Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Fool-proof fiets voor lange reis - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

Fool-proof fiets voor lange reis

Flix schreef:
do 31 jul, 2025 22:30
Een beladen vakantiefiets zwabbert toch altijd wel enigszins bij hoge snelheden?

Houd je ergens een blog bij? Polarsteps soms? Ik volg je graag, want in de winter in deze tijd van conflicten van Azië naar Europa lijkt me een bijzonder interessante onderneming, die aandacht verdient.
Ik ben bezig met het ontwerp van mijn website. Heb mijn hele leven gewerkt als fotograaf, cameraman en redacteur. Ik neem naast mijn Nikon ook een drone en een 360° camera mee. Vanaf begin oktober zal mijn reis te volgen zijn op http://singapore-amsterdam.com.

Ik verwacht/hoop in februari China binnen te gaan om uiteindelijk eind maart in Xi'an te beginnen aan de zijderoute. Als het goed is rij ik dud door de koude (en hete) gebieden in het voorjaar.
Grandonneur schreef:
za 02 aug, 2025 23:32
RianGeenen schreef:
vr 01 aug, 2025 09:29
Die magura kan je vervangen voor een v-brake, dezelfde nokjes op je frame.
Dat is de vraag; magura HS heeft ook frame mount gehad waar geen v-brake op past en de x700 is in die versie in elk geval geleverd geweest.
Idd. Magura achter zit aan de onderkant bij de trapas. Een rot plaats en quasi geïntegreerd in het frame. Ik heb overal geïnformeerd, kan geen v-brake op. Ik ben ondertussen wel zo ver dat ik met hydraulische schijfremmen kan leven.
MaartenFtH schreef:
ma 04 aug, 2025 11:05
Mijn Trek heb ik voor deze reis afgeschreven. Ben bij de vakantiefietser langs geweest en heb daar de nieuwe Worldtraveller gezien. Erg degelijk. Hij is weliswaar zwaarder dan de doorsnee reisfiets, maar die 4-5 kg extra is effectief maar 4 % van het totaal gewicht.
Kijk ook eens naar een Avaghon S28. Die is echt bombproof en misschien lichter dan de Koga. Rotterdam-Noord is niet ver als je ook naar 020 bent geweest.

S28 met 3x10v en velgremmen voor 2600 euro

https://avaghon.nl/avaghon-s28/
stelvio73 schreef:
ma 04 aug, 2025 11:34
MaartenFtH schreef:
ma 04 aug, 2025 11:05
Mijn Trek heb ik voor deze reis afgeschreven. Ben bij de vakantiefietser langs geweest en heb daar de nieuwe Worldtraveller gezien. Erg degelijk. Hij is weliswaar zwaarder dan de doorsnee reisfiets, maar die 4-5 kg extra is effectief maar 4 % van het totaal gewicht.
Kijk ook eens naar een Avaghon S28. Die is echt bombproof en misschien lichter dan de Koga. Rotterdam-Noord is niet ver als je ook naar 020 bent geweest.

S28 met 3x10v en velgremmen voor 2600 euro
https://avaghon.nl/configurator/s28/515 ... lgrem.html
Bekeken. Ziet er ook niet slecht uit.
Kan iemand me uit mijn hoofd praten dat een Rohloff een slecht idee is?
Ik kwam namelijk https://fietsenstunt.nl/koga-worldtrave ... DwEALw_wcB tegen.
Voor een reis naar/door China zou ik het niet doen… de kans dat ie stuk gaat is heel erg klein, maar het mogelijke gevolg (einde van de reis) onevenredig groot. De kans op pech met een derailleur is groter, maar de kans dat het ter plekke repareerbaar is, is ook (veel) groter.
Polling schreef:
ma 04 aug, 2025 11:50
Voor een reis naar/door China zou ik het niet doen… de kans dat ie stuk gaat is heel erg klein, maar het mogelijke gevolg (einde van de reis) onevenredig groot. De kans op pech met een derailleur is groter, maar de kans dat het ter plekke repareerbaar is, is ook (veel) groter.
Dat dacht ik ook.
20250804_115952.jpg
Rosinante
20250804_120011.jpg
Magura
Geïntegreerde Magura
Handig, als die kapot gaan kun je er geen vbrakes op zetten.
Lijkt me dan weer niet zo foolproof.
Dus, op een dag dachten ze bij Trek, een groot bedrijf met rijke historie dat in staat is om hele mooie fietsen te maken, kom, we zetten die rem zodanig op het frame dat als je in het donker wat ongelukkig met je voet de standaard uitklapt, de rem stuk is...
Je kan de zuigers natuurlijk wel vervangen, dus je kan een reserve rem, olie en ontluchtingsetje meenemen. Niet ideaal.

Edit: het frame heeft geen bevestigingspunten voor een 4 puntsdrager. Nieuwe/andere fiets dus.

Ik hoop dat je een mooie fiets vind want het is wat kortdag en ik zou nog ff een paar testrondjes in Nederland doen met een nieuwe fiets, het blijft mensenwerk.

Ik vind het wel een gaaf plan? Alleen hoe kom je vanaf China in Europa?
Vanaf China kun je niet helemaal naar Europa komen. Er zijn problemen in Rusland, Oekraïne, Iran, Azerbeidzjan en Georgië. Dus ik volg de Zijderoute tot Bukhara in Oezbekistan en vlieg vanaf daar naar Istanbul.

Een 4-puntsdrager (ik neem aan dat je een snelbinder bedoelt) heb ik niet nodig. Achterop komt alleen mijn zonnepaneel en als het nodig is mijn waterzak.
MaartenFtH schreef:
ma 04 aug, 2025 11:47
Kan iemand me uit mijn hoofd praten dat een Rohloff een slecht idee is?
Ik kwam namelijk https://fietsenstunt.nl/koga-worldtrave ... DwEALw_wcB tegen.
Rohloff is heel erg fijn. Ik heb zelfs twee fietsen met zo'n naaf. De naaf heeft me zelden in de steek gelaten. Alleen een paar vakanties in gebieden waar de fiets door rivieren moest: dan kan de kabel stroef gaan lopen.

Toch heeft het ook nadelen. Als een Rohloff-naaf kuren vertoont, kan je het waarschijnlijk niet zelf maken, en in de landen waar jij gaat fietsen ook niet. Een derailleurversnelling is veel couranter en makkelijker te fixen (extra achterpad mee). Verder is een Rohloff-naaf zwaarder, en duurder.

Fijn aan die Avaghon S28 is dus ook dat deze foolproof remmen op zitten. Geen risico op beschadiging van een hydraulisch systeem (al is de kans klein, en je kunt het fixen). Koop je een nieuwe fiets met velgremmen, dan hoef je je geen zorgen te maken over slijtage van de velgen (dat komt na enkele tienduizenden (?) kilometers pas).

Tot slot weet ik niet of je een fiets van fietsenstunt.nl zou willen kopen. Komt op mij over als een dozenschuifbedrijf, met mogelijk slechte service. Dan toch liever een fiets kopen bij een mkb-er met een hart voor vakantiefietsen.
Van het Rohloff-idee ben ik alweer genezen, dus die fietsenstunter kunnen we wel vergeten. Aan de andere kant, als een fiets €500 goedkoper zou zijn dan loont het de moeite om zelf alles even goed na te lopen.
MaartenFtH schreef:
ma 04 aug, 2025 12:55
Vanaf China kun je niet helemaal naar Europa komen. Er zijn problemen in Rusland, Oekraïne, Iran, Azerbeidzjan en Georgië. Dus ik volg de Zijderoute tot Bukhara in Oezbekistan en vlieg vanaf daar naar Istanbul.

Een 4-puntsdrager (ik neem aan dat je een snelbinder bedoelt) heb ik niet nodig. Achterop komt alleen mijn zonnepaneel en als het nodig is mijn waterzak.
Ik bedoel de bevestigingspunten op het frame om een bagagedrager op te monteren. Jouw fiets heeft geen 4 punten, 2 boven de achteras en 2 bij het ringslot, om een stevige 4 punts Tubus achterdrager te monteren. Maar één strip in het midden van de bagagedrager naar het frame. Tubus verkoopt een sterkere strip/beugel los, die zou je kunnen kopen en kunnen uitproberen.
https://www.tubus.com/en/products/acces ... unting-set

En ik was even bezorgd dat je stug door Iran zou fietsen. Vliegen lijkt me een stuk wijzer.
Tijd is wat aan de krappe kant idd. Eens met de optie om voor een S28 frame te gaan. Indien jouw maat voorradig kun je hem morgen hebben.

Er zitten op je trek ogenschijnlijk best wat bruikbare delen die je over kunt zetten. Zijn wielen en aandrijving nog prima?

Voordeel van zo’n frame; zeer stabiel. 50mm banden, of 47mm met dikke noppen, net wat je wilt. En je gebruikt hetzelfde frame voor derri, versnellingsnaaf, velgrem, disc, net wat je wilt. Kun je dus ook na je reis nog wijizigen.

Je kunt echt veel kg besparen ten opzichte van bijvoorbeeld de koga optie. fijn als je moet klimmen, en vliegen..
Het enige wat over gaat van mijn Trek, zijn mijn zadel en stuur.
Helemaal van China naar huis fietsen is wel degelijk te doen, volg de echte wereldfietsers of Bicycle Travellers. O.a. ons lid Marica heeft het dit jaar gedaan.
Pier.
piviets schreef:
do 07 aug, 2025 14:34
Helemaal van China naar huis fietsen is wel degelijk te doen, volg de echte wereldfietsers of Bicycle Travellers. O.a. ons lid Marica heeft het dit jaar gedaan.
Pier.
Ik weet niet precies wat een 'echte wereldfietser' is, maar ben wel benieuwd hoe Marica haar(?) Visum voor China geregeld heeft. Overigens fiets ik van Singapore naar huis, waardoor ik waarschijnlijk een paar duizend kilometer meer door China fiets.
MaartenFtH schreef:
ma 04 aug, 2025 14:02
Heb je inmiddels een fiets op het oog of zelfs gekocht?
stelvio73 schreef:
ma 11 aug, 2025 15:01
MaartenFtH schreef:
ma 04 aug, 2025 14:02
Heb je inmiddels een fiets op het oog of zelfs gekocht?
Nog niet gekocht, maar ik denk dat het een oudere versie world traveller wordt. Ik ben een aantal goede langs zien komen op Marktplaats. Ik moet nog even wachten op de overdracht van mijn huis.