Additionally, paste this code immediately after the opening tag: 32t middenblad past niet op Shimano LX crank - Forum Wereldfietser

32t middenblad past niet op Shimano LX crank

Op mijn Shimano LX crank, type FC-M571, wil ik een nieuw 32t middenblad monteren. Triple 9 speed.

Nu heb ik een FC-M532 middenblad besteld, maar helaas. Deze past net niet. De BCD is goed, maar hij valt niet op zijn plekje. Door een net wat anders design.
PXL_20250722_114407691.jpg
Iemand enig idee welk middenblad op crank FC-M571 past?
Inderdaad een bekend verschijnsel. Ik heb niet de gewenste oplossing. Enige wat ik kan bedenken: beetje uitvijlen.

In mijn geval paste het blad niet, omdat een van de vier "poten" te lang was. Die wat inkorten met de vijl en het kettingblad paste gewoon goed.
Ik zou -nee heb je, ja kan je krijgen- het blad een minuutje in kokend water leggen en dan snel, met ovenhandschoenen aan, proberen of het wel op zijn plekje kunt duwen.
Ik zou gewoon vijlen.
+1 voor vijlen
math schreef:
di 22 jul, 2025 15:52
Ik zou -nee heb je, ja kan je krijgen- het blad een minuutje in kokend water leggen en dan snel, met ovenhandschoenen aan, proberen of het wel op zijn plekje kunt duwen.
En als je het later weer los wilt krijgen?
Dat is dan uiteraard bijvijlen op alle vier de randen aan de binnenzijde van het middenblad. :idea:
stelvio73 schreef:
di 22 jul, 2025 17:59
math schreef:
di 22 jul, 2025 15:52
En als je het later weer los wilt krijgen?
plus: na afkoelen kan het krom trekken...
Het is echt wel een dikke millimeter per zijde die eraf moet. Zie foto. (Onderste nieuwe blad, bovenste oude blad)

Bedankt voor de tips alvast!

Met koud/warm gaat dat echt niet lukken.

Vijlen kan, dat is een goeie! Maar dat lijkt me toch ook niet helemaal de bedoeling (?).

Ik had stiekem gehoopt dat er nog een andere 32 tands middenblad in de handel is dat wel op oude Shimano LX cranks past. Stille hoop....

PXL_20250722_191126815~2.jpg
Bekend probleem, denk je nog eeeeven een setje tandwielen te wisselen en dan moet je nog met de vijl aan de slag. Altijd fijn om een crank te treffen die iemand eerder al gemodificeerd heeft ;)

Als je na het verslijten van dit tandwiel er niet nogmaals last van wil hebben, lekker de crank vijlen. Mocht de fiets voor die tijd al verkocht of ingeruild worden dan zou je ook nog kunnen overwegen aan de tandwiel zijde te vijlen.

Crank is aluminium, tandwiel wat je hebt waarschijnlijk staal. Bij aluminium op tijd stoppen met vijlen, bij staal is het doorgaans tweemaal zolang vijlen als je van tevoren dacht ;)
Hier een onderdelenlijst van jouw crankstel https://si.shimano.com/en/pdfs/ev/FC-M5 ... 1-1888.pdf
Als je niet wilt vijlen dan moet je nummertje 6 hebben onderdeelnummer Y-1C893200 Chainring 32T
vijlen +2 beetje huisvlijt/zelfredzaamheid en het past en functioneert :D

en welkom in de fietswereld, waar standaardisatie ver te zoeken en maatvoering dagelijks gedoe geeft :P
Helaas er zijn meerdere typen 32T middenbladen.

https://si.shimano.com/nl/

Misschien bied de technische website van Shimano uitkomst voor de volgende en voor andere

je kan prima met een vijl aan de slag, was soms ook een nood oplossing in covid tijd
of wanneer Shimano niet weet in welk warehouse de onderdelen liggen :wink:
suc6
Het wordt inderdaad de vijl. Jammer maar het is niet anders! Bedankt voor de tips allemaal!!
roeliooo schreef:
vr 25 jul, 2025 10:52
Het wordt inderdaad de vijl. Jammer maar het is niet anders! Bedankt voor de tips allemaal!!
Wellicht voldoende enkel inkepingen te vijlen, ipv. hele randen?
Sportivo Stelbent schreef:
vr 25 jul, 2025 13:49
roeliooo schreef:
vr 25 jul, 2025 10:52
Wellicht voldoende enkel inkepingen te vijlen, ipv. hele randen?
Ik ga de nokjes van de crank wat afvijlen. Dan past elk toekomstig zonder problemen. :)
roeliooo schreef:
za 26 jul, 2025 10:18
Ik ga de nokjes van de crank wat afvijlen. Dan past elk toekomstig zonder problemen. :)
Nadat ik je bericht las, moest ik wel lachen om mezelf. :D
Omdat ik alleen dacht aan vijlen van de krans in oplossen van het probleem, ik zal niet de enige geweest zijn. :wink:

Hopelijk zal het vijlen van de nokjes op de crank niet al te veel moeite kosten.
Wel is zo natuurlijk dat latere kransen al dan niet van Shimano zelf, meer speling kunnen krijgen, maar dat zal je zelf al wel bedacht hebben. In hoeverre dat kwaad zou kunnen, durf ik echt niet te zeggen.

Succes met het het vijlen i.i.g. :!:
za 26 jul, 2025 13:01

Nadat ik je bericht las, moest ik wel lachen om mezelf. :D
Omdat ik alleen dacht aan vijlen van de krans in oplossen van het probleem, ik zal niet de enige geweest zijn. :wink:
Toch had ik het hierboven al benoemd in mijn forumpost ;)

Wel is zo natuurlijk dat latere kransen al dan niet van Shimano zelf, meer speling kunnen krijgen, maar dat zal je zelf al wel bedacht hebben.
Die krijgen geen speling als je je bladbouten goed vast zet. Als ze wel speling krijgen, bladbouten beter vast zetten.

In hoeverre dat kwaad zou kunnen, durf ik echt niet te zeggen.
Ik wel. Dat kan geen kwaad zolang je bladbouten goed vast blijven zitten. ;)
Uiteraard bladbouten goed vastzetten en zullen niet zo snel los(ser) trillen.

Ik heb er waarschijnlijk overheen gelezen, dat je het al eerder had benoemd. :|
Alle credits naar de mensen die met het vijl-idee kwamen! 8)