Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Advies koop (tweedehands) vakantiefiets met Rohloff - Pagina 3 - Forum Wereldfietser

Advies koop (tweedehands) vakantiefiets met Rohloff

Jurr schreef:
vr 12 sep, 2025 19:28
FluffyFox schreef:
do 11 sep, 2025 23:27
De Gaastra ga ik onthouden. Ik ben echter niet van plan om zelf de Rohloff in te bouwen, dat is me iets te veel gevraagd, dus dan zou ik het al laten doen.
Is geen rocketscience als de naaf al ingespaakt is in de juiste velg en de fiets ook in een andere uitvoering met Rohloff is geleverd. Zoals bijvoorbeeld bij Gaastra het geval is, maar ook bij Avaghon, een Travelmaster2+/3+ en zo nog wel meer (-:

Zie hier een recent voorbeeld met Gaastra:

viewtopic.php?t=40731
Hm, als ik dat topic lees moet het inderdaad wel te doen zijn. Weer een optie voor m'n lijstje x)
Jurr schreef:
vr 12 sep, 2025 19:28
FluffyFox schreef:
do 11 sep, 2025 23:27

Zijn die fietsen wel voorbereid op veel gewicht op een bagagedrager? Aangezien bikepacking vaak met lichter materiaal werkt...
Het bovengenoemde lijstje vaak wel, Surly en Kona willen wel eens wat meer de lichtgewicht mountainbike-kant op gaan in afmontage. Daar hebben dan vooral de wielen onder te lijden. En natuurlijk is het ook afhankelijk van wat precies geldt als 'veel gewicht', daar zijn hier op het forum allerlei interpretaties van ;-)
Wat voor afmontage hebben we het dan over, bijvoorbeeld?
15-20 kilo (geloof dat het ook in mijn beginpost staat), afhankelijk van hoeveel eten en water ik bij me heb :P Mijn basisuitrusting (tent, slaapzak, matje, kleding, elektronica etc.), die ook meegaat met backpacken, is zo'n 9 kilo. Daar komt bij het fietsen nog een stoel bij (ruim een kilo), een iets grotere en zwaardere kookset, zodat ik daadwerkelijk kan koken (geen idee, laten we zeggen een kilo) en het gewicht van mijn (budget) tassen (te veel, waarschijnlijk komen er bij een nieuwe fiets ook nieuwe, echt waterdichte tassen). Afgelopen jaren heb ik zoveel mogelijk dorpen vermeden en was het heet onderweg, dus dan draag ik 3 L=kg aan water bij me. Qua eten heb ik de basics bij me en eventueel, afhankelijk van de nabijheid van de supermarkt, ook al het eten van die avond. Daar komt mijn schatting vandaan. Ik heb het nooit precies gewogen, want ik vind het belangrijker dat het in mijn tassen past :lol: Oh, en er zitten ook nog de onderhoudsspullen etc. van de fiets bij (extra binnenband, plakset, CO2-patronen, multitool, flesje olie, etc.), maar die zitten in mijn frametas, niet achterop.
Jan--Willem schreef:
vr 12 sep, 2025 20:56
Eigenlijk weet je vrij goed wat je wilt. Alleen de maat van de fiets is wellicht de vraag. Er verschijnen genoeg fietsen op marktplaats van mensen die overstappen op elektrisch of om een andere reden wegdoen. Kies voor een echte vakantiefiets, dan heb je ook alle bevestigingspunten op je frame. Je wilt een van de betere merken, of het dan een Santos, Koga etc wordt maakt niet echt uit. Gazelle en Giant, laat die maar afvallen.
Geen haast, rustig kijken en als er wat langskomt wat het is, snel zijn en een goed bod doen. Betaal echter ook niet de hoofdprijs, vaak zul je toch wat kosten hebben voor een ander zadel of zo.
Met elk antwoord hier weet ik eigenlijk minder wat ik wil, dat is het leuke :P Maar bedankt voor de info!
Grandonneur schreef:
vr 12 sep, 2025 21:49
Volgens mij zijn we op een punt aangekomen dat fluffy (geweldige naam) te veel theoretische kennis verkrijgt en vergeet te fietsen.

Koop een aantrekkelijke optie en lekker rijden met dat ding 8)
Ik vrees dat je helemaal gelijk hebt :D Er zijn gewoon heel veel opties, terwijl ik denk dat ik met mijn oorspronkelijke eisenlijstje (Rohloff, riem of (mogelijkheid tot) gesloten kettingkast, >27,5" velgen, en mogelijk ook nog een mixed frame) op de lange termijn echt wel iets ga vinden. Zeker als mijn budget met wat extra spaargeld en verjaardagsgeld op een gegeven moment nog iets hoger wordt.
Ja, leuk hè, die naam? Ik heb 'm al vele jaren op een ander forum, en hier was-ie gelukkig ook nog beschikbaar!

@Stelvio73: Ik zie het al, jij hebt iets leuks staan op je verlanglijstje voor kerst :lol: Toch jammer dat er geen Rohloffnaaf in zit!

@Christophorus: Klinkt goed, ik zal je onthouden voor als ik ooit meer budget heb! ;)
RianGeenen schreef:
za 13 sep, 2025 13:23
FluffyFox schreef:
zo 07 sep, 2025 21:41
EISEN EN VOORKEUREN + uitleg
- Rohloffnaaf + riem/ketting met gesloten kettingkast: Met de hoeveelheid vuil waar ik afgelopen zomers doorheen gebaggerd heb, lijkt een derailleur mij niet de juiste keuze. En misschien ligt het aan het goedkope spul dat ik had, maar voor mijn gevoel was ik constant bezig met stellen en smeren. In de toekomst krijgt het systeem ook te maken met de Nederlandse winters, met zout en nattigheid. En ik kan nu wel braaf zeggen dat ik elke week het geheel ga smeren, maar ik ken mezelf - dat ga ik verwaarlozen. Vandaar dat ik op zoek ben naar een zoveel mogelijk onderhoudsvrij systeem.
Overigens, met een enigzins kwalitatieve aandrijflijn, lees Shimano Cues of iets vergelijkbaars, nieuwe fiets vanaf 1000 euro, hoef je niet elke week te stellen en smeren. Om het netjes te houden, vooral in de winter, is om de week een beetje poetsen en smeren wel fijn, maar ik ken er genoeg die de hele winter doorfietsen zonder er aandacht aan te geven. Als je dan juist een niet te dure groep hebt, vervang je gewoon elk voorjaar, als de pekel weg is, ketting en cassette.

Ter overweging, met jouw budget kan je kiezen uit veel gave (nieuwe) fietsen met derailleur, terwijl met Rohloff en zeker met riem het ergens een compromis wordt.
Dat is inderdaad ook een optie. Echter, op de lange termijn lijkt me dat ook een dure grap. Als ik zo even een willekeurige Stevens aanklik van boven de 1000 euro met Shimano Cues, kom ik op een slordige 100 euro per jaar uit om cassette, crankstel en ketting te vervangen. Én een hoop schroot waar toch niemand op zit te wachten. Daarbij houd ik dan het probleem van vet op mijn kleren (een reden waarom ik geen duur spul aantrek op fietsvakantie).
Het is inderdaad een aantrekkelijke optie en eentje waar ik wel over na heb gedacht, maar ik denk dat ik er op de lange termijn spijt van ga krijgen.

Het is gewoon lastig. Ik kan bijvoorbeeld ook gewoon een fiets, zelfs een mtb, met Shimano Deore/XT met nog genoeg leven erin van Marktplaats plukken voor 700 euro of misschien wel minder, daar (de bagagedrager en) het stuur en zadel op gooien die ik nu van mijn oude mtb af haal, en daar (bijv.) een jaar mee doorfietsen tot ik meer budget heb en beter weet wat ik van de fiets wil. Maar ja, dan heb ik een fiets die waarschijnlijk niet 100% naar mijn zin is en zit ik volgend jaar met hetzelfde probleem. Zoveel keuzes...
Dus een mixte in jouw maat met rohloff/pinion en riem voor max 2500 euro. Ik gun het je, het aanbod zal niet groot zijn.

Rohloff met ketting en kettingkast heb je net als met een derailleur kettingslijtage en vette handen als je een dusdanig lekke band hebt dat het achterwiel er even uit moet.

En ik denk dat als je door de pekel rijd met je mooie fiets, dat je er ook even een doekje overheen haalt na de rit. Of ie pakt dan een oudere/andere fiets. Keuzes...
Je zou de maat van deze even op kunnen vragen:
VelodeVille Fiets (oranje ) met Rohloffnaaf
Bieden
https://link.marktplaats.nl/m2293612466

Het is zo'n bijzondere combinatie dat je die fiets misschien wel voor een heel mooi bedrag over mag nemen. Als het dan toch niet je ding is heb je vast een Rohloff naaf.
RianGeenen schreef:
za 13 sep, 2025 19:18
Dus een mixte in jouw maat met rohloff/pinion en riem voor max 2500 euro. Ik gun het je, het aanbod zal niet groot zijn.

Rohloff met ketting en kettingkast heb je net als met een derailleur kettingslijtage en vette handen als je een dusdanig lekke band hebt dat het achterwiel er even uit moet.

En ik denk dat als je door de pekel rijd met je mooie fiets, dat je er ook even een doekje overheen haalt na de rit. Of ie pakt dan een oudere/andere fiets. Keuzes...
Dat vrees ik ook - maar ik heb de tijd :P

Ik denk wel dat de slijtage van een ketting veel minder snel gaat als de ketting beschermd in een kast zit en dus niet bloot staat aan aan het vuil dat je opzwiept + als-ie niet heen en weer over tandwielen hoeft.. Als ik zie hoeveel vette, zanderige modder mijn derailleur en ketting op een dag met veel mul zand verzamelt, geloof ik nooit dat dat geen effect heeft. Oh, en een keer vette handen zou ik wel overleven hoor ;)
Maar inderdaad, een riem zou waarschijnlijk beter zijn.

Het jammere van de fiets in het linkje dat je deelt is dat-ie aan de andere kant van het land staat :P
FluffyFox schreef:
za 13 sep, 2025 17:58
Velgen, banden, soms een verende voorvork, bereik van het versnellings-systeem, het ontbreken van een gemonteerde verlichting, bagagedrager en/of spatborden... vaak wel weer wat aan te doen hoor. Zo'n frame is ook maar een basis waar je nog allerlei kanten mee op kunt (-:
FluffyFox schreef:
15-20 kilo (geloof dat het ook in mijn beginpost staat), afhankelijk van hoeveel eten en water ik bij me heb :P Mijn basisuitrusting (tent, slaapzak, matje, kleding, elektronica etc.), die ook meegaat met backpacken, is zo'n 9 kilo.

[...]

Oh, en er zitten ook nog de onderhoudsspullen etc. van de fiets bij (extra binnenband, plakset, CO2-patronen, multitool, flesje olie, etc.), maar die zitten in mijn frametas, niet achterop.
Goed de bagage verdelen, nog even in het paklijst-topic buurten en dan klinkt het niet zo heel gek. Proefrijden met je bagagegewicht kan helpen, vooral bij fietsen die minder beproefd zijn als vakantiefiets. De bekende Santossen, Koga's, Avaghons, idworxen etc weten we allemaal wel van dat die het prima doen met veel bagage, als je wat meer de onbekende mogelijkheden in gaat is uitproberen vaak wel zo handig.

Zeker bij frames met een lage instap, zoals bijvoorbeeld die VDV hierboven. Zelf zie ik in die advertentie een voorwiel met naafdynamo, een Busch&Müller koplamp, een achterwiel met Rohloff en asmoeren, een setje Magura remmen en een Tubus achterdrager...

Het zou misschien prima kunnen als complete fiets, maar gaat het net zo prima met jouw maximale bagage en maximaal water mee in een afdaling of heb je dan toch een zwabberfiets?
FluffyFox schreef:
Het is gewoon lastig. Ik kan bijvoorbeeld ook gewoon een fiets, zelfs een mtb, met Shimano Deore/XT met nog genoeg leven erin van Marktplaats plukken voor 700 euro of misschien wel minder, daar (de bagagedrager en) het stuur en zadel op gooien die ik nu van mijn oude mtb af haal, en daar (bijv.) een jaar mee doorfietsen tot ik meer budget heb en beter weet wat ik van de fiets wil. Maar ja, dan heb ik een fiets die waarschijnlijk niet 100% naar mijn zin is en zit ik volgend jaar met hetzelfde probleem. Zoveel keuzes...
Iets gebruikts kopen wat het grootste deel van de afschrijving al gehad heeft en je relatief makkelijk weer kwijt kan kan natuurlijk ook nog.

Er zitten nog best wel wat variabelen en mogelijke toekomstige veranderingen in je verhaal, misschien blijken na 1 of 3 of 5 jaar je wensen wel heel anders? En ach, als je tegen die tijd die fiets weer kwijt kunt aan een andere liefhebber en zelf met je ervaring die je hebt opgedaan daarna een stuk dichterbij komt met wat je uiteindelijk wil... ook prima toch?
Jurr schreef:
za 13 sep, 2025 22:24
FluffyFox schreef:
Velgen, banden, soms een verende voorvork, bereik van het versnellings-systeem, het ontbreken van een gemonteerde bagagedrager en/of spatborden... vaak wel weer wat aan te doen hoor (-:
Ah, oké, dat valt mee dan inderdaad.
Jurr schreef:
FluffyFox schreef:
15-20 kilo (geloof dat het ook in mijn beginpost staat), afhankelijk van hoeveel eten en water ik bij me heb :P Mijn basisuitrusting (tent, slaapzak, matje, kleding, elektronica etc.), die ook meegaat met backpacken, is zo'n 9 kilo.
[...]
Oh, en er zitten ook nog de onderhoudsspullen etc. van de fiets bij (extra binnenband, plakset, CO2-patronen, multitool, flesje olie, etc.), maar die zitten in mijn frametas, niet achterop.
Goed de bagage verdelen, nog even in het paklijst topic buurten en dan klinkt het niet zo heel gek. Proefrijden met je bagagegewicht kan helpen, vooral bij fietsen die minder beproefd zijn als vakantiefiets. De bekende Santossen, Koga's, Avaghons, idworxen etc weten we allemaal wel van dat die het prima doen met veel bagage, als je wat meer de onbekende mogelijkheden in gaat is uitproberen vaak wel zo handig. Zeker bij frames met een lage instap, zoals bijvoorbeeld die VDV hierboven. Het zou misschien prima kunnen met jouw bagagegewicht, maar gaat het net zo prima met maximale bagage met maximaal water mee in een afdaling of heb je dan toch een zwabberfiets?
Paklijsttopics heb ik twee jaar terug allemaal doorgenomen, dus dat zit denk ik wel goed. De verdeling kan wellicht nog wat beter, maar in de (kleine) frametas kan ik dan ook weinig meer kwijt dan wat gereedschap en snacks voor onderweg. Mijn (budget) tentstokken passen nu bijvoorbeeld precies niet in de driehoek van het frame, dus ook niet in de tas. Maar dat komt vast goed, dat is niet het grootste probleem. En inderdaad, dat wordt goed uittesten!
Jurr schreef:
FluffyFox schreef:
Iets gebruikts kopen wat het grootste deel van de afschrijving al gehad heeft en je relatief makkelijk weer kwijt kan kan natuurlijk ook nog.

Er zitten nog best wel wat variabelen en mogelijke toekomstige veranderingen in je verhaal, misschien blijken na 1 of 3 of 5 jaar je wensen wel heel anders? En ach, als je tegen die tijd die fiets weer kwijt kunt aan een andere liefhebber en zelf met je ervaring die je hebt opgedaan daarna een stuk dichterbij komt met wat je uiteindelijk wil... ook prima toch?
Klopt helemaal, al denk ik dat mijn wens voor een onderhoudsarme vakantiefiets wel blijft. Het zijn waarschijnlijk alleen de aanvullende eisen en mijn budget die eventueel veranderen. Ik denk dat ik in ieder geval tot januari blijf kijken of de perfecte fiets voor mij ergens voorbijkomt (en zo ja, of-ie ook nog past ;)). Zo niet, kan ik altijd nog kijken naar een simpeler derailleur-modelletje voor mijn vakantie dat ik later weer voor hetzelfde geld kan verkopen.
FluffyFox schreef:
za 13 sep, 2025 22:47

Klopt helemaal, al denk ik dat mijn wens voor een onderhoudsarme vakantiefiets wel blijft. Het zijn waarschijnlijk alleen de aanvullende eisen en mijn budget die eventueel veranderen. Ik denk dat ik in ieder geval tot januari blijf kijken of de perfecte fiets voor mij ergens voorbijkomt (en zo ja, of-ie ook nog past ;)). Zo niet, kan ik altijd nog kijken naar een simpeler derailleur-modelletje voor mijn vakantie dat ik later weer voor hetzelfde geld kan verkopen.
Of een goede nieuwe derailleurfiets die je eventueel later kunt ombouwen naar Rohloff/riem als die wens er nog is?
Ook maar eens een suggestie.

https://link.marktplaats.nl/m2298335596

Wel even uitvinden danwel uitproberen of dit bij dit frame de juiste maat voor je is, die X29 hierboven lijkt me helaas te groot voor je.

De Avaghon frames zijn door de sliding dropouts al voorbereid op het kettingspannen van een versnellingsnaaf en de recentere exemplaren zoals deze zelfs al deelbaar voor riemaandrijving en er kan dus (later?) makkelijk een Rohloff in.

Met bijvoorbeeld die VDV van eerder of iets soortgelijks met dezelfde wielmaat ernaast kan het achterwiel zo over. Iets soortgelijks als bij het Gaastra-topic wat ik al linkte.

Maar als die derailleur-aandrijving er al inzit zou ik eerst eens lekker de tandwielen daarvan oprijden alvorens te wisselen naar Rohloff en riemaandrijving.
RianGeenen schreef:
za 13 sep, 2025 19:23
VelodeVille Fiets (oranje ) met Rohloffnaaf

https://link.marktplaats.nl/m2293612466
Of als je een Gudereit goed genoeg vindt zou dit misschien nog wel wat kunnen zijn:

https://www.marktplaats.nl/v/fietsen-en ... rijving-53

Nu 40mm brede banden erop gemonteerd zie ik op foto 9, misschien past er wel wat breder op. XT schijfremmen, naafdynamo met Supernova koplamp en Rohloff met Gates is natuurlijk wel fraai.

Geen mixte maar een damesframe, maar misschien wel het proberen waard met jouw bagagegewicht?

Mocht je met bagage toch wat stabiliteit missen dan is een bagagedrager upgrade naar Tubus of Racktime misschien wel genoeg. Je budget laat ook nog ruimte om het achterwiel te laten spaken met een betere velg door een goede wielbouwer, dat is bij zo'n Gudereit af-fabriek helaas vaak ook niet iets wat prioriteit kreeg. Ook is de gekozen verhouding van de riemaandrijvingtandwielen bij zo'n fiets nog wel iets om op te letten als je met bagage ermee de bergen in wil.

Lang verhaal kort, ik zou zo'n fiets nieuw niet adviseren om te kopen. Maar als je 'm gebruikt in de juiste maat ruim binnen budget voor minder dan 1/3 van de nieuwprijs kunt kopen en een aantal puntjes op de 'i' kunt zetten... dan kun je er best een prima fiets van maken.
Dank voor de linkjes allemaal, die zet ik in m'n favorieten. Aankomende zaterdag ga ik hier in de buurt bij een Rohlofffiets (Koga) met een herenframe kijken, dus ook al wordt die fiets het misschien niet, dan weet ik in ieder geval of een herenframe me wel of niet bevalt, en heb ik mogelijk ook een iets beter idee van maten ;)

Zijn de Avaghons die jullie delen dan wel geschikt voor minimaal 50 mm brede banden, aangezien eerder werd geantwoord van niet?

Hoe komt het dat die Gudereit zo goedkoop is eigenlijk? Merk? Leeftijd? Probleem met de remmen? Onbetrouwbaarheid?
Het huidige SX 4.0 model kan maximaal 47mm banden hebben, voor zover ik er iets over kan vinden. Noem me gek, maar omdat ik toch ergens een grens moet stellen, sla ik deze dan toch over.
Ik heb hier en daar wel dingen gelezen over Gudereit die me doen twijfelen over het merk. Over gebrek aan stijfheid van het frame en daarom getril boven de zoveel km/h en mensen die problemen met de fiets blijven hebben. Of zal dat in de praktijk wel meevallen?
Bandbreedte is hoe simpel het ook klinkt als term helaas geen exacte wetenschap. De ene millimeter blijkt in de praktijk vaak niet gelijk aan de andere millimeter. Wat bij het ene bandenmerk aangeduid is als 50mm en ook daadwerkelijk als 50mm breed valt, valt bij het andere merk flink smaller en bij weer een ander merk flink breder. En dat dan op dezelfde breedte velg. Maar ook die breedte van de velg waarop de band gemonteerd wordt is nog van invloed van hoe breed de band wordt als die op spanning staat, en in het geval van noppen op een offroad-band... wat die nog doen in hoogte en breedte.

Fietsfabrikanten rekenen mede door die afwijkingen van bandenfabrikanten met bepaalde marges wat mag qua bandbreedte in hun frames, de ene fabrikant zal die marges wat ruimer nemen dan de andere. De mogelijkheid om spatborden te monteren neemt ook nog wat ruimte in beslag. Als een fiets is voorzien van beweegbare achterpatten(/-padden voor sommigen of 'sliding dropouts') heeft ook dat weer wat ruimte nodig voor het wiel om te kunnen schuiven.

Zo zul je bijvoorbeeld in de Santos configurator voor een Travelmaster2.8 geen 50mm banden tegenkomen als mogelijkheid om te kiezen, terwijl hier op het forum met foto's al te zien is dat dit wel past als je de marges wat kleiner neemt dan Santos doet.

Met de gemene plakmodder die je hier in het topic tegenkwam heb je met spatborden en aan het frame gemonteerde 'hoefijzervormige' sloten eigenlijk altijd wel een probleem, en zonder spatborden vaak ook nog ;)

En die Gudereit is echt zo oud nog niet hoor. Verder een kwestie van vraag en aanbod, de nieuwprijs, hoe snel een verkoper zo'n fiets kwijt wil, een stukje marketing, etc etc... En fietsen waar nog eeeeven iets aan moet gebeuren zoals hier de achterrem doen het vaak ook niet zo goed in de verkoop.
FluffyFox schreef:
zo 14 sep, 2025 15:34
Dank voor de linkjes allemaal, die zet ik in m'n favorieten. Aankomende zaterdag ga ik hier in de buurt bij een Rohlofffiets (Koga) met een herenframe kijken, dus ook al wordt die fiets het misschien niet, dan weet ik in ieder geval of een herenframe me wel of niet bevalt, en heb ik mogelijk ook een iets beter idee van maten ;)

Zijn de Avaghons die jullie delen dan wel geschikt voor minimaal 50 mm brede banden, aangezien eerder werd geantwoord van niet?

Hoe komt het dat die Gudereit zo goedkoop is eigenlijk? Merk? Leeftijd? Probleem met de remmen? Onbetrouwbaarheid?
Het huidige SX 4.0 model kan maximaal 47mm banden hebben, voor zover ik er iets over kan vinden. Noem me gek, maar omdat ik toch ergens een grens moet stellen, sla ik deze dan toch over.
Ik heb hier en daar wel dingen gelezen over Gudereit die me doen twijfelen over het merk. Over gebrek aan stijfheid van het frame en daarom getril boven de zoveel km/h en mensen die problemen met de fiets blijven hebben. Of zal dat in de praktijk wel meevallen?
Mijn Avaghon model S28 vindt voor 50 mm breed niet zo fijn. In combinatie met spatborden was het niet haalbaar. Ik heb een kleiner frame (53 oid) mogelijk speelt dat mee.
Maar wat hierboven als geschreven werd…….iedere (merk)band is anders.
Achter past 50 mm prima. daar zit dus wel een bredere op.
De X29 ( de fiets van de foto’s) van mijn man heeft veel meer ruimte voor de banden. 55 gaat prima.
De geometrie van verschillende fietsmerken verschillen enorm. Een Koga heeft bijv geen sloping buis op het heren frame, dus met een rok erop wordt een uitdaging.
Succes. Anja.