Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Shimano trappers - elke 1000km vervangen !?! - Forum Wereldfietser

Shimano trappers - elke 1000km vervangen !?!

Hallo,

De lagers in mijn Shimano pedalen vertonen na een paar duizend km al lagerspeling. Ik heb in een paar jaar drie setjes versleten. Zelfs na garantie omruil af-fabriek al speling...

De "onderhoudbaarheid" van de Shimano pedalen is in de praktijk helaas een hypothetisch verhaal, zitten prutsen met het afstellen een crime, ook in een werkplaats. Je kunt ze, als het lukt stellen, maar dat is in mijn ervaring een tijdelijk, als je het al voor elkaar krijgt zit er alweer snel speling op.

Dus bij deze: Zijn er kwalitatief hoogwaardige en duurzame trappers die gewoon met industrielagers gemaakt zijn? Desnoods zonder SPD en voor gewone schoenen.

Gr.
Sander
Je vermeldt niet om welk type het gaat. Shimano maakt vele soorten pedalen, voor racefietsen, MTB, etc.

Ik heb altijd Look pedalen gebruikt, maar voor een tocht door Spanje heb ik Shimano XTR PD9120 pedalen aangeschaft vanwege het grote steunvlak. Prima bevallen.
Net even de speling gecontroleerd (na 2000 km) : niet voelbaar !
Welke soort lagers er in zitten, weet ik niet.
math schreef:
zo 08 jun, 2025 18:05
Je vermeldt niet om welk type het gaat. Shimano maakt vele soorten pedalen, voor racefietsen, MTB, etc.
Dat ja.

XT is stukken beter de PD-M520 bijvoorbeeld.
Sanderdol schreef:
zo 08 jun, 2025 17:23
Hallo,

De lagers in mijn Shimano pedalen vertonen na een paar duizend km al lagerspeling. Ik heb in een paar jaar drie setjes versleten. Zelfs na garantie omruil af-fabriek al speling...

De "onderhoudbaarheid" van de Shimano pedalen is in de praktijk helaas een hypothetisch verhaal, zitten prutsen met het afstellen een crime, ook in een werkplaats. Je kunt ze, als het lukt stellen, maar dat is in mijn ervaring een tijdelijk, als je het al voor elkaar krijgt zit er alweer snel speling op.

Dus bij deze: Zijn er kwalitatief hoogwaardige en duurzame trappers die gewoon met industrielagers gemaakt zijn? Desnoods zonder SPD en voor gewone schoenen.

Gr.
Sander
Ik ben keek licht verbaasd op toen ik dit las. Ik heb 5-6 setjes pedalen en die heb ik al jaren. Door ze open te halen, schoon te maken en te voorzien van nieuw vet lopen ze altijd weer als een zonnetje en zonder speling. Dan gaan ze zeker weer een jaartje mee doorgaans.

Behalve dus die XTR pedalen. Die hebben, in ieder geval in de versie die ik had (9120), gedoe met het sluit rubber dat eruit gedrukt werd en dus niet meer goed afsloot. Wat dat betreft waren die XT pedalen een stuk beter dan de XTR's. Die XT's gaan nog steeds, na al die jaren, goed mee. (Die XTR's hebben het niet overleefd)
Eigenlijk is deze vraag niet goed of eerlijk en daardoor niet goed te beantwoorden. Shimano maakt nogal wat types. Waar praten we over en wat hebben ze gekost.
Geen idee hoe je ze gebruikt maar ik fiets vanaf de introductie in 1990 met SPD, ook de Race variant. Nooit een probleem gehad of ervaren, wel verhalen gehoord maar nooit gezien. Demonteren en opnieuw invetten vergt zeker kennis en het juiste gereedschap. Heb ik nooit zelf gedaan en is ook niet nodig geweest.
Shrek schreef:
zo 08 jun, 2025 18:29
XT is stukken beter de PD-M520 bijvoorbeeld.

en zelfs van die m520 hebben we hier heel wat sets zonder onderhoud langdurig mishandeld. Zonder noemenswaardige problemen.
Ik had deze Shimano PD-EF202 Flat Pedals en daar hetzelfde verhaal, echt waardeloos…

Die DMR pedalen op mijn MTB zijn geweldig en alles is te vervangen, echter de flat 4 van Dmr dus niet tevreden ivm loslaten van de rubberen onderdelen op de pedalen, de lagers enzo wel erg over te spreken..

Maar mtb pedalen op reisfiets niet echt geschikt voor mij persoonlijk omdat ik het voor dagelijkse ritten gebruik.

Ik ben dus nog steeds op zoek naar het ideale pedaal voor de koga voor mijn gebruik…

Gr ej
Oja, had daarvoor de XT Shimano flat pedalen op mijn MTB en daar had ik ook meer van verwacht…die kunnen niet zo heel goed tegen pedal strikes en modder…

Maar ervaar met het nieuwe spul meer problemen als met ouderwetse onderdelen…het loopt beter en is lichter maar ook fragieler…

Zo is er altijd weer wat, maar als ik dan weer lekker aan het fietsen ben is dat weer vergeten ( soort van dan Hahah )
ej groningen schreef:
ma 09 jun, 2025 16:01
Ik had deze Shimano PD-EF202 Flat Pedals en daar hetzelfde verhaal, echt waardeloos…

Die DMR pedalen op mijn MTB zijn geweldig en alles is te vervangen, echter de flat 4 van Dmr dus niet tevreden ivm loslaten van de rubberen onderdelen op de pedalen, de lagers enzo wel erg over te spreken..

Maar mtb pedalen op reisfiets niet echt geschikt voor mij persoonlijk omdat ik het voor dagelijkse ritten gebruik.

Ik ben dus nog steeds op zoek naar het ideale pedaal voor de koga voor mijn gebruik…

Gr ej
Je hebt ook pedalen met aan de ene kant SPD en de andere kant voor gewone schoenen. En het hoeft niet altijd van Shimano te zijn om aan je wensen te voldoen.

Voor wat de vraagsteller betreft die lijkt niet meer te reageren, dus wordt het lastig te helpen.
_Peter_ schreef:
ma 09 jun, 2025 16:11
ej groningen schreef:
ma 09 jun, 2025 16:01
Je hebt ook pedalen met aan de ene kant SPD en de andere kant voor gewone schoenen. En het hoeft niet altijd van Shimano te zijn om aan je wensen te voldoen.
Als het geen SPD inklik hoeft te zijn, zou ik zeker naar andere merken kijken en geen PD-EF202 kiezen.
IMG_5546.png
Hier ruim 22000 kilometer zonder problemen gefietst met mijn Shimano GR-flatpedals.

Enige onderhoud wat ik af en toe deed was 1x per jaar de pedalen van de pedaalarm afhalen en schoonmaken+invetten.

Nooit enig probleem mee gehad, ook al hebben ze al aardig wat klappen te verduren gekregen.

Wel uitkijken voor de pinnen :lol: