Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Fool-proof fiets voor lange reis - Pagina 5 - Forum Wereldfietser

Fool-proof fiets voor lange reis

MaartenFtH schreef:
wo 27 aug, 2025 19:26
Ik heb een afspraak gemaakt om deze zaterdag te proberen.
Ik hoop dat je slaagt, toen ik de advertentie zag nadat Rian het plaatste, vond ik dat ook de gaafste fiets van alle aangeboden fietsen in deze thread. :)

Mooie kleur, stoer frame, voorvork is geweldig en een zeer goede Shimano groepset!
Als de fiets maar lekker zit. En daar kunnen ze bij Peerenboom wel bij meekijken. Maat en zit is persoonlijk, ik denk dat die 57 cm groot zat is. Een kleine fiets kan je 'groter' maken, stuur verder van je af en omhoog, zadel omhoog. Een grote fiets kan je niet onbeperkt kleiner maken.
RianGeenen schreef:
do 28 aug, 2025 09:39
Als de fiets maar lekker zit. En daar kunnen ze bij Peerenboom wel bij meekijken. Maat en zit is persoonlijk, ik denk dat die 57 cm groot zat is. Een kleine fiets kan je 'groter' maken, stuur verder van je af en omhoog, zadel omhoog. Een grote fiets kan je niet onbeperkt kleiner maken.
Een kleine fiets kun je ook niet onbeperkt groter maken ;)
Storm schreef:
do 28 aug, 2025 10:53
RianGeenen schreef:
Echt? Jeetje, dat wist ik niet...
Vandaar ook de smilie..
RianGeenen schreef:
do 28 aug, 2025 11:00
Storm schreef:
do 28 aug, 2025 10:53
RianGeenen schreef:
Een grote fiets kan je niet onbeperkt kleiner maken.
Echt? Jeetje, dat wist ik niet...
Klassiek voorbeeld van een open deur. :)

Afbeelding
Vanaf Singapore, het is een stuk fietsen. Maar maak het ook niet te groot. Met een goede vakantiefiets is dit gewoon te doen. Je hebt echt niet een fiets nodig die meer bijzonder is dan om de Alpen over te komen.

Wat je wel wilt is een contact in Nederland om materiaal te versturen. Dit omdat bij een ongeval, schade simpelweg alles kapot kan.Het is handig wanneer het contact in Nederland precies weet wat er op je fiets zit.

Dat een fiets zwabbert bij 35+ km per uur? Is dat nou zo interessant? Een kruissnelheid van boven de 30 gaat echt niet lukken. Op een afdaling kun je bijremmen.

Een Rohloff naaf is uiterst betrouwbaar. Een derailleur zal het gewone periodieke onderhoud kunnen gebruiken. Hydraulische remmen doen die afstand zonder onderhoud, op een paar nieuwe blokjes na. V-brakes gaan natuurlijk ook. Ik ben met je eens dat die wel lekker eenvoudig langs de weg zijn te onderhouden. Het zijn allemaal bruikbare keuzes.

Waar zou ik aandacht op hebben? Een zadel met een enkele boutbevestiging, ik heb het een paar keer catastrofaal zien falen. Voor oud materiaal vind ik de afstand wel een te groot risico, als je de historie niet kent. Een fiets van 10+ jaar vraagt meer onderhoud.

Om een fiets te noemen. Met de instap nieuwe Koga WT, adviesprijs 2500 ben je al prima klaar voor de rit.
De kans op problemen met een Rohloff is aanzienlijk kleiner dan met een derailleur. Zeker bij een lange reis is een nieuw wiel met Rohloff uit NL laten versturen niet zo'n probleem. Binnen een week heb je zo'n wiel wel op de bestemming. Natuurlijk vind je makkelijker een nieuwe derailleur , maar vergis je niet. In veel landen zal je dan ook in een grote stad moeten zijn.
20250907_144659.jpg
20250907_144739.jpg

Dit is hem dus geworden. Een Koga Worldtraveller. De vorige eigenaar had hem al ingeruild voor een Santos voor hij geleverd was. Ik heb mijn zadel, stuur en pedalen overgezet en wil alleen er nog een setje smallere Marathon Plus banden onder zetten.

Afgelopen weekend heb ik een proefrit van 295 km (110-65-120 km) met volle bepakking gemaakt. Gemiddelde snelheid van 17 km/u. Ook nog een aantal hellinkjes van 8 en 10 procent meegepakt. Hij fietst lichter en comfortabeler dan mijn oude Trek en geeft een betrouwbaar en degelijk gevoel.

Iedereen bedankt voor de waardevolle input. Ik zal binnenkort nog een draadje beginnen met daarin een link naar mijn website met reisverslag, foto's en dergelijke.
Veel plezier met je nieuwe fiets.

Toen ik je openingspost las dacht ik, die zoekt een stalen frame, degelijke Shimano 3x8/3x9 groep, stevige betrouwbare wielen, Tubus dragers, V-brakes, geen spatborden, geen standaard, geen opsmuk.... Deze set-up had ik in ieder geval niet verwacht :D
Het is inderdaad een behoorlijk andere uitkomst dan ik op basis van je openingspost had verwacht. Maar goed, zorg dat je zaken als aandrijving, remmen, kabels e.d. zelf kunt fixen en gaan met die banaan.
Tja, wijsheid komt met de weken.
Hele goede reis gewenst, aan de fiets zal het niet liggen! Mocht je nog een blog oid bijhouden houden we ons hier natuurlijk aanbevolen.
Berger schreef:
ma 08 sep, 2025 11:28
Hele goede reis gewenst, aan de fiets zal het niet liggen! Mocht je nog een blog oid bijhouden houden we ons hier natuurlijk aanbevolen.
Dank, en doe ik.
Altijd leuk om te zien als iemand na zo'n zoektocht-topic ook laat zien wat het geworden is met foto's (-:

Veel fijne kilometers ermee gewenst!

Gebeurt wel een hoop op dat stuur zeg trouwens, wat is dat allemaal?

En terugkomend op het fool-proof uit de topictitel bij deze fiets. Let op je trapaslagers, en ook gewicht en volume van de bagage beperken kan de fiets langer fool-proof houden. Voor inspiratie, vergelijk en advies... kijk eens in het paklijst topic:

viewtopic.php?t=35033
MaartenFtH schreef:
ma 08 sep, 2025 10:01
en wil alleen er nog een setje smallere Marathon Plus banden onder zetten.
Waarom dat?
Nu je een fiets hebt, en we dit mooie ding dmv de foto's mogen bewonderen, wil ik je nog wel ongevraagd advies geven.
Ik weet dat het o.a. is aangeraden om een reserve remschijf mee te nemen vanwege 'nauwelijks iets weegt en nauwelijks ruimte inneemt', maar denk er goed over na.

Jij hebt achterop de Ortlieb Back-Roller XL Plus tassen van gezamenlijk 70L inhoud. Aan het voorwiel ook vrij grote tassen gemonteerd. Die kun je dus volgooien met allemaal spul wat je wel eens nodig zou kunnen hebben. Bv reservekleding, kleding voor koud, voor nat, voor droog, voor warm, noem maar op. De valkuil met dit soort grote tassen is dat je de ruimte er dan ook voor hebt, en die dingen volstouwt. En wat blijkt in de praktijk van mensen die weken, maanden of zelf jaren wegblijven: je hebt veel minder nodig dan dat je dacht. In bijna elke blog van fietsers die voor langere tijd van huis zijn zie je dat ze gaandeweg tot dat besef komen, en spullen naar huis sturen. Soms meerdere keren.

Ik heb zelf die 70L tassen wel eens gebruikt, maar weggedaan vanwege te groot. Want je moet het wel allemaal meesjouwen, ook elke dag als losse tassen je hotelkamer in, en in bussen en treinen, etc.
Als je elke dag je gebruikte setje een handwasje geeft, heb je eigenlijk heel weinig nodig. En overal is wel een extra shirtje, onderbroek of handdoekje te koop. Ook hier geldt: Less is More!

Succes!
Dank Jurr,
Aan het stuur hangen:
  • Zakje voor powerbank of steentjes tegen honden/apen
  • Claxon
  • Houder voor Garmin Edge 1040
  • Telefoonhouder
  • Statief voor Insta360 X5
  • Bel
Flix schreef:
di 09 sep, 2025 12:02
Nu je een fiets hebt, en we dit mooie ding dmv de foto's mogen bewonderen, wil ik je nog wel ongevraagd advies geven.
Ik weet dat het o.a. is aangeraden om een reserve remschijf mee te nemen vanwege 'nauwelijks iets weegt en nauwelijks ruimte inneemt', maar denk er goed over na.

Jij hebt achterop de Ortlieb Back-Roller XL Plus tassen van gezamenlijk 70L inhoud. Aan het voorwiel ook vrij grote tassen gemonteerd. Die kun je dus volgooien met allemaal spul wat je wel eens nodig zou kunnen hebben. Bv reservekleding, kleding voor koud, voor nat, voor droog, voor warm, noem maar op. De valkuil met dit soort grote tassen is dat je de ruimte er dan ook voor hebt, en die dingen volstouwt. En wat blijkt in de praktijk van mensen die weken, maanden of zelf jaren wegblijven: je hebt veel minder nodig dan dat je dacht. In bijna elke blog van fietsers die voor langere tijd van huis zijn zie je dat ze gaandeweg tot dat besef komen, en spullen naar huis sturen. Soms meerdere keren.

Ik heb zelf die 70L tassen wel eens gebruikt, maar weggedaan vanwege te groot. Want je moet het wel allemaal meesjouwen, ook elke dag als losse tassen je hotelkamer in, en in bussen en treinen, etc.
Als je elke dag je gebruikte setje een handwasje geeft, heb je eigenlijk heel weinig nodig. En overal is wel een extra shirtje, onderbroek of handdoekje te koop. Ook hier geldt: Less is More!

Succes!
Klopt helemaal. Hiervoor had ik kleinere tassen. Daar paste alles in, maar het was proppen. In de nieuwe tassen neem ik precies hetzelfde mee (zelfs iets minder). Mijn totaal gewicht aan bagage is ongeveer 17 kg.

Aan kleding heb ik bij me:
  • 3 T-shirts
    2 paar sokken
    4 onderbroeken
    2 broeken met afritsbare pijpen
    1 zwembroek
    1 trui
    1 lange merinowollen legging
    1 donzen jack
    1 regenbroek
    1 regenjas
    1 trui
    1 paar winter fietswanten
    1 buff
    1 wollen muts
Dus niet al te veel
Waarschijnlijk neem je dan nog steeds (veel) te veel mee.
Maar dat is ook een leerproces uit de praktijk, dus kijk maar hoe je het ervaart.

Wat wel mooi aan die XL tassen is, is die 'extra voorzak' zoals Ortlieb dat noemt. Perfect voor o.a. de slippers, die ik er bij jou ook in zie zitten. Die optie mis ik nog wel op mijn setup.
Klopt daar zitten idd mijn slippers en regenjas in.