Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Oostenrijk: helm op in fietskar? - Forum Wereldfietser

Oostenrijk: helm op in fietskar?

Hallo allemaal,
Wij vertrekken over een paar dagen met onze driejarige dochter in de fietskar een willen o.a. door Oostenrijk rijden. Nu las ik net dat kinderen daar zelfs in een fietskar een helm op moeten hebben. Dat is dan het enige land waarvoor we die helm mee moeten nemen, en het lijkt me niet echt lekker zitten, en ook niet echt nodig qua veiligheid. Vandaar mijn vraag: heeft er iemand ervaring of dit voorschrift echt nageleefd wordt, of is het alleen een gevolg van bijv. dat de regels bedacht zijn voordat fietskarren algemeen gebruikt werden en eigenlijk niet zo bedoeld en wordt er dus ook niet op gecontroleerd? Graag jullie ervaringen! Alvast bedankt.
Ja, volgens mij is de regel als je per fiets vervoerd wordt moet je een helm op tot 12 jaar. Dus ook fietskar, in fietsstoeltje etc. Wij werden er in Oostenrijk zelfs een keer op aangesproken door 2 politieagenten toen onze zoon even van de camping naar de bakker zonder helm in de kar zat. Werd verder geen probleem van gemaakt, maar ze letten er dus wel op...
Ja, daar kunnen ze redelijk strikt in zijn. Onder 12 jaar een helm op, ook in een kar.

De kar zelf moet trouwens ook aan voorschriften voldoen (o.a. een fluoriserend vlaggetje op 1,5m, verlichting achterop)

Oostenrijk gaat vrij ver in het beperken van kinderen op de fiets. Onder de 12 jaar mogen ze alleen onder begeleiding fietsen op de openbare weg, tenzij je een toets aflegt, dan mag het vanaf 10 jaar zonder begeleiding.
Oostenrijk gaat vrij ver in het beperken van kinderen op de fiets.
In Duitsland kunnen ze er anders ook wat van: kinderen onder acht jaar moeten daar op het trottoir fietsen. Wie dat bedacht heeft, snapt er niets van.
Bedankt voor de reacties. Dan gaat de helm dus gewoon mee. En ik zal nog even opzoeken wat precies de eisen zijn voor een fietskar, maar een vlaggetje hebben we in ieder geval.

Polen is trouwens wat onder begeleiding fietsen betreft nog stricter. Tot 10 jaar ben je een voetganger en mag je dus alleen op de stoep, onder begeleiding (ook op de stoep). Daarna mag je ineens juist niet meer op de stoep, maar zelfstandig fietsen mag alleen als je een "fietskaart" hebt. Anders moet je tot 18 jaar onder begeleiding fietsen. (Dus ga maar eens als ouder alleen op fietsvakantie met een kind onder de 10 en een kind boven de 10, maar zonder fietskaart, want die kan je alleen halen als je in Polen op school zit...) Maar een helm is dan weer niet verplicht.
Dorenda schreef:
ma 02 jun, 2025 13:40
Polen is trouwens wat onder begeleiding fietsen betreft nog stricter. Tot 10 jaar ben je een voetganger en mag je dus alleen op de stoep, onder begeleiding (ook op de stoep). Daarna mag je ineens juist niet meer op de stoep, maar zelfstandig fietsen mag alleen als je een "fietskaart" hebt. Anders moet je tot 18 jaar onder begeleiding fietsen. (Dus ga maar eens als ouder alleen op fietsvakantie met een kind onder de 10 en een kind boven de 10, maar zonder fietskaart, want die kan je alleen halen als je in Polen op school zit...) Maar een helm is dan weer niet verplicht.
En als er geen stoep is? Zoals in 99,9% van de gevallen als je buiten de bebouwde kom fietst?
Berger schreef:
ma 02 jun, 2025 16:25
En als er geen stoep is? Zoals in 99,9% van de gevallen als je buiten de bebouwde kom fietst?
Dan moet je als "voetganger" links rijden. In ieder geval in theorie. Ik zou dat zelf niet doen.

En nog even terug naar Oostenrijk: mocht iemand dit later ooit lezen dan heeft hij hier misschien wat aan: https://www.oesterreich.gv.at/en/themen ... ahren.html
Officiële informatie met alle regels omtrent fietsen in Oostenrijk uitgelegd, o.a. waaraan fiets en fietskar moeten voldoen.
Ik moet nog even wat extra reflectiemateriaal op de kar gaan plakken.
Bert van Sprang schreef:
ma 02 jun, 2025 10:42
Oostenrijk gaat vrij ver in het beperken van kinderen op de fiets.
In Duitsland kunnen ze er anders ook wat van: kinderen onder acht jaar moeten daar op het trottoir fietsen. Wie dat bedacht heeft, snapt er niets van.
En heel veel volwassen fietsers helaas ook, dat noemen ze dan een gedeeld fietspad, mar het is goed voor het aantal hoogtemeters zullen we zeggen (De talloze uitritten zorgen daarvoor voor als je niet in D bekent bent)

Overigens alleen maar goed dat je in een kar een helm op moet, de kans dat je onverwachts tegen iets hards stoot is groter dan als je op de fiets zit, daar zie je het meestal nog wel aankomen, kinderen zijn vaak in hun eigen wereld bezig en hoeven niet op te letten.