Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Lakenzak/liner oid met een quilt - Forum Wereldfietser

Lakenzak/liner oid met een quilt

Ben benieuwd of jullie een lakenzak gebruiken in combinatie met een quilt? Ik slaap graag met zo min mogelijk aan maar wil wel de quilt schoonhouden en niet vastplakken aan mijn matje. Een quilt geeft je veel bewegingsruimte maar dat doe je weer wat te niet door een lakenzak.
Ben dus benieuwd naar jullie ervaringen/oplossingen.
Altijd een lakenzak. Ik heb er een op maat laten maken in Pakistan. Lekker wijd. Isoleert ook nog eens een beetje en weegt niet heel veel. Zelf maken kan natuurlijk ook.
Als je nog wat extra luxe wil koop je er een van zijde, isoleert ook weer wat en is erg klein te verpakken, je moet alleen wel zorgen dat je geen scherpe nagels hebt want daar kan het dan weer slecht tegen.
Ik doe de zijden lakenzak om mijn matje, als een soort van hoeslaken. En dan lekker onder de quilt!
Altijd een lakenzak van Lowland ligt en mooi katoen. Slaap altijd in de lakenzak en gebruik mijn slaapzak als dekbed ik heb wel een goede isolerende mat van them a rest.
Ha leuk dit.. ik loop.. euhm pardon, fiets :wink: ook al een tijdje rond met het idee, waarom een slaapzak en niet een dekbed bijvoorbeeld. Aan een quilt had ik nog niet gedacht. Al denk ik voor de echt koude omstandigheden een slaapzak beter helpt.

Hoe groot zijn de verschillen in gewicht tussen een goede slaapzak, een dekbed en een quilt, is tevens mijn gedachte.
Pakvolume idem dito. En natuurlijk is niet elk dekbed een goed dekbed voor onderweg, lijkt me ook wat betreft een quilt.
Marianne schreef:
vr 31 okt, 2025 19:15
Ben benieuwd of jullie een lakenzak gebruiken in combinatie met een quilt?
Poise schreef:
za 01 nov, 2025 09:16
Ik doe de zijden lakenzak om mijn matje, als een soort van hoeslaken. En dan lekker onder de quilt!
Nu ben ik best benieuwd naar jullie quilts, hoe groot ze zijn, gewicht en pakvolume?
Ook al wordt mijn topic een beetje gekaapt hier mijn overwegingen voor een quilt en welk merk/type ik op het oog heb:
Voor bikepacking wil ik een stuk besparen op gewicht en pakvolume. Nu hebben we met z’n 2-en een slaapsysteem van Tatteljee (matjes in een 2-pers hoes gecombineerd met 1 aangeritste slaapzak), dus met veel bewegingsvrijheid.
Ik heb mijn oog laten vallen op een Cumulus 250 quilt, vanwege het lage gewicht (500gr), pakvolume en een quilt omdat ik een slaapzak toch te benauwend vind en die vaak als quilt zou gebruiken.

En de tip van Poise om de lakenzak om het matje te doen lijkt mij een prima oplossing om de bewegingsvrijheid te behouden. Dank dus!
Alternatief is nog slapen in een (lange) onderbroek + t-shirt. Veel bewegingsvrijheid en met het oog op gewichtsbesparing is kleding multifunctioneler dan een lakenzak.
Mijn Sea to Summit Quilt (Ember EBII, model Long) weeg inclusief drybag 780 gram, mijn Lowland lakenzak 120 gram.
Marianne schreef:
za 01 nov, 2025 16:22
En de tip van Poise om de lakenzak om het matje te doen lijkt mij een prima oplossing om de bewegingsvrijheid te behouden. Dank dus!
Het doel van een lakenzak is toch om de slaapzak(/quilt?) langer schoner te houden en omdat een lakenzak makkelijk te wassen is onderweg?
Tegelijkertijd wordt de slaapmat dan ook minder snel vuil omdat het lichaam in de lakenzak ligt.
Maar dat hoef ik hier niemand uit te leggen.
Lakenzak om de slaapmat heen, dan is alleen de slaapmat zelf 'beschermd' en mist het lichaam ook de eventuele extra isolatie van liggen in de lakenzak.
De quilt zal dan niet of nauwelijks beschermd zijn door de lakenzak om de slaapmat heen, of ik zie het helemaal verkeerd in mijn beeldvorming?
Ik gebruik de lakenzak voornamelijk tegen het kraken van de mat en voor contactcomfort. Indien nodig, kan ik zelf in de lakenzak, maar de quilt is zo comfortabel en warm dat ik die extra isolatie niet nodig heb.

Verder hoofd op STS kussen (die met plakkertjes op STS matje zit waar lakenzak ook omheen gaat), en ik slaap in t-shirt ondergoed en blote benen, die quilt blijft wel schoon. Ik vind een slaapzak/lakenzak om in te liggen beklemmend, deze setup werkt voor mij goed.

Voor heel warm weer heb ik een lichtere donsslaapzak die ik als deken gebruik, zelfde principe.
Gfiets schreef:
za 01 nov, 2025 16:52
Alternatief is nog slapen in een (lange) onderbroek + t-shirt. Veel bewegingsvrijheid en met het oog op gewichtsbesparing is kleding multifunctioneler dan een lakenzak.
Marianne had al aangegeven juist graag met zo min mogelijk iets aan te hebben te slapen.

Idem dito hier, zelf denk ik ook dat een lichaam het sneller warm en het minder snel koud krijgt wanneer het zonder pyjama o.i.d. aan slaapt onder een dekbed/deken/quilt/slaapzak.

....

Bij deze dank voor de info Marianne en Piose.
lakenzakken zijn er in katoen en in zijde.
ik heb jaren zonder lakenzak mijn slaapzak gebruikt, nu heb ik een Quilt maar toch overgegaan en gekozen voor katoen, niet alleen vanwege de prijs maar het voelt prettiger aan dan het kunstof van de slaapzak en ook om beter transpiratie vocht te absorberen, waardoor minder vocht en huidvet in de slaapzak of Quilt terrecht komt. Het spreekt voorzich dat als je de lakenzak om je matrasje doet die vlieger niet opgaat.

nu heb ik wel gehoord van iemand die ook een lakenzak van zijde had dat er snel een ladder in komt kan door teennagel komen bijvoorbeeld.

prijs zijde is ongeveer 2 x zo kostbaar. katoen is 200 gram , zijde 125 gram
wassen van katoen onderweg is omdat veel minder kwetsbaar vaak ook praktischer.

volgens fabrikant Cocoon zou de zijde lakenzak 5 graden warmte toevoegen (extra isolatie) en de katoenen 3,9 graden met variatie plus of min 1 graad

de lakenzak kan je ook gebruiken als slaapzak als het echt heel warm is.

kortom als je zonder kleding slaapt is een lakenzak in principe aan te bevelen maar je kan zonder als die 200 gram of 125 gram extra gewicht bezwaarlijk is dan mis je de bovengenoemde voordelen.
Ik ben het eens met de keuze voor een katoenen lakenzak.

Zijde is inderdaad kwetsbaar en duur, en het relatieve voordeel van gewicht en omvang weegt m.i. niet op tegen het gemak van katoen. Met gemak bedoel ik dus bijvoorbeeld dat je met een zijden lakenzak voortdurend op je hoede moet zijn voor uitscheuren als je gaat verliggen.

In mijn ervaring is het wassen van een zijden lakenzak helemaal geen issue.

De genoemde +5 graden extra warmte met een zijden lakenzak lijkt me overdreven.
Hallo Marianne. Wij ( partner en ik) hebben een 2 P katoenen lakenszak ( 500gr). Egyptisch katoen. Merk ????
Zijden is kwetsbaar, 3x zo duur maar weegt rond de 250-200 gr voor 2 P.
Aan onze lakenzak zit een instophoes voor je kussen. Maar wij vouwen hem andersom om de mat. Dan verschuift het niet.

Wij gebruiken al een jaar of 8 de Cumuluus quilt. Grootste maat ( 240-220). Het type weet ik niet meer precies, was toen een warme. Woog 1200 gr.

Inmiddels merken we dat hij bij koude nachten ( 4-5 graden) nog net kan.
Is het kouder dan moet er wat wol om het lijf.

8 jaar geleden waren 2 slaapzakken zwaarder dan deze quilt. Inmiddels is er veel meer mogelijk.
Wij slapen graag samen in of onder een deken, daarom deze keuze.
Een lakenzak is beter voor behoud van je deken. En bij warmte heb je daar in het begin ook genoeg aan.

Groet Anja