Een paar weken geleden heb ik gratis een fietswrak op de kop getikt. Hier gaat het om:

Een Idworx Easy Transport, maat XL. Ik schat het geboortejaar tussen 2000 en 2005. Nieuwprijs destijds rond de €2.000,-. Het model is inmiddels uit productie. Idworx maakt geen reisfietsen meer met derailleur, alleen nog met Rohloff en Pinion. Maar in zijn tijd was dit een topfiets. Volgens de filosofie van Gerrit Gaastra: betrouwbaar, degelijk, zo eenvoudig mogelijk en met de beste onderdelen beschikbaar. Een echte wereldfiets. Daarom is het tamelijk onbegrijpelijk zo'n mooie fiets in een zo bedroevende toestand aan te treffen. Zwaar verwaarloosd, niet onderhouden, lang buiten gestaan, gebruikt voor woon/werkverkeer (aan de plastic lampjes te zien), onrijdbaar geraakt en toen ergens achtergelaten. Kijkt u even mee:

Ter identificatie: merk en type.

Doorgerotte derailleurkabel.

Verlichting is stuk. Ooit aanwezige dynamoverlichting is verdwenen. Voorband lek en versleten, voorspatbord ontbreekt, achterspatbord is stuk. De fiets hangt vol met plastic wegwerplampjes.

Merkwaardig model stuurpen, waardoor de klickfix bevestiging niet in het midden gemonteerd kan worden.

Ketting totaal vastgerot. Achterderailleur lijkt krom.

De voortrein ziet er niet veel beter uit.

Handgrepen ook verrot. En veel gebruikssporen.

Feestelijk begroeit met mos en algen. Deze fiets was al deel van het ecosysteem gaan uitmaken.

Maar er is ook goed nieuws. Frame lijkt helemaal in orde. Alleen wat lakschade. Degelijke tubusdragers voor en achter. En een Son naafdynamo. Hopelijk doet ie het nog. Maar er is geen verlichting meer op aangesloten.

Magura hydraulische velgremmen. Voelen zompig maar wel werkend

Sram shifters op Shimano derailleurs. Apart, maar het werkt.

Hollowtech trapas nog helemaal soepel en zonder speling.

DT Swiss dubbel gebuste velgen. Slijtagesleuf is nog goed zichtbaar. Wielen zijn recht en de lagers soepel en zonder speling. Spaakjes staan nog lekker strak.

Mooi SQlab zadeltje op merkwaardige goedkope zadelpen.
Dus ik denk eigenlijk dat hier met wat liefde, aandacht en een doos nieuwe onderdelen een heel mooie reisfiets van te maken is. Ik ga maar eens aan de slag.

Een Idworx Easy Transport, maat XL. Ik schat het geboortejaar tussen 2000 en 2005. Nieuwprijs destijds rond de €2.000,-. Het model is inmiddels uit productie. Idworx maakt geen reisfietsen meer met derailleur, alleen nog met Rohloff en Pinion. Maar in zijn tijd was dit een topfiets. Volgens de filosofie van Gerrit Gaastra: betrouwbaar, degelijk, zo eenvoudig mogelijk en met de beste onderdelen beschikbaar. Een echte wereldfiets. Daarom is het tamelijk onbegrijpelijk zo'n mooie fiets in een zo bedroevende toestand aan te treffen. Zwaar verwaarloosd, niet onderhouden, lang buiten gestaan, gebruikt voor woon/werkverkeer (aan de plastic lampjes te zien), onrijdbaar geraakt en toen ergens achtergelaten. Kijkt u even mee:

Ter identificatie: merk en type.

Doorgerotte derailleurkabel.

Verlichting is stuk. Ooit aanwezige dynamoverlichting is verdwenen. Voorband lek en versleten, voorspatbord ontbreekt, achterspatbord is stuk. De fiets hangt vol met plastic wegwerplampjes.

Merkwaardig model stuurpen, waardoor de klickfix bevestiging niet in het midden gemonteerd kan worden.

Ketting totaal vastgerot. Achterderailleur lijkt krom.

De voortrein ziet er niet veel beter uit.

Handgrepen ook verrot. En veel gebruikssporen.

Feestelijk begroeit met mos en algen. Deze fiets was al deel van het ecosysteem gaan uitmaken.

Maar er is ook goed nieuws. Frame lijkt helemaal in orde. Alleen wat lakschade. Degelijke tubusdragers voor en achter. En een Son naafdynamo. Hopelijk doet ie het nog. Maar er is geen verlichting meer op aangesloten.

Magura hydraulische velgremmen. Voelen zompig maar wel werkend

Sram shifters op Shimano derailleurs. Apart, maar het werkt.

Hollowtech trapas nog helemaal soepel en zonder speling.

DT Swiss dubbel gebuste velgen. Slijtagesleuf is nog goed zichtbaar. Wielen zijn recht en de lagers soepel en zonder speling. Spaakjes staan nog lekker strak.

Mooi SQlab zadeltje op merkwaardige goedkope zadelpen.
Dus ik denk eigenlijk dat hier met wat liefde, aandacht en een doos nieuwe onderdelen een heel mooie reisfiets van te maken is. Ik ga maar eens aan de slag.