Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Renovatie Idworx Easy Transport - Forum Wereldfietser

Renovatie Idworx Easy Transport

Een paar weken geleden heb ik gratis een fietswrak op de kop getikt. Hier gaat het om:

Afbeelding
Een Idworx Easy Transport, maat XL. Ik schat het geboortejaar tussen 2000 en 2005. Nieuwprijs destijds rond de €2.000,-. Het model is inmiddels uit productie. Idworx maakt geen reisfietsen meer met derailleur, alleen nog met Rohloff en Pinion. Maar in zijn tijd was dit een topfiets. Volgens de filosofie van Gerrit Gaastra: betrouwbaar, degelijk, zo eenvoudig mogelijk en met de beste onderdelen beschikbaar. Een echte wereldfiets. Daarom is het tamelijk onbegrijpelijk zo'n mooie fiets in een zo bedroevende toestand aan te treffen. Zwaar verwaarloosd, niet onderhouden, lang buiten gestaan, gebruikt voor woon/werkverkeer (aan de plastic lampjes te zien), onrijdbaar geraakt en toen ergens achtergelaten. Kijkt u even mee:

Afbeelding
Ter identificatie: merk en type.

Afbeelding
Doorgerotte derailleurkabel.

Afbeelding
Verlichting is stuk. Ooit aanwezige dynamoverlichting is verdwenen. Voorband lek en versleten, voorspatbord ontbreekt, achterspatbord is stuk. De fiets hangt vol met plastic wegwerplampjes.

Afbeelding
Merkwaardig model stuurpen, waardoor de klickfix bevestiging niet in het midden gemonteerd kan worden.

Afbeelding
Ketting totaal vastgerot. Achterderailleur lijkt krom.

Afbeelding
De voortrein ziet er niet veel beter uit.

Afbeelding
Handgrepen ook verrot. En veel gebruikssporen.

Afbeelding
Feestelijk begroeit met mos en algen. Deze fiets was al deel van het ecosysteem gaan uitmaken.

Afbeelding
Maar er is ook goed nieuws. Frame lijkt helemaal in orde. Alleen wat lakschade. Degelijke tubusdragers voor en achter. En een Son naafdynamo. Hopelijk doet ie het nog. Maar er is geen verlichting meer op aangesloten.

Afbeelding
Magura hydraulische velgremmen. Voelen zompig maar wel werkend

Afbeelding
Sram shifters op Shimano derailleurs. Apart, maar het werkt.

Afbeelding
Hollowtech trapas nog helemaal soepel en zonder speling.

Afbeelding
DT Swiss dubbel gebuste velgen. Slijtagesleuf is nog goed zichtbaar. Wielen zijn recht en de lagers soepel en zonder speling. Spaakjes staan nog lekker strak.

Afbeelding
Mooi SQlab zadeltje op merkwaardige goedkope zadelpen.

Dus ik denk eigenlijk dat hier met wat liefde, aandacht en een doos nieuwe onderdelen een heel mooie reisfiets van te maken is. Ik ga maar eens aan de slag.
Strippen
Om te beginnen ben ik maar eens een hoop gaan demonteren.

Afbeelding
Met de kettingpons kwam ik er niet meer doorheen. Dus de slijptol gebruikt om de ketting los te halen! :D

Afbeelding
Roest op de cassette komt vooral van de ketting. Geen idee hoe goed de cassette nog is.

Afbeelding
Ik kreeg de Hollowtech trapas niet door het rechterlager geschoven. Dus maar even met lager en al gedemonteerd. Van binnen zit alles nog lekker in het montagevet. Dus dat is goed.

Afbeelding
Zowel de derailleur als de derailleurhanger lijken krom. Bovendien tref ik een stuk nylon touw in het onderste derailleurwiel aan. :roll: Helemaal vastgelopen, deze fiets. (Ik kan me dan echt ergeren aan hoe liefdeloos mensen met zo'n fiets omgaan.)

Afbeelding
Voorderailleur flink verroest.

Afbeelding
Zo, dat ruimt lekker op. Ik heb de fiets goed gewassen met shampoo en daarna ingesmeerd met autowax voor een beetje glans.

Afbeelding
Hier ziet dat er weer mooi glanzend uit.

Afbeelding
Op andere plekken dof en versleten. Maar die schade is vooral cosmetisch.

Afbeelding
De bijzondere stuurpen. Maar dus niet compatible met een Klickfix stuurtasbevestiging.

Afbeelding
Ik heb hem d'r maar afgehaald. Die verroeste bouten zien er tenslotte ook niet uit.

Afbeelding
Ik had nog een setje Schwalbe Big Apple banden liggen in de juiste maat 50-622. Dus die heb ik er meteen maar op gemonteerd.

Afbeelding
Ook tijdelijk een andere stuurpen uit de onderdelendoos gemonteerd. Maar ik denk dat deze gezien de lengte van de bovenbuis te kort is. Dat zien we dan later wel.

Afbeelding
Achterband ook vervangen. En voor en achter de Maguraremmen opnieuw gesteld. Achter remt ie prima. De voorrem is nog erg zompig. Maar het Magura bleedsetje is besteld.

Afbeelding
Zo hangt ie er nu bij. En er zijn twee dozen onderdelen onderweg. Ik hoop toch voor een €300,- en een hoop liefdewerk oud papier hier weer een heel mooie fiets van te maken.

Wordt vervolgd!
Leuk project! :)
Mooi man. Ben benieuwd naar het verdere verslag en eind resultaat!
Huib2 schreef:
di 10 jun, 2025 13:36
...en toen ergens achtergelaten.
Ik neem aan dat je al hebt gecheckt of ie niet als gestolen staat geregistreerd (toch maar even erin gooien...).

Mooi project zeg. Fijn dat de fiets en onderdelen nog een behandeling en leven gaan krijgen welke ze verdienen.👏🏻
Oh, da's een goeie Flix. Daar had ik in al mijn enthousiasme nog niet aan gedacht. :roll:
Ik heb het framenummer even door het RDW register en Stopheling gehaald (beide aanbevolen door de politie) en de fiets staat daar niet als gestolen geregistreerd.

En verder: dank voor de aanmoedigende reacties iedereen!
Heel leuk project! Tof frame lijkt me dat.

Wordt dit dan de eerste idworx met hammered Honjo spatborden?
Geweldig project!!!!

Complimenten hoe je deze uitdaging oppakt!

Gr ej
Super hoor!
Grandonneur schreef:
di 10 jun, 2025 18:37
Wordt dit dan de eerste idworx met hammered Honjo spatborden?
:D Goed idee! Maar ik heb om te beginnen maar de heel wat goedkopere SKS Bluemels besteld. Het is nog maar afwachten of deze fiets me gaat bevallen. Dus om dan al meteen voor de allerduurste opties te gaan gaat een beetje ver.
Gecombineerde afmontage UDR)* en twee dozen onderdelen die nog onderweg zijn — dan gaat het zeker goed komen.

)* ‘Uit De Rommelbak’, een afkorting die ik voor het eerst hoorde in het Warehouse in Kielwindeweer.
Zo te zien heeft de voorvork een tik gehad (je ziet dat de lak kapot is bij een overgang) .Idworx had een terugroepactie voor deze aero vork. Ik zou even contact met hen opnemen en een nieuwe bestellen. Zal geen garantie meer zijn.
Echt een mooie uitdaging. Wat een engagement maar vooral schitterend dat je deze 'topfiets' niet laat verkommeren.
Deze fiets heeft zijn charme en met de juiste aanpak heb je er nog jaren plezier van.
Ik blijf het volgen.
Schuijt2023 schreef:
do 12 jun, 2025 21:51
Zo te zien heeft de voorvork een tik gehad (je ziet dat de lak kapot is bij een overgang) .Idworx had een terugroepactie voor deze aero vork. Ik zou even contact met hen opnemen en een nieuwe bestellen. Zal geen garantie meer zijn.
Oeps. Hier schrik ik wel even van. Inderdaad aan beide zijden een keurig recht naadje in de lak, precies waar de vorkbenen op de kroon gesoldeerd zijn.
Idworx zegt er het volgende over: https://www.idworx-bikes.de/wp-content/ ... vangen.pdf
Ik zou er niet te moeilijk over doen. Kijk bij Koga. Daar hebben bijna alle starre voorvorken dit lijntje lopen.
Ik zou er pas moeilijk over doen als het lijntje niet meer zo regelmatig en de breedte van het lijntje gaat verlopen.
Dank voor de adviezen! Ik laat de voorvork maar even voor wat hij is.
Ondertussen zijn de eerste onderdelen gearriveerd en gemonteerd. Alles ging uiteraard niet zonder slag of stoot, maar het moet ook wel een beetje spannend blijven.

Afbeelding
De trapas na demontage. Aan het linkeruiteinde zat een randje roest. Dat zorgde ervoor dat hij niet meer door het rechterlager kon schuiven. Na behandeling met een staalborsteltje en wat staalwol kon ik de roestverdikking wegkrijgen en de rechter lager van de as afschuiven en terug in de bracketpot draaien.

Afbeelding
De bladbouten van de buitenste twee bladen zaten zo vastgerot dat ik ze niet los kreeg. Dat wil zeggen, drie van de vier. Met mijn kleine bladboutsleuteltje kreeg ik ook geen goede grip. Dus een wat grotere ander type bladboutsleutel besteld. Daarmee kreeg ik bout #2 los. Maar op bout #3 draaide ik de nieuwe sleutel kapot. "#$%&*! Dan maar grof geschut in stelling gebracht. Altijd het laatste maar doorslaggevende redmiddel: de slijptol. Gelukkig moest het middelste kettingblad toch vervangen worden. En heel erg oppassen dat je niet met je slijpschijf ergens in de crank schiet. Op de foto heeft bout #3 zich net onvoorwaardelijk overgegeven aan de slijptol

Afbeelding
Maar het is gelukt! (Geweld biedt altijd een oplossing. (Al moet je altijd eerst even nadenken of het wel de beste oplossing is.))

Afbeelding
Mooi schoongepoetst. Als nieuw.

Afbeelding
Een fraai setje nieuwe onderdelen.

Afbeelding
Gemonteerd met nieuwe bladboutjes tot een glimmend crankstel.

Afbeelding
Gemonteerd.

Afbeelding
De derailleurs schoongemaakt, opgepoetst en ingevet. Nieuwe derailleurwieltjes gemonteerd. En een nieuwe derailleurhanger.

Afbeelding
Voorderailleur teruggeplaatst.

Afbeelding
Achterderailleur ook.

Afbeelding
Nu is het nog wachten op een tweede doos onderdelen die al twee weken in bestelling staat omdat de brede (65mm) spatborden niet op voorraad waren. Hopelijk komt hij snel, want hij bevat ook essentiële onderdelen als een nieuwe cassette, ketting, pedalen, derailleurkabels en een Magura bleedsetje.

Wordt vervolgd dus.
Wat is dat bruine op die 2 plekken bij de achter-derailleur? Roest of kopervet?
Roest! Het licht lekker op in de zon en ingesmeerd met olie.
Huib2 schreef:
ma 23 jun, 2025 20:24
Roest! Het licht lekker op in de zon en ingesmeerd met olie.
Zolang er geen zuurstof bij kan zal het dan ook niet veel verder gaan.