Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Ryde Andra 30 of Ryde Sputnik? - Forum Wereldfietser

Ryde Andra 30 of Ryde Sputnik?

Wat zijn de belangrijkste verschillen tussen de Ryde Andra 30 en de Ryde Sputnik? Voor zover ik heb gelezen is de Andra 30 wat sterker en vooral geschikt voor gebruik met een Rohloff-naaf. In mijn geval gaat het echter om een wiel met een SON-naafdynamo. Heeft de keuze voor één van beide velgen dan nog duidelijke voor- of nadelen?
Van wat ik zo lees is de Sputnik de sterkere variant met eyelets in de spaakgaten, zwaarder belastbaar (120 kg) en ook met het gebruik van een motor in het wiel in het achterhoofd ontwikkeld, voor een naafdynamo dus een beetje overkill. Waarom de velg dan ook nog eens goedkoper is snap ik dan weer niet. Nadeel zou kunnen zijn dat er rommel tussen die eylets en de velg kan komen waardoor je eerder corrosie van de velg daar rond die gaten krijgt.
maar misschien zijn er nog andere aandachtspunten.
Misschien even bij Marten Gerritsen, de importeur van Son, navragen wat de beste velg in deze is.
Maar heb je zo'n degelijke zware velg nodig in jouw fiets?
DaVinci schreef:
do 14 aug, 2025 22:30
Misschien even bij Marten Gerritsen, de importeur van Son, navragen wat de beste velg in deze is.
Marten zal bij een keuze tussen deze twee Sputnik zeggen, ik vroeg 'm een tijdje gelee hetzelfde namelijk =)
DaVinci schreef:
Terechte vraag wel. Geen idee op wat voor fiets de velg gemonteerd wordt, welke bandbreedte er gereden wordt en met hoeveel bagage... maar mocht er ruimte voor zijn en je met brede banden willen rijden dan zou je eventueel ook nog wat meer de breedte in kunnen gaan met de velg dan de 19mm intern van een Sputnik/Andra30.
Jurr schreef:
vr 15 aug, 2025 15:29
DaVinci schreef:
Marten zal bij een keuze tussen deze twee Sputnik zeggen, ik vroeg 'm een tijdje gelee hetzelfde namelijk =)
DaVinci schreef:
Terechte vraag wel. Geen idee op wat voor fiets de velg gemonteerd wordt, welke bandbreedte er gereden wordt en met hoeveel bagage... maar mocht er ruimte voor zijn en je met brede banden willen rijden dan zou je eventueel ook nog wat meer de breedte in kunnen gaan met de velg dan de 19mm intern van een Sputnik/Andra30.

Travelmaster 29er
55 mm Almotion
Ongeveer 20 kg bagage

Het liefst zou ik inderdaad breder gaan, maar dat past helaas niet tussen de Firmtech remblokken.
Andra 30 is bedoelt voor grote naven zoals Rohloff, de spaken zitten dan in een grotere hoek en daarvoor zijn de gaten in een grotere hoek geboord.

De Sputnik is voor derailleur of voornaven, lijkt sterk op de Exal SP19 velg die Santos voor het voorwiel gebruikt dus de Andra 30 is niet de goede keuze voor je voorwiel.

En gebutste velgen zijn meestal niet de sterkste velg, vaak juist een manier om geld te besparen ipv een goede sterke velg te maken.