Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Van Rohloff naar bijv. 11 speed, welke cassette kiezen? - Forum Wereldfietser

Van Rohloff naar bijv. 11 speed, welke cassette kiezen?

Ik rij al heel wat jaren met veel plezier Rohloff. Zowel woon-werk als vrije tijd. De laatste 2 jaar doe ik dat op deze Soma
IMG_2799.jpg
Daarnaast doen we (2 kleine kinderen) heel wat kilometers met onze Bullitt cargofiets maar die is elektrisch. Omdat ik nu eenmaal liever zelf trap zopas een Omnium Wifi v3 frame voor erbij gekocht. In eerste instantie wil ik die fiets opbouwen met een gewone derailleur en bijv. 1*11
Afbeelding

Ik hou erg van het verzet op mijn huidige Soma, al heb ik de zwaarste verzetten niet echt nodig op een cargo fiets. Is iemand van jullie handig met omrekenen van verzetten of kan iemand mij doorverwijzen naar een goeie online gear calculator waar ik alle parameters in rekening kan brengen?

De wielen hoef ik niet in rekening te brengen denk ik, wielsets in beide fietsen zijn 622. Maar ik wil graag 170 mm cranks proberen (en overweeg voor 165 te gaan).

Mijn huidige fiets heeft 172,5mm cranks. De riemaandrijving is op die fiets 46 - 20 tanden.

Welk tandwiel vooraan + cassette moet ik nu gebruiken om met een vergelijkbaar verzet als op mijn Soma een berg op te kunnen rijden enerzijds en vergelijkbare stappen tussen de versnellingen te hebben?

Kan dat volgens jullie met een envoudige bijv. 9 speed of heb ik daarvoor eerder een hippe 12 speed nodig? Kwestie van relatief kleine stappen te houden en een voldoende groot bereik te hebben.
De achternaaf is 142 mm met een 12mm steekas.

Alle advies is welkom!
Sarolea schreef:
zo 10 aug, 2025 17:00
... kan iemand mij doorverwijzen naar een goeie online gear calculator waar ik alle parameters in rekening kan brengen?
Zoiets?

https://www.gear-calculator.com
stelvio73 schreef:
zo 10 aug, 2025 17:08
Sarolea schreef:
zo 10 aug, 2025 17:00
... kan iemand mij doorverwijzen naar een goeie online gear calculator waar ik alle parameters in rekening kan brengen?
Zoiets?

Ziet er prima uit. Dank! Ga even proberen
Het enige juiste antwoord hier is volgens mij good old ritzelrechner, https://www.ritzelrechner.de/?GR=DERS&K ... H&DV=teeth

Mooi plan trouwens! Benieuwd naar het resultaat straks
Sarolea schreef:
zo 10 aug, 2025 17:12

Zoiets?

Ziet er prima uit. Dank! Ga even proberen
[/quote]

Daar heb je wel de optie Rohloff, maar niet met Gates aandrijving, de tandwiel verhoudingen van Gates komen niet overeen met die van een ketting aandrijving.

mijn 3 x 11 met 44/32/22 en 11/40 cassette trapt een fractie lichter in het lichtste verzet dan die van mijn vriendin met Rohloff Gates 46-22.

Om in de buurt van het bereik van Rohloff te komen zal je naar 1 x 12 moeten gaan, Shimano cassette 10-51 komt in de buurt, voordeel is ook dat de 1e 5 kransjes los vervangbaar zijn
Mr. Z schreef:
zo 10 aug, 2025 20:35
Daar heb je wel de optie Rohloff, maar niet met Gates aandrijving, de tandwiel verhoudingen van Gates komen niet overeen met die van een ketting aandrijving.
Uuuuhm.... een 46/20 gedraagt zich als een 46/20, of het nou een riem of een ketting is :idea:
Verschillende lengtes van cranks zijn totaal irrelevant. Je merkt er niets van. Het is een van die mythes die in leven worden gehouden.
Shrek schreef:
zo 10 aug, 2025 21:00
Mr. Z schreef:
Uuuuhm.... een 46/20 gedraagt zich als een 46/20, of het nou een riem of een ketting is :idea:
Nee, het diameter van de tandwielen is anders
Mr. Z schreef:
zo 10 aug, 2025 22:23
Shrek schreef:
zo 10 aug, 2025 21:00
Mr. Z schreef:
Dat mag je me uitleggen.
Een tandwiel voor met 46 tanden en een tandwiel achter van 20 betekent volgens mij dat het achterwiel 2,3 x rondgaat bij één trapomwenteling.
Dat geldt volgens mij bij een riemoverbrenging ook ook als die tandwielen groter of kleiner zijn, dat betekent alleen dat de tanden ook groter of kleiner zijn, maar de verhouding wijzigt niet…
Mr. Z schreef:
Maar 46/20 blijft dezelfde verhouding.
Shrek schreef:
ma 11 aug, 2025 07:28
Mr. Z schreef:
Wel dezelfde verhouding. Maar stel dat de diameters opeens tienmaal zo groot zouden zijn, dan wordt het zwaar trappen hoor. Uiteindelijk zijn de diameters bepalend voor de kracht die nodig is om te fietsen, en niet de tanden.
Zeg je nu dat een 48-24 zwaarder trapt dan een 34-17 tandwielverhouding? Dat lijkt mij niet. Zeker niet bij een derailleurfiets, je draait toch alles (al het gewicht) rond.
stelvio73 schreef:
ma 11 aug, 2025 09:56
Shrek schreef:
ma 11 aug, 2025 07:28
Mr. Z schreef:
Wel dezelfde verhouding. Maar stel dat de diameters opeens tienmaal zo groot zouden zijn, dan wordt het zwaar trappen hoor. Uiteindelijk zijn de diameters bepalend voor de kracht die nodig is om te fietsen, en niet de tanden.
Daar moet ik me toch bij Shrek en Polling aansluiten. Wat er toe doet is de verhouding tussen de twee.

Diameters of tanden (van een ketting of riem, dat maakt mijn inziens niets uit) heeft geen invloed zolang je appels met appels vergelijkt en peren met peren. De verhouding tussen de diameters zal ook gelijk zijn aan die tussen de tanden.
sjefke schreef:
zo 10 aug, 2025 22:04
Verschillende lengtes van cranks zijn totaal irrelevant. Je merkt er niets van. Het is een van die mythes die in leven worden gehouden.
Spreek je hier op basis van recente persoonlijke ervaring? Moet eerlijk toegeven dat ik er in het verleden nooit echt bij heb stilgestaan. Maar merk wel dat ik de laatste tijd bij langere ritten (150+ km) pijntjes krijg in 1 knie ondanks licht verzet en voldoende omwentelingen blijven trappen.

Nu korte cranks opeens hip zijn en er wat over te hebben gelezen hoop ik dat dat zou helpen. Maar misschien moet ik eigenlijk gewoon ns een bikefitting laten doen
Kortere cranks maken wel verschil in hoe je met je lichaam de kracht over kan brengen op je fiets.
Hoeveel meter je aflegt per omwenteling van je trapas is gelijk bij korte en lange cranks.

Dus puur voor het kiezen van je tandwielen maakt cranklengte niet uit.
Mr. Z schreef:
Om in de buurt van het bereik van Rohloff te komen zal je naar 1 x 12 moeten gaan, Shimano cassette 10-51 komt in de buurt, voordeel is ook dat de 1e 5 kransjes los vervangbaar zijn
Ik drukte me verkeerd uit. Ik hoef niet perse het bereik van een Rohloff te hebben. De zware verzetten zijn niet direct noodzakelijk (als je een cargofiets bovenop de helling hebt gekregen is even bekomen meestal de realiteit) het gaat mij vooral om de nodige lichte verzetten zonder grote sprongen tussen de versnellingen in.

Ik overweeg op dit moment een (gebruikte) Sram axs gx eagle derailleur omdat ik toch wel ns wil proeven van draadloos schakelen. Op onze Bullitt zit een Alfine naaf met di2 en dat is wel prettig qua gebruik.

URL Dan kom ik bij zoiets uit, met een 12sp 11-44 cassette.

Maar ik vermoed dat ik in dat geval geen "traditioneel" crankstel met vierkante trapas kan gebruiken omdat de verkrijgbare kettingbladen vooraan compatibel met een dergelijk cassette altijd? een 8-bouts bevestiging hebben. Crankstellen voor vierkante trapassen die compatibel zijn met zo een 8-bouts bevestiging bestaan niet vermoed ik? Of moet ik toch beter googlen?
RianGeenen schreef:
ma 11 aug, 2025 10:18
Kortere cranks maken wel verschil in hoe je met je lichaam de kracht over kan brengen op je fiets.
Hoeveel meter je aflegt per omwenteling van je trapas is gelijk bij korte en lange cranks.

Ik zou denken (maar misschien denk ik dan te simpel) dat met een kortere crankarm ik ook een (iets) lichter verzet nodig heb om met hetzelfde vermogen en dezelfde frequentie dezelfde berg op te komen? Of is dat verschil dusdanig minimaal dat het geen verschil uitmaakt?
Sarolea schreef:
ma 11 aug, 2025 10:37
RianGeenen schreef:
ma 11 aug, 2025 10:18

Ik zou denken (maar misschien denk ik dan te simpel) dat met een kortere crankarm ik ook een (iets) lichter verzet nodig heb om met hetzelfde vermogen en dezelfde frequentie dezelfde berg op te komen? Of is dat verschil dusdanig minimaal dat het geen verschil uitmaakt?
Dat heeft er dan mee te maken hoe jouw lichaam kracht over kan brengen. En hoe lang je benen zijn. Als je op kracht een berg op fietst, is koppel (kracht x arm) en dus een langere crank geschikter om vermogen te leveren, en dan zou een kortere crank inderdaad samengaan met een lichter verzet.
Voor de frequentie maakt het niet uit.
Volgens mij wil je dan zoiets, 30-48 als lichtste verzet.

Shimano Cues crankset voor vierkante trapas:
https://www.bike24.nl/producten/824476?sku=2825571
Shimano Cues di2 derailleur:
https://www.bike24.nl/producten/608825
11-48 cassette:
https://www.bike24.nl/producten/657988

Is ook als 11 speed te koop, dan heb je iets kleinere stapjes en een 50 blad achter. Ik zou een 2x10 of 2x11 kopen mechanisch maar ieder zijn ding.
Die 10 speed cues di2 derailleur gaat tot 43 tanden, dan toch de 11 speed, die mag wel tot 50 tanden:
https://www.bike24.nl/producten/608826? ... 86c9f9abca

Geen idee wat voor shifter hier bij hoort, dit soort hippe spullen heb ik niet.