Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Rohloffprobleem....in Zweden - Forum Wereldfietser

Rohloffprobleem....in Zweden

Ha allen,

Dat is even geleden dat ik op het forum schreef. Nu met een acuut probleem. Mijn rohloff-naaf, ongeveer 15 jaar oud. trapt (volledig) door. De naaf schakelt wel, maar het achtertandwiel draait door.
Ik vermoed dat dit onder garantie door Rohloff opgelost gaat worden.
In elk geval is het merk hier niet gangbaar en vind ik geen dealer. En ik kan niet verder.
Mijn eerste plan is om deze (VSF TX 1000) die het al lang heeft volgehouden te promoveren tot stadsfiets en hier in Stockholm (waar ik gelukkig in de omgeving ben) een andere nieuwe reisfiets te kopen.
Wie weet er hier in Stockholm (of Linköping of Nörrkoping) een goede fietsspeciaalzaken?
Zit het tandwiel niet los? Dat kunnen ze misschien wel fiksen?

Weet overigens geen fietsenwinkel daar, sorry!!
Zoekterm "rohloff" gebruikend op Google Maps leidt me in Stockholm naar https://www.elovelo.se/. Adres Drottningholmsvägen 62, 112 19 Stockholm. Ze zijn wel van de elektrische fietsen in alle soorten en maten en hebben onder andere Riese & Müller in het assortiment. Dat betekent dat ze enige bekendheid zullen hebben met Rohloff-naven en er waarschijnlijk ook een onderdelenvoorraad op nahouden. Even bellen dus maar en de fiets daar krijgen zodat je in ieder geval een diagnose hebt. Een andere kopen kan altijd nog.

VSF Fahrradmanufaktur is overigens niet actief in Scandinavië.
Ik heb dit ook gehad en bij mij was het een gebroken lockring, moet bij mijn naaf met speciaal tooltje eraf en opgezet worden onder de juiste spanning…te hard aandraaien en dan kans op opnieuw breken van de nieuwe ring…
Controleer de ring even of dat het geval is..dan is het alsnog vervelend maar dan is de naaf zelf niet kapot….

Succes

Gr ej groningen
Da's naar zo op reis!

Heb je nog het klassieke opschroeftandwiel of een nieuwere variant met 'splined adapter' waar je de tandwielen makkelijker mee kunt wisselen? Die laatst genoemde willen wel eens speling geven, en met lang genoeg speling laten bestaan zou het ook kunnen dat je die dan uiteindelijk 'rond' getrapt hebt. Het tandwiel aan de binnenkant of de adapter waar je het tandwiel opschuift aan de buitenkant.

Foto's van de twee varianten splined adapter, met dank aan Rohloff importeur Elan te Wijchen:
https://rohloff.nl/media/catalog/produc ... 5/8540.png

https://rohloff.nl/media/catalog/produc ... 40l_01.png

En het klassieke tandwiel, met dank aan Rohloff.de:

https://www.rohloff.de/fileadmin/_proce ... 408c95.png

Mocht dat niet het probleem zijn...

Goteborg heeft Veloform als Zweedse Rohloff importeur. Fijne zaak waar ik wel eens geweest ben, maar wel even een stukje treinen vanaf Stockholm.

Elovelo in Stockholm zou Rohloff dealer moeten zijn, misschien dat die wat voor je kunnen betekenen?

Als je je fiets ergens in Nederland in onderhoud hebt dan zou je die eens kunnen polsen, misschien kunnen die wel troubleshooten of hebben ze anders misschien wel een leenwiel beschikbaar waar een snelle postzegel op kan?

Mocht je het onderhoud zelf doen dan zou je de Nederlandse importeur Elan in Wijchen eens kunnen bellen voor troubleshooting. Er zijn onderweg nog wel wat dingen aan de naaf te doen die je eventueel weer op weg zouden kunnen helpen. Handigste is dat direct te horen van iemand die er verstand van heeft, voordat mensen die dit hier lezen en denken soortgelijke problemen te hebben... wellicht meer schade toebrengen aan de naaf dan er was ;)

Afhankelijk van de resterende duur van de vakantie zou een oplossing ook kunnen zijn om een derailleur achterwiel te plaatsen met bijvoorbeeld een 1x10, 1x11 of 1x12 aandrijving.

Je huidige Rohloffnaaf/achterwiel met de post naar Nederland en een vervangende Rohloff kopen als begin van je nieuwe fiets kan natuurlijk ook. Neem dan wel gelijk een schrijfrem-exemplaar, maakt de mogelijkheden in nieuwefietskeuze wat groter... Bij bijvoorbeeld Avaghon, Baobab, M-Gineering of Vittorio willen ze er dan thuisgekomen vast wel een verdere fiets omheen bouwen. Of een merk als Santos of idworx dat ook zou willen lijkt me wat minder waarschijnlijk, Koga nóg minder ;)
Dank allen voor de snelle en inhoudelijke reacties. De naaf schakelt nog wel 'gewoon' maar - zonder eerder bemerkte slijtage - was vanmiddag ineens het achtertandwiel loos aan het draaien, zonder dat er enig geluid uit de naaf kwam.
Hier wat zoekend is de 'tik cq forse tik cq klap(je) met een plastic hamer' optie langsgekomen én dat het een zeer weinig voorkomend probleem is waarbij alleen openmaken door Rohloff als oplossing werkt.
Het is wat interns, wat onder garantie opgelost kan worden, en zo te lezen niet door een dealer.

To be continued, ik meld hier wat het vervolg gaat zijn.
Ik snap je garantie punt niet die je twee keer maakt, rohloff geeft twee jaar garantie en die van jou is 15 jaar oud…
Maar goed…hopelijk kan je een oplossing vinden en kan je in de tussentijd genieten van je vakantie en hopelijk snel weer fietsen.

Gr ej
Cheap nexus of alfine wiel d’r in, rohloffnaaf in de tas en lekker verder/terug met de trip?
aandegracht schreef:
wo 16 jul, 2025 22:51
[...] en zo te lezen niet door een dealer.
Die dealer zou ik niet te snel afschrijven. Of het nu bijvoorbeeld een hamer (niet massaal gaan hameren nu svp zoekfunctie en AI-vrienden...) als oplossing is, of bijvoorbeeld het verslijten van de kunststof verbindende elementen tussen naafhuis en binnenwerk zoals hier te zien aan de rechterkant in't wit drie op een rij en na de zaagsnede nog twee...

https://www.rohloff.de/fileadmin/_proce ... f77ccf.png
(Foto: Rohloff.de)

...is zo op afstand door mij lastig te zeggen. Maar de kans dat de Nederlandse/Zweedse importeur of een dealer met flink wat Rohloff ervaring je kan helpen, al dan niet met contact met een importeur of zelfs Rohloff Duitsland, lijkt me best aanwezig en op z'n minst een telefoontje danwel bezoekje waard.

Waar vroeger naven al rap terug moesten naar Duitsland, blijven veel dingen tegenwoordig bij de importeurs om op te lossen. Zorg wel dat je naaf geregistreerd is bij Rohloff voordat je 'm ter beoordeling aanbiedt, anders mag men er bij de importeur niets aan doen. Als je die registratie nog niet gedaan hebt wel zo handig om dat online nu al even te doen, de verwerking van de registratie duurt vaak even.

Let wel op dat de Nederlandse importeur aanstaande vrijdag dicht is in verband met de Nijmeegse Vierdaagse.
15 jaar oud... dit zal echt geen garantie-dingetje zijn.

Garantie op Rohloff is gewoon 2 jaar, onder coulance wordt nog wel eens een lekkage opgelost volgens mij, maar meer ook niet. Alles kan een keer kapot gaan, je hebt echt niet eindeloos recht op garantie.

Succes met het oplossen!
Zijstapje, sorry, ik heb geen oplossing voor het probleem maar:
ej groningen schreef:
wo 16 jul, 2025 23:00
Ik snap je garantie punt niet die je twee keer maakt, rohloff geeft twee jaar garantie en die van jou is 15 jaar oud…
Levenslange garantie was in de tijd van aankoop dan ook het hele usp van Rohloff, toch? Zie bijvoorbeeld:
https://www.sintchristophorus.nl/zoals- ... huis-tikt/
‘Rohloff geeft volgens zijn website officieel 2 jaar garantie, maar de Nederlandse importeur garandeert de naaf levenslang! Mits deze nooit open is geweest en keurig iedere 5000 km of eens per jaar van verse olie is voorzien.’ (2011)

Probleem bij ‘levenslange’ garantie is altijd wel: welk leven? Dat van de eigenaar, of van het product zelf? In het laatste geval kan de leverancier natuurlijk op elk gewenst moment zeggen: ‘Het product is nu aan het eind van zijn levensduur, geen garantie meer!’

Groetjes,

Carl
Ik vind dat een beetje rare aanname op die site van christophorus.

En inderdaad, wat is levenslang? Sowieso een garantie-benoeming die altijd tot verwarring leidt.

Maar je snapt toch zelf ook wel dat alles een keer kapot kan gaan? Dat draaiende onderdelen uiteindelijk een keer gaan slijten?

Onder coulance is de lekkage van mijn Rohloff naaf na 4 jaar destijds nog verholpen. Ik ben ook de eerste eigenaar. Maar nu, na bijna 17 jaar verwacht ik echt niet meer dat ik garantie krijg als het binnenwerk kapot zou gaan.
Als ik Rolhoffs eigen garantievoorwaarden erop na sla, dan is het zelfs twee jaar beperkte garantie, want slijtagedelen zijn nadrukkelijk uitgesloten. Interessant is ook de opmerking dat naar eigen goeddunken vervanging of reparatie wordt uitgevoerd.

Geen blanco cheques dus vanuit Fuldatal - met wat goede wil is immers alles in mum van tijd kapot te krijgen. Wat overigens niet zegt dat de garantieafhandeling per definitie krenterig is, maar wel dat veel meer dan twee jaar genoegdoening er niet om zit.
Gaat zeker niet onder garantie opgelost worden. Ik had een vergelijkbaar probleem, toen is er door de importeur een nieuw binnenwerk in gezet. Kostte iets van 400 euro. Vond het eigenlijk een prima oplossing. Naaf is weer nieuw.

Groter probleem lijkt me nu je vakantie vervolgen...
Poise schreef:
wo 16 jul, 2025 20:37
Zit het tandwiel niet los? Dat kunnen ze misschien wel fiksen?

Weet overigens geen fietsenwinkel daar, sorry!!
Assumption is the mother of....mijn brein sloeg direct over in die ooit gehoorde probleemaanname dat een Rohloffnaaf wel eens volledig door kan slaan en dat een klap met een hamer zou helpen.

Polse stelde de juiste vraag; het was een afgelopen borgmoer op het achtertandwiel. Aangedraaid met een waterpomptang, en gewoon doorrijden.
Geweldig!

Desalniettemin ook aan anderen dank voor alle snelle reacties.

Plan B was om terug te gaan naar Nederland in drie dagen treinen, deze fiets - 15 jaar oud - tot stadsfiets te bombarderen en deze fiets te kopen.

https://www.marktplaats.nl/v/fietsen-en ... m-frame-57

Helaas! :D

Kortom, Nyköping en door naar het noorden. In Frans aandoend warm weer.

Hartelijke groet!
Wat fijn dat je weer fietsen kan!
Geniet ze!!!
Hartstikke mooi. Lekker fietse!
aandegracht schreef:
vr 18 jul, 2025 13:25
Polse stelde de juiste vraag; het was een afgelopen borgmoer op het achtertandwiel. Aangedraaid met een waterpomptang, en gewoon doorrijden
Even ter lering: was die borgmoer ooit door jezelf bevestigd/aangedraaid of door een fietsenmaker. En met een bepaald aandraaimoment?
keesm54 schreef:
vr 18 jul, 2025 21:31
aandegracht schreef:
vr 18 jul, 2025 13:25
Polse stelde de juiste vraag; het was een afgelopen borgmoer op het achtertandwiel. Aangedraaid met een waterpomptang, en gewoon doorrijden
Even ter lering: was die borgmoer ooit door jezelf bevestigd/aangedraaid of door een fietsenmaker. En met een bepaald aandraaimoment?
Nooit door mij aangedraaid, bij de laatste beurt blijkbaar niet goed gecheckt. Gelukkig geen probleem, en daar ben ik blij mee. Fietsen! (en deze telefoon waar alles mee bekeken en gelezen kan worden op vliegtuigstand)

Kortom, laatste van mijn kant tot in elk geval half augustus. :D
aandegracht schreef:
za 19 jul, 2025 10:25
(en deze telefoon waar alles mee bekeken en gelezen kan worden op vliegtuigstand)

Kortom, laatste van mijn kant tot in elk geval half augustus. :D
Heel verstandig. Goede reis!