet naar achter :wink: .
Als je op de 2e hands fiets route zit, is het geen gek idee om eerst op je huidige fiets een fijne zitpositie te creëren, bijvoorbeeld door het kopen van een andere zadelpen of stuurpen. Daarna kan je de maten meten en op basis daarvan gaan shoppen op marktplaats.

Als je op de nieuwe fiets route gaat, mag je, als het een beetje meezit, op 2 maten proefrijden, wat aan het stuur en zadel rommelen voor of tijdens de proefrit, op meerdere soorten fietsen rijden, bij Jan Janssen en Velo de Ville kan je nog kiezen uit stuurpen, stuur, dan moet je het een beetje treffen met de verkoper en dan wordt je misschien wel heel goed geholpen.

Die Patria is bijvoorbeeld top, maar best sportief, misschien wel te sportief voor jou.
Net als nieuwe schoenen in het begin even wennen is is een nieuwe fiets met een andere geometrie of afstelling dat ook, dus laat je eens opmeten en ga op basis daarvan op zoek naar de voor jou juiste afstelling. Als het een nieuwe fiets moet zijn krijg je de kosten van zo'n meting vaak ook nog wel terug bij aanschaf.
Speeder300 schreef:
zo 16 nov, 2025 13:36
stelvio73 schreef:
zo 16 nov, 2025 13:12
Zij had (net als jij) de neiging om met de kont naar achteren te schuiven. De oplossing bij de partner was -paradoxaal- het zadel iets naar voren schuiven, en de neus een fractie naar beneden, zodat ze haar achterwerk beter op dat zadel kan fixeren. Sindsdien schuift ze niet meer naar achteren.
Zoals ik het lees schuift Yasmin naar voren, niet naar achter :wink: .
Oeps. Verkeerd gelezen. Ik neem nog een bak koffie :lol:
Poppink schreef:
zo 16 nov, 2025 12:10
WimB schreef:
zo 16 nov, 2025 11:52
Die man kost 1 € per minuut je denkt toch niet dat hij dat mm werk voor je gaat doen. En hoe zou hij dat moeten aanpakken.
- ik gun iedereen een goed inkomen.
- ik vind dat 'de fietsenmaker' hier op een negatieve manier wordt weggezet.
Jammer dat je het zo opvat. Zelfs in Google kan je vinden dat een fietsenmaker 40-60 €/uur kost.
Het gaat mij echt dat mensen alles zo duur vinden. Ze vergeten wel even te berekenen waarvoor ze zelf op de loonlijst staan.
Ik hoop wel dat je het met mee eens bent dat het voor de fietsenmaker geen doen is om die service te verlenen en het zadel voor zijn klant op de juiste positie te zetten.
Ik stel alle input, tips en adviezen erg op prijs. Om het topic overzichtelijk te houden, wil ik het graag weer focussen op mijn oorspronkelijke vraag over de aanschaf van een nieuwe fiets. Alvast bedankt voor jullie begrip!
Yasmin, ik vroeg mij af hoe jij er in staat qua techniekontwikkelingen.

Bijvoorbeeld de Avaghon zal zeker een prima fiets zijn, maar het is wel een fiets met oudere techniek.
26 inch wielen, oudere Shimano XTR (topgroep) cantilever remmen, oudere Rohloff systeem en kettingaandrijving.
Wat ook nog veel te zien is, zijn hydraulische velgremmen van Magura HS33 vooral.

Er is inmiddels al heel veel meer ontwikkeld, verbeterd, veranderd, aangepast en vervangen qua techniek in fietsonderdelen etc.
Natuurlijk is dat hele 29inch wielmaat marketingtechnisch door onze strot gedouwd als zijnde het walhalla, kwam later ook nog eens 27,5 inch erbij.. terwijl 28 inch als wielmaat het al een hele lange tijd heel goed doet, de verschillen tussen al deze wielmaten zijn klein zo niet miniem. En nee ik wil hier in deze thread hierover geen discussie opstarten.

Waar ik naar toe wil is dat in de nabije toekomst mogelijk steeds minder kans is op (nieuwe) onderdelen, zoals bijvoorbeeld banden te kunnen kopen in de maat 26inch, of specifieke onderdelen voor oudere rohloff systemen of bepaalde merken cantilever/hydraulische remmen.

Oftewel zie jij jezelf wel wat meer toekomstbestendiger willen zijn? Of maakt het jou momenteel niet zoveel uit?
De afgelopen decennia zijn veel (reis/vakantie)fietsen met schijfremmen uitgerust, hydraulisch of mechanisch.
Betere fabricage& materiaalgebruik van 27,5/29 inch velgen en banden, Rohloff/Pinion met riemaandrijving, enzovoorts.

Wilde ik even kwijt, leek in mijn gedachten toch wel iets belangrijks bij het kiezen & kopen van een reis-/vakantiefiets waarvan je lang plezier wilt hebben m.b.t. de mogelijke niet al te lastige beschikbaarheid van vervanging aan onderdelen wanneer nodig.
Sportivo Stelbent schreef:
di 18 nov, 2025 15:10
...
Natuurlijk is dat hele 29inch wielmaat marketingtechnisch door onze strot gedouwd als zijnde het walhalla, kwam later ook nog eens 27,5 inch erbij.. terwijl 28 inch als wielmaat het al een hele lange tijd heel goed doet, ...
29" wielmaat bestaat niet.

Verder eens met het steeds minder keuzes qua 26" velgen/banden.

Rohloff intern verdwijnt ook langzamerhand, maar is wel nog altijd om te bouwen naar extern. Kost je alleen wat.

En inderdaad, ik zou ook kijken naar meer 'toekomstbestendige' techniek.
Sportivo Stelbent schreef:
di 18 nov, 2025 15:10
... de Avaghon ... is wel een fiets met oudere techniek ... kettingaandrijving.
Wat is er mis met een kettingaandrijving t.o.v. een riemaandrijving?

Enkele hulpvragen:
1. Heeft een ketting meer weerstand?
2. Is een ketting (onderweg) lastiger te verkrijgen?
3. Is een ketting (veel) duurder in aanschaf?
4. Is een ketting moeilijker te (de)monteren?
Sportivo Stelbent schreef:
di 18 nov, 2025 15:10
Waar ik naar toe wil is dat in de nabije toekomst mogelijk steeds minder kans is op (nieuwe) onderdelen, zoals bijvoorbeeld banden te kunnen kopen in de maat 26inch [...]
De Schwalbe Big Apple of iets soortgelijks zal echt nog wel wat jaren gemaakt worden. Jammer dat ze geen Almotions meer maken in die maat, maar zonder kun je echt prima nog op pad. En bij nichemerken zoals Rene Herse kun je zelfs ook nog meer high-end banden vinden in 26"
Sportivo Stelbent schreef:
di 18 nov, 2025 15:10
Waar ik naar toe wil is dat in de nabije toekomst mogelijk steeds minder kans is op (nieuwe) onderdelen, zoals bijvoorbeeld [...] specifieke onderdelen voor oudere rohloff systemen
Wat voor specifieke onderdelen doel je dan op? Zover ik weet kun je bij Rohloff juist vanaf het prille begin alles uitwisselen, maar misschien weet jij meer?
Sportivo Stelbent schreef:
ma 10 nov, 2025 08:12
Yasmin schreef:
za 08 nov, 2025 16:41
Ik doe het liefst zo lang als mogelijk met een fiets.
Hallo Yasmin, allereerst welkom op dit forum! Schrik niet als je een stortvloed aan reacties & meningen krijgt hier.
Is allemaal uit enthousiasme en blijdschap van de andere forumleden die zullen reageren. :wink:
Zie hier.. :D 'we' zitten al op pagina 4!

Anyway, nee ik weet niet meer, sterker nog, mijn voorkeur gaat nog altijd uit naar Pinion.
Hartstikke mooi dat wat Rohloff systemen betreft vanaf het prille begin van alles uitgewisseld kan worden.
Ook moet men maar net weten dat er niche merken zijn die bepaalde onderdelen nog maken, zitten wellicht ook 'niche' bedragen aan verbonden? Ja ik weet het, het is een vooringenomen aanname.

Doch dat is niet de kern van mijn vorige bericht, het is het totaalpakket aan een reisfiets voor Yasmin waarmee ze heel veel plezier aan gaat beleven, zonder al te veel poespas, rompslomp en meer toekomstbestendig kan zijn zonder al te veel mogelijke lastige technische onoverkomelijkheden wanneer er onderdelen moeten worden vervangen en/of gerepareerd.

Niet iedere fietsreiziger is technisch gelijkwaardig aangelegd als een ander en het minder lastig vindt om naar oplossingen te zoeken en deze ook te vinden, laat staan dit ook als een uitdaging zien enzovoorts. :)
Yasmin schreef:
za 08 nov, 2025 16:41
Ik doe het liefst zo lang als mogelijk met een fiets.
Hallo Yasmin, allereerst welkom op dit forum! Schrik niet als je een stortvloed aan reacties & meningen krijgt hier.
Is allemaal uit enthousiasme en blijdschap van de andere forumleden die zullen reageren. :wink:
[/quote]



Doch dat is niet de kern van mijn vorige bericht, het is het totaalpakket aan een reisfiets voor Yasmin waarmee ze heel veel plezier aan gaat beleven, zonder al te veel poespas, rompslomp en meer toekomstbestendig kan zijn zonder al te veel mogelijke lastige technische onoverkomelijkheden wanneer er onderdelen moeten worden vervangen en/of gerepareerd.

Niet iedere fietsreiziger is technisch gelijkwaardig aangelegd als een ander en het minder lastig vindt om naar oplossingen te zoeken en deze ook te vinden, laat staan dit ook als een uitdaging zien enzovoorts. :)
[/quote]
Ik ben technisch niet sterk aangelegd. En ik heb behalve als het echt niet anders kon nog nooit aan een fiets zitten sleutelen. Tot 2 jaar geleden zat er een fietsenmaker nog geen 50 meter van mijn huis en gezien hij vele malen sneller een probleem kon verhelpen dan ik en als daar wel wat tijd over ging een leenfiets had, heeft het ook nooit "noodzaak"geweest.
En vrijwillig nou eens lekker gaan knutselen aan mijn voornaamste vervoermiddel is niet echt heel handig geweest met het risico dat mijn voornaamste vervoermiddel het niet zal doen en ik wel naar een afspraak moet. Dus nee, nooit gedaan.
Op het moment dat ik een nieuwe fiets heb dan heb ik een vervangend vervoermiddel en kan ik wel rustig(er) gaan uitproberen hoe ik bepaalde dingen oplos en uitzoek, die nodig zijn om te weten en te kunnen.
stelvio73 schreef:
di 18 nov, 2025 15:48
Sportivo Stelbent schreef:
di 18 nov, 2025 15:10
... de Avaghon ... is wel een fiets met oudere techniek ... kettingaandrijving.
Wat is er mis met een kettingaandrijving t.o.v. een riemaandrijving?

Enkele hulpvragen:
1. Heeft een ketting meer weerstand?
2. Is een ketting (onderweg) lastiger te verkrijgen?
3. Is een ketting (veel) duurder in aanschaf?
4. Is een ketting moeilijker te (de)monteren?
De duurdere auto's hadden altijd distributieketting i.p.v. distributieriem omdat die langer meeging.