Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Schwalbe Marathon 50mm banden in Koga Roadrunner - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

Schwalbe Marathon 50mm banden in Koga Roadrunner

M276 schreef:
ma 04 aug, 2025 19:26
Afbeelding

Je dremelt het gedeelte onder de voorderailleur eraf. En zet het dan met iets vast aan het frame. ( ik vind tyraps altijd wel handig. Maar staat misschien wat knullig. Maar iemand heeft vast wel een beter idee om het vast te zetten.
OK, bedankt, nu begrijp ik wat je bedoeld! Dank je wel!
Hallo,
M276 schreef:
ma 04 aug, 2025 18:43
Je weet trouwens dat je grote blad versleten is?
Ik wilde naast de voorbladen ook de cassette vervangen, dacht aan deze:
https://www.rosebikes.nl/shimano-cs-hg2 ... size=11-36

9-speed, 11-36 versie. Is dit een goede keuze voor mijn Koga (Roadrunner, 2006). En welke voorbladen zou ik hierbij het beste kunnen nemen?

Dank alvast voor het advies!
Leuk om te zien dat je beide fietsen zo aan het verbeteren bent en ook echt iets doet met alle tips.
Ik zou net iets betere tandwielen en ketting kopen:
https://www.bike24.nl/producten/96664?sku=760291
https://www.bike24.nl/producten/658305
Ik verwacht dat 118 schakels genoeg zijn, beetje afhankelijk van onder andere de voorbladen. Je kan niet oneindig groot achter met de achterderailleur, maar ook dat ligt ook aan de voorbladen.

En je zou het typenummer van je crankstel op moeten zoeken, dan kan je op zoek naar de juiste bladen.
RianGeenen schreef:
ma 04 aug, 2025 20:52
Leuk om te zien dat je beide fietsen zo aan het verbeteren bent en ook echt iets doet met alle tips.
Ik verwacht dat 118 schakels genoeg zijn, beetje afhankelijk van onder andere de voorbladen. Je kan niet oneindig groot achter met de achterderailleur, maar ook dat ligt ook aan de voorbladen.
OK, bedankt voor deze tip.

En dien ik alle 3 de voorbladen ook te vervangen? En welke zouden dat kunnen zijn (we willen binnenkort op reis met behoorlijk wat klimwerk)?

Dank!
Ik ben eigenlijk wel benieuwd hoe anderen zo duidelijk zien dat het grote voorblad versleten is, op basis van welke foto?
Je hoeft alleen de versleten bladen te vervangen, er vanuit gaande dat er geen simpel crankstel met geklonken bladen opzit, maar dat ze met bladbouten los kunnen.
RianGeenen schreef:
ma 04 aug, 2025 21:05
Ik ben eigenlijk wel benieuwd hoe anderen zo duidelijk zien dat het grote voorblad versleten is, op basis van welke foto?
Je hoeft alleen de versleten bladen te vervangen, er vanuit gaande dat er geen simpel crankstel met geklonken bladen opzit, maar dat ze met bladbouten los kunnen.
Hallo,

Heb even wat fotos gemaakt:
e.jpg
b.jpg
De tweede is van mijn Koga (Roadrunner, 2008), de eerste is de Koga van mijn (fiets)partner (Terraliner, +-2006).

Ik wilde eigenlijk op beide fietsen dezelfde sets voor en achter leggen omdat we dezelfde bergen op moeten :D
Ik vind dat ze nog ronde (2 kettingen en een cassette) mee kunnen
RianGeenen schreef:
ma 04 aug, 2025 21:35
Ik vind dat ze nog ronde (2 kettingen en een cassette) mee kunnen
Zelf vind ik het middenblad er bij beide niet meer zo fris uitzien maar ga eerste cassette en ketting monteren en dan kijk ik wel.

Bedankt voor je advies!
Ik moet zeggen dat het er op de foto's eigenlijk een stuk beter uitziet dan ik had verwacht. Netjes gedaan!

En een tight fender line staat wel heel mooi, en dat is tenslotte óók belangrijk. :)

Ben er zelf trouwens ook niet vies van. Bij deze Van Tuyl heb ik het achterspatbord ook met isolatietape aan de zitbuis moeten vastzetten om het van de band af te houden:

Afbeelding
Was op een foto ver ingezoemt en kwam toen dit tegen

Afbeelding
M276 schreef:
di 05 aug, 2025 05:49
Was op een foto ver ingezoemt en kwam toen dit tegen

Afbeelding
Dat lijkt me een tand van het middentandblad welke aan vervanging toe is.
Ik denk zelf dat het het buitenblad is. Maar goed. Dat was waarom ik de opmerking maakte over de bladen :). Als je gewoon in nederland lekker rond tuft oprijden tot dat het niet meer werkt. Maar als hij naar het buitenland gaat met de fiets zou ik het toch vervangen. Maar dat was hij al van plan zag ik :)
Knap, dat het je gelukt is 50mm banden aanloopvrij te monteren! Ik ben op mijn Koga Randonneur niet verder gekomen dan 42mm en dat is al uiterst krapjes bij de spatborden. Bij regen en modder begint het af en toe te schuren. Deze fietsen stammen allemaal uit de eerste jaren van dit millennium en zijn ontworpen voor 37mm banden.
Na nog wat tweaken en afstellen is het gelukt zonder vooralsnog het spatbord te modificeren.

Het enige wat ik gedaan heb is het achterspatbord aan de vóórkant van het beugeltje bij de trapas monteren en een RVS beugeltje gemaakt voor onder de achterbrug. De bijgeleverde kunstof klem neemt net te veel ruimte in.

En hiermee is het gelukt voorlopig. Het moet zich onderweg natuurlijk nog bewijzen maar het fietst in ieder geval heerlijk, best een verschil met de 32mm banden die ik er op had liggen!
1.JPG
2.JPG
3.jpg
4.JPG
Nieuwe ketting en cassette besteld!
Goed werk!
Huib2 schreef:
di 05 aug, 2025 10:16
Ik ben op mijn Koga Randonneur niet verder gekomen dan 42mm en dat is al uiterst krapjes bij de spatborden. Bij regen en modder begint het af en toe te schuren. Deze fietsen stammen allemaal uit de eerste jaren van dit millennium en zijn ontworpen voor 37mm banden.
Als je fan bent van Koga en staal, de allerlaatste Randonneurs uit de Signature lijn met het KS-CR28 frame geven wat meer ruimte voor een brede band. Die hebben nog steeds een stalen frame maar wel sliding dropouts en een vork die ook best ruim is.

Zijn er echter niet veel van verkocht, veruit de meeste gekozen in de Koga Signature configurator waren de aluminum KS-TR28 frames.
Huib2 schreef:
di 05 aug, 2025 10:16
Knap, dat het je gelukt is 50mm banden aanloopvrij te monteren! Ik ben op mijn Koga Randonneur niet verder gekomen dan 42mm en dat is al uiterst krapjes bij de spatborden. Bij regen en modder begint het af en toe te schuren. Deze fietsen stammen allemaal uit de eerste jaren van dit millennium en zijn ontworpen voor 37mm banden.
Wat kan er max in qua breedte in een bv een Koga Terraliner uit 2005-2010 zonder dat ik iets aan de spatborden doe?
Is dat 37mm of 42mm?
tuanis schreef:
ma 04 aug, 2025 21:01
RianGeenen schreef:
ma 04 aug, 2025 20:52
OK, bedankt voor deze tip.

En dien ik alle 3 de voorbladen ook te vervangen? En welke zouden dat kunnen zijn (we willen binnenkort op reis met behoorlijk wat klimwerk)?

Dank!
Hallo
Gisteren kwam de 11-36T cassette binnen, deze ligt er inmiddels op, net als de nieuwe ketting.

2 vraagjes:
  • Heb ik nu met 22T vóór icm 11-36T (9s) achter een goed bergverzet dwz voor een 28" wiel en gemiddeld geoefende vakantiefietser met gem. 25-30kgs bagage?
  • Plaatsen van de ketting kan ik maar kom altijd aan het twijfelen of wat nu goede lengte/spanning is. De ketting loopt/schakelt goed maar als ik deze vóór op de kleinste leg (22T) en achter eveneens op de kleinste (11T) dan hangt de ketting wat slap. Is dit "expected behaviour"?
Dank!
Je zou de ketting voor en achter op het grootste blad kunnen leggen, kan je achterderailleur dan nog verder naar voren? Dan kunnen er nog wat schakels uit.
Het zou kunnen dat je achterderailleur niet bedoeld is voor een 11-36, je hebt misschien ook niet meer de originele voorbladen, maar in de praktijk rij je niet met een scheve kettinglijn.
RianGeenen schreef:
zo 10 aug, 2025 14:22
Je zou de ketting voor en achter op het grootste blad kunnen leggen, kan je achterderailleur dan nog verder naar voren? Dan kunnen er nog wat schakels uit.
Het zou kunnen dat je achterderailleur niet bedoeld is voor een 11-36, je hebt misschien ook niet meer de originele voorbladen, maar in de praktijk rij je niet met een scheve kettinglijn.
Bedankt voor je reactie.
IMG_4663.JPG
IMG_4662.JPG
Hierbij een foto van de 2 genoemde situaties. Lijkt mij dat de ketting niet korter kan...

Hier gaat het overigens om een Koga Terraliner uit 2006 meen ik, de fiets van mijn (fiets)-partner.