Additionally, paste this code immediately after the opening tag: lichter verzet voor fiets met Rohloff 42/17 - Forum Wereldfietser

lichter verzet voor fiets met Rohloff 42/17

Het is tijd om beide tandwielen en ketting te vervangen van mijn fiets met Rohloff.

Als ik een steile heuvel op fiets dan vind ik het net iets te zwaar met 42/17. Ik zou graag net iets lichter verzet willen fietsen, wat raden jullie aan.

Alvast bedankt!
Bicycle Gear Calculator is je vriend:
https://www.gear-calculator.com/?GR=RLS ... H&DV=teeth
Voor de reisfiets ga ik al jaren voor om en nabij het lichtste verzet dat Rohloff toestaat. 43/21 oid nu
Heb het even nagezocht: ik heb nu 42/19 op mijn 'nieuwe' fiets met Rohloffnaaf. Dat is voor mij een prima verzet. Ik kan hiermee 4,5 km per uur fietsen als het moet, maar ook lekker mee trappen bij een afdaling.

Vroeger had ik op mijn andere fiets met Rohloffnaaf 42/17, en ben op die fiets na een aantal jaren naar 42/19 geswitcht. Dat bleek wat prettiger fietsen op onverharde steile wegen op 4000 meter hoogte. 8) nóg lichter was voor mij niet nodig. Dat gezegd hebbende, het hangt er natuurlijk ook vanaf hoe sterk je bent en hoeveel kilo je omhoog moet trappen.
Ik had 44/17 en het werd 44/21
Een voor mij perfecte combinatie.
De eerste versnelling is nu reserve voor als het echt, echt niet meer gaat.
Zeg maar een psychologische reddingsboei.
Het fietst bergop inderdaad het fijnst zolang je weet dat je nog een tandje lichter over hebt….
stelvio73 schreef:
za 16 aug, 2025 13:02
Bicycle Gear Calculator is je vriend:
https://www.gear-calculator.com/?GR=RLS ... H&DV=teeth
Ik heb even op die website gekeken en ik ben uitgekomen op 42/19. :) bedankt!
Ik zou 'm lekker zo laag mogelijk vertanden, tenzij er hele kleine wielen in zitten uiteraard.

Rohloff heeft daarvoor een limiet, voor niet-tandemgebruik voor rijders onder de 100 kilo zit je dan als limiet op een verhouding van 1.9 meen ik.

Voor mijn fiets wilde ik graag voorop met het slijtvaste Heggemann tandwiel rijden wat idworx monteert op de kettingaangedreven fietsen, en daar dan een zo groot mogelijk achtertandwiel bij gezocht wat binnen de limieten nog mag. Tweedehands een Heggemann tandwiel gescoord van iemand die z'n idworx oPinion naar riemaandrijving had omgebouwd. Zodoende rij ik nu met 35T voorop en 18T achterop, waarmee je als je die twee deelt op 1.94 komt.
Dus inderdaad wat Jurr ook al schrijft. Hou ook even rekening met de grootte van je wielen, om dezelfde snelheid te halen op een fiets met kleine wielen zal je een nog groter verzet nodig hebben, dus 42/17 zegt alleen wat als je de wiel/bandenmaat erbij vermeld.(of meeneemt in je berekening)
_Peter_ schreef:
za 16 aug, 2025 15:32
Dus inderdaad wat Jurr ook al schrijft. Hou ook even rekening met de grootte van je wielen, om dezelfde snelheid te halen op een fiets met kleine wielen zal je een nog groter verzet nodig hebben, dus 42/17 zegt alleen wat als je de wiel/bandenmaat erbij vermeld.(of meeneemt in je berekening)
Mijn wielen zijn 28 inch met 42mm banden.

Afgelopen jaar heb ik een lange fietstocht gemaakt van 7 maanden en in de meeste gevallen waren de versnellingen licht genoeg. Aangezien ik nu toch mijn tandwielen en ketting moet vervangen wil ik net iets lichter gaan. Wel vind ik het fijn als ik ook nog een beetje kan meetrappen in de hoogste versnelling als ik heuvel af ga. 42/19 is denk ik net dat beetje lichter waar ik naar opzoek ben.
Voor wat het waard is: ik fiets met 38/21. Ik heb dan met 50-622 (28") nog net genoeg snelheid om niet om te vallen. Daarbij, en dat is nog persoonlijker, gebruik ik de veertiende versnelling ook nog steeds maar zelden. Ik ben een langzame fietser :)

Dat mag van Rohloff.

Het gaat eigenlijk niet om de tandwielverhouding maar om de kracht/het draaimoment op het achtertandwiel. Rohloff stelt hier 100 Nm als harde grens, ongeacht de tandwielverhouding of de keuze tussen tandem en solo.

100 Nm komt met 38/21 tandwielen op 181 Nm (100x38/21) op de trapas. Dat betekent bij een cranklengte van 175 mm 1.034 N op de trapper (181x175/1000). Als we dat delen door de zwaartekracht komen we op een maximaal gewicht op de trapper van 105 kg. Ik ben (gelukkig) lichter.
-arnout- schreef:
ma 18 aug, 2025 12:23
Voor wat het waard is: ik fiets met 38/21. Ik heb dan met 50-622 (28") nog net genoeg snelheid om niet om te vallen. Daarbij, en dat is nog persoonlijker, gebruik ik de veertiende versnelling ook nog steeds maar zelden. Ik ben een langzame fietser :)

Dat mag van Rohloff.

Het gaat eigenlijk niet om de tandwielverhouding maar om de kracht/het draaimoment op het achtertandwiel. Rohloff stelt hier 100 Nm als harde grens, ongeacht de tandwielverhouding of de keuze tussen tandem en solo.

100 Nm komt met 38/21 tandwielen op 181 Nm (100x38/21) op de trapas. Dat betekent bij een cranklengte van 175 mm 1.034 N op de trapper (181x175/1000). Als we dat delen door de zwaartekracht komen we op een maximaal gewicht op de trapper van 105 kg. Ik ben (gelukkig) lichter.
Als je staand op je pedalen aan je stuur trekt, je buik aanspant en met heel je lichaam op je pedalen duwt doe je wel meer dan alleen lichaamsgewicht. Ik geloof wel dat het heel blijft hoor.
RianGeenen schreef:
ma 18 aug, 2025 13:45

Als je staand op je pedalen aan je stuur trekt, je buik aanspant en met heel je lichaam op je pedalen duwt doe je wel meer dan alleen lichaamsgewicht.
En dan moet je natuurlijk ook nog het gewicht van je helm en zonnebril bij je lichaamsgewicht optellen :)