Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Bikefitting Velodroom - Forum Wereldfietser

Bikefitting Velodroom

Goedemorgen
Misschien een rare vraag,
Is bikefitting alleen voor racefiets bedoeld, ik weet dat de geometrie van alle soorten fietsen anders is maar toch, heeft iemand ervaring met Velodroom bikefitting?

Mvg
Geen ervaring met Velodroom, maar:
Mario Cipolla schreef:
do 04 sep, 2025 07:43
Is bikefitting alleen voor racefiets bedoeld?
Nee natuurlijk niet. Al kan ik me wel indenken dat niet iedere bikefitter evenveel affiniteit en ervaring heeft met vakantiefietsen.
Nee, zeker niet. Maar ik zou iemand zoeken die ervaring heeft met vakantiefietsen. Als ze alleen racefietsen doen hebben ze vaak de neiging je veel te sportief op de fiets te zetten.
ik weet dat de geometrie van alle soorten fietsen anders is
Maar de geometrie van de mens is iedere keer hetzelfde, dus bij mij is de horizontale en verticale afstand van mijn zadel tot aan de trapas bij iedere fiets hetzelfde. En dus moet een bikefitter ook met andere als racefietsen overweg kunnen.
Berger schreef:
do 04 sep, 2025 07:52
Als ze alleen racefietsen doen hebben ze vaak de neiging je veel te sportief op de fiets te zetten.
.... al is het idee dat een hoger stuur per definitie comfortabeler is ook een hardnekkig wijdverbreid misverstand :wink:
Eens met Shrek.

Maar inderdaad bikefitters die alleen maar racefietsen doen, kijken er vaak toch wat anders tegen aan.
Shrek schreef:
do 04 sep, 2025 11:33
.... al is het idee dat een hoger stuur per definitie comfortabeler is ook een hardnekkig wijdverbreid misverstand :wink:
Veel van het ongemak van een te hoog stuur kan gemakkelijk ondervangen worden met een gelzadel. Ik zie het probleem niet :lol:
Als ie er mog was geweest had ik de like-knop ingedrukt :lol:
Laat je opmeten en vraag de uitdraai mee naar huis.
Ik heb dat ook gedaan en als ik een andere fiets krijg kan ik vandaar uit de fiets zoveel als mogelijk op maat zetten en dan verder optimaliseren.

Bijlagen

WimB schreef:
do 04 sep, 2025 13:45
Laat je opmeten en vraag de uitdraai mee naar huis.
Ik heb dat ook gedaan en als ik een andere fiets krijg kan ik vandaar uit de fiets zoveel als mogelijk op maat zetten en dan verder optimaliseren.
Die bikefitting is van voor de Val van de Berlijnse Muur. Mooi dat je die uitdraai al die jaren bewaard hebt!

Toch vermoed ik dat je in de loop der jaren anders op je fiets bent gaan zitten. Niemand ontkomt immers aan veroudering van het lichaam. Men wordt minder lenig, minder sterk, krijgt her en der kwaaltjes (zoals nek-, pols- en knieklachten) en op een gegeven moment gaat men zelfs krimpen. Dus uit nieuwsgierigheid: zit de bike fit van 1989 nog steeds prettig?
Uiteraard maar wordt nog steeds als handvat gebruikt. In 2008 een ander model frame gekocht waardoor een rechtstuur beter kijkt. Je kent het wel na een lange rit van de fiets afstappen. Deze fiets staat te verstoffen. Nu een gebruikte e-bike van Giant Explore GTS was een koopje. En de hele dag op de fiets dat wil ik toch niet meer. Jammer dat de snaar van de rollenbank is verteerd is. De Giant had ik daar graag is opgezet.
Waarom zat ik op de Koga beter als op de Airborne. Het hart van de beide trapassen heb ik met de montage van de film gelijk gezet.
Hallo
Na jullie berichten ben ik gisteren naar een goede plaatselijk fietswinkel geweest en even nakijken, blijkbaar was 2 cm te laag en de houding was goed, vandaag heb ik 150 km gefietst, helemaal geen last van spierpein of knie, wel van de zadel, ik heb een sqlab 611
Beter een andere zoeken?

Mvg
Mario Cipolla schreef:
za 06 sep, 2025 19:19
Hallo
Na jullie berichten ben ik gisteren naar een goede plaatselijk fietswinkel geweest en even nakijken, blijkbaar was 2 cm te laag en de houding was goed, vandaag heb ik 150 km gefietst, helemaal geen last van spierpein of knie, wel van de zadel, ik heb een sqlab 611
Beter een andere zoeken?

Mvg
Je zadel 2 cm omhoog is een groot verschil! Dat kost uiteraard tijd om aan te wennen. Ik zou je zadel zeker niet na 1 rit weg doen, geef het een aantal ritten om te wennen.

Ik ben geen bikefitter maar heb in de loop der jaren wel de nodige informatie verzameld. Die 2 cm verschil lijkt me erg groot om in 1 keer te overbruggen. Een advies dat ik heb gehoord is om een dergelijk verschil geleidelijk op te bouwen. Dus niet in 1x 2cm omhoog, maar over meerder weken steeds 0,5cm omhoog todat je de juiste positie hebt bereikt. Wie weet helpt dat om ook aan je zadel te wennen.
Daar kan ik het helemaal me eens zijn, door de verandering in zadelhoogte gat ook je bekken draaien en dat je dan last krijgt is niet gek, dus inderdaad geleidelijk aan. Dat je geen last van je spieren hebt verbaasd me dan ook nog wel een beetje.
Goedemorgen
Ik was meer bezorgd om vanochtend met spierpijn wakker te worden, gelukkig valt helemaal mee, even een paar stretch oefeningen en nu lekker met mijn vrouw aan ontbijten.
Bij de zadel hoort 3 verschillende rubbers (zachte to harde) die onder de zadel kan plaatsen, misschien moet ik ook gaan testen.

Fijne zondag iedereen