Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Voorvork gezocht die past in een Giant X2000 - Forum Wereldfietser

Voorvork gezocht die past in een Giant X2000

Na transport met het vliegtuig was de voorvork van mijn Giant X2000 verbogen. Ik zoek nu een vervangende voorvork. Deze moet nokjes hebben voor de remmen, maar ook qua geometrie bij de fiets passen. Ik weet niet precies waar ik dan op moet letten.. Als het alleen maar een voorvork mag zijn van precies dezelfde fiets, wordt de keuze erg beperkt.
Misschien passen er ook andere voorvorken, maar hoe kom ik daar achter?
Heb je een tip hoe ik aan een vervangende voorvork kan komen, dan hoor ik het graag!
Mogelijk kan een Giant-dealer je helpen.
Je moet letten op:
Afstand as - onderkant stuurbuis (te lang en je fiets hangt achterover),
Diameter vorkbuis (ik meen 1 1/8" inch)
Wieldiameter (28", 700C)
Remnokken (Ik vermoed voor V-brakes)
Lengte vorkbuis
P.S. Is je vork met schroefdraad of ahead?

Voorbeeld van aheadvork: https://www.decathlon.nl/sporten/dienst ... VREALw_wcB
De goedkoopste en makkelijkste optie is om een gelijke fiets kopen op marktplaats re kopen en die vork over te zetten.
Anders kan je bij cnc bikes een passende nieuwe vork bestellen, dan moet je je wel een beetje door de Duitse terminologie heen werken, en dan heb je speciaal gereedschap nodig.
Ik zie nogal wat verschillende uitvoeringen van die X2000 dat maakt het zoeken naar een vervangende vork wat lastiger, dus marktplaats afstruinen kan helpen, want jij weet hoe je fiets er uitziet, en anders bij de dealer navragen. In de specificaties zal ook wel staan welke voorvork en met welke naloop die destijds is geleverd.
_Peter_ schreef:
zo 31 aug, 2025 19:44
Ik zie nogal wat verschillende uitvoeringen van die X2000 dat maakt het zoeken naar een vervangende vork wat lastiger, dus marktplaats afstruinen kan helpen, want jij weet hoe je fiets er uitziet, en anders bij de dealer navragen. In de specificaties zal ook wel staan welke voorvork en met welke naloop die destijds is geleverd.
Dank voor alle reacties.
Het is ingewikkelder dan ik al vreesde.
Ik kan dus niet van elke X2000 die ik op marktplaats zie, zomaar de vork gebruiken.
Er staat op marktplaats een X2000 in een andere kleur, van een ander jaar dus waarschijnlijk. Het frame daarvan kan een andere geometrie hebben. Maar dat weet ik niet eens zeker. En als de geometrie anders is, dan past de vork misschien niet, begrijp ik.
Maar ja, blijft de vraag: hoe zie ik dat van te voren?

De dingen die Pierre in zijn eerste lijstje noemt, snap ik. Maar er is ook de naloop.
Dat van die schroefdraad zal ik nakijken.

Ik heb de vraag ook al aan Giant Nederland gesteld. Ik hoop van hun wat te horen.
Over de vorksprong (naloop is een functie van wielmaat, balhoofdhoek en vorksprong) hoef je je niet druk te maken, die zit bij alle vorken uit hetzelfde genre wel in dezelfde ordegrootte.

Diameter, axle-to-crown lengte, wel of geen schroefdraad en lengte vd balhoofdbuis moeten wel precies kloppen natuurlijk.

Dus even inlezen en meten, of hier een fotootje plaatsen natuurlijk :D
Ik weet niet hoe erg de schade is, maar een stalen voorvork kan, zolang er geen scherpe knik in zit, weer prima terug in model worden gebracht door een goede fietsenmaker of framebouwer. Die route zou ik eerst verkennen.
Heb je een foto van jouw fiets, zodat duidelijk is welke vork erin zit?
Ik zie geen afmetingen vermeld: begin eens met meten. Lengte veerweg? Enz, enz. Niet te bang zijn, het gaat zeker niet om millimeters, maar zelfs niet om cms.
Ik hanteer als regel: de inbouwhoogte: van as tot aan vorkkroon minus 2/3 van de maximale veerweg = inbouwhoogte starre vork. Het gaat dus echt niet over millimeters, ook paar cm zul je niet merken.
IMG_6786 2.JPG
Giant+x-2000+1.jpeg
Dank voor alle reacties weer!

Hier twee foto's. Die aan de muur is mijn fiets, de andere een zelfde fiets maar een ander exemplaar (afbeelding van internet).

Volgens de fietsenmaker is er kans op onzichtbare schade als geprobeerd wordt de vork recht te buigen.
Inmiddels heeft hij een andere vork besteld, die mogelijk past. Niet met de originele 'vierkante' bovenkant.

Ik heb ook een andere X-2000 op Marktplaats gevonden, die is blauw. Misschien kan ik de vork daarvan zwart lakken. Als iemand daar ervaring mee heeft, lees ik het graag. (Ik kan ook even dit forum doorzoeken daarop).