Mooi plan!HanzDaDenz schreef: ↑zo 02 nov, 2025 17:49
Ik ben van plan volgend jaar (2026) in de periode van augustus-oktober/november de European Divide Gravel trail te rijden (zie europeandividetrail.com, die onder meer de routes via Komoot laat zien). Die loopt van Noordkaap naar Zuid Portugal, maar ik denk m ergens op te pakken in Duitsland/Luxemburg en naar het Zuiden te rijden. En dan met een eigen route door Portugal weer naar Baskenland. Daarvandaan met de boot naar Plymouth en via Zuid Engeland weer naar NL. Andersom zou ook prima kunnen, dus eerst Engeland, en dan naar t Zuiden.
Ik heb 't noordelijke deel + Denemarken van de EDT gefietst, maar in Duitsland aangekomen werd het mij te warm en ben ik weer terug naar Zweden gefietst. Heb toen een soort offroad rondje om de Oostzee gereden (Finland, Baltische Staten etc), maar daar was het ook vaak +30°C dus of dat nou slimmer was
Wilde dit jaar augustus de route weer oppakken (dus Duitsland-Portugal) maar het was me weer veel te heet. In de hitte offroad fietsen/duwen is een verschrikking, althans voor mij. Vraagt ook veel drinkwater, wat zwaar is en je moet er ook plek voor hebben. En met al die extra kilo's gewicht verdwijnt ook 't voordeel van bikepacking (slanker, compacter, lichter, stabieler, sneller etc). Dus heb de tocht weer afgeblazen.
Misschien ga ik 't volgend jaar in september/oktober of november weer proberen, maar regen + berggebied + offroadpaden is ook geen leuke combinatie. Ik wildkampeer en sta heel soms (voor een douche en wasmachine) op een camping en dat laatste zal ook moeilijk zijn zo laat in 't jaar. Dus ik twijfel of ik nog wel 't zuidelijke deel ga doen, want 't moet nog wel leuk zijn.
Maar wie weet komen we elkaar volgend jaar nog tegen of kunnen we een deel samen fietsen
Ik wens je veel succes en plezier!