Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Koga stopt productie in Nederland - Pagina 3 - Forum Wereldfietser

Koga stopt productie in Nederland

stelvio73 schreef:
di 26 aug, 2025 18:51
Ik vind het vervelend voor de werknemers in de productie van Koga in Nederland.
Gezien de moeite die bedrijven moeten doen om personeel te krijgen zou ik me kunnen voorstellen dat de fabriek naar die mensen wordt verplaatst. Win win. Mag wel he.
In het algemeen ben dit jaar naar zowel een mtb als een stadsfiets bij alle fietsenzaken in een flinke straal langsgeweest.

De service was dikke triestigheid, gewoon niet bestaand. MTB in Duitsland gehaald, en de stadsfiets online via mantel. Nu bezig met een stevige trekking fiets, die gaat of bij Decathlon gehaald worden, of evengoed weer in DE. Onderhoud is ook een groot probleem er is totaal geen interesse om het netjes te doen.

De meeste mensen boeit het niets want lease fiets of via het fietsenplan.

Wilde een Koga maar hoe de dealer zich opgesteld heeft en dit nieuws komt die er niet meer in. Niet willen helpen bij een reparatie en mij aan het lijntje houden, dan ook geen WT van tenminste 2.5K verkopen aan mij.
Dit heeft misschien wel tot gevolg dat de Classic trekkingfiets van Koga niet meer leverbaar is volgend jaar?

Dit jaar nog serieus gekeken naar de Koga, hele mooie fietsen ook wat mij betreft en best goed geprijsd voor wat je krijgt (afgezet tegen andere merken zoals Idworx of Tout Terrain). De dealer van de Koga kun je zelf kiezen. Proefrijden kun je doen bij het Koga/ Accell testcentrum.
@Senior2

Het perspectief wat je geeft is bepaald niet onjuist. Veel mensen zijn niet in staat om hun fiets zelf te onderhouden en service is dan fijn. Dat je ze met zelf een goed inkomen wat gunt kan ik ook in komen. Idealiter ga ik ook liever naar een goede speciaalzaak in eigen stad, met tijd en deskundigheid, maar in veel plaatsen is die er niet.

Het perspectief van Accell moet zijn dat ze een supergoed functionerend low cost verkoopkanaal hebben. Voor veel mensen, ook op dit forum, is een aanschaf een grote post. Laat de fietsenmaker maar apart een servicepakket verkopen.

Een ervaring uit het verleden, ik overdrijf niet.
Enkele decennia terug kocht ik een Multicycle (geen Accell). Mijn vrouw ook, twee vakantiefietsen, aantrekkelijke order. Toen we een fietsenmaker hadden gevonden die het merk voerde begon deze spontaan met een litanie over Multicycle. Weinig relevante verhalen over het verleden. Over vertegenwoordigers. Over levertijden. Niks positief.

Na dit welwillend te hebben aangehoord heb ik een orderformulier ingevuld en hem twee sets A-merk fietstassen erbij kado afgetroggeld. Zoveel marge zat er nog gemakkelijk op. De mazzel voor Multicycle was dat we de fietsen in Doetinchem al hadden proef gereden. Maar daar mochten we als eindklant niet bestellen.

Hij heeft niets gedaan aan de werving van mij als klant. Geen verstand van fietsen en vakantie en kamperen. Hij was geen ambassadeur van het merk. Geen koffie. Pakte waarschijnlijk wel 30 procent van de verkoopprijs (min de fietstassen, dit keer).
Multicycle is failliet gegaan. Voor het onderhoud ben ik wel naar een ander gegaan.

Een aanbieder als Canyon werkt nu vooral online. Dure fietsen, die je toch regelmatig ziet.
Een enorme variatie heb je niet alleen in de kwaliteit van de fietsenmakers en van de fietsen, maar ook van de berijders van de fietsen. En dan heb ik het niet over de geleverde vermogens, maar over de zelfredzaamheid.
Zelfs onder "wereldfietsers", liever gezegd deelnemers aan de wereldfietserspagina op feestboek, zijn er fietsers die bij een lekke band de ANWB bellen. Dat mag, prima, mede daarom ben ik geen lid van de ANWB. En aan de andere kant fietsers die op hun occasion-MTBtje de hele wereld rondtrekken.
Die variatie maakt de gemeenschap zo leuk.
KOGA bediende een segment van die markt ("de Rolls Royce onder de fietsen") en maakt gelukkig nog mooie fietsen.
Pokrovsk
Volgens mij hooguit Audi, want allang links ingehaald.