Additionally, paste this code immediately after the opening tag: vanuit nice terug naar nederland - Forum Wereldfietser

vanuit nice terug naar nederland

Wij gaan in September naar Nice fietsen en willen graag de 30e weer terug naar Nederland.
Zojuist de klantenservice van de SNCF aan de lijn gehad, ik kon boeken maar dat bleek niet te kloppen;
Er waren geen plaatsen beschikbaar. Lokale treinen kunnen blijkbaar wel, maar daarmee haal je het hele traject niet,
Flixbus duurt 28 uur.. Heeft iemand ervaring met terugkomen uit zuid Frankrijk?

Vast bedankt voor de reacties!
Ik ben twee jaar geleden vanuit Nice teruggereisd. Mijn route was:
Nice Ville - Paris Austerlitz met de Intercite de Nuit
Paris Nord - Lille Flandres met TER
Lille Flandres - Antwerpen Centraal met Belgische intercity

Vanuit Antwerpen zijn er genoeg opties naar Nederland.
Veel overstappen, maar de nachttrein vond ik prima (YMMV).

De Intercite de Nuit is te boeken via https://www.thetrainline.com/nl (misschien ook wel via SNCF).
Kost niet veel, ik betaalde 30 euro + 10 euro voor mijn fiets, maar de prijs verschilt per dag.
Bij de fietsreservering heb je verplicht een bed in een 6-persoons couchette. Dat is een bed in de coupe direct naast de coupe waar je fiets staat.
Nog net iets meer woorden: viewtopic.php?p=451815#p451815

Als ik even snel kijk lijkt 30 september vol, op 1 oktober kan ik wel een fietsplek reserveren. Het is dus een beetje proberen op welke dagen er nog plek is.
Gfiets schreef:
di 22 jul, 2025 18:36
De Intercite de Nuit is te boeken via https://www.thetrainline.com/nl (misschien ook wel via SNCF).
Natuurlijk kan dat via de SNCF, want het is een trein van hen:
https://www.sncf-connect.com/nl-nl
Bij sncf-connect moet je de optie (volledige) fiets aanklikken bij het venstertje waar je het aantal reizigers selecteert. In principe kun je zo gewoon online een ticket + fietsticket kopen (fietsticket nodig bij alle reserverings-treinen).

Ik zou nooit riskeren van via een derde partij zoals Trainline een kaartje kopen, zeker als het over iets "ingewikkeld" gaat als een fietsticket.
Ik zou ten zeerste aanbevelen van te spelen met hun reisplanner om te weten wat de mogelijkheden zijn. Voor de trajecten met de regionale niet-reserveerbare trein ("TER") tussen Parijs en Brussel, kun je wel beter de optie "fiets" niet aanvinken, want hij weet niet altijd dat op die treinen de fiets sowieso mee kan (als de plaatsen niet door andere fietsers zijn ingenomen).

OPGELET: Op sommige regionale TER-treinen in het noorden van Frankrijk (Hauts-de-France), zoals op de (alternatieve) treinroute Parijs-Maubeuge, is er sinds een goede maand reserveringsplicht, maar gratis, voor de fiets:
https://www.ter.sncf.com/hauts-de-franc ... rd-anglais
begrijp ik goed dat deze opties voor een gedemonteerde fiets gelden? En dat die dan niet hoeft te worden aangemeld?
bedankt voor het meedenken!
@sleeping giant:

Is vliegen geen optie? Juist vanuit Nice kan dat eenvoudig, of vanaf Toulon, een prettig klein vliegveld. Moet wel de fiets wel in een doos.
De trein is naar mijn ervaring ingewikkeld, traag en minstens zo duur.
Kijk eens op fietslijn.nl
Cuneo naar Nederland.
Je fiets hier niet gedemonteerd te worden.

Reis per trein van Nice naar Cuneo.
Vooral het gedeelte tussen Breil-sur-Roja en de tunnel onder de Col de Tende is een ongelofelijk mooie treinreis.
Alternatief: reis per trein naar Arles of naar Sisteron en neem vanaf daar de fietsbus.

Flixbus zou ik niet in overweging nemen.
Dat is met een fiets en optie voor de onbezonnen en dappere reizigers die om kunnen gaan met teleurstelling.
Poppink schreef:
di 22 jul, 2025 19:38

Flixbus zou ik niet in overweging nemen.
Dat is met een fiets en optie voor de onbezonnen en dappere reizigers die om kunnen gaan met teleurstelling.
Ik wel hoor, alleen niet de laatst mogelijke verbinding nemen om aan het eind van je vakantie direct vanuit de Flixbus weer aan het werk te moeten.... altijd na je geboekte Flixbus reis met fiets minstens nog eentje als optie erna houden als back-up, dat levert een hoop rust op.

Steek van tevoren ook even wat contant geld in je zak in verschillende coupures, sommige Flixbuschauffeurs kunnen dan van boos neeschudden ineens gastvrij gaan lachen. En ach, die chauffeurs hebben niet allemaal zo'n fraai Nederlands salaris....

Of anders 1 van die specifieke fietsbussen van Nederlandse maatschappijen misschien? Al zal dat qua uren niet veel schelen met Flixbus, de kans is waarschijnlijk wel groter dat 'ie daadwerkelijk gaat en niet een suf Flixbus-smsje met annulering en refund. Been there... ;)
Joris Flemming schreef:
di 22 jul, 2025 19:35

Is vliegen geen optie? Juist vanuit Nice kan dat eenvoudig, of vanaf Toulon, een prettig klein vliegveld. Moet wel de fiets wel in een doos.
Prima vliegveld dat Nice, er gaat een trammetje vanaf het stadscentrum. Ook prima te fietsen.

Fietsen apart laten transporteren door Camino fietstransport of iets soortgelijks zou ook nog kunnen, dan kun je onafhankelijk van je fietsen met bijvoorbeeld een TGV reizen. Of vliegen, liften, whatever ;)
De fietsbussen vanuit Arles en Sisteron rijden rijden tot ongeveer half september.
Als je met de bus terug wilt reizen blijft alleen Flixbus over.

Op deze site kun je zien met welke lange afstand treinen in Frankrijk er fietsen ongedemonteerd mee kunnen. https://nl.francevelotourisme.com/advie ... se-treinen
Ik heb zojuist even gecheckt, nu blijkt dat er weer een aantal Intercités de Nuit rijden, of de nachttrein die ik ooit eens heb genomen, zijnde Nice-Luxemburg, ook weer rijdt, maar helaas. Dat was een perfecte verbinding tussen Zuid Frankrijk en Nederland. Jammer.
DaVinci schreef:
di 22 jul, 2025 22:01
De fietsbussen vanuit Arles en Sisteron rijden rijden tot ongeveer half september.
Je kunt ook de reis beginnen met de busreis, wanneer die nog rijdt begin september, en de route van zuid naar noord fietsen.
Sleeping Giant schreef:
di 22 jul, 2025 19:21
begrijp ik goed dat deze opties voor een gedemonteerde fiets gelden? En dat die dan niet hoeft te worden aangemeld?
Over welke opties heb je het nu?
Volgende geldt voor normale, volledig fietsen op de treinen van de SNCF waar je moet reserveren (zoals de nachttreinen en alle andere langeafstandstreinen en verschillende langere TER-treinen (met reservatieplicht voor alle reizigers) van en naar Parijs):
Je vinkt bij de SNCF-reisplanner aan inclusief "niet gedemonteerde fiets". Als de reisplanner iets vindt, en je koopt dat ticket (dus voor de reiziger samen met de fiets) EN DIT ZEKER NIET UITSTELLEN, dan heb je zekerheid en stap je samen met je fiets op de reisdag gewoon op tijd naar de juiste trein en naar het aangeduide rijtuig.

Ik moest goed zoeken waar er nog een reismogelijkheid met fiets vrij is, op dinsdag 23 september is er nog plaats voor 1 reiziger met fiets met de rechtstreekse nachttrein (Intercités de nuit) van Nice terug naar Parijs.
Van Parijs naar Nice zijn er meer dagen met plaats voor 2 reizigers met 2 fietsen.

Bij het plannen van een dergelijke reis met langeafstandstreinen is het belangrijk om minstens 4 maanden vooraf de treintickets met fiets te kopen op de gewenste dag, dan ben je zeker van je reismogelijkheid.

Het alternatief is reizen met de gewone regionale treinen (TER) zonder reservatieplicht, dan duurt de reis langer, dan moet je niet vooraf reserveren en heb je ook geen zekerheid. Behalve voor bepaalde TER-treinen met veel fietsvraag waar enkel voor de fiets toch een reservatieplicht geldt.

En als je je fiets in een klein pakket kunt verpakken (praktisch enkel haalbaar voor racefietsers en dergelijke), dan kun je daarmee met alle treinen mee, net zoals met gewone bagage.
Bedankt voor het meedenken! Heb uiteindelijk toch gekozen voor de flixbus, 24 uur zitten, maar dan kan de fiets gewoon in 1 stuk mee. En mijn ervaring.. alles is leuk te maken :-)
Als reserve-optie kun je de eindbestemming verleggen van Nice naar Toulon en de terugreis vanaf daar opnieuw proberen te plannen.