Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Fool-proof fiets voor lange reis - Forum Wereldfietser

Fool-proof fiets voor lange reis

In september vlieg ik naar Singapore om vandaar terug te fietsen naar Nederland. Vorige maand ben ik als generale repetitie naar Zwitserland op en neer gefiets om mijn uitrusting te controleren. Mijn uitrusting is op orde, maar ik kwam er achter dat ik mijn fiets moet vervangen.

Mijn Trek X700 zwabbert zodra ik sneller dan 35-40 km fiets. Bovendien is mijn achterrem een Magura hydraulische rem die niet te vervangen is.
Ik heb zitten kijken wat ik het best kan doen/kopen, maar kan wel wat advies gebruiken.

Belangrijk is dat ik mijn fiets zelf moet kunnen repareren. Voor mij dus geen Rohloff naaf en bij voorkeur geen hydraulische remmen. Als de boel ergens in Verweggiestan kapot gaat moet ik het bij wijze van spreken met een hamer (steen) en een schroevendraaier kunnen repareren.

Ik heb op Marktplaats zitten kijken en totnogtoe lijkt een oude Koga World Traveller een goede optie. Maar mogelijk koop ik een goed en betrouwbaar frame (Santos?) en zet daar zelf dan een nieuw versnellingssysteem, v-brakes en wat verder nog nodig is op.

Mijn budget gaat tot ongeveer €2.000. Graag advies.
Een fiets die slingert bij 35km/u is uiteraard en. altijd uit den boze. Maar de Magura remmen HS11 en HS33 zijn gewoon leverbaar.
Een beladen vakantiefiets zwabbert toch altijd wel enigszins bij hoge snelheden?

Houd je ergens een blog bij? Polarsteps soms? Ik volg je graag, want in de winter in deze tijd van conflicten van Azië naar Europa lijkt me een bijzonder interessante onderneming, die aandacht verdient.
MaartenFtH schreef:
wo 30 jul, 2025 20:44
Graag advies.
https://www.bike24.nl/producten/796381

Zoiets komt aardig in de buurt van wat je denk ik zoekt. Alleen een groot voorblad van 50t lijkt me onverstandig. Waarom ze dat op zo'n fiets zetten is me een raadsel.

Staar je niet blind op Koga en Santos. Kijk op Marktplaats bijvoorbeeld ook naar 2e hands VSF en Avaghon fietsen.
voor dat budget kun je toch deze fiets weer helemaal 'op punt zetten'?
als deze fiets bevalt en vooral flink onderhoud nodig heeft, dan zou ik dat doen.

en voor zo'n trip is anders een erg sterke reisfiets gewenst, bijvoorbeeld een Avaghon S26 of vergelijkbaar.
Wil je iets meer informatie of een foto delen van je huidige fiets met bepakking? Het kan zo maar zijn dat het verplaatsen van gewicht of een andere bagagedrager de situatie veel beter maakt.
Die magura kan je vervangen voor een v-brake, dezelfde nokjes op je frame.
Zwabberen heeft denk ik met 2 (of 3) factoren te maken.

1. Gewicht van je bepakking en berijder
2. Gewichtsverdeling (links/rechts, voor/achter en hoog/laag)
3. Stevigheid van het frame (lijkt me op het eerste oog niet direct een issue)
Trek zegt zelf hierover: "Deze fiets heeft een maximaal toegestaan totaalgewicht (gecombineerd gewicht van fiets, rijder en vracht) van 136 kg". Bij een rijdersgewicht van 90kg, bepakking van 20kg en dan nog 5kg aan water/proviant, zit je al aardig richting de max.

De genoemde VSF lijkt me inderdaad een mooie upgrade binnen het gestelde budget, maar volgens mij zou je met je Trek X700 ook wel uit de voeten kunnen mits je niet te zwaar bent of overdreven veel bepakking meeneemt. Als je die €2.000 investeert in een goede tent, lichte slaapuitrusting etc. kun je mogelijk de voortassen en drager thuis laten waarmee je mogelijk onder de gewichtslimiet blijft dat je huidige fiets goed aan kan. Dat helpt je ook op andere fronten.

Hydraulische remmen hoeft geen nadeel te zijn. Eenmaal goed afgesteld, met verse olie en reserve pads kun je daar prima een half jaar zonder omkijken mee fietsen. Met mechanische V-brakes (die ik zelf heb op mijn reisfiets) kun je net zo goed tegen issues aanlopen.

Wil het idee van een nieuwe fiets ook niet gelijk uit je hoofd praten. Een fiets ontworpen voor fietsreizen (a la Koga WorldTraveller, VSF en Santos) zijn natuurlijk extra fijn voor zo'n reis, en meer geschikt dan een Trek X700 wat me meer een hybride/stadsfiets lijkt.
Ben het eens met de opmerking over investeren in lichtgewicht en compact materiaal. Alleen vraag ik me af of je dan op deze fiets, die zwabbergevoelig lijkt te zijn, alles achterop moet gaan doen. Alles achterop doen is weliswaar lichter (want: geen voordragers en voortassen) maar niet stabieler. Verder lukt het niet altijd om de voortassen thuis te laten bij zo'n lange reis. Je wilt dan vaak wat meer spullen mee dan op een fietsvakantie van een paar weken in het gerieflijke Europa waar je overal winkels hebt.

Ben het ook eens met de opmerking over de hydraulische velgremmen. In de bijna twintig jaar dat ik een reisfiets met zulke remmen heb, is er nog nooit iets aan de hydraulica kapot gegaan. Ik heb het ook nooit gecontroleerd. Wel is een nadeel aan velgremmen de slijtage van de velgen, waarbij de achtervelg sneller slijt dan de voorvelg. Bij lange, saaie stukken weg waar zo'n lange fietsreis toch vaak uit zal bestaan, rem je niet veel. Maar wordt het technischer, met veel klimmen en dalen over natte en zanderige wegen (denk aan IJsland), dan kan het hard gaan. Tenminste, als de velgslijtage gelijk op gaat met de slijtage van de remblokjes. Goed, wat ik wil zeggen is dat als je zo'n lange reis op een fiets met velgremmen gaat maken, je niet met (half) versleten velgen moet starten. Let hier dus op als je je huidige fiets wilt gebruiken of een fiets op MP koopt.
Vermoed ook dat de remblokjes voor een V brake goedkoper zijn dan die van een hydraulisch systeem. Met velgremmen in een heuvelachtig gebied rijden. Tijdens het afdalen zand en water op het wegdek dan kan het hard gaan met de velgen en de blokjes.
Op de ideale reisfiets heb je:
# Remblokjes die nauwelijks verslijten: Kool Stop (30.000 km hier)
# Een achterdrager die niet stuk gaat: Tubus
# Een trapas met het eeuwige leven: Shimano BBUNxx
# Bomproof velgen met 36 spaken: Exal TX19
# Als je een verstelbare stuurpen wil die wel bomproof is: Zoom
# Een petfleshouder
# Veel nokjes en montage-oogjes, ook aan de binnenkant van de vork voor een beugelloze lowrider als je dat wilt.
# Een ruim voldoende laag verzet (22-32)
# Voor de rest geen fancy dingen maar wel degelijk en niet lastig.

Is dat duur? Oordeel zelf.
viewtopic.php?p=477226
Sorry, maar de Shimano UN trappassen zijn tegenwoordig echt bagger. Google daar maar eens op.

Ergotec verstelbare stuurpennen met 4 bouten zijn sterker dan de Zooms met 1 bout.

Volgens mij bestaat er niet zoiets als fool-proof; alles kan kapot als de omstandigheden maar juist genoeg zijn. Draaiende onderdelen slijten, kabels rekken, als je lang op reis gaat, moet je gewoon accepteren dat er dingen onderweg vervangen moeten worden.
Storm schreef:
za 02 aug, 2025 11:26
Sorry, maar de Shimano UN trappassen zijn tegenwoordig echt bagger. Google daar maar eens op.
Ergotec verstelbare stuurpennen met 4 bouten zijn sterker dan de Zooms met 1 bout.
De UN-trapas die in deze fiets zit is dus geen huidige versie maar nog een goede, anders had ik die bewering niet gemaakt.

Die Zoom stuurpen heb ik voldoende heftig en lang (vele tienduizenden km) getest dat ik durf te zeggen dat dat ding meer dan sterk genoeg is voor een flinke fietsreis. De stuurpen van de fiets op de foto is wat dat betreft nog nagelnieuw. Ze hebben trouwens 2 bouten en niet 1. Het loshalen van een stuur uit een stuurpen met één bout is niet leuk maar dat probleem heeft deze fiets dus ook niet.
Leon schreef:
vr 01 aug, 2025 13:48
#
#
#
Oei, ik kan alleen de good old UN-trapas afvinken voor mijn vakantiefiets. Topding, die zit ondertussen nu in't vijfde frame denk ik. 't Is dat ik van 68mm naar 73mm bracketbreedte ben overgestapt anders waren het er nog meer ;)

Hier geen achterdrager, niet eens drageroogjes... geen petfleshouder want die gaan in de feedbags aan't stuur, 32 spaken, blokjes die best wel slijten in de modder... Maar dat lage verzet red ik misschien wel met Rohloff 35/18 (-:
Jurr schreef:
za 02 aug, 2025 17:23
Leon schreef:
vr 01 aug, 2025 13:48
#
#
#
Oei, ik kan alleen de good old UN-trapas afvinken voor mijn vakantiefiets. Topding, die zit ondertussen nu in't vijfde frame denk ik. 't Is dat ik van 68mm naar 73mm bracketbreedte ben overgestapt anders waren het er nog meer ;)

Hier geen achterdrager, niet eens drageroogjes... geen petfleshouder want die gaan in de feedbags aan't stuur, 32 spaken, blokjes die best wel slijten in de modder... Maar dat lage verzet red ik misschien wel met Rohloff 35/18 (-:
Hoi Jurriaan,
Je kunt niet alles hebben hè?
Het valt mij steeds meer op dat veel mensen leven met het idee dat iets wat duur, nieuw, fancy en gecompliceerd is wel beter zal zijn. Ik ben bang dat we de rode fiets dan ook niet verkocht krijgen dit jaar. Misschien volgende lente voor een stuk hoger bedrag?
Fiets ze,
Leon
Leon schreef:
za 02 aug, 2025 20:18
Het valt mij steeds meer op dat veel mensen leven met het idee dat iets wat duur, nieuw, fancy en gecompliceerd is wel beter zal zijn.
Genoeg budget-vriendelijke klassiekers waarmee het ook kan inderdaad.

Of dat nou een oude 26 inch mountainbike is, een 26 inch Travelmaster, T400, Off Rohler of World Traveller, Signature...

28 inch kan natuurlijk ook met die zelfde Travelmaster, T1000 wordt dat dan geloof ik bij VSF met Rohloff en een T-ietsminderhooggetal met derailleurs, een aantal fraaie jaargangen Giant Expedition, Snel'len, Vittorio's...

Maar als een fiets nu al zwabbert zou ik toch nog even verder kijken. Naar hopelijk een simpel op te lossen technisch probleempje. Teveel speling op je wiellagers en/of balhoofdlagers bijvoorbeeld. Maar anders lekker in Nederland laten dat ding en bijvoorbeeld een beproefd concept wat hierboven staat als uitgangspunt nemen.

Mijn advies, neem bij een ander frame als basis iets met ruimte voor een lekker breed bandje. 50mm of meer met dan ook nog ruimte voor eventuele spatborden.
RianGeenen schreef:
vr 01 aug, 2025 09:29
Die magura kan je vervangen voor een v-brake, dezelfde nokjes op je frame.
Dat is de vraag; magura HS heeft ook frame mount gehad waar geen v-brake op past en de x700 is in die versie in elk geval geleverd geweest.
Mijn Koga Worldtraveller gaat volgende maand over de 100.000 km grens, momenteel in Australie.
De beste jaren zijn 2005 t/m 2007, daarna kwam er een hoop ongevraagde onderdelen .
In jouw geval dus opletten, je kunt ieder jaar weer verhalen lezen van mensen die stranden tijdens een grote reis.
Need we say more ?
Pier.
Sorry, ik had moeite met inloggen.
Mijn Trek heb ik voor deze reis afgeschreven. Ben bij de vakantiefietser langs geweest en heb daar de nieuwe Worldtraveller gezien. Erg degelijk. Hij is weliswaar zwaarder dan de doorsnee reisfiets, maar die 4-5 kg extra is effectief maar 4 % van het totaal gewicht.
... Dubbel ...