Als meisje van 12 ging ik met mijn ouders in 1957 van Haarlem naar Leersum, waar mijn ouders een vakantiehuisje hadden gehuurd. Mijn moeder, mijn kleine broertje, jongste zusje en ik gingen met de trein. Mijn vader en mijn oudste zus gingen op de fiets vanwege de kosten. Koffers met spullen voor het hele gezin achterop de bagagedrager en ongetraind 's morgens vroeg op pad voor een trip waarvan ik pas onlangs heb gezien dat dit zo rond de 85 kilometer moet zijn geweest!!. Mijn zus was 15 jaar en mijn vader had zelf van oude onderdelen een fiets voor haar gemaakt, loodzwaar want degelijkheid stond voorop!
Ze zijn gefietst via Heemstede waar ze een lekke band kregen: koffers van de bagagedrager, fiets op zijn kop, enfin je begrijpt dat het niet makkelijk was allemaal. De route ging via Utrecht waar mijn zusje een flesje coca cola kreeg, toen nog heel bijzonder, bij cafetaria Rutex, dat al heel lang niet meer bestaat. De verdere route weet ik niet en dat is ook de reden waarom ik op dit forum terecht ben gekomen:Hoe wist mijn vader de weg? Hoe deed je dat in die dagen. Ik weet zeker dat hij geen kaarten kan hebben gebruikt want die hadden we niet, ook geen atlas waar hij vooraf de route had kunnen bekijken.
Helaas kan ik het hem niet meer vragen en zijn er ook geen mensen uit die tijd die het zouden kunnen weten in mijn omgeving. Ik ben zelf inmiddels tachtig dus ga maar na.
Dus mijn vraag: Wie weet hoe men dat deed vroeger?
Ik zou het geweldig vinden als er iemand is die me dat kan vertellen.
Groet en veel fietsplezier aan allen op dit forum.
Adrie
Ze zijn gefietst via Heemstede waar ze een lekke band kregen: koffers van de bagagedrager, fiets op zijn kop, enfin je begrijpt dat het niet makkelijk was allemaal. De route ging via Utrecht waar mijn zusje een flesje coca cola kreeg, toen nog heel bijzonder, bij cafetaria Rutex, dat al heel lang niet meer bestaat. De verdere route weet ik niet en dat is ook de reden waarom ik op dit forum terecht ben gekomen:Hoe wist mijn vader de weg? Hoe deed je dat in die dagen. Ik weet zeker dat hij geen kaarten kan hebben gebruikt want die hadden we niet, ook geen atlas waar hij vooraf de route had kunnen bekijken.
Helaas kan ik het hem niet meer vragen en zijn er ook geen mensen uit die tijd die het zouden kunnen weten in mijn omgeving. Ik ben zelf inmiddels tachtig dus ga maar na.
Dus mijn vraag: Wie weet hoe men dat deed vroeger?
Ik zou het geweldig vinden als er iemand is die me dat kan vertellen.
Groet en veel fietsplezier aan allen op dit forum.
Adrie