Additionally, paste this code immediately after the opening tag: "Lange" reis met gravelbike? - Forum Wereldfietser

"Lange" reis met gravelbike?

Ik lees veel over het aanschaffen van een echte vakantiefiets. Ik heb zelf een gravelbike, carbon, met bikepackingtassen.
Heb nu zadeltas, framemaat, stuurtas, voorvorktassen en een tasje op de bovenbuis. Stuurt en fietst niet heel erg stabiel en vraag me af hoe dit berg af gaat. Hangt best vol maar is best te doen op meerdaagse tochtjes in Nederland. Wat is jullie ervaring of advies t.a.v. bijvoorbeeld een fietsreis naar Rome? Kan dat prima op de gravelbike of moet ik toch echt een (dure) vakantiefiets aanschaffen? Alternatief zou ook een fietskar kunnen zijn of nog een extra achterdrager.
Ik heb ze erop van de Noordkaap naar Tarifa zien fietsen dus waarom niet? Vraag is wel wat wil je allemaal meenemen en heb je daar de ruimte, dan wel bevestigingspunten voor. Als je fiets nu slecht/onrustig stuurt kan dat door je houding op de fiets maar ook hoe je die nu hebt volgehangen komen. Misschien dat een andere voorvork nog een optie is met wat meer naloop, daar wordt die wat luier van en dus stabieler.
Ik heb voordat ik een vakantiefiets kocht ook gekeken naar een gravelbike en wel eens onderzocht je hebt ook een Tailfin carbon constructie zodat je achterop spul kwijt kunt. Zie hier een voorbeeld: https://www.tailfin.cc/guides/fitting-g ... 13105b7e4e

Kan me voorstellen als je ook meer gewicht achterop hebt dat de boel ook stabieler is.

Op YouTube en op sites als bikepacking.com heb je ook tig dingen staan die gemaakt zijn voor gravelbike/ bikepacking. Ze doen ook vaak multiday tours dus het moet echt wel kunnen. Ik weet alleen niet of ze dat ook met carbon fietsen doen.

Qua zithouding kan ik niks over zeggen. Maar als jij er goed op zit dan is er niks aan de hand lijkt me.
Ik zou zeggen: hang er tassen aan alsof je op fietsvakantie gaat, en ga dan een dag lang toeren in Zuid-Limburg, ten noordoosten (Posbank) en westen van Arnhem, of ten zuiden en oosten van Nijmegen. Genoeg klimmetjes daar, en volop testen hoe (stabiel) het afdalen gaat.
Pfiets schreef:
zo 05 okt, 2025 17:39
Ik heb voordat ik een vakantiefiets kocht ook gekeken naar een gravelbike en wel eens onderzocht je hebt ook een Tailfin carbon constructie zodat je achterop spul kwijt kunt. Zie hier een voorbeeld: https://www.tailfin.cc/guides/fitting-g ... 13105b7e4e
Goedkopere en ook goede oplossing: Ortlieb Quickrack. Ortlieb levert ook een steekas met montagepunten hiervoor (de andere kunnen niet want carbon fame) mocht je frame geen montagepunten hebben.
Fedor schreef:
zo 05 okt, 2025 18:18
Pfiets schreef:
Goedkopere en ook goede oplossing: Ortlieb Quickrack. Ortlieb levert ook een steekas met montagepunten hiervoor (de andere kunnen niet want carbon fame) mocht je frame geen montagepunten hebben.
Tailfinn is de enige die op de site expliciet benoemt dat deze ook geschikt is voor Cannondale Topstone 3 carbon met kingpin. Die 'garantie' geeft Ortlieb helaas (nog) niet.
Pfiets schreef:

Kan me voorstellen als je ook meer gewicht achterop hebt dat de boel ook stabieler is.

Op YouTube en op sites als bikepacking.com heb je ook tig dingen staan die gemaakt zijn voor gravelbike/ bikepacking. Ze doen ook vaak multiday tours dus het moet echt wel kunnen. Ik weet alleen niet of ze dat ook met carbon fietsen doen.

Qua zithouding kan ik niks over zeggen. Maar als jij er goed op zit dan is er niks aan de hand lijkt me.
Maar toch een vakantiefiets aangeschaft begrijp ik? Wat was de reden om niet voor een gravelbike te gaan?
Harold Sweers schreef:
zo 05 okt, 2025 17:22
Kan dat prima op de gravelbike of moet ik toch echt een (dure) vakantiefiets aanschaffen?
Vakantiefiets wil niet zeggen Santos, Koga of Idworx met Pinion of Rohloff (ik noem wat merken als voorbeeld) vanaf 5000 euro.
Er zijn genoeg goedkopere, en op Marktplaats al helemaal, zeker als je het leuk vindt om er zelf het een en ander aan te doen.
Op een carbon gravelbike met tassen en evtl bagagerek ben je waarschijnlijk wel sneller onderweg en maak je meer kilometers per dag dan op een vakantiefiets.
Het is maar net wat je wil en wat je mee wil nemen of thuis wil laten.
Harold Sweers schreef:
zo 05 okt, 2025 18:29
Pfiets schreef:

Maar toch een vakantiefiets aangeschaft begrijp ik? Wat was de reden om niet voor een gravelbike te gaan?
Zithouding en onderhoudsvrij kunnen fietsen. Ik wil relaxt kunnen touren op vakantie. Nu zit ik uiteindelijk nog altijd sportiever dan op een stadsfiets maar dat is ook niet zo erg. Verder wilde ik een stabiel frame met voldoende mogelijkheden voor tassen.

Als ik al een gravelbike had gehad dan heb je een andere afweging.

Overigens ook eens met DaVinci er zijn veel verschillende soorten vakantiefietsen.Als Rohloff geen eis is dan heb je allerlei keus.
Overigens is het aantal fietsen wat je moet hebben altijd n+1 waarbij n het aantal is wat je al hebt. En het hoeft inderdaad echt niet altijd duur te zijn.
Harold Sweers schreef:
zo 05 okt, 2025 17:22
Ik lees veel over het aanschaffen van een echte vakantiefiets. Ik heb zelf een gravelbike, carbon, met bikepackingtassen.
Heb nu zadeltas, framemaat, stuurtas, voorvorktassen en een tasje op de bovenbuis. Stuurt en fietst niet heel erg stabiel en vraag me af hoe dit berg af gaat. Hangt best vol maar is best te doen op meerdaagse tochtjes in Nederland. Wat is jullie ervaring of advies t.a.v. bijvoorbeeld een fietsreis naar Rome? Kan dat prima op de gravelbike of moet ik toch echt een (dure) vakantiefiets aanschaffen? Alternatief zou ook een fietskar kunnen zijn of nog een extra achterdrager.
Dit moet prima kunnen op de gravelbike. Ik ken genoeg verhalen van mensen die op de gravelbike de hele wereld zijn rondgefietst. Als dit niet stabiel stuurt, dan is er wellicht iets anders aan de hand. De meeste gravelbikes zijn juist ontworpen om wat stabieler rijgedrag te hebben (met name een langere wielbasis).