Additionally, paste this code immediately after the opening tag: European Divide; offroad naar Zuid Portugal en terug - Forum Wereldfietser

European Divide; offroad naar Zuid Portugal en terug

Dag!

Ik ben van plan volgend jaar (2026) in de periode van augustus-oktober/november de European Divide Gravel trail te rijden (zie europeandividetrail.com, die onder meer de routes via Komoot laat zien). Die loopt van Noordkaap naar Zuid Portugal, maar ik denk m ergens op te pakken in Duitsland/Luxemburg en naar het Zuiden te rijden. En dan met een eigen route door Portugal weer naar Baskenland. Daarvandaan met de boot naar Plymouth en via Zuid Engeland weer naar NL. Andersom zou ook prima kunnen, dus eerst Engeland, en dan naar t Zuiden.

Ik ben sinds enige jaren een gravelfietser, en heb al wat bikepacking ervaring. Maar ben niet ervaren in zo'n lange reis. Heb daar echter wel heel erg veel zin in. Ik ben 54 jr (volgend jaar 55) en goed fit. Wil genieten van de rit, stel me stretches van ongeveer 100 km per dag voor, al hangt dat van de hoogtemeters en de ondergrond af. Hangt ook af van de optie om te rijden met kampeerbepakking (met mogelijkheid voor campings en wildkamperen) of te rijden van/naar hostels, dus met vele minder ballast.

Ik zoek n reisgenoot die zin heeft in zo'n avontuur. Mijn partner is helaas geen fietser, en mijn fietsmaatjes zijn niet in staat zo'n lange periode weg te gaan. Daarom al het bovenstaande nader te bepalen in goed overleg. Maar eerst maar eens kennismaken om te zien waar jij op uit bent. Dus laat wat van je horen als je geïnteresseerd bent!
Hallo,

Ik heb met een schuin oog ook wel eens naar deze route gekeken, 54 jaar, volgend jaar 55, fit :)

Momenteel ben ik aan het nadenken wat ik volgend jaar wil doen. De laatste jaren maak ik soms een bikepack tour, soms sluit ik aan bij een groepsreis, soms doe ik beide. Het is net waar ik zin in heb en wat het rest van het jaar in petto heeft (werk, familie, andere dingen die ik leuk en belangrijk vind).

Stuur me anders een DM dan deel ik mijn mailadres en kunnen we contact houden.

Groet, André
Reageer ik ook hierop als 'jonge' 54er. :wink:

Hier ook al een (hele?) lange tijd de gedachte om de EDT te willen fietsen, danwel op mijn volgeveerde ATB.
Maar dan ook helemaal volledig is de wens, zou mijn allereerste lange(re) versie worden van een fietsreis voor volgend jaar is dan de planning.
Voor die tijd als idee trainen/oefenen op bijvoorbeeld de Green Divide, Geile Strecke en/of Trans Nederland MTB.
Sowieso lijkt me het heel leuk en interessant om hierover te praten, gedachten uit te wisselen etc.

Verder contact via PM?
Sinds wanneer gaat de European Divide door Portugal ? Portugal ligt in zijn geheel aan de Atlantische kant. De Divide ligt veel dichter bij de Middellandse Zee
TransSpain1.png
math schreef:
ma 03 nov, 2025 12:04
Sinds wanneer gaat de European Divide door Portugal ? Portugal ligt in zijn geheel aan de Atlantische kant. De Divide ligt veel dichter bij de Middellandse Zee
Deze tracks:
https://europeandividetrail.com/map/
https://bikepacking.com/routes/european-divide-trail/

... eindigen wel degelijk in Zuid-Portugal.

Verder is het natuurlijk niet zo belangrijk waar de track eindigt, aangezien topicstarter er sowieso een eigen route aan wil vastknopen.
Ik raakte ook even in verwarring, de EDT start namelijk niet op de Noordkaap maar op de grens met Rusland in Grense Jacobselv, bij Kirkeness. Maar ik begrijp dat de topicstarter zich erdoor laat inspireren en een eigen, meer gravelroute wil maken. Das een leuk idee. Toen ik in juni een flink stuk van het Noordelijk deel van de EDT fietste merkte ik al dat de EDT route voor gravelrijders soms best lastig was, met name op de zwaardere offroad stukken. Veel van de gravelaars die ik daar tegenkwam pasten de route een beetje aan om op de grotere 'wegen' te blijven.
Hi Joor,

Aangezien je al een flink stuk hebt gefietst en dan opeens ook de ervaren persoon bent in dit draadje :D

Heb je een tip hoe je het best naar het begin van de route kan reizen?
In welke periode heb jij hem gefietst?

Benieuwd naar je ervaring. Alvast bedankt.
Het woord 'Divide' in de naam slaat nergens op. Niet alleen op het Iberisch schiereiland maar ook in Frankrijk en Duitsland. In Frankrijk zou je je een scheidslijn tussen het Atlantische stroomgebied en de Rhône kunnen voorstellen. In Duitsland tussen de stroomgebieden van de Rijn en de Donau. Maar de route loopt gewoon willekeurig door wat laag- en middengebergten.
math schreef:
ma 03 nov, 2025 17:11
Het woord 'Divide' in de naam slaat nergens op.
Heb een deja vu https://forum.wereldfietser.nl/viewtop ... an#p396096
Je kan een landdeel inderdaad ook anders verdelen. Ik stel zomaar wat voor: oost/west, landoppervlakte n/z resp o/w gelijk verdeeld, # inwoners n/z of o/w gelijk, wind mee route, route van de minste weerstand... etc. Misschien leuk om een draadje te starten op dit forum om ideeën te verzamelen en dan een bijpassende naam te verzinnen?

Intussen spreekt deze route die Europa verdeeld (mij in elk geval) erg tot de verbeelding.
Het woord Divide wordt in verschillende contexten gebruikt, bv. over inkomens. In een geografische context staat het toch bijna altijd voor stroomgebieden. Het bekendst is natuurlijk de Great Divide MTB route in de VS, die de scheiding tussen het Atlantische en het Pacific-stroomgebied volgt.
In Europa kun je veel van die scheidslijnen trekken (plaatje uit Wikipedia).
Europäische_Wasserscheiden.png
De European Divide route leent wel een populaire naam, maar fietst er kriskras tussendoor.
AndreD schreef:
ma 03 nov, 2025 18:11
Misschien leuk om een draadje te starten op dit forum om ideeën te verzamelen en dan een bijpassende naam te verzinnen?
Lijkt me inderdaad goed voor een apart topic. Apart, omdat een semantische discussie over de juistheid van een naam je niet verder brengt in jouw eigen vraagstelling als topicstarter.
AndreD schreef:
ma 03 nov, 2025 18:11
Misschien leuk om een draadje te starten op dit forum om ideeën te verzamelen en dan een bijpassende naam te verzinnen?
Intussen spreekt deze route die Europa verdeeld (mij in elk geval) erg tot de verbeelding.
Of hier verder gaan? viewtopic.php?p=395922

Ook ik deel mee in je verbeelding, eigenlijk fiets ik er veel te lang mee rond in gedachten, tijd om er werk van te maken! :D

Zelf denk ik dat we niet een discussie moeten willen gaan beginnen om de naam van EDT te willen veranderen/aanpassen?
Of ik interpreteer het anders dan dat jij bedoelt AndreD? :?
Andy heeft simpelweg gewoon de naam deels overgenomen van GDMBR, niet iedereen zal het er mee eens zijn, is ook onmogelijk.
Ondertussen is EDT wel uitgegroeid tot een geweldige en gewilde trail voor avonturiers op de mtbs, atbs en gravelbikes.

Even weer terug naar de topicstarter, ik hoop dat HanzDaDenz spoedig weer zichzelf laat zien, want er is animo van ten minste twee bikers!
Het is een prachtige tocht, ik fietste een stuk van het Noordelijk deel ervan afgelopen juni, van de start in Grense Jacobselv tot ongeveer Östersund. Daarna nam ik om slecht weer te ontvluchten een stukje trein. Daardoor raakte ik dat latere stuk grotendeels van de route. Maar wat ik ervan heb gefietst: magisch! Soms heerlijke gravelwegen, maar ook soms door drassige prut en alles wat ertussen zit. Het echt hoge noorden was overigens vooral asfalt, er waren nauwelijks andere opties daar.

Ik ben erheen gevlogen omdat het met OV moeilijk te bereiken is en dan erg veel tijd kost. Het vliegveld van Kirkenes ligt op zo’n zestig kilometer van de start, goed te doen. Bizarre vibe trouwens bij de start, daar zo’n beetje op de Russische grens.

De route is nog vrij nieuw, én heel vrij te interpreteren. Ook zijn er weinig campings en kampeerde ik meestal ergens in het wild. Dat zorgt ervoor dat je maar weinig andere fietsers tegenkomt. Maar een paar is genoeg om met elkaar aan te haken, wat weer heel leuk was.

AndreD schreef:
ma 03 nov, 2025 16:55
Hi Joor,

Aangezien je al een flink stuk hebt gefietst en dan opeens ook de ervaren persoon bent in dit draadje :D

Heb je een tip hoe je het best naar het begin van de route kan reizen?
In welke periode heb jij hem gefietst?

Benieuwd naar je ervaring. Alvast bedankt.
Dank voor alle reacties tot zover!! Ik ben nieuw op t Forum, was blij verrast...
Ik zal in elk geval de twee DM's er uit gooien om contact te leggen.
tot snel
gr Hans
Ik wil deze tocht graag in 2027 gaan doen, volgend jaar heb ik helaas geen tijd. Het is leuk om te lezen naar de belevenissen van anderen. Misschien dat degene die hem al hebben gereden nog iets meer over hun ervaringen kunnen delen.
Hallo Hans,

Ik heb je gisteren een DM proberen te versturen via het forum, maar zag vanmorgen dat hij in Postvak Uit blijft hangen. Geen idee waarom de knop "Versturen" niet werkt. Ga ik nog even uitzoeken. Groet.
AndreD schreef:
wo 05 nov, 2025 10:42
Hallo Hans,

Ik heb je gisteren een DM proberen te versturen via het forum, maar zag vanmorgen dat hij in Postvak Uit blijft hangen. Geen idee waarom de knop "Versturen" niet werkt. Ga ik nog even uitzoeken. Groet.
Bericht blijft in postvak uit hangen totdat het geopend is. Even geduld nog dus :wink:
haha, logisch. Te verleidelijk om een semantische discussie te starten rondom de term “Reactie versturen”, zal ik niet doen.
In 2023 had ik het plan om de European Divide Trail te fietsen. Al vrij snel kwam ik er echter achter dat dit voor mij een brug te ver was: te zwaar en ik voelde me niet altijd veilig om deze tocht solo te rijden over vaak afgelegen paden.

In mijn ogen is de European Divide Trail een route die vooral bestaat uit aaneengeregen GR-hiking- en TET (off-rad motor)paden. Omdat ik vier maanden vrij had genomen, wilde ik toch graag van Portugal naar Noorwegen fietsen. Dus heb ik mezelf herpakt en een nieuw plan gemaakt. Ik besloot de route te rijden in de “spirit of the trail”, maar dan via beter begaanbare fietsroutes. Onderweg maakte ik mijn eigen route met Komoot, waarbij ik de oorspronkelijke trail als leidraad gebruikte. Uiteindelijk heb ik de hele tocht in 81 dagen uitgereden — een fantastisch avontuur dat ik nooit zal vergeten

Van deze reis heb ik een vierdelige videoserie gemaakt, waarin ik laat zien wat ik onderweg allemaal heb meegemaakt.
De video’s zijn te bekijken op mijn YouTube-kanaal, eenvoudig te vinden via www.henriopcamino en dan door kliken naar YouTube.

Dit geeft een indruk van wat ik onderweg ben tegen gekomen.