Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Nieuwe fiets - Forum Wereldfietser

Nieuwe fiets

Hallo Allemaal,

Ik ben op zoek naar een fiets waar ik op alle tereinen mee kan fietsen dus onverharde paden, verharde paden, slechtere paden. Onderelen die ik in heel europa kan krijgen en eventueel zelfs wereldwijd.Ik wil geen elektrische fiets en Ik wil bagage mee kunnen zodat ik de fiets ook kan gebruiken op lange fietstochten en tent, eten,gasstel enz. mee kan nemen. Ik ben 1.74 en weeg 57 kilo en van een vrouw. Ik wil als het even kan niet meer eraan uitgeven dan 1500. Maar als ik niet iets naar mijn zin kan vinden dan kan meer wel.
Ik weet nog erg weinig over ffietsen. En zie door de bomen het bos niet meer. Aan het begin van dit forum staat een link naar een checklijst en die geef een foutmelding.

Houd je van rechtop zitten of van een meer sportieve zit?
meer rechtop. Van te lang voorover gebogen zitten, kan ik last van mijn rug krijgen

Houd je meer van stevig doorfietsen of van relaxt de tijd nemen?
Beiden. Als ik ergens op tijd moet zijn dan kan ik stevig doorfietsen, maar als ik de tijd heb en door mooie natuur fiets dan neem ik lekker de tijd

Ben je zeker dat je de fiets veel gaat gebruiken, of is het meer een testfiets om te zien of fietsvakanties je wel bevallen?
Ik heb geen auto dus sowieso is het eigenlijk mijn voornaamste vervoermiddel. Dus ja, het is om uit te proberen of ik een fietsvakantie wat vind. Daarnaast fiets ik bijna dagelijks wel een stuk in het bos. Daar woon ik practisch naast.

En bij de categorie minder noodzakelijk, maar komen uiteindelijk vaak toch aan bod:

Ben je bereid om wat verder te reizen om je fiets te kopen? Ja hoor.

Wil je onderweg elektronica kunnen opladen? Nee, ik wil geen elektrische fiets

Wil je de fiets op korte termijn, of heb je geen probleem met een tijdje zoeken of een wachttijd?
Eigenlijk wil de fiets wel op redelijk korte termijn.

Koop je je fiets voor 'de rest van je leven', of koop je liever om de 5 jaar een nieuwe fiets? Ik doe het liefst zo lang als mogelijk met een fiets.

De vraag "Welke fietsen heb je gehad", zou ik aanvullen met "en wat was je ervaring met deze fietsen".Ik heb gewoon tweedehands huis tuin en keuken fietsen gehad. En mountainbike soms nog een rondje op de oude mountainbike van mijn inmiddels overleden vader. Een Gary Fisher Joshua. De ervaring met die fiets is na vele jaren veel te zijn gebruikt nog prima.

Ik ben sinds een paar maanden afgekeurd en krijg later deze maand de eindafrekening van mijn inmiddels ex-werkgever dus een goede gelegenheid voor een nieuwe fiets, die al een tijd op mijn verlanglijstje staat.
Iemand tips om te kijken naar welke fiets?
Voor het beantwoorden van al deze vragen/tips is bijna encyclopedische kennis van het vakgebied vereist. Kortom: dat is niet in kort bestek te doen. Tip: beperk je eerst tot een gebruik van de fiets in Nederland. Wereldwijde beschikbaarheid van onderdelen is theorie. In Azië, bijv. worden andere fietsen gebruikt, ook vanwege de infrastructuur. En realiseer je dat kwaliteit geld, soms veel geld kost. En de hoeveelheid fietsenmakers zoals in Nederland zal je niet in andere landen vinden. In dat geval zul je ook zelf aan het werk moeten. Vraag: plak je zelf je banden, span je zelf je ketting? vervang je zelf de ketting? Of heb je derailleur(s)? Al is het kwetsbaar, het is wel het goedkoopste versnellingssysteem. De laatste 10 jaar zijn er veel veranderingen in de versnellingssystemen, zeker vergeleken met de Gary Fisher. Een huis, tuin en keukenfiets in Utrecht is een heel andere fiets dan in Zuid-Limburg, waar ik woon.
Op Youtube vind je veel filmpjes om je fietskennis te vergroten.
Yasmin schreef:
za 08 nov, 2025 16:41
Koop je je fiets voor 'de rest van je leven', of koop je liever om de 5 jaar een nieuwe fiets? Ik doe het liefst zo lang als mogelijk met een fiets.
Hallo Yasmin, allereerst welkom op dit forum! Schrik niet als je een stortvloed aan reacties & meningen krijgt hier.
Is allemaal uit enthousiasme en blijdschap van de andere forumleden die zullen reageren. :wink:

Aangezien je een fiets wilt die je voor dagelijks en eventueel ook voor fietsreizen wilt gebruiken, zou ik toch wel wat meer tijd en geduld in acht nemen op zoek naar een fiets naar tevredenheid en welke ook geschikt is waarvoor je het wilt gaan gebruiken.
Dat gaat al gauw richting een toerfiets met meerdere versnellingen en wat bredere velgen/banden voor de wat uitdagende bospaden.
Waar dan mooi gelijk rekening gehouden kan worden bij het zoeken naar een fiets zijn de nokjes op o.a. de voorvork, bovenbuis en onderbuis, waarop dragers etc gemonteerd kunnen worden, voor als je op fietsreis gaat.

Met jouw budget voor een fiets kun je heel ver komen, tweedehands is er ruime keuze, wees wel alert op doorverkopers.
Gewoon vragen hier als je een fiets gevonden hebt of de verkoper ervan een betrouwbaar iemand is.
Er zijn uiteraard ook fietswinkels die tweedehands fietsen verkopen of oude collectie met kortingen van de hand doen.
Een (toer)fiets met een pinion-systeem zou een mooie keuze kunnen zijn, vrijwel onderhoudsvrij net als het rohloff-systeem.
Ik vind het pinion-systeem esthetisch er fraaier uitzien en het zwaartepunt er van hangt netjes 'in het midden' van de fiets.

Ook in dit forum worden er af en toe fietsen te koop aangeboden, deze fietsen hebben dan een mooie historie.
Trouwens de Gary Fisher Joshua van je vader nooit meer wegdoen, is een unieke mountainbike! :)
Anderzijds enkel verkopen aan een echte liefhebber en dat geld kun je dan ook weer bij je fietsaankoop toevoegen.
Welkom op het forum hier!
Ik heb geen auto dus sowieso is het eigenlijk mijn voornaamste vervoermiddel. Dus ja, het is om uit te proberen of ik een fietsvakantie wat vind. Daarnaast fiets ik bijna dagelijks wel een stuk in het bos.
Dit is denk ik het belangrijkste: de fiets is je voornaamste vervoersmiddel.
Als je er én dagelijks mee op pad gaat én wilt kijken of je er mee op fietsvakantie kan, zou mijn keuze een lichte toerfiets zijn.
Hoeft echt geen Santos Travelmaster van €9.000,- te zijn.
sjefke schreef:
zo 09 nov, 2025 22:49
Voor het beantwoorden van al deze vragen/tips is bijna encyclopedische kennis van het vakgebied vereist. Kortom: dat is niet in kort bestek te doen. Tip: beperk je eerst tot een gebruik van de fiets in Nederland. Wereldwijde beschikbaarheid van onderdelen is theorie. In Azië, bijv. worden andere fietsen gebruikt, ook vanwege de infrastructuur. En realiseer je dat kwaliteit geld, soms veel geld kost. En de hoeveelheid fietsenmakers zoals in Nederland zal je niet in andere landen vinden. In dat geval zul je ook zelf aan het werk moeten. Vraag: plak je zelf je banden, span je zelf je ketting? vervang je zelf de ketting? Of heb je derailleur(s)? Al is het kwetsbaar, het is wel het goedkoopste versnellingssysteem. De laatste 10 jaar zijn er veel veranderingen in de versnellingssystemen, zeker vergeleken met de Gary Fisher. Een huis, tuin en keukenfiets in Utrecht is een heel andere fiets dan in Zuid-Limburg, waar ik woon.
Op Youtube vind je veel filmpjes om je fietskennis te vergroten.
Dank je wel voor je reactie. De vragen vond ik in een ander bericht van het topic over de checklijst en heb ik deze beantwoord.
Dat er in de loop van de afgelopen 30 jaar veel veranderd is op fietsgebied lijkt me logisch. Ik heb die fiets gehouden, omdat hij van mijn vader is geweest en gebruik ik deze zelf nog steeds.Ik zie echt geen reden om een nieuwe mountainbike te kopen als deze het nog goed doet en op een nieuwe binnenband na er eigenlijk ook nooit wat mee is geweest.
En dat ik veel moet leren over fietsonderhoud begrijp ik ook. Het staat niet in mijn planning om volgende week naar Nepal te fietsen. Ik houd er alleen wel rekening mee gezien ik houd van reizen, fietsen, backpacken dat ik bikepacken ook heel leuk zal kunnen vinden en ik een andere fiets wil dat ik met aanschaf daar ook rekening mee houd. Ik doe lang met mijn spullen en zolang het iets doet dan blijf ik dat gebruiken en als blijkt dat wat ik wil duurder is dan houd ik daar rekening mee. Het is een richtbedrag.
Sportivo Stelbent schreef:
ma 10 nov, 2025 08:12
Yasmin schreef:
za 08 nov, 2025 16:41
Hallo Yasmin, allereerst welkom op dit forum! Schrik niet als je een stortvloed aan reacties & meningen krijgt hier.
Is allemaal uit enthousiasme en blijdschap van de andere forumleden die zullen reageren. :D

Aangezien je een fiets wilt die je voor dagelijks en eventueel ook voor fietsreizen wilt gebruiken, zou ik toch wel wat meer tijd en geduld in acht nemen op zoek naar een fiets naar tevredenheid en welke ook geschikt is waarvoor je het wilt gaan gebruiken.
Dat gaat al gauw richting een toerfiets met meerdere versnellingen en wat bredere velgen/banden voor de wat uitdagende bospaden.
Waar dan mooi gelijk rekening gehouden kan worden bij het zoeken naar een fiets zijn de nokjes op o.a. de voorvork, bovenbuis en onderbuis, waarop dragers etc gemonteerd kunnen worden, voor als je op fietsreis gaat.

Met jouw budget voor een fiets kun je heel ver komen, tweedehands is er ruime keuze, wees wel alert op doorverkopers.
Gewoon vragen hier als je een fiets gevonden hebt of de verkoper ervan een betrouwbaar iemand is.
Er zijn uiteraard ook fietswinkels die tweedehands fietsen verkopen of oude collectie met kortingen van de hand doen.
Een (toer)fiets met een pinion-systeem zou een mooie keuze kunnen zijn, vrijwel onderhoudsvrij net als het rohloff-systeem.
Ik vind het pinion-systeem esthetisch er fraaier uitzien en het zwaartepunt er van hangt netjes 'in het midden' van de fiets.

Ook in dit forum worden er af en toe fietsen te koop aangeboden, deze fietsen hebben dan een mooie historie.
Trouwens de Gary Fisher Joshua van je vader nooit meer wegdoen, is een unieke mountainbike! :)
Anderzijds enkel verkopen aan een echte liefhebber en dat geld kun je dan ook weer bij je fietsaankoop toevoegen.
Dank je wel voor het welkom heten. Om te beginnen die Gary Fisher gaat niet weg. Die fiets heeft voor mij sentimentele waarde en die is voor mij niet om te zetten in geld.
Dank je wel voor je verdere adviezen en tips. Ik ga er naar kijken.
jwkeij schreef:
ma 10 nov, 2025 16:45
Welkom op het forum hier!
Ik heb geen auto dus sowieso is het eigenlijk mijn voornaamste vervoermiddel. Dus ja, het is om uit te proberen of ik een fietsvakantie wat vind. Daarnaast fiets ik bijna dagelijks wel een stuk in het bos.
Dit is denk ik het belangrijkste: de fiets is je voornaamste vervoersmiddel.
Als je er én dagelijks mee op pad gaat én wilt kijken of je er mee op fietsvakantie kan, zou mijn keuze een lichte toerfiets zijn.
Hoeft echt geen Santos Travelmaster van €9.000,- te zijn.
Dank je voor het welkom heten. Ik ga enaar kijken? Bedankt voor je advies.
Graag gedaan. Naast de voordelen van de innovatie van de schakelsystemen zijn er ook nadelen. Van oudere systemen: schakelaars, derailleurs en remmen zijn steeds meer onderdelen niet meer te koop (of alleen nog de laagste kwaliteit), gewoon omdat de productie is beëindigd. Succes met je oriëntatie. En vragen staat vrij!
Gezien je budget en wensen kom je nieuw uit op een fiets met derailleur, niks mis mee. Die zou ik dan enigzins dicht bij huis kopen bij een fijne fietsenwinkel, service is belangrijk. Vervolgens kan je denken aan een Jan Janssen Millenium, Stevens of Sensa Travel Lite Evo. Maar bijvoorbeeld een Giant/Liv Allure kan ook prima. Het ontloopt elkaar niet zoveel.

Je wilt enigzins rechtop zitten, dan zou ik het off road, single track mountainbike stuk een beetje loslaten en richting de hybride tour fiets gaan, met spatborden, standaard en verlichting voor elke dag. Als je probeert 1 fiets te kopen die echt alles kan kom je vanzelf op uitdagingen uit. Het kan wel, en als je dat leuk vind is dat een leuke ontdekkingstocht.

2e hands kan je iets leuks met een Rohloff uitzoeken, een Snel/Vittorio/Avaghon. Op 2e hands Santos fietsen duiken alle handelaren, anders had die ook in het rijtje gepast. Een 2e hands Snel heeft niet de a-merk toeslag maar wel de a-merk kwaliteit.

Ik ben eigenlijk nog wel benieuwd naar je huidige fietsen en dan vooral wat je daaraan fijn vond en wat je miste. Daar kan je dan op letten.
Hallo Yasmin,

https://www.kleinanzeigen.de/s-anzeige/ ... 6-217-8080

Dit kwam ik tegen, het is wel een stukje van huis.
Dit is een fiets geschikt voor je lichaamslengte met de beste velgremmen die er zijn, erg goede son edelux verlichting (echt een bak licht, zonder dat je een tegenligger verblindt) verzorgd door de beste (en duurste) en lichtst lopende naafdynamo.
Het stuur is gemakkelijk te verstellen naar de gewenste hoogte.
Gemakkelijk schakelen (ook vanuit stilstand) met Rohloff 14 versnellingen. (De Rohloff versnellingsnaaf wordt vaak gemonteerd in de duurdere reisfietsen, vanwege zijn betrouwbaarheid, onderhoudsgemak en versnellingsbereik)
Deze fiets kost nieuw veel meer en met een beetje onderhoud (1x per jaar naar de fietsenmaker en zelf eens poetsen) gaat ie héééél lang mee. Deze fietsen zijn in Duitsland over het algemeen een stuk goedkoper.
Als je de foto's opent in een nieuwe pagina en vergroot naar 200 % kun je zien dat de fiets in een echt heel goede staat verkeert. De velgen en spaken glimmen nog, waardoor je weet dat ie goed onderhouden en schoon gemaakt werd, anders wordt dat dof.
Het is een fiets met kettingkast, dus ook heel weinig onderhoud daaraan. En je hebt dragers voor én achter. Die ook heel gemakkelijk te demonteren zijn.
Last but not least: 26 inch wielen wat maakt dat de fiets mooi wendbaar is en zo ook geschikt voor wat ruiger terrein als je dat zou willen. De banden zijn volgens mij nieuw.
Je kan deze fiets heel goed voor boodschappen gebruiken en je kan er weekendtochtjes mee maken en de wereld mee over.

Als het de juiste maat voor mij was, zou ik het zelf overwegen! 😊

Groet, Stef.
Yasmin schreef:
ma 10 nov, 2025 17:59
Dank je wel voor het welkom heten. Om te beginnen die Gary Fisher gaat niet weg. Die fiets heeft voor mij sentimentele waarde en die is voor mij niet om te zetten in geld.
Helemaal logisch en gelijk heb je, unieke mtb en sentimentele waarde is onbetaalbaar. :!:
Tijdig onderhoud, vooral de draaiende/bewegende onderdelen en je hebt er nog tientallen jaren plezier van.

Hier nog een voorbeeld van een Idworx Off Rohler tour-trekking vakantie fiets te koop bij Go-Cycle.

Op deze pagina ook een aantal fietsen te koop bij Phelo Cycle in jouw budgetrange, dames-uitvoeringen verkopen ze uiteraard ook.

Beide winkels ken ik verder niet en het zijn fietsen met dichte kettingkast en rohloff achterwielnaaf.
Pinion en Rohloff ontlopen elkaar amper qua betrouwbaarheid en kwaliteit, het is puur persoonlijk waar iemand voor wilt kiezen.
Mijn tip voor een kwaliteits fiets in Nederland, inclusief Zuid-Limburg en Ardennen: https://www.stevensbikes.de/nl/de/allro ... eta-8.1-ht
Eindelijk weer wat kleur! Al kan het nog wat kleuriger. :)

@Jurr heeft helemaal gelijk. Mijn suggestie heeft ook die weggewerkte kabels. Inderdaad waardeloos. Ik heb niet goed opgelet. Sorry. Slechte tip. :oops:
Byciclette schreef:
di 11 nov, 2025 09:21
erg goede son edelux verlichting verzorgd door de beste (en duurste) en lichtst lopende velgdynamo.
Groet, Stef.
Een velgdynamo ?? Ik neem aan dat je een banddynamo bedoelt? Dat wil toch niemand meer!?
Byciclette schreef:
https://www.kleinanzeigen.de/s-anzeige/ ... 6-217-8080

Dit kwam ik tegen, het is wel een stukje van huis.
Opzich een prima suggestie zo'n Off Rohler. Maar waarom die nou uit Basel moet komen snap ik niet zozeer. Zeker met de reiskosten heen en terug erbij heb je dezelfde fiets of iets vergelijkbaars ook veel dichterbij huis voor hetzelfde geld of zelfs minder. Door de inmiddels minder gewilde 26 inch wielmaat kun je soms voor weinig geld echt leuke dingen kopen.

En dat is bijvoorbeeld zo'n idworx Off Rohler, maar ook iets vergelijkbaars als een Santos Travelmaster 2.6, een VSF T400 Rohloff, Snel Expedition of een Avaghon S26 komt ook zeker wel binnen het gestelde budget voorbij.

Verder, genoeg topics met een soortgelijke vraagstelling waaruit genoeg interessants naar boven komt. Recent bijvoorbeeld onder andere deze twee:

viewtopic.php?p=477743

viewtopic.php?p=479984

Maar je kunt ook verder terug in de tijd op het forum voor nog meer tips.

Succes!
Zo te zien heeft zowel Stevens als Sensa een nieuwe lijn, met mooie fietsen met wat verbeteringen, maar ook kabels door het balhoofd? Of zie ik dat verkeerd.
Onderweg een gebroken versnellingskabel vervangen met kabels door het balhoofd is best een uitdaging.
Velo de Ville (L400) kan ook, als er een dealer in de buurt zit. 60mm banden op 27,5 inch, dan kom je wel in de buurt van een fiets die alles kan.
RianGeenen schreef:
wo 12 nov, 2025 08:28
Zo te zien heeft zowel Stevens als Sensa een nieuwe lijn, met mooie fietsen met wat verbeteringen, maar ook kabels door het balhoofd? Of zie ik dat verkeerd.
Onderweg een gebroken versnellingskabel vervangen met kabels door het balhoofd is best een uitdaging.
Dat soort fietsen is ook vooral niet bedoeld om zelf nog onderhoud aan uit te voeren. Lekker achterop de camper of caravan en rondjes rond de camping maken als je ermee in het buitenland onderweg wil.

Maar ach, 'clean' is wat de ontwerpers tegenwoordig willen. En het publiek hobbelt daar achteraan. Kijk maar naar de populariteit van de VanMoof, waarbij kwaliteit en mogelijkheid tot onderhoud totaal ondergeschikt werden aan het 'cleane' ontwerp. Kabels en leidingen buitenom worden als niet mooi beschouwd, al kan ik ontwerp op functionaliteit en onderhoudsvriendelijk juist wel mooi vinden. Ook lekker aerodynamisch die kabels weggewerkt net als in de Tour de France. Maar men vergeet vaak dat het onderhoud daar elke avond weer gebeurt en bij ellende onderweg er een vervangende fiets van het dak van de volgwagen komt.

En als er een keer onderhoud nodig is... niet gek vinden als er flink meer werkplaatstijd geschreven wordt als er eens wat aan gebeuren moet. Eeeeven een ander stuurtje of stuurpen monteren, succes... ;)
sjefke schreef:
di 11 nov, 2025 22:49
Byciclette schreef:
erg goede son edelux verlichting verzorgd door de beste (en duurste) en lichtst lopende naafdynamo.
Groet, Stef.
Een velgdynamo ?? Ik neem aan dat je een banddynamo bedoelt? Dat wil toch niemand meer!?
Goed opgelet sjefke, heb het even aangepast. Het zou toch zonde zijn als iemand denkt dat het iets anders is dan de beste naafdynamo verkrijgbaar.
Byciclette schreef:
wo 12 nov, 2025 13:39
Goed opgelet sjefke, heb het even aangepast. Het zou toch zonde zijn als iemand denkt dat het iets anders is dan de beste naafdynamo verkrijgbaar.
Spijt me. :oops:
Ik heb vandaag een rondje fietswinkels hier in de omgeving(Harderwijk) gefietst en gebeld en er is een winkel die fietsen verkoopt met rohlernaaf. En wel de Koga worldtraveler. Misschien komt er deze maand een tweedehands binnen,omdat de eigenaar een elektrische fiets wil en zodra dat zo is dan wordt er contact met me opgenomen. Die fiets is dan wel het dubbele wat ik in mijn hoofd heb, maar is 1,5 jaar oud en onderhouden bij een goede fietsenwinkel hier bijna om de hoek.

Weten hier mensen in de buurt van Amersfoort, Zwolle, harderwijk, Apeldoorn winkels of een handelaar die betrouwbaar is die tweedehands fietsen met Rohler naaf verkopen?

En dank jullie wel dat jullie zo meedenken. Ik ga trouwens niet naar Duitsland om een fiets te kopen. Ten eerste is me dat zonder auto te ver weg en ten tweede spreek ik geen Duits dus dat vind ik beiden niet handig.
RianGeenen schreef:
di 11 nov, 2025 08:58

Ik ben eigenlijk nog wel benieuwd naar je huidige fietsen en dan vooral wat je daaraan fijn vond en wat je miste. Daar kan je dan op letten.
Ik heb altijd simpele stadsfietsen gehad. Eigenlijk nooit een duurdere fiets willen kopen. Tot 15 jar geleden woonde ik nog in Amsterdam en dat wilde ik daar echt niet. In Amsterdam is trouwens nooit mijn fiets gesrolen en in Harderwijk 2 keer. En dat is eigenlijk ook direct het punt geweest zolang iets het doet dan is er voor mij geen noodzaak om iets nieuws te kopen.
De fietsen die ik prettig vond waren fietsen die licht fietsen. Ik ga vaak te laat van huis en dan is een fiets waar ik behoorlijk vaart mee kan maken gewoon het prettigste. De lekkerste fiets was dan ook een Rahleigh, die ik had vanaf mijn 16e. En daar heb ik het zo'n 30 jaar meegedaan, denk ik. De fietsenmaker hier schrok zich een hoedje toen ik de fiets voor onderhoud had weggebracht want een of andere pen bij de voorvork was volledig weggeroetst en niet meer te vervangen.Heel jammer dat ie weg moest. Een gazelle heb ik even gehad, want gestolen en daar ben ik ontzettend blij meegeweest, want dat ding fietste voor geen meter. Veel te zwaar. Volgende fiets jaren gebruikt voor post bezorgen en ook een lekkere fiets, omdat ik daar ook lekker mee rond kon scheuren.Deze is ook gestolen en nu heb ik een Batavus en die fiets eigenlijk ook te zwaar. Echt lekker vaart kun je er niet mee maken. Ik kan wel van lekker hard door fietsen houden. Wat voor mij vaak ook wel "noodzaak"is , omdat ik standaard eigenlijk te laat wegga dus.

En ik woonde tot een paar jaar geleden nog in een apartement en moest ik mijn fiets een trapje af tillen de box in en die Gazelle was ook zwaar.