door
math » za 15 nov, 2025 14:45
Ik neem aan dat de trapas oorspronkelijk goed gemonteerd was en de cranks daarom symmetrisch geplaatst waren. Als dat niet het geval was, heb ik daar niets van gemerkt. De nieuwe cranks passen vermoedelijk ook symmetrisch op de vierkante as. Ik ga het niet verder nameten.
Dat de Stronglight cranks verder naar buiten uitbuigen is een design kwestie. Ik heb daar niet op gelet bij de keuze. Nu ik nog eens naar de specs kijk, zie ik het ook nergens staan.
Ik vind de term Q-factor voor de horizontale afstand van de pedalen vreemd. In de wereld van de techniek staat de Q-factor voor een belangrijke eigenschap : het uitdempen van trillingen. De Q-factor van fietsen heeft daar niets mee te maken. Volgens
Wikipedia heeft een grapjas die term bedacht omdat hij associaties had met het waggelend stappen van eenden. Ik rijd op verschillende fietsen en van een verschil in Q-factor merk ik weinig. Als er al verschil is, went het snel.
Er viel trouwens niet veel te kiezen. Mijn prioriteiten waren
- zilver geanodiseerd aluminium met 2 kettingbladen
- niet te duur ; daarom vielen bv. Rene Herse en White Industries af
- klein grootste kettingblad (het is een gravel fiets) ; minder dan 48 tanden vond ik niet
- 175 mm cranks, maar die vond ik ook niet
Nu Pogacar met 165 mm cranks schijnt te rijden, ben ik tevreden met 170 mm. Het blijkt dat die ook al op mijn wegfiets zitten zonder dat ik het in de gaten had.