Hm, als ik dat topic lees moet het inderdaad wel te doen zijn. Weer een optie voor m'n lijstje x)Jurr schreef: ↑vr 12 sep, 2025 19:28Is geen rocketscience als de naaf al ingespaakt is in de juiste velg en de fiets ook in een andere uitvoering met Rohloff is geleverd. Zoals bijvoorbeeld bij Gaastra het geval is, maar ook bij Avaghon, een Travelmaster2+/3+ en zo nog wel meer (-:
Zie hier een recent voorbeeld met Gaastra:
viewtopic.php?t=40731
Wat voor afmontage hebben we het dan over, bijvoorbeeld?Jurr schreef: ↑vr 12 sep, 2025 19:28Het bovengenoemde lijstje vaak wel, Surly en Kona willen wel eens wat meer de lichtgewicht mountainbike-kant op gaan in afmontage. Daar hebben dan vooral de wielen onder te lijden. En natuurlijk is het ook afhankelijk van wat precies geldt als 'veel gewicht', daar zijn hier op het forum allerlei interpretaties van![]()
15-20 kilo (geloof dat het ook in mijn beginpost staat), afhankelijk van hoeveel eten en water ik bij me heb

Met elk antwoord hier weet ik eigenlijk minder wat ik wil, dat is het leukeJan--Willem schreef: ↑vr 12 sep, 2025 20:56Eigenlijk weet je vrij goed wat je wilt. Alleen de maat van de fiets is wellicht de vraag. Er verschijnen genoeg fietsen op marktplaats van mensen die overstappen op elektrisch of om een andere reden wegdoen. Kies voor een echte vakantiefiets, dan heb je ook alle bevestigingspunten op je frame. Je wilt een van de betere merken, of het dan een Santos, Koga etc wordt maakt niet echt uit. Gazelle en Giant, laat die maar afvallen.
Geen haast, rustig kijken en als er wat langskomt wat het is, snel zijn en een goed bod doen. Betaal echter ook niet de hoofdprijs, vaak zul je toch wat kosten hebben voor een ander zadel of zo.

Ik vrees dat je helemaal gelijk hebtGrandonneur schreef: ↑vr 12 sep, 2025 21:49Volgens mij zijn we op een punt aangekomen dat fluffy (geweldige naam) te veel theoretische kennis verkrijgt en vergeet te fietsen.
Koop een aantrekkelijke optie en lekker rijden met dat ding![]()

Ja, leuk hè, die naam? Ik heb 'm al vele jaren op een ander forum, en hier was-ie gelukkig ook nog beschikbaar!
@Stelvio73: Ik zie het al, jij hebt iets leuks staan op je verlanglijstje voor kerst

@Christophorus: Klinkt goed, ik zal je onthouden voor als ik ooit meer budget heb!

Dat is inderdaad ook een optie. Echter, op de lange termijn lijkt me dat ook een dure grap. Als ik zo even een willekeurige Stevens aanklik van boven de 1000 euro met Shimano Cues, kom ik op een slordige 100 euro per jaar uit om cassette, crankstel en ketting te vervangen. Én een hoop schroot waar toch niemand op zit te wachten. Daarbij houd ik dan het probleem van vet op mijn kleren (een reden waarom ik geen duur spul aantrek op fietsvakantie).RianGeenen schreef: ↑za 13 sep, 2025 13:23Overigens, met een enigzins kwalitatieve aandrijflijn, lees Shimano Cues of iets vergelijkbaars, nieuwe fiets vanaf 1000 euro, hoef je niet elke week te stellen en smeren. Om het netjes te houden, vooral in de winter, is om de week een beetje poetsen en smeren wel fijn, maar ik ken er genoeg die de hele winter doorfietsen zonder er aandacht aan te geven. Als je dan juist een niet te dure groep hebt, vervang je gewoon elk voorjaar, als de pekel weg is, ketting en cassette.FluffyFox schreef: ↑zo 07 sep, 2025 21:41EISEN EN VOORKEUREN + uitleg
- Rohloffnaaf + riem/ketting met gesloten kettingkast: Met de hoeveelheid vuil waar ik afgelopen zomers doorheen gebaggerd heb, lijkt een derailleur mij niet de juiste keuze. En misschien ligt het aan het goedkope spul dat ik had, maar voor mijn gevoel was ik constant bezig met stellen en smeren. In de toekomst krijgt het systeem ook te maken met de Nederlandse winters, met zout en nattigheid. En ik kan nu wel braaf zeggen dat ik elke week het geheel ga smeren, maar ik ken mezelf - dat ga ik verwaarlozen. Vandaar dat ik op zoek ben naar een zoveel mogelijk onderhoudsvrij systeem.
Ter overweging, met jouw budget kan je kiezen uit veel gave (nieuwe) fietsen met derailleur, terwijl met Rohloff en zeker met riem het ergens een compromis wordt.
Het is inderdaad een aantrekkelijke optie en eentje waar ik wel over na heb gedacht, maar ik denk dat ik er op de lange termijn spijt van ga krijgen.
Het is gewoon lastig. Ik kan bijvoorbeeld ook gewoon een fiets, zelfs een mtb, met Shimano Deore/XT met nog genoeg leven erin van Marktplaats plukken voor 700 euro of misschien wel minder, daar (de bagagedrager en) het stuur en zadel op gooien die ik nu van mijn oude mtb af haal, en daar (bijv.) een jaar mee doorfietsen tot ik meer budget heb en beter weet wat ik van de fiets wil. Maar ja, dan heb ik een fiets die waarschijnlijk niet 100% naar mijn zin is en zit ik volgend jaar met hetzelfde probleem. Zoveel keuzes...