Additionally, paste this code immediately after the opening tag: fietsen bij 35C° - Forum Wereldfietser

fietsen bij 35C°

Ik was van plan volgende week naar Berlijn te fietsen via de route van Kees Swart (vanuit Enschede) maar nu lees ik op de Duitse weersites dat er, in ieder geval dinsdag 1 en woensdag 2 juli, temperaturen van zo'n 35C° aankomen, ook in de buurt van waar die route loopt. Hebben mensen hier ervaring met fietsen bij dat soort temperaturen? Tot nu toe ben ik altijd in het voorjaar begonnen met iets langere tochten, heb zelf niet al te veel ervaring met fietsen in echte hitte. Is dat sowieso verstandig en zo ja, zij er nog tips?
OK, ik werp even wat open deuren open;

-Afstand per dag wat beperken, minder snel fietsen.
-Regelmatig aanmeren bij een terrasje in de schaduw met koude cola en wat zouts.
-zonnehoed op indien geen helm, donkere zonnebril
-bescherm armen, nek en benen tegen UV straling.
-drinken!
-in de ochtend wat vroeger op pad, en in de middag een gekoelde kerk of museum in.
Dit is sowieso een beetje persoonlijk, hoe zwaar deze temperaturen je vallen.

Als ik naar mijzelf kijk: Is het op het vlakke, en fiets ik niet de hele tijd in de kokende zon maar bijvoorbeeld regelmatig in het bos; dan heb ik er niet zoveel moeite mee; mits ik mijn eten en drinken goed bij houd.

Moet ik echter in die temperaturen echt een inspanning leveren, zoals bijvoorbeeld klimmen, dan kan je me binnen notime opvegen. Dan neem ik liever een rustdag, of een korte dag (alleen 's morgens fietsen bijv). Op het vlakke is het veel makkelijker om 'een rustig tempo' aan te houden zonder al te veel inspanning.

Verder inderdaad de open deuren die mijn voorganger ook al schrijft: genoeg eten en drinken en je huid beschermen.

Ik zou eigenlijk zeggen: Ga gewoon, en weet wanneer je moet stoppen :lol:
Zo mogelijk van tevoren al wennen aan fietsen in de warmte!

Algemene tip: voldoende drinken (uiteraard)

Shrek's Geheime Pro Tip: zorg dat je goed gehydrateerd aan je rit begint. Tik vóór je op de fiets stapt vast een bidon met bijvoorbeeld vandittem naar binnen.
Dank voor de reacties.
Fietspetje, fietshelm, zonnebrand, bidons, en nog wat van dat soort praktische zaken, dat ligt eigenlijk altijd klaar.
Voor de rest kun je inderdaad gewoon gaan en kijken hoe het loopt; 35 graden is wel echt héét hoor!
Wat voor proviand kun je meenemen met dat soort temperaturen? Brood, mager spek, tomaten? Andere zaken? Veel smelt in je fietstassen weg (boter is daar erg goed in).
'Weten wanneer je moet ophouden' is inderdaad wel belangrijk. Voor de rest moet ik er nog even over nadenken, ben er nog niet helemaal uit.
Ik ben iemand (en kennelijk een van de weinigen) die met gemak door kan blijven fietsen als het 35+ is.
Maar ......
  • wennen aan de zon en warmte is heel belangrijk dus bouw ik dat, het hele jaar door, op
  • koelte is wel fijn dus vertrek ik dan doorgaans vroeger
  • met rusten/stilstaan zoek ik steevast de schaduw op
  • overweeg ipv je huid volsmeren met middelen om dunne bedekkende kleding aan te trekken, zodat je goed je warmte kan blijven afgeven en je toch bescherming hebt tegen de zon, mocht je dat nodig hebben
  • drink genoeg, maar ook niet teveel, aangezien 'teveel' ook mogelijk is
Een dunne natte doek oid om je hoofd wikkelen onder je helm. Ik deed dat twee jaar terug in dezelfde temperaturen ergens richting Leipzig. Geeft toch wat verkoeling.

Ik zou om 6 uur in de ochtend vertrekken die dag dan kun je wellicht een uurtje of 5-6 trappen voordat het echt te heet wordt.

Dun en goed ventilerend sportshirt met lange mouwen tegen de zon.

Succes!
Inderdaad vroeg starten en hopen op schaduw en een lage luchtvochtigheid. Dat laatse betekent wel dat je nog meer moet drinken dan anders, dus een camelbak met 2 liter of meer is dan wel handig. Verder insmeren, een natte buff om je nek en een petje. Vooral regelmatig even pauzeren, en tussen 1 en 3 beter niet fietsen, dus lekker een siësta houden. Maar gewoon gaan, en als het niet wil dan maar wat eerder stoppen met fietsen.
Ja idd , ik zit beetje met hetzelfde, ik ga maandag aan de kustroute beginnen waar ik een week de tijd voor heb, vroeg op pad, veel drinken mee en plan aanpassen als het niet gaat…
Smeren, drinken en smeren, en eerlijk naar jezelf blijven….niemand heeft er wat aan als je met een zonnesteek in de berm aan het kotsen bent..is me 1x overkomen tijdens het mountainbiken….echt drama…sta je daar in het bos…
Ik ga neem droge proviand mee en onderweg uit de supermarkt eten tijdens die hete dagen maar dat is NL…geen idee hoeveel supermarkten je tegen komt onderweg naar Berlijn. En extra water…liter per uur heb ik zeker nodig…

Als je Berlijn niet haalt vanwege het weer is beter als je gezondheid op het spel zetten, en misschien komt het met alle tips wel gewoon goed!

Fiets ze!!!

Gr ej
Alles wat hieronder staat en ook: ik zou er zeker niet voor thuis blijven, weersverwachtingen over 5 dagen niet erg nauwkeurig en het maakt (voor mij) veel uit wat de vochtigheidsgraad is.
Een van de langste etappes ooit voor mij met bepakking was op de heetste dag van de afgelopen eeuw in Nederland, in 2019, toen het in de schaduw in het zuiden tegen de 40 graden werd. Ik hield het die dag wonderwel goed vol, ook over de heuvels. Pas bij aankomst bij het station van Heerlen kreeg ik het echt warm.

Zolang je goed getraind bent, (heel) vroeg start, regelmatig beetjes water drinkt (tip: theelepel zout in de bidon), (rustig) doorfietst, bij opkomende krampjes even rekt, niet (!) in de zon stopt, en je je hoofd goed bedekt, zal het waarschijnlijk goed gaan.
En plan je route langs tankstations. Fietsen met die temperatuur vind ik niet erg, maar alles wat je meeneemt is na een uur bijna niet meer weg te krijgen. Waterpunten. En heel suf: ik heb lang met een heel dun ondershirt gefietst. Wat dat voert zweet af. En dat moet. Wat natuurlijk kletskoek is met dat soort temperaturen. Maar eigenwijs jaren gedaan. Toen ik ineens dacht: het is gewoon een extra laag. Ja soms blijkt ik soms heel lang heel dom te doen.
Veel plezier, heb de route tot Hamelen gedaan paar jaar terug. Mooi!
Heerlijk temperatuurtje, 30+°C.
Zat een paar jaar geleden de op de Great Plains, en daar was het een week of twee 34° en hoger. En echt geen kerkje of iets anders onderweg om af te koelen. Heeft ook geen zin, want je warmt toch gelijk weer op, dus het is m.i. alleen maar extra werk voor jouw systeem.
Wel vertrokken we op de ergste dagen om 4, 5 uur in de ochtend, zodat we op het heetste moment, 14, 15 uur, binnen waren.

Maar als ik het zo zie wordt hier de soep niet zo heet gegeten:
Osnabrück: maa 31°, din 33°, woe 30°, don 26°, vrij 22°
Is dat fietsen in de VS op elektriciteit of eigen kracht? Dat maakt namelijk ook uit.
Flix schreef:
do 26 jun, 2025 18:16
Wat mij wel opviel is dat het maar net is op welke site je kijkt, de ene geeft 35 aan, de andere idd 31-33 op de heetste dagen. Op de ene site duurt de hitte ook langer dan op de andere site. Op één site heette het dat de temperatuur kon oplopen tot 41 graden, maar dat zal dan waarschijnlijk in het Zuiden zijn. Wat me de laatste dagen ook opviel was dat de hoge temperaturen steeds hoger werden. Een paar dagen geleden dacht ik nog: mazzel, lekker temperatuurtje, westenwind, zonnetje, wie doet me wat. Door de laatste berichten begon ik toch te twijfelen: doen of niet doen.
Ik ben iemand die niet zo goed tegen de warmte kan. Ondanks dat zou ik 'gewoon' gaan. Het kan ook meevallen. Ik probeer dan de meeste km's in de ochtend te doen (wat eerder vetrekken) en 's middags rustig aan. Siësta houden in een kerk of café'tje. Komt vast goed.

NIet gaan is nog sneuer, zeker als het weer dan toch blijkt niet zo warm te zijn. Dan kun je je zelf een boel verwijten.
@ Fytsreizger: dat is ook zo; ik ga inderdaad wel, het is die toch vrij plotselinge weersomslag die me deed twijfelen. Zoals ik al schreef ben ik altijd in het voorjaar weggegaan, juist omdat ik liever niet in de hitte fiets. Maar goed, inderdaad, het kan meevallen, en die kouwe doek in je nek is ook wel een goeie :wink:
JohnB schreef:
do 26 jun, 2025 19:13
Flix schreef:
do 26 jun, 2025 18:16
Wat mij wel opviel is dat het maar net is op welke site je kijkt, de ene geeft 35 aan, de andere idd 31-33 op de heetste dagen. Op de ene site duurt de hitte ook langer dan op de andere site. Op één site heette het dat de temperatuur kon oplopen tot 41 graden, maar dat zal dan waarschijnlijk in het Zuiden zijn. Wat me de laatste dagen ook opviel was dat de hoge temperaturen steeds hoger werden. Een paar dagen geleden dacht ik nog: mazzel, lekker temperatuurtje, westenwind, zonnetje, wie doet me wat. Door de laatste berichten begon ik toch te twijfelen: doen of niet doen.
Het is nog niet zo ver he :wink: :wink: door die grote verschillen weet je eigenlijk 1 ding zeker: namelijk dat het weer invoorspelbaar is :wink:
goed drinken, lekker trappen dus rijwind. Af en toe schaduw opzoeken met een koud colaatje. In mei in Sri Lanka met 35 plus gefietst, gewoon lekker doorzweten!
Oppassen!
Als Nederlanders zijn wij gewend om bij het weerbericht in herfst en winter zowel de luchttemperatuur als de ‘gevoelstemperatuur’ te horen. Die gevoelstemperatuur hangt af van de luchttemperatuur en de windsnelheid. Hoe harder het waait, hoe kouder het aanvoelt.
In warme landen wordt vaak een andere temperatuur genoemd die van belang is voor het functioneren van het lichaam naast de luchttemperatuur : de heat index. Dat is de combinatie van luchttemperatuur en luchtvochtigheid.

Een lichaam dat werk verzet bij hoge luchttemperatuur moet zijn warmte kwijt kunnen door verdamping van zweet. Hoe hoger de luchtvochtigheid, hoe moeilijker dat gaat. Als je niet oppast, raak je oververhit, duizelig en je hartslag slaat op hol.

Ik heb veel gefietst in woestijnachtige gebieden in het westen van de VS, de staten Arizona, Nevada, Utah, oostelijk Oregon en de staat Washington. Daar was het vaak rond of boven 100°F (37°C) maar als je genoeg dronk en rijwind had, was dat geen groot probleem door de lage luchtvochtigheid. Pas na afstappen voelde je het zweet van het gezicht druipen.
Maar in 2022 reed ik half juni door de staat Iowa, in de midwest. Het was ook 100°F. Ik moest toen vaak afstappen door duizeligheid. Het kostte me minuten rust om weer gewoon op adem te komen. Uiteindelijk heb ik van een etappe van 110 km die ik op andere dagen zonder grote problemen kon afleggen, de laatste 30 km met een taxi gedaan. Dat voelde op dat moment als een klap in mijn gezicht, maar het was een heel verstandig besluit.

Neem een hartslagmeter mee die je vroeg waarschuwt dat je boven je toeren gaat.