Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Schijf rem ipv "rollerbrakes"? Adapter? - Forum Wereldfietser

Schijf rem ipv "rollerbrakes"? Adapter?

Hallo allemaal, nieuw hier, en heb mij aangemeld omdat ik een "rem probleem" heb. Google lijkt mijn vraag totaal niet te snappen, dus eens kijken of echte mensen het antwoord weten of een oplossing hebben.

Jaren geleden heb ik een hele mooie (gratis) Popal herenfiets gekregen. Deze fiets heeft in de loop der tijd, diverse upgrades gekregen. Zo heb ik de geen-versnellingen achter as vervangen door een Shimano Nexus 8, met zogenoemde "rollerbrakes". En ongeveer een half jaar geleden, heb ik een E-sticker op m'n fiets geplakt. Hiervoor heb ik een 10+ jaar oude donor e-bike gekocht, en via AliExpress een berg electronica erop geknutseld. Al deze aanpassingen werken naar behoren, en met m'n zelfbouw accu van 36v/60Ah, heb ik een bereik van ruim 200 km.

Helaas is m'n accu + zelfbouw bagage drager, best wel zwaar. Daarnaast sleep ik soms ook met een zelfbouw trailer, wat soms toch wel ruim voorbij de 100 kg is. Wanneer ik met volle trailer en al wil remmen terwijl ik 25 km/u ga, dan moet ik dat ruim vantevoren plannen: m'n enige achter rem, de roller brakes, houden em niet.

De voor as met de motor erin, heeft geen eigen rem. De donor fiets had velg remmen voor, maar daar is m'n huidige velg niet geschikt voor. (koper kleurig, en zou alle coating er in no-time af strippen)

Nu wil ik dus eigenlijk wel een remschijf op m'n achterwiel zetten. Maar alle remschijven die ik online tegen kom, moet je er op vast schroeven. En er zitten dus geen boutgaten in m'n Shimano Nexus hub. De roller brakes zitten erop met van die "tanden". Dus volgens mij ben ik een remschijf nodig dit ook deze "tanden" heeft, of ik moet een adapter vinden. Maar beide kan ik dus nergens vinden.

Is er iemand die mij op weg kan helpen?
Heb je nu helemaal geen voorrem? En geen montagepunten voor een voorrem? Kan je een foto van de voorkant van je fiets posten? Waarom heb je de velg van de donor fiets niet gebruikt? Dat stuk van je verhaal begrijp ik niet helemaal.

De rollerbrake achter, is dat een 3000 of een 6000 serie? In het geval van een 3000 heeft het zeker nut deze te vervangen voor een 6000.

https://www.beachcruisers-eindhoven.org ... ake-naven/
De fiets kwam standaard met een terugtraprem en verder niets. Het frame heeft geen provisies voor een rem voorop, of een ander soort rem achterop. De hub motor (voorwiel) heeft niet de mogelijkheid om er een remschijf oid op te plaatsen. Er is dus alleen een achter rem mogelijk. En de huidige rollerbrakes, zijn te zwak.

Mijn fiets heeft allemaal koper kleurige accenten. O.a. de velgen zijn koper kleurig. Dit is de reden waarom ik de velgen heb hergebruikt. En remblokjes op de velg, zou de koper kleur er in no-time af halen.
IMG_3060.JPG
IMG_3058.JPG
Ik heb geen idee welke versie rollerbrakes ik heb. (de upgrade onderdelen waren allemaal gebruikt)
In je voorvork zit in het midden boven je band waarschijnlijk een gat voor een spatbord en lamp, daar past misschien zo'n rem wel in:

https://cnc-bike.de/basic-rennradbremse ... 17432.html

Dan gaat de koper kleur van je velg af, dat klopt. Als je ergens tegenaan fietst wordt je velg ook niet mooier van.

En er bestaat dus een adapter voor een schijfrem op een rollerbrake bevestiging. Maar hoe ga je die schijfrem dan aan het frame vastmaken?

Ik moet ook denken aan een ouderwetse stempelrem of bandrem. Geen serieuze optie, maar ik vind het oprecht leuk dat je een mooie fiets voor jezelf bouwt.
PS: dit is een foto van het internet. Maar mijn rollerbrakes hebben een zelfde aansluiting. Je schuift hem over het deel met de tanden. Ik ben dus een adapter of schijfrem nodig, met een zelfde aansluiting. (en ik zou inderdaad zelf een remblokjes beugel op de fiets moeten lassen, maar dat is niet het grootste probleem)
image.png
image.png (191.19 KiB) 205 keer bekeken
https://cesur.de/Components/Scheibenbre ... anguage=en

Een foto van fiets en kar vind ik leuk om te zien
RianGeenen schreef:
za 05 jul, 2025 13:25
In je voorvork zit in het midden boven je band waarschijnlijk een gat voor een spatbord en lamp, daar past misschien zo'n rem wel in:

https://cnc-bike.de/basic-rennradbremse ... 17432.html

Dan gaat de koper kleur van je velg af, dat klopt. Als je ergens tegenaan fietst wordt je velg ook niet mooier van.
Ik heb deze fiets nu bijna 5 jaar in bezit, en ik heb er eigenlijk nog steeds geen schade op de velg zitten. (iig niet zichtbaar vanaf een meter afstand) Ik ben heel zuinig op de koperen delen, ook omdat ik dit niet kan herstellen. (koper verf is eigenlijk altijd voor binnen, en niet bedoelt om aan te raken) Remmen op de velg is dus geen optie. En omdat de hub motor geen aansluiting heeft voor remmen, is een voor rem op deze fiets, niet mogelijk.
RianGeenen schreef:
za 05 jul, 2025 13:25
En er bestaat dus een adapter voor een schijfrem op een rollerbrake bevestiging. Maar hoe ga je die schijfrem dan aan het frame vastmaken?

Ik moet ook denken aan een ouderwetse stempelrem of bandrem. Geen serieuze optie, maar ik vind het oprecht leuk dat je een mooie fiets voor jezelf bouwt.
Het is geen probleem voor mij, om een verstevigingsplaat bij het achterwiel te lassen, om daar de remklauw op te monteren. Het probleem zit hem puur in het monteren van de remschijf op de achter hub.

Heb je een link van zo'n adapter? Want met google, kom ik er zelf echt niet uit.

*EDIT: Zie dat je de adapter gedeeld hebt. Top en bedankt!
RianGeenen schreef:
za 05 jul, 2025 13:37
Een foto van fiets en kar vind ik leuk om te zien
$_86.JPG
Dit is hoe ik de fiets jaren geleden gratis kreeg. De vorige eigenaar had o.a. een lekke band, en wou dit zelf oplossen. Maar tijdens het demonteren van het wiel, draaide hij het verkeerde boutje los. Onderdelen vlogen in het rond, en hij kon niet alles terug vinden. Vandaar gratis.
WP_20191023_16_45_01_Pro.jpg
Ik had een extra wiel liggen, dat de ontbrekende onderdelen wel had. Zadel van de Action erop, nieuwe handvaten, en ik had een prima en heerlijk fietsende bijna-gratis unieke fiets.
IMG_3195.JPG
Dit is hoe de fiets er nu bij staat. Er is onderhand veel aan vervangen en gerepareerd. Heb o.a. een voorspatbord beugeltje moeten maken. Stuur is eens geschilderd geweest. Nieuwe koplamp beugels aan de voor bagage drager, zodat ik aan beide kanten van het wiel verlichting heb. Standaard beugel begon uit te scheuren, dus daar een 4 mm plaat bij in gelast. Achter as met terugtrap rem vervangen door die Shimano Nexus 8 (8 versnellingen, van stapvoets tot ruim 30 km/u) Heb een tijdje een gewone bagage drager achterop gehad. Maar er zit nu een zelfbouw ERG stevige bagage drager op. In de fietstassen zitten namelijk de accu's voor m'n motor. 10 Samsung li-ion prismatic cellen van 60 Ah. Ze zitten in een metalen kooi, met schuim platen rondom. Accu's zitten aan de bagage drager gebout. (totale gewicht van de accu's zonder kooi is 18 kg, en dat wil je eigenlijk niet aan een gewone bagage drager hebben zitten) Stroomkabels die ik zelf heb gemaakt, zijn gemaakt van dikke auto startkabels. De BMS is een JBD 60A smart BMS, met bluetooth. Ik kan dus via de telefoon heel precies de status van elke accu cel zien, de temperatuur, beveiligings limieten instellen, en ook uitlezen hoeveel watt er verbruikt/geladen wordt. De controller voor de hub motor, is er 1 via AliExpress. Bedoelt voor een 250/350 watt 36v motor, met 17A piek belasting. (tijdens optrekken maximaal net iets meer dan 700 watt, wanneer de fiets in PAS 5 staat, iets minder dan 250 watt wanneer de top snelheid bereikt is) PAS sensor op de linker kant van de trapper as, met 12 magneten. (standaard) stroom kabels gaan door de zwarte PC buis, die ik met rood-koperen radiator buis klemmen heb vast gezet onder het frame. Trekhaak vast gelast aan de bagage drager. Heb hiermee wel meer dan 200 kg aan lading op m'n kar getrokken.

Helaas zit er "ergens" storing in m'n motor. 50% van de tijd geeft hij de juiste snelheid aan. Om dan bijvoorbeeld opeens 99 km/u aan te geven. Hierdoor kan ik m'n snelheidsbegrenzer dus niet instellen op 25 km/u. Met "ghost pedaling" haalt m'n fiets makkelijk 30+ km/u (GPS gemeten) met PAS 5. Met PAS ingesteld op 4, doet de fiets netjes en legaal, 25 km/u. En zo gebruik ik hem dus ook (!). De motor heeft intern plastic tandwielen, en het ding is 13 jaar oud. Geen zin om hem te slopen, door te snel te gaan. En zeker met m'n rem probleem, wil ik niet sneller dan 25 km/u. PAS 5 is echter wel erg fijn en handig, om een tunnel omhoog te gaan.
Wat gaaf! Goed bezig. Hopelijk lukt het met die schijfrem, mooie fiets!
De voorrem is de belangrijkste rem, daar haal je (veel) meer remkracht uit dan uit je achterrem.

Rollerbrakes hebben een dubieuze reputatie, maar al zou je achter een schijfrem monteren dan is de grip van je achterband de beperkende factor voor hoe hard je kunt remmen.

Dus.....

Monteer. Een. Voorrem.

Zoek een voorvork met velgremnokjes en offer de coating op je velg op, of zoek een vork met schijfremnokjes en spaak een andere naafmotor in waar je wel een remschijf op kwijt kunt.
Misschien is het ook een optie om de trailer van remmen te voorzien. Ik heb zelf een Carla Cargo trailer en die heeft een oplooprem. Als je veel gewicht vervoerd maakt het een wereld van verschil als de trailer zelf remt en niet alle kracht op je fiets komt, zeker ook als regent bijvoorbeeld en je banden minder grip hebben.
Ik heb deze trailer kant en klaar gekocht, maar het lijkt me dat zo'n oplooprem door een handig persoon ook zelf te maken moet zijn.