Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Stevens P18 aandrijving voelt korrelig. - Forum Wereldfietser

Stevens P18 aandrijving voelt korrelig.

Goeden avond iedereen.

Ik ben nieuw op dit forum mede dankzij dat het Pinion systeem hier volgens mij wel vrij bekent is.

Ik heb dus een ongeveer 7 maanden oude Stevens P18 met Pinion 1.18 versnellingsbak.
https://www.stevensbikes.de/nl/nl/allro ... emium/p18/

Nu is het zo dat de fiets pas zo'n 4100km gereden heeft, 'klachten' om maar even tussen haakjes te noemen was aan het begin een keertje doorslaan, maar dit verdween na meer km's gereden te hebben.
En het reed verder heerlijk soepel.

Nu is het zo dat je af en toe een klak hoort als je geschakeld hebt, en dat de 'aandrijving', zeg het maar eventjes in zijn geheel korrelig aan voelt.
Wat het precies veroorzaakt heb ik geen idee van.

Het schoonmaken van de riem heb ik al meerdere malen gedaan, ook een busje cyclon beltspray gebruikt, maar dit maakt dus niks uit.

De fiets word voor woon/werk het gehele jaar door gebruikt wat voor weertype dan ook.
Daarnaast plezier ritten of lange A naar B ritten zo'n 80+km enkele reis.
Bedoeling is ook om hem net als de vorige fiets mee te nemen op vakantie.

Zelf ben ik altijd zuinig op mijn materiaal en probeer hem dan ook geregeld schoon te maken/onderhouden waar ik zelf mogelijk kan.

Nu staat er al een afspraak voor 18 Juni geplant, maar kunnen jullie misschien een inzicht geven wat mogelijk het probleem zou kunnen zijn.
Ik hoop ten zeerste de Pinion bak niet aangezien het mijn enigste soort van eigen vervoer is en ik hem dus niet een maand zou willen/kunnen missen.

Hartelijk dank.
Hey Leon, bij alles wat een spray is zou ik ver uit de buurt blijven. Gewoon de riem goed wassen met water en een beetje afwasmiddel werkt het beste.

Sprays maken de riem vettig wat er voor zorgt dat zand met deze extreme droge maanden aan je riem blijft kleven en een Gates riem moet altijd schoon en vetvrij blijven. Als er veel zand of stof aan de riem zit verkort dit de levensduur van de riem (en vooral de tandwielen fors).

Bij hoeveel kilometer heb je de olie laten vervangen?
En hebben ze al even met de laser gecheckt of de riemlijn klopt?

Heb je dit zanderige gevoel in alle versnellingen? Je moet er rekening mee houden dat een Pinion gearbox altijd wat rauwer aanvoelt als bijvoorbeeld een Shimano naaf. Dit is net als bij Rohloff omdat het een versnellingsbak is met hoekige tandwielen waardoor hij juist wel veel degelijker is als bijvoorbeeld een Shimano naaf.

Ook heeft een Pinion gearbox veel minder interne weerstand als een Shimano of Enviolo naaf.
Hi Leon,
Mijn Poppink heeft een Rohloff naaf en die gaf aan het begin steeds problemen.
Uiteindelijk na meer dan een jaar naar Elan gegaan, de importeur.
Die hebben de naaf na testen naar de fabriek gestuurd en sinds het gerepareerd is loopt het als een zonnetje.
Wat ik wil zeggen; laat er goed naar kijken. Niet alle nieuwe producten zijn per definitie goed.
Leontje schreef:
vr 30 mei, 2025 22:53
Nu is het zo dat je af en toe een klak hoort als je geschakeld hebt, en dat de 'aandrijving', zeg het maar eventjes in zijn geheel korrelig aan voelt.
Wat het precies veroorzaakt heb ik geen idee van.
Schakel je onder druk? Dat kan ook verklaren dat het korrelig aanvoelt, wanneer de versnelling zeg maar nog niet 'juist' erin zit.
Heeft de bak al een eerste oliewissel gehad? Ik weet van dealers die de eerste oliewissel eerder doen en dan vervolgens om de 10.000 km of een jaar. Dan gaat het ook allemaal wat soepeler lopen.
Heb je een regelmatige power pressure op de pedalen? Of fiets je zelf 'hakkerig"?
En ik denk dat je dealer ook wil weten in welke versnellingen het gebeurt. En of het hakkerige net na het schakelen is, of spontaan tijdens het rijden. Wat voor achternaaf zit erin?
Allemaal punten die je eigenlijk eerst met je dealer moet bespreken lijkt mij.
Gisteren nog tijdens mijn zoektocht de kans gehad om op meerdere fietsen te mogen rijden. Exact dezelfde Stevens heb ik een proefrit mee mogen maken.

Mooie fiets en herken de problemen niet wat je schrijft. Zou dus gewoon echt wel even bij de dealer dit neerleggen.

Hier stond de Pinion dealer erop dat na 1000km de fiets terug moest voor een olie wissel. En toen 2500km en toen 5000km. Toen was de beste man pas gerust dat het deed kloppen. Niet mijn fiets overigens.
Misschien handig om te weten is dat bij het schakelen het systeem inwendig één tandwiel “loslaat” en een ander tandwiel “pakt” (via de pallen). Alleen, als je schakelt van 6 naar 7, en van 12 naar 13, dan gebeurt dat “dubbel” er worden dan twéé paar tandwielen losgelaten en vastgepakt. Mogelijk dat je juist daarbij wat anders voelt dan normaal.
Mijn Stevens P18 heb ik nu drie jaar, en tot nu toe geen problemen gehad, ik schakel wel altijd zorgvuldig, d.w.z. nooit onder belasting schakelen, en bij opnieuw beginnen met trappen de eerste aanzet altijd even voorzichtig zijn (is maar een onderdeel van een seconde, maar soms zit de pal nét niet goed voor de uitsparing in het tandwiel bij het schakelen zodat hij inklikt als je weer gaat trappen).
Over de olie maak ik me niet zoveel zorgen; ik heb heel wat tandwielkasten gezien in mijn beroep, in wezen een bakje met een tandwielen en wat olie er in, meer moet je er niet van maken. Waar de Pinion P18 tandwielkast mondiaal gezien wél uniek in is, is het gegeven dat de aftap bóven in de tandwielkast zit in plaats van op het laagste punt, iets waar ik me tot op de dag van vandaag nog steeds over verwonder. Ik heb bij Pinion wel eens gevraagd naar de ongetwijfeld diepzinnige theorie die daaraan ten grondslag ligt, maar daarop kreeg ik geen reactie.
Speeder300 schreef:
zo 01 jun, 2025 07:56
Waar de Pinion P18 tandwielkast mondiaal gezien wél uniek in is, is het gegeven dat de aftap bóven in de tandwielkast zit in plaats van op het laagste punt, iets waar ik me tot op de dag van vandaag nog steeds over verwonder.
Als je nu het aftap boutje losdraait loopt er nog niks uit en wordt het geen grote bende. Na het vullen loopt het er ook niet uit, nu is er 1 punt voor aftappen en vullen.
Ik begrijp je verwondering maar het heeft ook zo zijn voordelen.
Het vervangen van olie is bij de P-line inderdaad wat lastiger met 1 vul/aftap schroef. Daarom hebben ze dit bij de C-line ook aangepast met zowel boven als onder een vul/aftap schroef.

Dit heeft ook als voordeel dat je makkelijker lucht kan toelaten voor een snellere olie wissel.

Ik vind het persoonlijk wel belangrijk even goed naar de olie te kijken want ik heb er wel eens 1 meegemaakt waarbij uit de fabriek helemaal geen olie zat of 1 waar veel te weinig olie in zat en dat gaat zeker problemen geven.
John Jongerius schreef:
za 31 mei, 2025 15:22
Bij hoeveel kilometer heb je de olie laten vervangen?
En hebben ze al even met de laser gecheckt of de riemlijn klopt?
Heb je dit zanderige gevoel in alle versnellingen?
- De olie is nog niet vervangen, mij werd verteld 'kom maar terug na 1 jaar of 10000km', eigenlijk ook wat Pinion zegt.
- De fiets is in februari voor de eerste beurt gegaan dus ik mag toch aannemen dat het goed zit?
Mij lijkt alleen de spanning wat hoog als je dit moet vergelijken met wat je op internet kan vinden.
Je moet immers best duwen voordat hij naar beneden gaat.
- Het zanderige gevoel met echt trappen voel je merendeels met de 7de en hogere versnellingen, waar de 15de het ergste is, en dan de 16de en hoger weer minder.
Trap je 'vrij' en losjes rond dan voel je het zanderige nog steeds.
Poppink schreef:
za 31 mei, 2025 15:44
Hi Leon,
Mijn Poppink heeft een Rohloff naaf en die gaf aan het begin steeds problemen.
Uiteindelijk na meer dan een jaar naar Elan gegaan, de importeur.
Die hebben de naaf na testen naar de fabriek gestuurd en sinds het gerepareerd is loopt het als een zonnetje.
Wat ik wil zeggen; laat er goed naar kijken. Niet alle nieuwe producten zijn per definitie goed.
- Hier ben ik me zeker van bewust, bedankt!
Storm schreef:
za 31 mei, 2025 16:07
Schakel je onder druk? Dat kan ook verklaren dat het korrelig aanvoelt, wanneer de versnelling zeg maar nog niet 'juist' erin zit.
Heeft de bak al een eerste oliewissel gehad? Ik weet van dealers die de eerste oliewissel eerder doen en dan vervolgens om de 10.000 km of een jaar. Dan gaat het ook allemaal wat soepeler lopen.
Heb je een regelmatige power pressure op de pedalen? Of fiets je zelf 'hakkerig"?
En ik denk dat je dealer ook wil weten in welke versnellingen het gebeurt. En of het hakkerige net na het schakelen is, of spontaan tijdens het rijden. Wat voor achternaaf zit erin?
Allemaal punten die je eigenlijk eerst met je dealer moet bespreken lijkt mij.
- Ik schakel niet onder druk, maar maak wel rotaties zonder druk uit te oefenen, volgens mij is dit de correcte hantering?
Ook met het stilhouden van de pedalen en dan schakelen verandert er overigens niets.
- Olie is nog niet eerder verwisselt, maar lijkt me dus wel slim om te doen?
Zelf ben ik ook wel bekent met het inlopen en mogelijk inloop slijpsel van de componenten, dus die wegspoelen lijkt mij sowieso niet verkeerd.
- Volgens mij fiets ik zelf niet echt hakkerig oftewel stampend, alleen dat besef of je wel of niet soepel fiets met een flinke wind word moeilijk.
- Er zou een Pinion H2. R achternaaf in moeten zitten.
Speeder300 schreef:
zo 01 jun, 2025 07:56
Alleen, als je schakelt van 6 naar 7, en van 12 naar 13, dan gebeurt dat “dubbel” er worden dan twéé paar tandwielen losgelaten en vastgepakt. Mogelijk dat je juist daarbij wat anders voelt dan normaal.
- Dit klopt dat het wat anders aan voelt, maar heeft verder geen betrekking op het korrelige voelen.


Hartelijk dank iedereen voor het reageren.
De Stevens P18 als fiets is een mooi ding, alleen erg jammer dat ik er wat problemen mee hebt, een clunk in de besturing en nu dit.
Jammer van een fiets die een flinke duit kost tegenover een Batavus Finez 7speed die een fractie gekost heeft en weliswaar alles te voortduren heeft gekregen van binnen tot buitenland.
Leontje schreef:
zo 01 jun, 2025 15:46
Ook met het stilhouden van de pedalen en dan schakelen verandert er overigens niets.

- Olie is nog niet eerder verwisselt, maar lijkt me dus wel slim om te doen?
Zelf ben ik ook wel bekent met het inlopen en mogelijk inloop slijpsel van de componenten, dus die wegspoelen lijkt mij sowieso niet verkeerd.
Voor wat betreft het schakelen met de pedalen stil; dit heeft inderdaad geen invloed, want beide assen in de bak staan dan ook stil. Omdat er zowel in het achterwiel alsook in de bak een vrijloop zit kun je de assen ook niet bewegen door terug te trappen, ook dan blijft binnen alles stil staan. De pal van ‘n versnelling valt bij het schakelen in de uitsparing van “zijn” tandwiel, dus die uitsparing moet wél aan die pal voorbij komen, pas dan kan de veer hem er in drukken, de enige manier waarop je dat kunt doen is vooruit trappen, dus vandaar dat ik de eerste aanzet na het schakelen altijd “krachteloos” doe, soms hoor en voel je de pal inpikken. Als de uitsparing in het tandwiel bij het schakelen toevallig al tegenover de pal stond dan zit hij er al in, en hoor je niks.

Voor wat betreft dat “wegspoelen van slijpsel” heb ik juist bij de Pinionbak zo mijn bedenkingen. Normaalgesproken zit er bij een beetje goed ontworpen tandwielkast onderin een soort “loze” ruimte die buiten de olie-stroom ligt. Slijpsel komt daar vroeg of laat terecht en neemt niet meer deel aan de smering. Bij aftappen verlaat dat slijpsel de bak met de afgetapte olie. Bij de P18 zit de aftap-opening dus bovenin, slijpsel wat onderin ligt te liggen moet zodoende samen met de olie op reis door/langs de tandwielen en schakelpallen op weg naar de uitgang, iets wat mij geen fris gegeven lijkt. Zoals ik al schreef: unieke constructie.
Bij autos is de aftapstop meestal magnetisch om slijpsel te binden.
Als je de filmpjes mag geloven is het nog best een gehannes om de olie er uit te krijgen bij de p18.
Inderdaad een aparte design keuze van Pinion om het zo te maken.

Hoe doen jullie dit zelf?
Of laten jullie dit doen?

Morgen ga ik nog eventjes naar de fietsenmaker, eventjes kijken wat zij zeggen, en of zij misschien eventjes tijd hebben om sowieso de riem spanning en uitlijning te checken.

Voor 18 Juni staat er al voor een lange tijd een 'gratis' volgens hun regeling 2de beurt ingeplant, ik zal morgen gelijk vragen of ze dan preventief de olie willen vervangen.
Zijn er kosten aan gebonden dan betaal ik die liever dan dat het ding straks in puin draait. Als er überhaupt wat aan zou mankeren natuurlijk.

Fotootje van de trots een paar weken geleden op de Veluwe, had een huisje geboekt voor een lang weekend, dus tassen vol en gaan!
Kom je bij de incheck balie, 'u bent op de fiets zeker?', zeker weten, namen ze de poort kaart weer in haha.
Stevie P18.jpg
Inderdaad een gehannes. Ik heb er al vaker over geschreven, wil niet in herhaling vallen of zeuren, maar even om je vraag te beantwoorden.
Ten eerste (alles slechts mijn persoonlijke mening / visie): we moeten het aftapgaatje eerst “onderin” krijgen. Volgens mij zijn daar twee mogelijkheden voor. A) leg je fiets op z’n linkerzijkant op de grond. Op die manier bereik je twee dingen, ten eerste zit het aftapgaatje op die manier ónder de olie, ten tweede kun je er dan niet meer bij, de fiets ligt immers op z’n kant op de grond. Vandaar de (mijn) tweede manier: B) ik hang de fiets met het achterwiel in de fietstakel, achterwiel tegen het garagedak, voorwiel op de grond, ook op die manier zit het aftapgaatje ónder het olieniveau, en je kunt er op deze manier nog bij ook.
Dan het tweede probleem: bij elke tandwielkast - behalve bij Pinion - is er een aftapplug en een vulplug, via de aftapplug kan de olie eruit lopen, via de (tegelijk geopende) vulplug kan er tijdens het aftappen lucht toestromen. Bij Pinion dus niet, geen luchttoevoer, dus geen olie uitstroom. Zelf had ik stomtoevallig een spuitje met een héél dun slangetje waarmee ik via het aftapgaatje lucht toe kan voeren, terwijl de olie er tegelijkertijd uit loopt. De Pinion-manier, met een vette spuit vacuüm op de bak zetten is voor mij een absolute no-go, voor mij onder geen enkel beding onderdruk op de seals in de bak. Vullen daarna met de fiets gewoon op de wielen, de lucht via het dunne slangetje de gelegenheid geven uit de bak te komen als de olie toegevoerd wordt.

Ik heb door de jaren heen de meest dol-dwaze verhalen gelezen (in Nederlandse en Duitse fora), bijvoorbeeld iemand die er met heel veel moeite 5 ml olie uit kreeg en toch het advies kreeg om er 60 ml bij te doen, dat soort werk.
Nogmaals, een prima versnellings-systeem, maar ik snap dat hele rampen-ontwerp van de bak niet voor wat betreft de aftapmogelijkheid, een simpele aftapschroef onder in het huis, en de vulopening waar hij nu ook zit, hoe makkelijk wil je het hebben?
Leontje schreef:
ma 02 jun, 2025 20:09
Of laten jullie dit doen?
Laat het altijd doen. Eens per jaar, in de winter, de FM even naar mijn dierbare bezit laten kijken én dan o.a. de olie verversen, vind ik een prima investering.

Dan hoef ik me ook niet druk te maken om alles waar Speeder300, terecht of onterecht, mee zit.😇
Flix schreef:
di 03 jun, 2025 00:00
Dan hoef ik me ook niet druk te maken om alles waar Speeder300, terecht of onterecht, mee zit.😇
Bedankt voor de goede zorgen, maar, ik “zit” nergens mee. Ik heb in mijn begintijd met o.a. Engelse “techniek” gevaren, als je dan met rare ontwerpen en hun werking “zit” heb je een zwaar leven :D .
Fietsenmaker had vandaag nog eventjes de tijd genomen toen ik na het werk aan kwam waaien om de riem wat te ontspannen en verder te controleren.
Stond volgens hem eerder ook aardig strak, nu beter, verder zag het er goed uit.
Ze doen het stellen blijkbaar op het oog daar na het vragen om hoe zij het doen.
Hij heeft een ritje gemaakt en merkt verder niets zegt hij.

Zelf voel ik het korrelige nog steeds.

Nieuwe olie besteld en word dus de 18de samen met de rest van de fiets gedaan.

Behoort de Pinion bak in principe niet geheel boter glad te zijn, althans bijna natuurlijk?
Of zie ik het verkeerd...en zit er misschien gewoon verschil in de bakken?
Leontje schreef:
di 03 jun, 2025 19:32
Fietsenmaker had vandaag nog eventjes de tijd genomen toen ik na het werk aan kwam waaien om de riem wat te ontspannen en verder te controleren.
Stond volgens hem eerder ook aardig strak, nu beter, verder zag het er goed uit.
Ze doen het stellen blijkbaar op het oog daar na het vragen om hoe zij het doen.
Hij heeft een ritje gemaakt en merkt verder niets zegt hij.

Zelf voel ik het korrelige nog steeds.

Nieuwe olie besteld en word dus de 18de samen met de rest van de fiets gedaan.

Behoort de Pinion bak in principe niet geheel boter glad te zijn, althans bijna natuurlijk?
Of zie ik het verkeerd...en zit er misschien gewoon verschil in de bakken?
Was dit serieus bij een fietsenmaker die fietsen met Pinion verkoopt en niet bij de lokale banketbakker? :D

Beetje op het oog spannen en controleren en Pinion olie bestellen?

Dit kan eigenlijk echt niet, de spanning hoort een fietsenmaker met een Gates spanningsmeter te controleren evenals de uitlijning met een Gates laser.

Met de “op het oog” en “een beetje voelen” methode die hij gebruikt kan je hem eigenlijk niet serieus nemen. Als je maanden lang met een te strakke riem
hebt gereden dan sloop je zowel de lagers van je achternaaf als je Pinion bak.

En Pinion olie zou hij toch gewoon een fles van op voorraad moeten hebben als hij fietsen met Pinion verkoopt.

Maar misschien zeg ik nu iets geks..
De fietsenmaker heeft elektrische fietsen met en zonder Pinion staan waarvan peperdure (10000+ euro) pedelecs, zelfs nog een koga wordtraveler met Rohlof en riem.
En daarnaast nog bergen fietsen met een riem.
Dus ik mag toch aannemen dat die zaak wel van wanten zou weten.
Het voelde daarom ook vertrouwd om daar deze fiets te kopen.

De olie hebben ze als het goed is op voorraad zeggen ze, maar ik heb het hun toch expliciet extra laten bestellen om er dus zeker van te zijn dat ze het ook daadwerkelijk hebben.

Wat is de kans dat er inderdaad nu een lager of meerdere naar de kloten zijn?
En welk onderdeel de grootste kans?

Mocht dit de Pinion bak zijn, hoe kan het dan dat een aantal versnellingen wel soepel lopen, en andere dan weer niet?

Mijn frustratie begint te stijgen...
Leontje schreef:
di 03 jun, 2025 21:26

Wat is de kans dat er inderdaad nu een lager of meerdere naar de kloten zijn?
En welk onderdeel de grootste kans?
Kansberekening zou ik in het casino laten.

Werken op gevoel bij de fysiotherapeut.

En lekker naar een ander gaan. Waar kom je vandaan? Zit in Nederland genoeg Pinion kennis, voor sommigen iets verder fietsen dan voor anderen.

Je hebt een hoop geld betaald voor een fiets met fraaie techniek. Waarom zou je die bij de bakker op de hoek laten onderhouden als het brood al meermalen verbrand is gebleken? Je bent toch niet veroordeeld tot die mensen?

Frustratie lekker laten liggen, en gewoon naar iemand met verstand van zaken. Kun je daarna lekker ermee op vakantie en is die frustratie vast snel vergeten.

En of dat onderhoud nu bij John hier in het topic wordt, bij Elmar in Rotterdam, Leo in Amsterdam, Johan in Utrecht, Hans in Wijchen.... en zo zijn er nog wel meer.
Dat een fietsenzaak dure fietsen verkoopt wil niet automatisch zeggen dat men het vak voldoende beheerst. Ik las vorige week een artikel over de eigenaar van een in de regio bekende fietsenwinkel (familiebedrijf), waarvan de huidige eigenaar aangaf niets met techniek te hebben. Die zaak heeft peperdure fietsen staan, van het 'niveau' dat in het op een na vorige bericht wordt genoemd. Onze dochter kreeg daar onlangs een rekening van 40 euro voor 4 nieuwe remblokjes. Dat is 10 euro materiaal en tien minuten werk. Ik heb haar op straffe van onterven verboden om daar ooit nog heen te gaan. Moraal van het verhaal: koop een fiets waarvan je de techniek begrijpt en die je zelf kunt onderhouden.