Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Natuurfotografie - Pagina 33 - Forum Wereldfietser

Natuurfotografie

659 berichten
Dagje aan zee. Blauwe haarkwal. Leek wel een sierraad
20250714_135423.jpg
20250623_115847.jpg
Trechtervormige gaten en 'hoopjes' van zeepieren op het strand van Petit Bôt op Guernsey. Hier liggen er vele tienduizenden en het getijdenverschil bedraagt meer dan 7 meter!
Mooi, die zeepiergaten.
Vandaag zag ik het wijfje van een plakker. Mocht ik zelf een naam mogen verzInnen zou het de 'Boris Johnson'-mot zijn.
20250724_125217.jpg
DSCN9888-2k.JPG
Dit vogelnestkastje is gekaapt door de hoornaars :shock:
hoornaars.jpg
:shock:
Damn! Maar zo te zien wel de 'goeie' (inheemse).
Het lijkt net alsof iemand nog wat purschuim over had...
Mijn tuinkameraad tijdens het wieden.
Op de uitkijk voor smakelijke insecten.
Als ze niet zeldzaam zijn dan krijgt-ie ze. 😁
20250906_143615(0).jpg
Een dag te vroeg... maar hij is er al: de herfstmetaalwapenvlieg, een kleurige glanzende schoonheid, net bezig met een poetsbeurt.
20250920_083037(1).jpg
DSC09555.jpg
Grote Parelmoervlinder (Mesoacidalia aglaja)
Gezien tussen Vaduz (FL) en Maienfeld (CH).
Roodborsttapuit

Hij vloog steeds weg en was moeilijk te spotten tussen de struiken, maar op een rustig moment lukte het toch.
Jan 25092025 fietstocht kust (4).JPG
Vanmorgen was ik al vroeg op pad en genoot van de laaghangende mist boven de weilanden.
Ik dacht terug aan een weekendtocht in het recente verleden met de opkomende zon en mist waarbij de koeien nauwelijks waren te onderscheiden.
DSCN1036.JPG
DSCN1010.JPG
Afgelopen Zondag met windkracht 5 op de Zuiderdijk West-Friesland.
Een flinke golfslag klotste op de keien en de zon glinsterde op het water.
Dat was voor mij een foto waard
PXL_20251019_074014743~2.jpg
Op het slechte weer na, heeft de herfst ook mooie dingen te bieden.
20251011_131252.jpg
Geen foto dit keer.
Een citaat uit de krant ditmaal.
"Op de fiets krijgt ik meestal invallen die je alleen maar kunt krijgen als de geest helemaal vrij is"
Daar ben ik het hartgrondig mee eens.
In mijn leven was een fietspauze van ruim 25 jaar vanwege ons gezin met opgroeiende kinderen. In die tijd deed ik aan hardlopen. Dat kost namelijk minder tijd. Even een half uurtje of iets langer hardlopen. Met de fiets ben je al snel een paar uur onderweg.
Sinds de kinderen de deur uit zijn fiets ik weer.
De rest van het citaat: "Daarom reis ik meestal alleen. Om de Muze te vinden en de geest vrij te maken"
De Muze vinden zal mij nooit lukken, maar de geest vrij maken!
Op de fiets komen oplossingen voor allerlei zaken die me bezig houden vanzelf binnenwaaien.
Dat heb ik bij het hardlopen nooit ervaren.

Natuur. Waarom dit verschil tussen hardlopen en fietsen?
Poppink schreef:
wo 22 okt, 2025 10:06

Intensiteit?
gios schreef:
wo 22 okt, 2025 11:16
Poppink schreef:

Intensiteit?
Dat denk ik ook. Een dag fietsen gaat, afhankelijk van diverse factoren, meestal probleemloos. een dag hardlopen heb ik nog nooit voor elkaar gekregen.
Poppink schreef:

"Op de fiets krijgt ik meestal invallen die je alleen maar kunt krijgen als de geest helemaal vrij is"

Op de fiets komen oplossingen voor allerlei zaken die me bezig houden vanzelf binnenwaaien.
Dat heb ik bij het hardlopen nooit ervaren.

Met hardlopen is de focus gericht op prestatie en is eenzijdig.
Bij fietsen, anders dan racefietsen, is de focus gericht op ontspanning een beleving.
Maak onderweg vooral foto's, dat versterkt de beleving is mijn ervaring.
Het uiteindelijke doel bepaald de uitkomst denk ik zo.

Waar ikzelf 5 aan 7 dagen heen en weer fiets naar het werk, naar de 'weekend' camping, boodschappen etc, dus de standaard 'verplichte' ritjes.
Ik ervaar deze zelden meer als echt ontspannend of dat er ook maar echt wat te beleven valt.
De zelfde gebieden, zelfde wegen, zelfde drukte, zelfde snelheid, eentonigheid ten over.

Duik ik in Zuid-Frankrijk met de vakantie de bergen in, dan voel ik mij eigen ontspannen niks moet alles mag, en kom ik dus ook 'ontspannen' terug bij het huisje terwijl je behoorlijk actief bezig bent geweest.
Zelfde met het Veluwse natuur hier rondom de camping, ander landschap andere wegen rust, geen haast geen moeten.

Van gisteravond een stukje 'natuur' in Light Nights Ouwehands Dierenpark.
20251022_212403.jpg