Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Nieuw ventiel van Schwalbe - Forum Wereldfietser

Nieuw ventiel van Schwalbe

Schwalbe heeft een nieuw soort ventiel bedacht. Ben benieuwd of andere producten deze nieuwe 'standaard' over gaan nemen. Ziet er zo op het eerste gezicht wel handig uit.

https://www.schwalbe.com/en/clik-valve/

https://bikepacking.com/news/schwalbe-clik-valve-new/
Afbeelding
Marketing ding. Lijkt een kleine verbetering. Je moet wel naast het ventiel een nieuwe pomp aanschaffen, die alleen op dit ventiel past. Dus niet alleen een ventielsysysteem erbij, maar ook een pompsysteem. Zie verder plaatje boven.
Nee hoor:
The best part is that Schwalbe is kicking things off with conversion kits for all existing valves and most pumps.
Bovendien kun je je oude pomp ook zonder conversiekit blijven gebruiken (maar dan mis je het gemak).
Mic schreef:
di 02 jul, 2024 22:41
Je moet wel naast het ventiel een nieuwe pomp aanschaffen, die alleen op dit ventiel past.


Carl
14 euro voor twee ventielen plus adapter die je in de autoventieluitgang van je pomp klemt of schroeft.

https://www.schwalbe.com/en/Schwalbe-Cl ... n-Set-3542
Zie de voordelen wel.
Mr. Z schreef:
di 02 jul, 2024 23:57
Zie de voordelen wel.
Ik ook.

Voor Schwalbe (€14 / fiets) en voor de kinderen van de uitvinder:
John Quintana‘s aim when he invented the system was for his children to be able to inflate their own bicycle tires. He was annoyed by the fact that it was simply too complicated for them with the “old” valves (both technically and for reasons of space on the children‘s bike).
Mijn eigen vloot is volledig gestandaardiseerd op presta, en kennelijk ben ik ook oud genoeg om daar geen problemen mee te hebben. :wink:
We schrijven ‘m bij in de categorie “prachtige oplossingen voor problemen die er nooit waren” :wink: .
:D
non-fixie schreef:
wo 03 jul, 2024 00:17

Mijn eigen vloot is volledig gestandaardiseerd op presta, en kennelijk ben ik ook oud genoeg om daar geen problemen mee te hebben. :wink:
Mee eens, maar dat zegt op zich niet of deze oplossing een verbetering zou kunnen zijn. Bij jou passen ze toch niet want ze zijn niet “ period-correct “
Senior2 schreef:
wo 03 jul, 2024 10:12
:D
non-fixie schreef:
wo 03 jul, 2024 00:17

Mijn eigen vloot is volledig gestandaardiseerd op presta, en kennelijk ben ik ook oud genoeg om daar geen problemen mee te hebben. :wink:
Mee eens, maar dat zegt op zich niet of deze oplossing een verbetering zou kunnen zijn. Bij jou passen ze toch niet want ze zijn niet “ period-correct “
Dat period-correct zijn is zeker een overweging voor mijn oude racefietsen, maar speelt bij mijn vakantiefietsen eigenlijk geen rol. Look & feel vind ik daar veel belangrijker. Die moeten gewoon lekker fietsen, betrouwbaar zijn en er kek uitzien. :)

Dat ik daarbij veel oudere spullen gebruik zegt uiteraard iets over mijn smaak, maar toch ook wel over de kwaliteit van die spullen.

Zo heb ik afgelopen weekend een setje Lyotard 15S-pedalen op mijn Union gemonteerd. Deze zijn tussen de 50 en 70 jaar oud, maar doen precies wat ik ervan vraag: soepel lopen, goede grip bieden, goed te onderhouden en af te stellen zijn, prettig fietsen met toeclips en gewone sportschoenen en er ook nog elegant uitzien:

Afbeelding

En wat die CLIK-ventielen betreft: naast het gevoel hier met een oplossing op zoek naar een probleem te maken te hebben, zit er wat mij betreft ook wel een meer principiële kant aan: zouden we onze schaarse middelen niet wat beter kunnen besteden dan aan fietsventielen verbeteren voor kleine kinderen?
Prachtige pedalen!

En frans ventiel, kop krom of afgebroken, verstopt door tubeless vloeistof, bij boven moer los draaien draai je met pech het hele ventiel er uit. Het is geen goed ontwerp, dat nieuwe ventiel neemt wat van die problemen weg, je kan je oude pomp ombouwen en geen versleten rubbers meer in je kop hebben of gewoon nog gebruiken, vind ik goed gedaan, de kosten vallen mee als je bekijkt dat ze in een mooi papieren verpakking zitten en je fietsenmaker ze verkopen moet, denk dat als er een doosje van 20 stuks komen er een heel andere stuk prijs aan hangt.
Ik ben om, heb een andere pompkop op mijn vloerpomp gezet en er staan nu 6 fietsen in onze schuur met clik valve ventielen.
Geen dopje er afschroeven, ventiel openschroeven, pomp er op, pomp er af, ventiel dicht schroeven, dop er op schroeven maar dop er af trekken, pomp er op, pomp er af, dop er op, met een clik valve pompkop pomp je makkelijker meer lucht er in.

En een schrader [hand]pomp past er ook op zolang je geen schroef verbinding hebt, helaas geeft de clik valve wel meer weerstand op je gewone pomp, duidelijk te merken met je handpomp, de veer die het ventiel dicht houd geeft duidelijk meer weerstand dan een gewoon ventiel.

Ik gebruik een Oneup 100cc EDC handpomp, niet met hun tools er in maar een Topeak Ratched ratel en bitjes, quicklink en kettingbreker, alles wat ik nodig heb zit in de pomp en die zet ik over op mijn fietsen, zo heb ik altijd mijn pomp en tools bij me op mn fiets.

Maar die pomp past alleen op schrader ventielen, dus de adapter van clik valve past niet dus heb een adapter van auto ventiel naar hollands gepakt, het binnenwerk er uit geboord met boortje 3mm en die past op de adapter en dan weer in mijn handpomp, zou ook zo op je digitale drukmeter passen.
Past niet helemaal lekker want er zit een opstaande rand onder het smalle stuk, die er met een dremel afgeslepen, kon hem gelijk testen zondag want een ventiel van mijn gravel begon te lekken en het pompen met de adapter gaat een stuk lichter op een clik valve ventiel want die houd het ventiel open, betekent wel eerst de adapter in je pomp of drukmeter en dan op het ventiel want anders loopt je band erg snel leeg.

Afbeelding
De startset kost inderdaad 13,95 euro met pomp adapter maar extra sets voor extra fietsen kosten 5,95 per set (voor en achter).

Het voordeel is dat ze 50% meer lucht doorlaten als standaard ventielen en gelijk de druk aangeven
zodra je de pomp erop klikt. Ook breken ze minder snel als een gewoon frans ventiel.

Bij tubeless monteren is het mij nu gelukt de band er goed omheen te ploppen zonder eerst het binnen ventiel te verwijderen.

Inmiddels maken zowel SKS als Lezyne al passende pompen en bij pech onderweg past er ook altijd nog een ouderwetse pomp op.
John Jongerius schreef:
di 28 okt, 2025 13:54
Het voordeel is dat ze 50% meer lucht doorlaten als standaard ventielen en gelijk de druk aangeven
zodra je de pomp erop klikt. Ook breken ze minder snel als een gewoon frans ventiel.
de vraag is dan: heb je een objectieve bron? Want dat is toch een echte innovatie!
Ik test er zelf nu bijna een jaar mee met alle fietsen van ons gezin en online zijn er ook diverse reviews van te vinden bij o.a. Racefietsblog, Mtbblog, Vojomag, Fietssport.nl en Bicycling.nl

Ook raken ze minder snel verstopt met Latex als bij een traditioneel ventiel. Je moet zelf bepalen of je het een meerwaarde vind maar voor een klein prijsje een leuke upgrade van je fiets.

https://www.vojomag.nl/test-schwalbe-cl ... is-houden/

https://racefietsblog.nl/review-schwalb ... ijk-video/

https://www.fietssport.nl/magazine/mate ... tijd-klikt

https://www.bicycling.nl/nieuws/1306204 ... ntiel.html
Mr. Z schreef:
ma 27 okt, 2025 18:11
Ik ben om, heb een andere pompkop op mijn vloerpomp gezet en er staan nu 6 fietsen in onze schuur met clik valve ventielen.

[…] kon hem gelijk testen zondag want een ventiel van mijn gravel begon te lekken
Ik ben geloof ik nog niet helemaal overtuigd.

:wink:

Carl
Het is niet mijn bedoeling iemand te overtuigen van het voordeel.
Probeer het en het overtuigd zich zelf.
mvg Jan
Carl schreef:
do 30 okt, 2025 07:23
Mr. Z schreef:
ma 27 okt, 2025 18:11
Ik ben om, heb een andere pompkop op mijn vloerpomp gezet en er staan nu 6 fietsen in onze schuur met clik valve ventielen.

[…] kon hem gelijk testen zondag want een ventiel van mijn gravel begon te lekken
Ik ben geloof ik nog niet helemaal overtuigd.

:wink:

Carl
:lol:

Ok niet helemaal duidelijk geweest, de aansluiting van mijn tubeless ventiel bij het ventielgat begon te lekken, de clik valve was niet aan het lekken
Mr. Z schreef:
do 30 okt, 2025 11:16
Ok niet helemaal duidelijk geweest, de aansluiting van mijn tubeless ventiel bij het ventielgat begon te lekken, de clik valve was niet aan het lekken
Ah! :idea: Dank je voor de opheldering!

Carl