Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Halve voorvork? - Forum Wereldfietser

Halve voorvork?

Ik zat onlangs in de trein, fiets mee. Naast mij een sportief geklede meneer met zijn mountainbike bij zich. Het merk weet ik niet meer, maar had wel een lange naam. Wat mij meteen opviel, is dat het voorwiel maar een halve voorvork heeft. Aan de rechterkant helemaal niets. Ik heb meneer gevraagd of ik er een foto van mocht nemen. Na een flinke dreun in een kuiltje of een stoot tegen een steentje, zou ik geneigd zijn om de naaf recht te zetten of uit te lijnen.... In ieder geval wel makkelijker om een band te plakken....
Maar echt nooit eerder gezien!
20250809_113747.jpg
Dit is een Cannondale Lefty. Ik rijd er zelf ook mee. Een heel robuuste vork.
Het werkt inderdaad prima, maar ik geef toe dat ik van de aanblik ook wat onrustig word. Dat hoort niet zo! :D
In plaats van de klassieke twee telescopische veerpoten, werkt de vork met drie glijlagers die onder een hoek staan.
https://www.cannondale.com/nl-nl/gear/c ... lefty-ocho
In de ligfietswereld zijn er ook een paar merken die zelf halve voorvorken maken, dat ging in de ontwerpfase nog wel eens goed fout omdat er krachten bij het remmen op de constructie komen die ervoor zorgen dat de boel tordeert en dan brak de boel bij de vorkkroon af. Nu maak bijvoorbeeld nog M5 een carbon variant. Bij Challenge vroeger ook een aluminium variant, geen idee of die nog gemaakt worden, de fietsen wel maar de voorvorken niet.
Bij de ligfietsen was het enige argument ruimte voor de ketting. Met als bonus dat het er goed uitziet :wink:

Martin, de lefty zie je niet veel maar hij bestaat al 25 jaar en de reputatie is bijzonder goed. Vooral de lagering is geweldig. Mijn huidige mtb is cannondale, zeer tevreden mee maar als ik het budget heb krijgt de volgende ook een lefty.
Grandonneur schreef:
zo 10 aug, 2025 23:04
Bij de ligfietsen was het enige argument ruimte voor de ketting. Met als bonus dat het er goed uitziet :wink:

Een bandje vervangen is zo natuurlijk ook een stuk makkelijker, het wiel kan gewoon blijven zitten, en inderdaad door het ontbrekende vorkbeen heb je geen extra geleiderol nodig voor de ketting dus dat loopt dan ook een stuk mooier en stiller.
_Peter_ schreef:
ma 11 aug, 2025 06:31
Grandonneur schreef:
zo 10 aug, 2025 23:04
Bij de ligfietsen was het enige argument ruimte voor de ketting. Met als bonus dat het er goed uitziet :wink:
Een bandje vervangen is zo natuurlijk ook een stuk makkelijker, het wiel kan gewoon blijven zitten,
Ik wou al zeggen. Velomobielrijders kijken niet op van eenzijdige ophanging, dat is bij alle drie de wielen van mijn Quest het geval. Gelukkig zie je daar niets van en komen er dus ook nooit mensen vragen of ze je fiets mogen fotograferen. :wink:

Groetjes,

Carl
Martin E. van Doornik schreef:
zo 10 aug, 2025 19:11
Maar echt nooit eerder gezien!
:D

Ja inderdaad een Lefty, wel leuk dat het hedendaags nog iemand verwonderd. :)
De Cannondale Lefty bestaat al 20 jaar als ik het goed heb.
Sportivo Stelbent schreef:
ma 11 aug, 2025 07:32
De Cannondale Lefty bestaat al 20 jaar als ik het goed heb.
25 zelfs!
468323201_10161451468816843_4405783869136834110_n.jpg
Starting from a crazy idea in 1994, the first LEFTY prototype was born. After miles and miles of testing on the trails, LEFTY was introduced in model year 2000 on the Raven 4000 SX.
Bron: Cannondale.
Oh zie, kijk dat bedoel ik. :wink:

En dat frame zeg hehe.. smaken verschillen. :)
Lijkt me trouwens helemaal niets hoor.. een hele fiets nog aan het wiel vast, terwijl de voorband gerepareerd of verwisseld moet worden.
Even het voorwiel op schoot nemen is er niet bij dan.
_Peter_ schreef:
ma 11 aug, 2025 06:31
Grandonneur schreef:
zo 10 aug, 2025 23:04
Bij de ligfietsen was het enige argument ruimte voor de ketting. Met als bonus dat het er goed uitziet :wink:
Een bandje vervangen is zo natuurlijk ook een stuk makkelijker, het wiel kan gewoon blijven zitten, en inderdaad door het ontbrekende vorkbeen heb je geen extra geleiderol nodig voor de ketting dus dat loopt dan ook een stuk mooier en stiller.
Ah ja velomobielen. Ik had ligfietsen in mijn hoofd zoals de genoemde M5 en challenge.

Wat mij betreft de nr1 makkelijkste bandenwissel is een standaard voorwiel met schijfrem en snelspanner.
Google is op Graeme Obree.
Die voorvork scheelde in gewicht en nog belangrijker de luchtweerstand werd lager.
Hij gebruikte een fiets met die vork in 1993.
WimB schreef:
ma 11 aug, 2025 10:10
Google is op Graeme Obree.
Die voorvork scheelde in gewicht en nog belangrijker de luchtweerstand werd lager.
Hij gebruikte een fiets met die vork in 1993.
Ja mooi hè. iets eerder in de ontwikkeling zat Mike burrows halverwege jaren ‘80. Begin jaren ‘90 overgenomen door Lotus 108, onder ander Chris boardman Barcelona ‘92.

Het is overigens altijd de vraag gebleven of een monoblade aerodynamisch gunstiger is dan een linker- en rechtervork, afaik
Burrows die overigens op het idee was gekomen door een fiets uit 1889! de invincible safety

https://roadswerenotbuiltforcars.com/th ... gold-rush/

Mooi verhaal.
Mike Burrows, een legende onder de framebouwers en ook bij mij dan weer bekent van de Windcheetah (als je dat op zijn engels uitspreekt dan wordt dat windcheater en dat is precies waar die fiets voor bedoeld is, en ook deze heeft 3 eenzijdige vorken.

Ander voorbeeld is nog de greenmachine, ook niet meer in productie maar wel met als optie een lefty met spuitgietwielen waar een aangepaste SON naafdynamo in paste.
math schreef:
zo 10 aug, 2025 19:57
In plaats van de klassieke twee telescopische veerpoten, werkt de vork met drie glijlagers die onder een hoek staan.
https://www.cannondale.com/nl-nl/gear/c ... lefty-ocho
Mogelijk bij de heel nieuwe uitvoering.
Oorspronkelijk heeft de Lefty vier loopvlakken met naaldlagers:
Screenshot 2025-08-12 114900.png
Het is hetzelfde systeem dat ook in de Headshok balhoofdvering wordt gebruikt.

Naast de genoemde voordelen zijn er wel wat punten van aandacht:
  • Bij een defect ben je aangewezen op originele Cannondale reservedelen.
  • Niet iedere fietsenmaker kan deze vorken servicen. Anders gezegd: voor groot onderhoud zul je aardig op zoek moeten naar een gespecialiseerd service center.
  • Je hebt een aangepaste voornaaf nodig. Een standaard voornaaf is niet bruikbaar.
  • Disk only.
Kun je met de nadelen leven dan heb je een heel aparte vork in je fiets. Voor gebruik in een reisfiets zou ikzelf er van af zien.
Ruud-H schreef:
di 12 aug, 2025 12:00
Kun je met de nadelen leven dan heb je een heel aparte vork in je fiets. Voor gebruik in een reisfiets zou ikzelf er van af zien.
Lijkt mij vooral een puike oplossing voor een probleem dat er nooit geweest is.
Grandonneur schreef:
ma 11 aug, 2025 12:10
WimB schreef:
ma 11 aug, 2025 10:10
Google is op Graeme Obree.
Die voorvork scheelde in gewicht en nog belangrijker de luchtweerstand werd lager.
Hij gebruikte een fiets met die vork in 1993.
Ja mooi hè. iets eerder in de ontwikkeling zat Mike burrows halverwege jaren ‘80. Begin jaren ‘90 overgenomen door Lotus 108, onder ander Chris boardman Barcelona ‘92.

Het is overigens altijd de vraag gebleven of een monoblade aerodynamisch gunstiger is dan een linker- en rechtervork, afaik
Kan je zelf testen. Leg eens een arm op je rug tijdens het afdalen. Het zal je opvallen wat voor invloed dat heeft vooral als je met twee naar beneden bolt.
WimB schreef:
di 12 aug, 2025 21:31

Leg eens een arm op je rug tijdens het afdalen.
Advies alleen aangeraden aan zeer ervaren fietsers, en niet aan fietsers die denken dat ze zeer ervaren zijn :shock: