Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Scheur in een crank - Pagina 3 - Forum Wereldfietser

Scheur in een crank

Altijd al geweten dat Mathieu van der Poel op het forum zat!

https://www.bicycling.nl/nieuws/1281130 ... n-der-poel

Zonder gekheid: ik twijfel toch ook wel aan de vermogensmeter van Shrek.
stelvio73 schreef:
ma 27 okt, 2025 14:41
Het is dat er geen WK vakantiefietsen is....
stelvio73 schreef:
ma 27 okt, 2025 14:41

https://www.bicycling.nl/nieuws/1281130 ... n-der-poel

Zonder gekheid: ik twijfel toch ook wel aan de vermogensmeter van Shrek.
MvdP doet het na 270km koers, ik niet :lol:

Als gewone sterveling rol je een tunneltje in, zorg je dat je beneden zo rond de 110 RPM zit, sprint je volle bak het tunneltje weer omhoog en voila.

Maar voor dat soort grappen moeten je cranks, stuur, cassette, ketting, bladboutjes etc etc wel in orde zijn.
Ik heb een Stronglight crankstel gemonteerd. Het grootste blad is 48 tanden. Bij het Tune crankstel was dat 42 tanden. Ik heb de oude trapas laten zitten.
Het afstellen van de voorderailleur op de goede hoogte was wel met meeste werk, vooral omdat ik de oude schakelkabel wilde laten zitten. De kabel loopt inwendig door de diagonale buis. Voor het vervangen van die kabel ben ik teruggeschrokken.
Ik vermoed dat de afstand tussen de pedalen veel groter is dan voorheen. De Stronglight pedaalarmen staan meer naar buiten dan die van Tune. Ik schat dat het aan elke kant wel een 1 cm verschil maakt.
IMG_3867a.jpg
Je kan een schuifmaat tussen de onderbuis en binnenkant crank zetten om te kijken of de cranks symmetrisch uitsteken, dan weet je in ieder geval dat het niet scheef zit. En als dat goed is, misschien een kortere trapas, als je een lage q-factor prefereert.
ErikB81 schreef:
vr 14 nov, 2025 23:38
Je kan een schuifmaat tussen de onderbuis en binnenkant crank zetten om te kijken of de cranks symmetrisch uitsteken, dan weet je in ieder geval dat het niet scheef zit. En als dat goed is, misschien een kortere trapas, als je een lage q-factor prefereert.
Dat werkt alleen als de kettingbladen dan niet tegen de liggende achtervork komen.
ErikB81 schreef:
Dat werkt alleen als de kettingbladen dan niet tegen de liggende achtervork komen.
_Peter_ schreef:
za 15 nov, 2025 00:17
ErikB81 schreef:
Ja, maar in eerste instantie weet je of de nieuwe cranks een beetje werken met de trapas. De tweede stap laat ik aan math zelf over, daar is hij slim genoeg voor.