Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Wippermann conneX 9sX , Campa record 9S - Forum Wereldfietser

Wippermann conneX 9sX , Campa record 9S

Mijn kettingen 9s, Shimano basic HG 53 en 93 en KMC X9 (kosten 13- 17 euro) zijn iets over de 2000 km (Trekking asfalt klein beetje offroad) over de 0,75 % limiet. Bij langere tochten moet je dan op zoek naar een ketting, meenemen kan natuurlijk ook... Ik heb Shimano cassette, voorbladen, derailleurs is dat een issue?

Een Wipperman conneX 9s kost € 40 zou die echt veel langer meegaan? zag dat er in het verleden al aan de orde is geweest,

ik hoor goede verhalen over de Campagnolo record, is ook betaalbaar 35 euro , vraag mij af of dat goed samenwerkt Shimano cassette en voorbladen, met iemand ervaring mee ?

Een ander alternatief is ook prima wat mij betreft.
robgru schreef:
ma 11 aug, 2025 13:27

foutje
Geen ervaring met de Campagnolo kettingen (volgens mij kun je die niet mixen met SRAM/Shimano), ik gebruik al jaren KMC kettingen SL goud met een laagje die helpt tegen roesten) (bijvoorbeeld https://vanbon-sport.nl/onderdelen/aand ... tting-goud) en die gaan bij mij zo gemiddeld 10000 km mee (omdat ik er drie aan elkaar verbindt) dus als ik dat naar een normale fiets vertaal zo'n 3000. dat is dan 1 fietsjaar, winter inclusief. Vroeger verving ik de ketting nadat het meeste zout van de wegen was geregend En dan kon ik er in ieder geval de vakantie wel mee door. Dus verschil in goedkope en dure is er wel maar heel veel verschil nu ook weer niet. Vergeet niet dat je cassette ok is ingesleten op de ketting dus is het verstandig die gelijktijdig te vervangen of met kettingen te gaan rouleren en dan elke 1000 km te wisselen, dan kan de cassette langer meegaan (dat heb ik alleen nog nooit gedaan)
_Peter_ schreef:
ma 11 aug, 2025 15:33
Geen ervaring met de Campagnolo kettingen (volgens mij kun je die niet mixen met SRAM/Shimano), ik gebruik al jaren KMC kettingen SL goud met een laagje die helpt tegen roesten) (bijvoorbeeld https://vanbon-sport.nl/onderdelen/aand ... tting-goud) en die gaan bij mij zo gemiddeld 10000 km mee (omdat ik er drie aan elkaar verbindt) dus als ik dat naar een normale fiets vertaal zo'n 3000. dat is dan 1 fietsjaar, winter inclusief. Vroeger verving ik de ketting nadat het meeste zout van de wegen was geregend En dan kon ik er in ieder geval de vakantie wel mee door. Dus verschil in goedkope en dure is er wel maar heel veel verschil nu ook weer niet. Vergeet niet dat je cassette ok is ingesleten op de ketting dus is het verstandig die gelijktijdig te vervangen of met kettingen te gaan rouleren en dan elke 1000 km te wisselen, dan kan de cassette langer meegaan (dat heb ik alleen nog nooit gedaan)
Dank Peter,
die methode ken ik maar zou betekenen dat als ik weg ga voor lange trip dat ik 2 extra kettingen mee moet nemen, is minder praktish nog afgezien van extra gewicht.
Wat maatvoering betreft zou een Campagnolo ketting ook moeten werken op een Shimano groep. Ik heb het zelf nog nooit geprobeerd, maar zou dat best doen als de Campa ketting langer mee zou gaan dan een ander merk.

Ik heb wel een andere tip voor je om de levensduur van je ketting te verlengen. Recent heb ik een workshop ketting smeren gevolgd, waar een erg belangrijk punt werd aangestipt. Namelijk het reinigen van een nieuwe ketting. Het plakkerig goedje dat een kettingfabrikant op de ketting spuit is namelijk bedoeld om corrosie te voorkomen, niet om te smeren. Wanneer je een nieuwe ketting in een bad met ontvetter dompelt komt de anti-corrosie laag los samen met alle ijzer restanten van de productie van de ketting. Ja, ijzerdeeltjes! Die spoelt een fabrikant niet van de ketting of tussen de kettingschakels uit. Na grondig ontvetten laat je de ketting uitlekken en blaast met lucht de laatste resten ontvetter en vuil tussen de schakels uit. Wanneer de ketting helemaal schoon is, smeer je hem en monteer je hem.
Op deze manier zal je nieuwe ketting een stuk langer mee gaan, ongeacht het merk dat je gebruikt.