Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Restauratie Koga Miyata advance 2007 - Forum Wereldfietser

Restauratie Koga Miyata advance 2007

Ik ben in het bezit van een oude doch nog steeds goed onderhouden Koga Miyata Advance modeljaar (2007); De fiets heeft echter een upgrade nodig. De wielen zouden vervangen moeten worden plus de kettingbladen en de cassette achteraan zal moeten vervangen worden.
De Schakelgroep was bij aankoop een Shimanogroep T 300; Concreet wil dit zeggen 3 kettingbladen vooraan en 7 tandwielen achteraan. De wielen zijn nog nooit vervangen geweest en na 18 jaar heb ik de indruk dat de stabiliteit niet meer optimaal is.
Mijn vraag: welk type wielen zou ik hiervoor kunnen bestellen( bij voorkeur een goede kwaliteit en handgespaakt) en welke kwaliteitscassette kan ik hiervoor laten bestellen.
Tips zijn welkom want deze fietser wil zijn oud Koga niet zomaar laten verkommeren.
Fietsenmakers staan echter niet te springen om zich met een dergelijk klusje bezig te houden in deze tijden van het dictaat van de e-bike en dat is een spijtige zaak.
In bijlage foto's van de fiets.

Bijlagen

Definieer 'stabiliteit' van de wielen?

De spaakspanning kan te laag zijn --> natrekken

De naven kunnen speling hebben --> afstellen

Als ze meerdere spaakbreuken hebben gehad en/of de velgen zijn doorgeremd en/of de naven zijn versleten kan het wel tijd zijn voor nieuwe ja.

Rose.de of bike-components.de heeft nog genoeg 28" velgremwielen, je zult alleen een spacertje achter de cassette moeten zetten.

High-end 7-speed cassettes worden niet meer gemaakt, maar voor minder dan €15 heb je er eentje van Shimano, Sunrace of ZTTO.

Leuke fiets, zeker de moeite om een beetje tijd en liefde aan te besteden!
Alles ligt bij je budget.

Een wielset bij Taylorwheels kost echt weining in mijn beleving. Typisch fabriekswiel, best goed voor de prijs daar niet van.

Kurbelix.de. ja ook niet echt duur, reuze van keuze. Echter te vaak wisselende resultaten in mijn eigen geval.

Shimano Custom made. Lijkt mij een goede middenweg., voor het achterwiel.

Verder, een upgrade naar 3x8 mogelijk 3x9 kan voor weining als het past, als je toch vervangen moet. Vooral op Duitse websites is een fijne groepset zo bij elkaar gesprokkeld. Je zou ook nog een 1x8 / 9 kunnen maken met een narrow wide voorblad. Als het enkel voor stads gebruik en lichte toertochten is. Scheelt in de kosten.

Fijne Alivo/Deore in de aanbieding zoeken. Zou dat zelf doen. De keuze is reuze, let wel op Inbouw breedte van je achteras bijvoorbeeld, en de juiste vertanding van cassette en voorblad(en).
Kijk ook even goed je frame na.

De fiets is niet direct veel waard meer. Echter als je hem opknapt voor de komende jaren is de investering niet gek om te doen. Je weet wat je nu hebt en wat je kan/wil verbeteren.
bart1965 schreef:
do 07 aug, 2025 19:50
Ik ben in het bezit van een oude doch nog steeds goed onderhouden Koga Miyata Advance modeljaar (2007)
Je hebt een pb
Ja dat zijn al mooie voorstellen. Fiets is inderdaad niet veel meer waard maar voor mij heeft deze 'oldtimer' nog emotionele waarde; Ik zou hem blijven gebruiken als tweede fiets en voor korte afstanden en dagtripjes.
De fietsenmaker had me al gewaarschuwd dat de cassette niet meer te verkrijgen is zonder de cranks inbegrepen( van shimano zou dat zijn).
bart1965 schreef:
do 07 aug, 2025 22:28
De fietsenmaker had me al gewaarschuwd dat de cassette niet meer te verkrijgen is zonder de cranks inbegrepen( van shimano zou dat zijn).
Kettingbladen neem ik aan?

Ombouwen naar 1x7 (narrow-wide blad van Ali) zou ook een leuke zijn.