Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Vraagje vennbahn - Forum Wereldfietser

Vraagje vennbahn

We willen de Vennbahn af fietsen met onze tieners. Ze hebben een fiets met rollerbrakes en nexus 7, en mijn dochter van 14 is niet zo'n fietser. Gaat dat lukken of zitten er echt steile stukken in?
Ik en mijn vrouw (destijds 60+) hebben de route niet helemaal afgelegd, maar het is een spoortracé, dus max 2%.
Begin vinden is nog lastig: naast oud station Rothe Erde in Aachen.

Maar indien je met name naar het Duitse grensgebied een uitstapje maakt, reken op flinke afdalingen en retour dus aardig bergop en niet allemaal verhard.
We hebben in mei de Vennbahn gefietst van Aachen tot in Luxemburg.
Er zitten geen steile stukken in, max 2 % zoals sjefke ook aangeeft. Alleen op het einde net voor de grens met Luxemburg gaat het even steil, hier is een tunnel waar vleermuizen in zitten waar je met de fiets niet door mag. Maar dat stukje is eventueel te lopen.
De eerste 20 km ongeveer fiets je nog wat door de bebouwde wereld, dan heb je 15 km met links en rechts van het fietspad alleen maar bos, beetje eentonig. Daarna heb je meer uitzicht over weilanden met koeien en de natuur. Echt door leuke plaatsjes kom je niet. misschien niet spannend genoeg voor tieners.
Zie ook het hoogteprofiel. https://www.ostbelgien.eu/nl/fiche/biki ... cours#dm=1
Prima te doen maar echt spannend is het niet die Vennbahn. 2% stijging klinkt leuk maar dat houdt dus ook wel in dat je je de hele tijd afvraagt waarom je zo moeizaam fietst. Zeker voor een niet fietser niet erg motiverend.

De andere kant op blijkt fietsen dan ineens wel weer erg leuk, dat dan weer wel ;-)
Ik zou met kinderen eerder (schaduwrijk) langs riviertjes fietsen, met de mogelijkheid even aan het water te stoppen, met af en toe een kleine heuvel naar een kasteel, klimbos of terras. Ik herinner me de Vennbahn als saai: heel geschikt om in een dag vanuit Luxemburg naar Limburg te komen, maar niet afwisselend of interessant.
Al eens gekeken naar de Vennbahn van Aken tot Monschau en in Monschau overstappen op de Ruruferradweg naar Roermond?
Wellicht iets meer afwisseling.

Jan
Plusjes voor de vorige sprekers die de eentonigheid van de Vennbahn onderstrepen..
Die eentonigheid geldt ook voor andere voormalige rail trajecten.
Je rijdt vaak door een soort tunnel zonder veel uitzicht op het mooie landschap.
20210908_1228_DSC_4833_J9110.JPG
Dit is een plaatje van die tunnel die eersder genoemd is.
Je kunt bij de Vennbahn lekker en voordelig eten in de bedrijfskantine van dit bedrijf.
20210909_1232_DSC_4851_J9110.JPG
20210909_1206_DSC_4849_J9110.JPG
Er mist een beetje context in de vraag. Vennbahn oké, die is 125km ofzo als je hem helemaal doet.

Maar hoe ga je hem doen? Voor een weekje vakantie ie het veel te kort of rijd je mini etappetjes. Voor een dagtocht zou kunnen. Zo’n traject is leuk om in een dag af te leggen.
Of iets tussen een vakantieweek (retour?) en dagtocht in?
14 jaar? Waarschijnlijk fietst ze jou en evt partner eruit...

Zo spannend is de Vennbahn niet... niet gaan 'overdenken', het is geen mont ventoux he...
loknor schreef:
wo 13 aug, 2025 14:24
We willen de Vennbahn af fietsen met onze tieners. Ze hebben een fiets met rollerbrakes en nexus 7, en mijn dochter van 14 is niet zo'n fietser. Gaat dat lukken of zitten er echt steile stukken in?
Om je een idee te geven een paar foto's:
20240604_101649.jpg
IMG_20220801_131825.jpg
P1010845.JPG
P1010854.JPG
Beetje flauw hoor, er zijn ook minder saaie plaatjes te schieten…
P1020346.jpeg
@Polling,, zouden de foto's misschien juist laten zien dat het op de Vennbahn lekker makkelijk fietsen is?

Zo zie je maar weer hoe verschillend woorden en beelden kunnen worden geinterpreteerd.
Hilver schreef:
do 14 aug, 2025 16:45
@Polling,, zouden de foto's misschien juist laten zien dat het op de Vennbahn lekker makkelijk fietsen is?

Zo zie je maar weer hoe verschillend woorden en beelden kunnen worden geinterpreteerd.
Excuses, dat kan inderdaad ook. Ik las ws wat te selectief de andere reacties. Mijn ervaring is ook wisselend, de eerste 30-40 km ‘vals plat’ omhoog in de stromende regen vonden we saai, de rest was best mooi. Enige nadeel vonden we dat we voor dorpjes, winkeltjes en horeca van de route moesten.
Polling schreef:
do 14 aug, 2025 17:14
Hilver schreef:
do 14 aug, 2025 16:45

Excuses, dat kan inderdaad ook. Ik las ws wat te selectief de andere reacties. Mijn ervaring is ook wisselend, de eerste 30-40 km ‘vals plat’ omhoog in de stromende regen vonden we saai, de rest was best mooi. Enige nadeel vonden we dat we voor dorpjes, winkeltjes en horeca van de route moesten.
Excuses zijn niet nodig.
Mijn foto's waren bedoeld als directe reactie op de posting van TS om te laten zien dat het fietsen van de Vennbahn voor de kids geen probleem zal zijn.
Ik had dat niet alleen in beeld maar ook in woord kunnen aangeven. Dacht echter dat de beelden voldoende zouden zijn.

We gaan over tot de orde van de dag.
Waren alle 'problemen' maar zo snel uit de wereld.....
Net afgelopen week mijn eerste meerdaagse tocht begonnen met de Vennbahn. Vond het heel aangenaam fietsen met tegen Troisvierges aan (als eerder hier aangegeven) pittige niet al te lange klimmen. Met jeugd erbij lijkt het me wel lekker dat je nauwelijks gemotoriseerd verkeer treft.
Dank voor de plaatjes. Geen autoverkeer en niet te lastig. Precies wat we zoeken voor een paar daagjes.

Mijn dochter is heel sportief, maar echt geen fietser, uur of twee en dan is ze echt wel klaar. Stadjes houdt ze helemaal niet van. Ze wil bos zien. Zoon kan wel aardig trappen,.

En dat dan minietappes gaat zijn? Tuurlijk. We hebben ook geen haast of zo, hoe lang we erover doen maakt mij niet uit. Het fietsen is echt een bijzaak. Dat komt nog wel.

@Hilver Die tip voor die andere route is wel een goede, de titel suggereert dat dat ook autoluw is.
Ik zou de remvloeistof van die rollerbrakes nog even bijvullen. Moet met speciale Shimano Rollerbrake olie. Warm weer en veel afdalen is geen goede combinatie. Mij is verzekerd dat het wel remt, maar kan heel erg gaan piepen en kraken.
Roller brakes hebben geen remvloeistof!, hooguit wat vet, kan gewoon lagervet zijn. Laat je niet gek maken door Shimano!