Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Diefstalbeveiliging - Forum Wereldfietser

Diefstalbeveiliging

Ik ben enorm bang dat mijn fiets wordt gestolen.. maar heb ook wel een reden want mijn vorige fiets is gestolen :(

Nu wil ik mijn fiets zo goed mogelijk beschermen. Inmiddels heb ik een alarm aangeschaft. Dat werkt echt mega goed! Nu was ik over een gps systeem aan het nadenken. Deze zijn echter ontzettend duur. En nu vertelde een vriend dat hij een airtag heeft verstopt in zijn fietsbel, wat bij hem heel goed werkt. Hebben jullie ervaring met airtags? Zijn jullie hierover te spreken?

Ben benieuwd!
jameslewis schreef:
di 04 nov, 2025 15:21
Hebben jullie ervaring met airtags?
Heb je de zoekfunctie al geprobeerd? Ik heb het woord airtag hier voor mijn gevoel regelmatig langs zien komen.

Groetjes,

Carl
Meerdere sloten willen diefstal ook wel eens voorkomen. Als het een dure fiets is willen sommige verzekeraars ook dat er een chip in wordt geplaatst waarmee je fiets gevonden kan worden (geen garantie)
En verder wat Carl al zegt gebruik de zoekfunctie eens.
Als een alarm afgaat is het vaak al te laat.
jameslewis schreef:
Ik ben enorm bang dat mijn fiets wordt gestolen.. maar heb ook wel een reden want mijn vorige fiets is gestolen.
De meeste mensen in Amsterdam zijn wel eens een fiets kwijt geraakt, net als jij dus, maar ik geloof niet dat die nu 'enorm bang' zijn.

En nu vertelde een vriend dat hij een airtag heeft verstopt in zijn fietsbel, wat bij hem heel goed werkt.
Wat werkt er goed aan? Zolang die fiets niet is gestolen kun je toch niks zeggen over of het 'heel goed werkt'?
Flix schreef:
wo 05 nov, 2025 01:35
De meeste mensen in Amsterdam zijn wel eens een fiets kwijt geraakt, net als jij dus, maar ik geloof niet dat die nu 'enorm bang' zijn.
Natuurlijk wel een verschil of je dierbare vakantiefiets wordt gestolen, of je oude stadsfiets
jameslewis schreef:
Hebben jullie ervaring met airtags? Zijn jullie hierover te spreken?
Airtags zijn van Apple en in Nederland en Europa is Android wijder verspreid. Een Samsung- of universele tracker is dus zinvoller omdat er een grotere kans is dat een geschikte telefoon het signaal oppikt. Het nadeel van de Samsung en Apple trackers is dat de dief die met jouw tracker op pad gaat, mogelijk een signaal krijgt dat ze gevolgd worden en ze dus snel die tracker gaan zoeken en kunnen verwijderen.
Iphone-gebruikers die gevolgd worden door een airtag krijgen de melding: AirTag Found Moving With You. Dieven met een Android-telefoon kunnen de app Tracker Detect installeren die ze waarschuwen voor airtags.
Samsung telefoons detecteren alleen trackers van eigen makelij: Unfamiliar tag detected moving with you. Hoe het zit met onafhankelijke Android trackers weet ik niet, dat zal denk ik per geval verschillen.

Mijn Samsung Smarttag werkt redelijk goed moet ik zeggen en heb ik ook in mijn fiets gestopt.
Natuurlijk wel een verschil of je dierbare vakantiefiets wordt gestolen, of je oude stadsfiets
Uiteindelijk blijft het "maar" een fiets. Ik gebruik mijn dierbare vakantiefiets ook voor andere ritjes en let wel op waar ik hem neer zet. Op mijn werk in de afgesloten fietsenstalling, met ringslot en losse fietsketting aan fietsrek. Als ik langer naar de "stad" moet zet ik hem in de bewaakte fietsenstalling en weer met ketting aan fietsrek. Voor korte boodschappen buiten, maar altijd met ketting vast aan omgeving. Als ik met de trein ga neem ik een andere fiets mee, omdat iemand hier kan verwachten dat ik langer weg blijf. En verder zou ik zeggen: "De mens leidt het meest van het leiden dat hij vreest."
Bert van Sprang schreef:
wo 05 nov, 2025 09:25
Uiteindelijk blijft het "maar" een fiets.
Dat is ook waar, maar toch... ik ben met mijn fiets meerdere keren langer dan een jaar op pad geweest. Zo'n fiets markeert dan toch ook een beetje die fase van je leven. Ik zou het echt jammer vinden als hij weg is.
Eens met jullie beiden.
Maar ook in Amsterdam zijn er wel betere opties om je hele dure dan wel (en/of) dierbare vakantiefiets veiliger te stallen dan ‘m aan het hekwerk van het Sarphatipark vast te zetten.

Aan ‘enorm bang’ zijn heb je iig niet zoveel. 8)
windinderugfietser schreef:
wo 05 nov, 2025 09:13
Airtags zijn van Apple en in Nederland en Europa is Android wijder verspreid. Een Samsung- of universele tracker is dus zinvoller omdat er een grotere kans is dat een geschikte telefoon het signaal oppikt.
Dat is onzin; de Apple AirTags werken over het algemeen veel beter omdat het Apple netwerk als totaal veel groter is, blijkt uit zo’n beetje elk vergelijkend onderzoek. Verder is over het algemeen het BT bereik én het lage batterij gebruik van de AirTags ook een voordeel.

Maar whatever ding je ook kiest: de discussie over het nut of on-nut van die dingen is hier al verschillende keren gevoerd, dus misschien hier maar eens de zoekfunctie gebruiken?

Ikzelf ben een groot voorstander van die dingen, want in de eerst minuten/uren na diefstal (‘het gouden uur’) kan het zeker verschil maken.
Dat het gebruik van trackers echt een minimale investering in geld en moeite vragen, is een reden temeer ze toe te passen.
Flix schreef:
wo 05 nov, 2025 10:56
windinderugfietser schreef:
wo 05 nov, 2025 09:13
Airtags zijn van Apple en in Nederland en Europa is Android wijder verspreid. Een Samsung- of universele tracker is dus zinvoller omdat er een grotere kans is dat een geschikte telefoon het signaal oppikt.
Dat is onzin; de Apple AirTags werken over het algemeen veel beter omdat het Apple netwerk als totaal veel groter is, blijkt uit zo’n beetje elk vergelijkend onderzoek. Verder is over het algemeen het BT bereik én het lage batterij gebruik van de AirTags ook een voordeel.
Okee.