Bicycle Gear Calculator is je vriend:
https://www.gear-calculator.com/?GR=RLS ... H&DV=teeth
Additionally, paste this code immediately after the opening
tag:Ik heb even op die website gekeken en ik ben uitgekomen op 42/19.stelvio73 schreef: ↑za 16 aug, 2025 13:02Bicycle Gear Calculator is je vriend:
https://www.gear-calculator.com/?GR=RLS ... H&DV=teeth
Mijn wielen zijn 28 inch met 42mm banden._Peter_ schreef: ↑za 16 aug, 2025 15:32Dus inderdaad wat Jurr ook al schrijft. Hou ook even rekening met de grootte van je wielen, om dezelfde snelheid te halen op een fiets met kleine wielen zal je een nog groter verzet nodig hebben, dus 42/17 zegt alleen wat als je de wiel/bandenmaat erbij vermeld.(of meeneemt in je berekening)
Als je staand op je pedalen aan je stuur trekt, je buik aanspant en met heel je lichaam op je pedalen duwt doe je wel meer dan alleen lichaamsgewicht. Ik geloof wel dat het heel blijft hoor.-arnout- schreef: ↑ma 18 aug, 2025 12:23Voor wat het waard is: ik fiets met 38/21. Ik heb dan met 50-622 (28") nog net genoeg snelheid om niet om te vallen. Daarbij, en dat is nog persoonlijker, gebruik ik de veertiende versnelling ook nog steeds maar zelden. Ik ben een langzame fietser
Dat mag van Rohloff.
Het gaat eigenlijk niet om de tandwielverhouding maar om de kracht/het draaimoment op het achtertandwiel. Rohloff stelt hier 100 Nm als harde grens, ongeacht de tandwielverhouding of de keuze tussen tandem en solo.
100 Nm komt met 38/21 tandwielen op 181 Nm (100x38/21) op de trapas. Dat betekent bij een cranklengte van 175 mm 1.034 N op de trapper (181x175/1000). Als we dat delen door de zwaartekracht komen we op een maximaal gewicht op de trapper van 105 kg. Ik ben (gelukkig) lichter.
En dan moet je natuurlijk ook nog het gewicht van je helm en zonnebril bij je lichaamsgewicht optellenRianGeenen schreef: ↑ma 18 aug, 2025 13:45
Als je staand op je pedalen aan je stuur trekt, je buik aanspant en met heel je lichaam op je pedalen duwt doe je wel meer dan alleen lichaamsgewicht.