Additionally, paste this code immediately after the opening tag: European Divide; offroad naar Zuid Portugal en terug - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

European Divide; offroad naar Zuid Portugal en terug

Dit zijn de video's die Henri bedoelt.

European Divide Tour 2023 Presentatie 14

European Divide Tour 2023 Presentatie 2/4

European Divide Tour 2023 Presentatie 3/4

European Divide Tour 2023 Presentatie 4/4

European Divide Tour After Movie
HanzDaDenz schreef:
zo 02 nov, 2025 17:49

Ik ben van plan volgend jaar (2026) in de periode van augustus-oktober/november de European Divide Gravel trail te rijden (zie europeandividetrail.com, die onder meer de routes via Komoot laat zien). Die loopt van Noordkaap naar Zuid Portugal, maar ik denk m ergens op te pakken in Duitsland/Luxemburg en naar het Zuiden te rijden. En dan met een eigen route door Portugal weer naar Baskenland. Daarvandaan met de boot naar Plymouth en via Zuid Engeland weer naar NL. Andersom zou ook prima kunnen, dus eerst Engeland, en dan naar t Zuiden.
Mooi plan!

Ik heb 't noordelijke deel + Denemarken van de EDT gefietst, maar in Duitsland aangekomen werd het mij te warm en ben ik weer terug naar Zweden gefietst. Heb toen een soort offroad rondje om de Oostzee gereden (Finland, Baltische Staten etc), maar daar was het ook vaak +30°C dus of dat nou slimmer was :wink:

Wilde dit jaar augustus de route weer oppakken (dus Duitsland-Portugal) maar het was me weer veel te heet. In de hitte offroad fietsen/duwen is een verschrikking, althans voor mij. Vraagt ook veel drinkwater, wat zwaar is en je moet er ook plek voor hebben. En met al die extra kilo's gewicht verdwijnt ook 't voordeel van bikepacking (slanker, compacter, lichter, stabieler, sneller etc). Dus heb de tocht weer afgeblazen.

Misschien ga ik 't volgend jaar in september/oktober of november weer proberen, maar regen + berggebied + offroadpaden is ook geen leuke combinatie. Ik wildkampeer en sta heel soms (voor een douche en wasmachine) op een camping en dat laatste zal ook moeilijk zijn zo laat in 't jaar. Dus ik twijfel of ik nog wel 't zuidelijke deel ga doen, want 't moet nog wel leuk zijn.

Maar wie weet komen we elkaar volgend jaar nog tegen of kunnen we een deel samen fietsen :)

Ik wens je veel succes en plezier!
AndreD schreef:
ma 03 nov, 2025 16:55
Hi Joor,

Aangezien je al een flink stuk hebt gefietst en dan opeens ook de ervaren persoon bent in dit draadje :D

Heb je een tip hoe je het best naar het begin van de route kan reizen?
In welke periode heb jij hem gefietst?

Benieuwd naar je ervaring. Alvast bedankt.
Nu heet ik Yonna en niet Joor, maar wil toch graag m'n ervaringen delen :) Heb, zoals eerder gezegd 't noordelijke deel + Denemarken gefietst, en sommige delen een paar keer.

Bij 't allerlaatste stukje (noorse/finse/russsische grens) ben ik weer teruggereden. Het voelde niet goed daar. Heb een paar keer eerder daar rondgefietst en dat onveilige gevoel gehad. Veel nors kijkende russen, noren die argwanend naar de russen kijken en finnen die bang zijn dat 't oorlog wordt. Kreeg vaak de vraag wat ik (zweedse solofietster) daar te zoeken had, en de meeste leken het niet te begrijpen. Het vrije fietsgevoel en wildkamperen wordt voor mij ook minder bij het ontmoeten van een groepje wodka drinkende jagers of een paar lawaaierige kerels die bij een vuurtje in het bos zitten. Vrouwelijke intuïtie? Geen idee, ik fiets dan iig weg of pak m'n spullen weer in.

Maar ik vind 't hoge noorden prachtig. Er is bijna geen bewoning, je kunt uren fietsen zonder iemand tegen te komen en wildkamperen in échte stilte. Er zijn eindeloze lange wegen, uitgestrekte vlaktes, veel bos en duizenden meren. En als je pech hebt: muggen en knutjes die je levend opeten. Je leert er razendsnel je tentje opzetten, in een leeg blik of pak plassen zodat je niet naar buiten hoeft, en je word blij als het waait want dan kun je zittend eten.
Fiets je in de periode dat de zon niet ondergaat, kun je de hele nacht doorfietsen. Die middernachtzon met 't magische licht vertraagt de tijd, dat blijft een prachtige belevenis :)

De route in midden zweden, bij de noorse grens, vond ik 't zwaarst. Ik was er begin april en er lag op veel stukken nog sneeuw en vooral lag er een dikke laag ijs op de paden. Ook waren de meren nog bevroren dus moest ik ijs en sneeuw smelten voor drinkwater (kost tijd en veel brandstof). Ik had spijkerbanden (300 spikes per band) maar alsnog was 't langzaam fietsen en erg voorzichtig lopen/duwen. Na een paar ongelukkige glijpartijen, oa behoorlijk hard op m'n knie, ben ik weer naar huis gefietst (ik woon in midden zweden).

Een paar weken later heb ik zomerbandjes op de fiets gezet en heb de route weer opgepakt richting het zuiden.

Denemarken was een waar paradijs na Zweden. Geen ondoordringbare bossen, zompige moerassen en ijspaden meer. Maar mooi weer, échte fietspaden, overal winkels, campings die open waren .. heerlijk relax vakantiefietsen. De route was alleen voor mij niet nieuw, heb vaak door Denemarken gefietst en ken de meeste fietsroutes daar. Dus het was minder avontuurlijk, en vond de route eigenlijk tegenvallen, nogal saai en te gemakkelijk. Maar op 't strand was 't prachtig fietsen, daar waren ook de 10cm dikke Hüsker Dü bandjes blij mee (in de rest van Denemarken waren die overkill).

In Duitsland werd 't mij te warm dus ben ik weer teruggefietst naar Zweden. Heb toen wat meer avontuurlijke routes genomen dus werd Denemarken toch nog wat uitdagender :)
Henri op Camino schreef:
wo 05 nov, 2025 16:00
Van deze reis heb ik een vierdelige videoserie gemaakt, waarin ik laat zien wat ik onderweg allemaal heb meegemaakt.
De video’s zijn te bekijken op mijn YouTube-kanaal, eenvoudig te vinden via www.henriopcamino en dan door kliken naar YouTube.

Dit geeft een indruk van wat ik onderweg ben tegen gekomen.
Ik keek de eerste paar minuten van deel 3 ('t noordelijke deel) maar dit klopt toch echt niet. Je begint met "ik heb in 2022 het plan opgevat om de European Divide Trail te rijden en die heb ik daarna in 2023 gereden" en vervolgens laat je een kaart zien met een totáál andere route. Je volgt daar de zweedse kust, fietst over asfaltwegen, van camping naar camping, komt Finland binnen via Haparanda en gaat dan over asfalt verder omhoog.
Ik keek ook ff snel naar je route door Denemarken maar ook daar volg je niet de EDT. Heb 't verder niet meer gevolgd want voor mij was de lol ervan af.

Je schrijft: "Basis van deze tocht was de European Divide Trail waarbij ik op sommige stukken mijn eigen weg ben gegaan". Maar zo te zien heb je geen één meter van de EDT gereden, althans niet in het noordelijk deel. Jammer, want zo zet je mensen op een verkeerd spoor.

Het eerste plaatje is de EDT-route en de tweede die jij hebt gereden.
Afbeelding
Ik kan me voorstellen dat sommige mensen misschien op het verkeerde spoor worden gezet, en dat is natuurlijk niet mijn bedoeling. Als je echter mijn hele verhaal bekijkt, leest of beluistert, zul je merken dat ik nergens zeg dat ik de European Divide Trail heb gereden.

De titels van mijn video’s zijn niet voor niets: European Divide Tour.
In mijn eerste video en podcast vertel ik ook uitgebreid waarom ik de European Divide Trail heb aangepast tot mijn eigen European Divide Tour.
Henri op Camino schreef:
ma 10 nov, 2025 18:06
Ik kan me voorstellen dat sommige mensen misschien op het verkeerde spoor worden gezet, en dat is natuurlijk niet mijn bedoeling. Als je echter mijn hele verhaal bekijkt, leest of beluistert, zul je merken dat ik nergens zeg dat ik de European Divide Trail heb gereden.
Alles leuk en wel Henri, maar iedereen die deel 3 bekijkt hoort toch echt heel duidelijk in de eerste minuut dat je de European Divide Trail hebt gereden.
Maar ik laat het hierbij, wil je er meer over kwijt kun je me gerust een PB sturen zodat we dit topic niet vervuilen :)

Groetjes uit de zweedse sneeuw, Yonna
Misschien sowieso wel leuk om berichtjes met deze toonzetting via pb te doen.
Senior2 schreef:
ma 10 nov, 2025 22:51
Misschien sowieso wel leuk om berichtjes met deze toonzetting via pb te doen.
Ja, daar heb je gelijk in. Zal m'n laatste berichtje wat aanpassen (drie zinnen weghalen), dan klinkt het hopelijk wat aardiger :)