Ik ben geen expert en weet dus niet welke maat, geometrie etc. geschikt zijn voor jou.Yasmin schreef: ↑vr 14 nov, 2025 22:50
Ik fiets zo al jaren en ik fiets denk ik vrij veel, omdat ik geen auto heb en heb eigenlijk geen klachten. Behalve dan dat ik naar voren glijd op mijn zadel en ik iedere keer weer naar achteren moet gaan zitten en de fietsenmaker kon het niet oplossen. Verschillende zadels en anders afgesteld, maar ik houd dat is soms irritant, want dat kan bij een voor mij hele lange rit ( 70 a 80 km) wel eens gaan scheuren.
Maar persoonlijk zou ik zeker geen fiets nemen met dezelfde maat, geometrie, afstelling etc. als je nu hebt.
Op meerdaagse fietstochten wordt dat schuren niet beter - integendeel, het wordt alleen maar erger.
Als algemene tip maak ik soms de vergelijking met trekkingrugzakken en orgasmes. Als je je afvraagt of die rugzak goed zit, dan zit hij niét goed; als je je afvraagt of je een orgasme gehad hebt, dan heb je er géén gehad, etc.
Als je je afvraagt of je goed zit op een reisfiets, dan zit je niét goed op.
Het is volgens mij verstandiger om in te leveren op technische wensen - rohloff of derailleur etc. - dan op rijcomfort.
Maar dat ben ik maar.
Veel geluk ermee.