Additionally, paste this code immediately after the opening
tag:Een vork werkt niet. Een lepel, daarentegen, wél. Die wordt dan ook wel als professioneel broodjessmeerdersgereedschap beschouwd:
Ik heb even gekeken maar ik vind geen gedetailleerde informatie anders dan een streepjescode die je zou kunnen scannen, maar daar heb ik geen apparatuur voor. De herenfiets is van Gazelle, dus de vork ook neem ik dan aan. Wellicht, net als bij de fietsketting, is een motorolie de oplossing?
Berger schreef: ↑ma 13 okt, 2025 08:47Foto van de vork?
Waarschijnlijk een eenvoudige vork. Gewoon even uit elkaar halen, goed schoon maken met alcohol en wat vet op de vorkpoten.
Als de vork al wat ouder is en nooit onderhoud heeft gehad, dan begrijp je wel waarom hij piept als je hem open haalt...![]()
Goed idee, maar ik ben geen fietsenmaker en ik heb ook geen schuur met allerlei gereedschappen hiervoor. Ik denk dat de rubbers hun werk al die jaren hebben gedaan, ze zijn ook niet uitgedroogd dus dat er minimaal vuil in is gekomen, ik denk dat de vork vooral behoefte heeft aan een smeerbeurtRianGeenen schreef: ↑ma 13 okt, 2025 10:56Wat wel eens gebeurt, is dat er voor jaren aan oud vet, roestwater en andere vuiligheid in die vorkpoten zit. Dus je zou, op een strategisch uitgekozen plek, die vork uit elkaar kunnen halen. Maar niet binnen, op een mooi houten vloertje in de schuur, etc.
Meestal is het een kwestie van 2 boutjes aan de onderkant los draaien en je trekt hem uit elkaar. Zal je nog verbazen wat een ellende zich in zo'n vork kan verzamelen.Jonathan Joustra schreef: ↑ma 13 okt, 2025 11:17Goed idee, maar ik ben geen fietsenmaker en ik heb ook geen schuur met allerlei gereedschappen hiervoor. Ik denk dat de rubbers hun werk al die jaren hebben gedaan, ze zijn ook niet uitgedroogd dus dat er minimaal vuil in is gekomen, ik denk dat de vork vooral behoefte heeft aan een smeerbeurtRianGeenen schreef: ↑ma 13 okt, 2025 10:56Wat wel eens gebeurt, is dat er voor jaren aan oud vet, roestwater en andere vuiligheid in die vorkpoten zit. Dus je zou, op een strategisch uitgekozen plek, die vork uit elkaar kunnen halen. Maar niet binnen, op een mooi houten vloertje in de schuur, etc.![]()
Ik blijk er van boven, via de rubbers, niet in te kunnen komen. Toch heb ik er wat motorolie in laten glijden, het smeert in ieder geval de buis maar misschien dat de olie nog naar beneden loopt. Dit betreft een gewone herenfiets met vorkvering, volgens mij kun je die niet uit elkaar schroeven.Berger schreef: ↑ma 13 okt, 2025 11:45Meestal is het een kwestie van 2 boutjes aan de onderkant los draaien en je trekt hem uit elkaar. Zal je nog verbazen wat een ellende zich in zo'n vork kan verzamelen.Jonathan Joustra schreef: ↑ma 13 okt, 2025 11:17Goed idee, maar ik ben geen fietsenmaker en ik heb ook geen schuur met allerlei gereedschappen hiervoor. Ik denk dat de rubbers hun werk al die jaren hebben gedaan, ze zijn ook niet uitgedroogd dus dat er minimaal vuil in is gekomen, ik denk dat de vork vooral behoefte heeft aan een smeerbeurtRianGeenen schreef: ↑ma 13 okt, 2025 10:56Wat wel eens gebeurt, is dat er voor jaren aan oud vet, roestwater en andere vuiligheid in die vorkpoten zit. Dus je zou, op een strategisch uitgekozen plek, die vork uit elkaar kunnen halen. Maar niet binnen, op een mooi houten vloertje in de schuur, etc.![]()
Maar als jij denkt dat gewoon wat olie erin het beste is mag dat natuurlijk (zou ook best tijdelijk het piepen kunnen verhelpen).
Dat is dan mooi suf.Jonathan Joustra schreef: ↑ma 13 okt, 2025 12:57Dit betreft een gewone herenfiets met vorkvering, volgens mij kun je die niet uit elkaar schroeven.
Je hebt helemaal gelijk, ik verwacht ook niet dat je de voorvork van een standaard herenfiets kunt demonteren voor onderhoud. Het is wel jammer want nu moet ik dat gepiep maar voor lief nemen. De vork is verder wel los en veert prima, misschien dat de olie er nog wat in weet te lopen dat zou mooi zijn.stelvio73 schreef: ↑ma 13 okt, 2025 13:58Dat is dan mooi suf.Jonathan Joustra schreef: ↑ma 13 okt, 2025 12:57Dit betreft een gewone herenfiets met vorkvering, volgens mij kun je die niet uit elkaar schroeven.
Helaas ontwerpen producenten onderdelen soms bewust zodanig dat deze lastig te onderhouden en niet te repareren zijn. Bewust, want men vervroegt zo de afschrijftermijn en stimuleert de verkoop van nieuwe producten. Dat kunnen fietsvorken zijn, motoronderdelen, wastrommels (zie bijvoorbeeld https://youtu.be/138S0rSbZ10?si=s2zY4ZOwneaGCTi-), telefoons etc.
Sorry voor de offtopic reactie, maar ik maak me zorgen om de enorme zooi die we met zijn allen kopen, waaronder (elektrische) confectiefietsen met bagger voorvering, terwijl de enorme afvalberg van de fatbikes nog moet komen.
M'n draadje? lol. Deze fiets heb ik tweedehands van een erkende fietsenmaker gekocht, die bleek later vol mankemeneten te zitten. Maar de vork heeft iig onder mij de nodige kilometers gereden, wie weet hoeveel de vorige eigenaar gereden heeft, dus de vork heeft een irritant piepje gekregen. Ik heb maar wat motorolie op de buizen en in het rubber laten lopen, misschien vind het z'n weg nog naar beneden dat zou mooi zijn want ik heb de mankementen aan de fiets onlangs eindelijk laten herstellen.Aniphys schreef: ↑ma 13 okt, 2025 15:19Ik volg dit topic met veel interesse want mijn geveerde voorvork is de laatste maanden ook beginnen te piepen.
Ik heb het lef nog niet gehad ze uit elkaar te schroeven en ik zie onderaan ook geen schroefjes zitten. Ik zou het nochtans geen wegwerpvork willen noemen want ze gaat reeds (zonder onderhoud) 20 jaar mee (143 K km). Toch wil ik er nog wat geluidloze kilometers uit halen. Ik had al wat siliconenolie op de buizen gespoten een paar maand geleden, maar dat hielp niet. Wanneer ik 'a la danseuse' de brug op fiets klinkt mijn fiets als een hotelbed tijdens de huwelijksnacht. :-/
Een lokale kleine fietsenmaker (die vnl remmen en platte banden herstelt van studentenfietswrakken) durfde er niet aan te beginnen. Misschien zal ik eens een 'echte' fietsenmaker moeten bezoeken.
Als er nog goede raad is, laat maar komen (sorry Jonathan, ik wil je draadje niet kapen).