Additionally, paste this code immediately after the opening tag: GoPro / smartphone/ anders? - welke fotospullen heb jij bij? - Forum Wereldfietser

GoPro / smartphone/ anders? - welke fotospullen heb jij bij?

Wat gebruiken jullie om alle mooie plekken vast te leggen? Zelf heb ik best wel een hekel aan onnodig stoppen en dan maak je dus eigenlijk te weinig foto's. Ik wil dat een beetje ondervangen door bijvoorbeeld een GoPro (of zoiets) op de fiets te monteren en dan af en toe aan te zetten. Maar ja of dat nu dé oplossing is?

Ben benieuwd hoe jullie dit aanpakken. Ik kan overigens echt wel eens een keer stoppen hoor maar niet aan de lopende band.

Hebben jullie dan ook een selfiestick (bestaan die nog?) of tripod bij?

Vorige reis deed ik alle foto's met de smartphone maken, toen gebruikte ik de smartphone ook als GPS dus dan pak je die ook minder snel dan nu. Ben dus ook nog niet helemaal zeker, maar wil vooral mooie foto's kunnen maken.
M'n smartphone zit binnen handbereik op m'n stuur en dient bij mij ook voor de foto's. Video's doe ik niet aan, en allerlei ondersteunende apparatuur hoeft dus ook niet mee.

Ik merk dat ik de laatste jaren steeds minder fotografeer eigenlijk, heel veel dingen onderweg zijn met drie trefwoorden al prima online te vinden nadat ze gefotografeerd zijn door mensen die er al eerder zijn geweest en wel talent voor fotografie hebben (-: Zelf steeds minder de behoefte om het vast te gaan leggen. Publiceren op social media, blogs of website deed ik toch al niet. Lekker rustig, lijkt wel vakantie ;)

Al vind ik wildkampeerplekken vaak wel leuk om even op de foto te zetten als het een beetje een leuk plekje is.
Smartphone.

Soms stop ik voor een foto, meestal fotografeer ik al rijdend.

Voor de selfies gebruik ik tegenwoordig de Puck Pieterse-techniek: neem de (goede) camera aan de achterkant van de telefoon, zoom uit, richt m op jezelf en druk af met dat knopje op de zijkant van je telefoon.
Vergeet GoPro, is niet meer van deze tijd :wink: Is inmiddels ingehaald door DJI en Insta360 op alle fronten.
Ik gebruik tegenwoordig de DJI Action 5 Pro als actioncam. Daarnaast nog een Insta360 360 graden camera (X2) en de Canon G7X Mark II (beter voor foto's dan video). En ja tripods en selfiestick zijn wel handig onderweg. Zie voor meer inspiratie deze video:
Enkel smartphone (Samsung S22Ultra) met 4 camera's vooraan (waaronder een optische 10x). Versatiel genoeg. Kwaliteit van de foto's is hoog genoeg voor mij. Geen selfie-stick/tripod (eerder op reis geprobeerd, maar nauwelijks gebruikt). Filmpjes, daar begin ik niet aan (cfr. Jurr), maar ik waardeer wel de filmpjes van anderen :-).
Ik tracht mijn electronica te beperken, dus mijn smartphone is mijn alleskunner op reis (fotografie, navigatie, banking, hotelreservatie, mails, zaklamp, televisie, vertaalapparaat, weersvoorspeller,... en dat voor een goeie 220 gram). Ter compensatie heb ik wel een oude (lichtere) reservesmartphone mee mocht er iets mislopen.

En ja, stoppen om iets te fotograferen tijdens het rijden is niet altijd makkelijk. Op dat moment vraag ik me dan af: "wil ik me dit later herinneren?". Als het antwoord "ja" is, stop ik en neem ik een foto.
Altijd gopro 360 gebruikt en nu de mobiel en een mini4pro drone.
Er zijn legio landen en gebieden waar het gebruik van drones (of zelfs het in bezit hebben) verboden, dan wel aan strikte regels gebonden zijn.
Hoe gaan de drone-filmers/fotograven onder ons hier eigenlijk mee om?
Haal je informatie van het internet? Is een drone softwarematig (geo-block) beperkt? Geef je het aan bij de grens?
Wereldfietser zullen hier toch wel tegenaan lopen (fietsen). Ik zelf neem alleen maar een camera en een smartphone mee.

Groet,
Tom.
Dank allen voor de tips. Het is een DJI Osmo Action cam 4 geworden is nu te koop voor een relatief mooie prijs met een stapel accu's. Heb er een houder bij genomen voor op de fiets :)
Ik gebruik een kleine systeemcamera van Panasonic, de GX9. Fijne camera, goede kwaliteit foto's (en filmpjes). Deze draag ik altijd bij mij in een Osprey heuptas, waar ook mijn andere belangrijke spullen in zitten. Deze kan ik makkelijk pakken tijdens het fietsen.

Ik vind het ook niet fijn om vaak te stoppen tijdens het fietsen, ik merk dat de hoeveelheid foto's die ik maak tijdens het fietsen aanzienlijk lager is dan tijdens het wandelen. Wel ben ik kieskeuriger van wat ik op de foto zet, en dat scheelt uiteindelijk ook weer uitzoekwerk.

Er was een tijd dat ik een DSLR meesleepte, maar die vond ik toch iets te groot+zwaar :oops:
Tom vds schreef: Er zijn legio landen en gebieden waar het gebruik van drones (of zelfs het in bezit hebben) verboden, dan wel aan strikte regels gebonden zijn.
Hoe gaan de drone-filmers/fotograven onder ons hier eigenlijk mee om?
Haal je informatie van het internet? Is een drone softwarematig (geo-block) beperkt? Geef je het aan bij de grens?
Wereldfietser zullen hier toch wel tegenaan lopen (fietsen). Ik zelf neem alleen maar een camera en een smartphone mee.

Groet,
Tom.
Drone heb ik niet dus daar geen ervaring mee. Wel met fotograferen an sich, en zelfs daarvoor gelden in sommige landen als stricte regels. Zo is het bijna overal sowieso een slecht idee militaire objecten te fotograferen, of zelfs maar politieauto's/agenten. Soms gaat dit nog veel verder tot het al wat vagere 'openbare gebouwen' etc. Dit zoek ik dus gewoon van te voren op, is doorgaans gewoon te vinden via google.
Pfiets schreef:
vr 08 aug, 2025 00:20
Het is een DJI Osmo Action cam 4 geworden..
Een hele goede keuze, ga je heel plezier aan/mee beleven! :D

Met welk videobewerkingsprogramma ga je de vele video's bewerken? DaVinci (gratis)?