Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Southern Tier - Forum Wereldfietser

Southern Tier

Hallo,

Iemand ervaring met deze fiets route? Ik zelf wil in oktober naar amerika gaan en deze route fietsen.Ik heb dan een paar maanden vrij. Ik begin in het oosten en fiets dan naar het westen toe. Ik kom dan rond begin November aan in het zuid westen van America. De temperaturen zullen dan een stuk minder heet zijn dan in de zomer. Ook hoop ik dan dat er minder toeristen zijn. In Arizona wil ik de route dan verlaten om naar de grand canyon te fietsen. Ik doe de route van de Adventure cycling.

Ik ga voornamelijk in hotels en Airbnb overnachten. In het westen zijn de afstanden wat groter tussen de hotels dus zal ik goed moeten plannen.

Als iemand ervaringen heeft met deze route of tips heeft,zou leuk zijn. Ik begin in St augustine en eindig in San Diego.

Ik heb ervaringen met fietsvakanties in Europa, maar nog niet in Amerika.

MvG

Jan
Ik heb geen ervaring met de Southern Tier, wel met routes door Arizona. Bedenk dat je van Phoenix naar de Grand Canyon flink stijgt, van ongeveer 1000 meter naar een hoogte van boven 2000 meter. Het kan daar in november al flink koud zijn. Kijk maar eens naar de dag- en nacht temperaturen in Flagstaff.
Bedankt voor je link. Ik zal zekers een set warme kleding meenemen. Ik kom begin november aan rond flagstaff dus ik hoop dat het dan nog meevalt met de koudere temperaturen.. En ik slaap in hotels waar ze wel verwarming zullen hebben. Ik heb liever de koudere temperaturen dan de extreme hitte. Deze zomer was het soms meer dan 40 graden in Phoenix. Ook hoop ik dan dat er minder toeristen zijn.
Leuke en bijzondere trip. Soms zwaar (door het vele verkeer) en ook af en toe saai.

Ik ben eind maart in het oosten begonnen, en zo naar het westen, waardoor ik juist vóór de periode van de onfietsbare hitte door Arizona heen was (reed er eind april). Vanaf Wickenburg (NW van Phoenix) ook de ST verlaten en via de ACA Grand Canyon Connector naar de Grand Canyon, Vermilion Cliffs National Monument en Zion National Park tot aan Cedar City; daar gestopt. Wilde o.a. nog graag via de ACA Western Express Highway 50 "The Loneliest Road in America" fietsen, maar om redenen is dat er niet meer van gekomen.

Om een idee over het weer te geven: in Williams AZ reed ik op 27 april nog door een laagje sneeuw, en in Cedar City UT sneeuwde het op 5 mei ook nog. Naast dat heb ik het geluk gehad alleen maar in mooi weer met fijne temperaturen te hebben gefietst en geen noodweer te hebben meegemaakt.
Ik weet niet hoe groot de kans op noodweer in jouw periode is, maar denk daar niet te lichtvaardig over. Zo gaat de route langs de rivier en ook de plek waar dit jaar die kinderkampen zijn weggespoeld.

Hotels bestaan bijna niet meer in de stadjes die je aandoet; het zullen motels moeten zijn. Pas wel op met de goedkoopste (niet tot een keten behorende) motels: die worden allemaal gerund door Indiërs met mogelijkerwijs bijbehorende kwaliteitsniveau. Check eerst even je kamer voordat je definitief incheckt en betaalt. Verder zijn er her en der brandweerkazernes en kerken die je onderdak bieden, soms ook een maaltijd of een plek om je tentje te pitchen. Evengoed liggen de kosten in de VS erg hoog, betaal je veel voor matige overnachting, en ook het eten met de tax én de verplichte fooi (want bedieningsgeld) van std al 20% is eigenlijk erg duur geworden.
Andere optie, en zeker goedkoper, is natuurlijk WarmShowers.
Tip: voor een geweldig fietsersmaal: ga na de alomaanwezige Mexicaanse restaurants en bestel een 'Caldo de res' soep. Niet overal te krijgen, maar oh wat een heerlijk soulfood voor een fietser.

Schijf je zeker in bij de Facebook Southern Tier Bicycle Route Support Group, want daar kun je allerlei zaken lezen en vragen over de laatste stand van zaken betreffende de route, bv of wegen en of bruggen afgesloten zijn, of er weerproblemen zijn, mogelijke overnachtingsadressen en meer.
Voor je informatie: de verrotte ijzeren brug op de US 90 in de aanlooproute naar New Orleans (door het moeras van de Pearl River), staat al 10 jaar of zo op de kaart als afgesloten (ook op de ACA kaart), maar eind maart 2024 kon ik er nog gewoon overheen. Daarvoor is die FB groep dan ook heel handig: kun je daar de actuele situatie checken.

Vanwaar de focus op toeristen? Er is van alles te benoemen wat je reis kan negatief kan beïnvloeden; toeristen horen daar m.i. niet toe.

Alvast een goede reis!
In 2016/17 gereden als onderdeel van onze wereldreis, Mexico City tot Miami dus in andere richting. Meest 15 graden overdag met een paar nachten nachtvorst.. Weinig wind of regen. In Texas , november nog 30 graden.
Pier.
Flix schreef:
vr 05 sep, 2025 00:37
Leuke en bijzondere trip. Soms zwaar (door het vele verkeer) en ook af en toe saai.

Ik ben eind maart in het oosten begonnen, en zo naar het westen, waardoor ik juist vóór de periode van de onfietsbare hitte door Arizona heen was (reed er eind april). Vanaf Wickenburg (NW van Phoenix) ook de ST verlaten en via de ACA Grand Canyon Connector naar de Grand Canyon, Vermilion Cliffs National Monument en Zion National Park tot aan Cedar City; daar gestopt. Wilde o.a. nog graag via de ACA Western Express Highway 50 "The Loneliest Road in America" fietsen, maar om redenen is dat er niet meer van gekomen.

Vanwaar de focus op toeristen? Er is van alles te benoemen wat je reis kan negatief kan beïnvloeden; toeristen horen daar m.i. niet toe.

Alvast een goede reis!
Bedankt voor de uitvoerige info.

Dit leek me eerst ook een goed plan. Ook naar ceder city en Zion park gaan, maar is teveel denk ik voor mij. Ik ga na de grand canyon terug naar de Southern tier en naar San Diego. Daarna fiets ik naar LA en dan naar huis.

Wat de hotels betreft, ja een motel kan ook. Ik had al op google Maps gekeken en de keuze is inderdaad erg beperkt als eenmaal door het westen gedeelde fiets. Een tent neem ik niet mee. Heb jij wel gekampeerd of ook in hotels/motels overnacht?
piviets schreef:
vr 05 sep, 2025 07:10
In Texas , november nog 30 graden.
Pier.
Wow, dat is erg warm voor november. Ikzelf wou eerst rond augustus gaan maar vanwege de hoge temperaturen toch maar gekozen voor oktober. Ik vertrek 14 oktober naar Miami en dan begin ik met fietsen.
piviets schreef:
... In Texas , november nog 30 graden.
Laat je niet van de wijs brengen door dit soort mededelingen. Texas is ongeveer anderhalf keer zo groot als Spanje. We hebben ook niet één weersverwachting voor héél Spanje in november.
Het gaat om de plaatsen waar de Southern Tier je doorheen voert. Bv. temperaturen in Austin in november fluctueren ruwweg tussen 51-71°F volgens de Climate chart. In je hoofd precies omrekenen van Fahrenheit naar Celcius is een beetje lastig. Ik hanteer de simplistische formule :
°C = (°F - 30)/2.
Daarmee krijg je voor Austin in november 10-20 °C. Dat lijkt me redelijk fietsweer.
jan72 schreef:
vr 05 sep, 2025 15:00
Heb jij wel gekampeerd of ook in hotels/motels overnacht?
Weleens kamperend ja, maar meestentijds in motels. Daarom sprak ik ook uit ervaring bij de waarschuwing voor de goedkoopste motels (die nog niet goedkoop zijn) dat je echt gorigheid kan tegenkomen.

Nog een tip: je rijdt af en toe op behoorlijk gevaarlijke wegen, dwz veel hardrijdend verkeer en nauwelijks een shoulder. Zorg voor goede zichtbaarheid: reflector-bord, fluoriserend hesje ( zie ik daar vaak om de achtertassen gewikkeld), een achterlamp (oplaadbaar) met heel veel lumen en knipperend om het lang uit te houden.
math schreef:
vr 05 sep, 2025 15:43
piviets schreef:
... In Texas , november nog 30 graden.
Laat je niet van de wijs brengen door dit soort mededelingen. Texas is ongeveer anderhalf keer zo groot als Spanje. We hebben ook niet één weersverwachting voor héél Spanje in november.
Het gaat om de plaatsen waar de Southern Tier je doorheen voert. Bv.
Ja hier heb je ook gelijk in. Texas is enorm groot en heeft veel variatie met temperaturen. Van het zuiden van Texas naar het noorden is al gauw 1500 km, Dus van Amsterdam naar Barcelona ongeveer.
Flix schreef:
vr 05 sep, 2025 17:40
jan72 schreef:
vr 05 sep, 2025 15:00
Heb jij wel gekampeerd of ook in hotels/motels overnacht?
Weleens kamperend ja, maar meestentijds in motels. Daarom sprak ik ook uit ervaring bij de waarschuwing voor de goedkoopste motels (die nog niet goedkoop zijn) dat je echt gorigheid kan tegenkomen.
Ik ging er al van uit dat de goedkoopste hotels niet de beste waren, daarom zijn ze goedkoop, maar als ik dit zo hoor, is het misschien nog erger dan ik denk. Misschien dan toch een tent meenemen misschien. Heb natuurlijk geen onbegrensd budget om alleen de duurste hotels te nemen.
Wat motels betreft wil ik ook nog een kanttekening plaatsen. Ik heb in de VS gefietst in 2023, 2022, 2018, 2016 en nog 5 keren daarvoor. Meestal in motels overnacht (wel tent en slaapzak mee voor noodgevallen). Daarvan ca. 50% in de bekende ketens overnacht (Days Inn, Comfort Inn, Quality Inn, Ramada Inn, La Quinta Inn, Best Western, etc.) Zelden meer dan 100$ per nacht betaald ; kamers zijn vrijwel altijd ruim en schoon. De door Indiërs gedreven motels zijn lang niet altijd slecht.
Als je ouder dan 55 bent moet je een Senior discount vragen, wat meestal een flinke reductie oplevert.

Wat ik altijd deed, als voorbereiding, is om in Google Maps de route langs te lopen en van alle grotere plaatsen te kijken welke overnachtingsmogelijkheden er zijn. Dat lijstje had ik mee onderweg en helpt om de dagafstanden te plannen. Booking is je vriend! Dat hoeft natuurlijk niet als je de door Adventure Cycling uitgezette Southern Tier volgt en de kaarten mee hebt. Maar ik heb in de VS meestal zelf-uitgezette routes gevolgd, behalve de eerste jaren (TransAm, Great Divide MTB route).

Zo kan ik je alle overnachtingsmogelijkheden tussen Phoenix en Flagstaff leveren. Maar het lijkt me verstandiger om de route naar de Grand Canyon via Williams-AZ te nemen. Als het weer te koud of te slecht is om naar de Grand Canyon te fietsen, kun je in Williams de Grand Canyon Railway nemen.
Prima toevoeging, Math.
Ik adviseerde dan ook om het bij die goedkope motels even van te voren de kamer te checken, omdat het af en toe heel smerig is. Maar er zijn ook vele van dat soort motels die weliswaar verouderd zijn, maar verder nog prima onderdak bieden.

Goedkoper dan 60 dollar zul je ook dit soort motels niet tegen komen; de ketens die jij noemt kreeg ik zelden onder de 100 dollar geregeld. Vergeet niet dat de prijzen in de VS de laatste jaren ook enorm zijn gestegen.
math schreef:
vr 05 sep, 2025 21:58

Zo kan ik je alle overnachtingsmogelijkheden tussen Phoenix en Flagstaff leveren. Maar het lijkt me verstandiger om de route naar de Grand Canyon via Williams-AZ te nemen. Als het weer te koud of te slecht is om naar de Grand Canyon te fietsen, kun je in Williams de Grand Canyon Railway nemen.
Dit was de plan. Ik ga bij Wickenburg de Grand canyon connecter fietsen. Dat je ook een trein kunt nemen wist ik niet. Lijkt me een goede tip voor als het inderdaad te koud is.
Flix schreef:
vr 05 sep, 2025 23:36
Prima toevoeging, Math.
Ik adviseerde dan ook om het bij die goedkope motels even van te voren de kamer te checken, omdat het af en toe heel smerig is. Maar er zijn ook vele van dat soort motels die weliswaar verouderd zijn, maar verder nog prima onderdak bieden.

Goedkoper dan 60 dollar zul je ook dit soort motels niet tegen komen; de ketens die jij noemt kreeg ik zelden onder de 100 dollar geregeld. Vergeet niet dat de prijzen in de VS de laatste jaren ook enorm zijn gestegen.
Even de route langsgelopen met google maps en er zijn inderdaad weining hotels onder de $100 en die er wel zijn, krijgen vaak slechte reviews. Ik heb dan ook een tent gekocht en ga toch kamperen. Is uiteinelijk goedkoper en hoef ik me geen zorgen te maken of de kamer en de lakens enzo wel schoon zijn.

Wat meer werk met met opzetten en afbreken van tent maar dat heb ik er voor over. Ik neem om de zoveel dagen dan wel een goede hotel.

Bednakt iederen voor de tips en adviezen

Jan
Ik ben van de school die niet veel waarde hecht aan de reviews, maar het klopt hier denk ik wel aardig.
Ik heb ook altijd zo'n zijden lakenzak bij me, en een kussensloopje, voor het kamperen, en er zijn motels geweest dat ik deze heb gebuikt ipv de lakens van het motel. Dat werkte op zich goed.
Natuurlijk ook wel weer een beetje armoedig: je eigen beddengoed gebruiken terwijl je toch een aardig bedrag neerlegt.