Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Toerbuitenband 26 inch asphalt en gravel - Forum Wereldfietser

Toerbuitenband 26 inch asphalt en gravel

Ik heb het forum doorzocht maar ben er nog niet uit.

Ik rij met continental contact speed dat is een slick draadband 50 mm gekozen vanwege vermeende lage rolweerstand (rolling resistance site) Daarmee de groene weg en Rome gedaan, bevalt goed, behalve op steilere gravel klimmetjes en afdalingen vanwege gebrek aan tractie en grip van de voorband.

Nu wil ik een band met wat meer profiel om beter op gravel paden ook indien het modder achtig is, op bosbaden overweg te kunnen. Ik rij hoofdzakelijk op asfalt maar wil meer gravel paden gaan doen.

Dus lage rol weerstand, voldoende tractie op gravel bospaden en voldoende lek bestendig.

Ik zou voor de allmotion gegaan zijn ware het niet dat die niet in 26 inch gemaakt worden.
In het algemeen kan je niet afgaan op de aanprijzing van de fabrikant zo schijnt de schwalbe Kojak een relatief hoge rolweerstand te hebben bijvoorbeeld in tegenstelling wat Schwalbe suggereert.

Ik hoor graag suggesties
Continental Urban Contact is een goede snelle opvolger (met in mijn ervaring meer grip op nat *asfalt* dan de Speed Contact) maar mogelijk niet wat je zoekt, alsnog weinig profiel.
Ik gebruik in de winter een Schwalbe Green Marathon, maar die is zwaar, stug en loopt zwaarder dan de categorie waar jij mee rijdt.

Er zijn MTB banden met in het midden weinig profiel en aan de zijkant noppen voor als je wegzakt in gravel, misschien is dat wat? Voor 26" wel weinig te krijgen. Vroeger bestond hiervoor de Schwalbe Furious Fred, als je hierop zoekt krijg je misschien zinnige alternatieven? Of misschien andere mensen die wat zinnigs kunnen zeggen over gravel-banden?

Schwalbe Kojak is een oudere generatie band. Al 15 jaar geen innovatie meer gehad dus relatief zwaarlopend vgl moderne banden. Vroeger veel mee gereden, was destijds niet slecht.
Ik ben fan van de Schwalbe Hurricane, maar als je graag wat meer uitgeeft is dit ook te koop:

https://www.rosebikes.nl/schwalbe-marat ... pe=44&sf=1
Een gewone Schwalbe Marathon schijnt ook een lage rolweerstand te hebben al sluit ik me bij Bastiaan aan voor wat betreft de conti, die rijdt echt prima ook hier op de veluwse zand/gravelpaden maar zodra het echt zand wordt zul je toch op zoek moeten naar echte tractorbanden. In natte omstandigheden is de conti denk ik toch op bospaadjes iets minder geschikt.
robgru schreef: ↑
za 17 mei, 2025 17:27

Ik zou voor de allmotion gegaan zijn ware het niet dat die niet in 26 inch gemaakt worden.
Helaas niet meer, ze zijn er in de begintijden der Almotion namelijk wel geweest. Soms komen ze nog wel eens voorbij. 'k Heb ze naar volle tevredenheid op de tandem liggen, erg fijne band. Mocht iemand nog een niet-versleten 26" 559 Almotion over hebben, graag een pb'tje... want als ze versleten zijn wil ik wel weer een setje (-:

Kojaks ook mee gereden, best prima. Marathons zonder XR, Plus, Extreme, Mondial en andere toevoegingen ook best fijn... anders vind ik ze al snel te lomp worden.

Maar ook een setje Big Apples vind ik prima rijden in die maat.

Wat meer offroad word ik wel blij van Vittoria Mezcal. Loopvlak loopt in het midden aardig door voor weggebruik en dan de noppen aan de zijkant. Wel de duurdere "Graphene 2.0"-variant kopen, de goedkope rijden beduidend minder. En ook in 26" 559 te koop zie ik na een beetje Googlen.

Fiets niet te zwaar bepakken, een lekker brede velg nemen en dan kun je nog een beetje met de bandenspanning spelen als de onverharde ondergrond leuker en leuker wordt... :-)
RianGeenen schreef: Ik ben fan van de Schwalbe Hurricane, maar als je graag wat meer uitgeeft is dit ook te koop:

https://www.rosebikes.nl/schwalbe-marat ... pe=44&sf=1
als budget geen rol speelt, is dit een logische keuze. Gaan ook relatief gezien lang mee ook als je achterop de fiets een hutkoffer meesleurt.
Ze zijn inderdaad wel wat duurder dan de rest... Dat weer wel.
Rose is alleen niet de goedkoopste, dus even zoeken kan zeker lonen. ( ik bespaar je nu zo even 15 euro)
https://www.bike24.de/p1845288.html
Hartelijke dank voor jullie reacties!

The heilige graal is het vinden van een band die goed terecht kan op gravel bospaden in zowel droge als natte omstandigheden en asphalt zonder noemenswaardige extra rolweerstand met een acceptabele lekweerstand. De levensduur is van secundair belang voor mij. Een schaap met 5 poten bestaat (nog) niet er zal ingeleverd moeten worden op het gebied van rolweerstand, lekweerstand en wat de prijs betreft "geld speelt geen rol" 😊

Op het lijstje staan nu Big Apple, Hurricane, vitoria Mezcal.
Ik verwacht dat de Metzals het beste presteren off road is XC georienteerd, wellicht met iets meer rolweerstand op asfalt.
Ben benieuwd wat de ervaring off road met de big Apple zijn
Verwacht dat de hurricane goed presteert op lichte gravel maar beperkt is in de modder.
_Peter_ schreef: ↑
za 17 mei, 2025 22:07
Rose is alleen niet de goedkoopste, dus even zoeken kan zeker lonen. ( ik bespaar je nu zo even 15 euro)
https://www.bike24.de/p1845288.html
De mondial heeft meer rolweerstand ten opzichte van de all motion heb ik ooit gelezen
Ik denk dat fietsen in modder hier het verschil maakt. In plaats van de Big Apple kan je nog de Big Ben kiezen, maar beide vallen bij modder door de mand. Met de andere banden, de Mezcal en de Hurricane, gaat dat net wat beter. De Mezcal is volgens mij 2.1 breedte en de Hurricane 2.0, misschien dat dat de keus makkelijk maakt.
Inderdaad. Juist voor de gravelpaden en modder etc gaan nopjes je helpen. De eerste optie die mij te binnen schiet is schwalbe CX comp. In had ze in 50-559 op een oude rigid mtb en deed ongeveer precies wat jij vraagt. Slim bandje. Veel waar voor je geld.

De vraag is in vergelijk met de huuricane; wat doet de rolweerstand op asfalt. Vermoedelijk is het verschil beperkt.
De Mezcal lijkt de beste band als je voor 80 % off road gaat.

https://bikepacking-adventures.com/vitt ... iederstand

De hurricane lijkt iets meer grib te hebben in nattigheid, dan de apple.

Om de vergelijking eerlijk te houden, ik rij met achter 50 mm 3,5 bar (maximum is 4 bar) om de rolweerstand te verkleinen.
Hoe ruiger het terrein dan zou de banden druk omlaag moeten waardoor er ook een grotere contact patch ontstaat. Dat die ik zelden afhankelijk van de lengte van het off road stuk,

Als vuistregel en voorlopige conclusie en om niet in een oneindige discussie terecht te komen zou ik nu hanteren
1) als 80 % off road en mtb achtige stukken dan mtb banden die Mezcals lijken perfect op de lopende stukken de bandendruk wat opvoeren.

2) Indien 80 % asfalt dan big Apple of hurricane dat zal sowieso een verbetering geven ten opzichte van de continental contact speed qua grip on en off road.
robgru schreef: ↑
zo 18 mei, 2025 16:37
2) Indien 80 % asfalt dan big Apple of hurricane dat zal sowieso een verbetering geven ten opzichte van de continental contact speed qua grip on en off road.
Klinkt stellig, maar is dat terecht wat de big Apple betreft. Ik vraag het me af.
De Big Apple is trouwens van dezelfde generatie lijkt het als de Kojak.. dus waarschijnlijk niet zo snel.. tenzij ondertussen ook een upgrade gehad, ik hou het niet zo nauwkeurig bij.
RianGeenen schreef: ↑
zo 18 mei, 2025 13:21
Ik denk dat fietsen in modder hier het verschil maakt. In plaats van de Big Apple kan je nog de Big Ben kiezen, maar beide vallen bij modder door de mand. Met de andere banden, de Mezcal en de Hurricane, gaat dat net wat beter. De Mezcal is volgens mij 2.1 breedte en de Hurricane 2.0, misschien dat dat de keus makkelijk maakt.
Heb de Big Ben Plus, onder een 26inch MTB welke eigenlijk overal komt. Dus ook dwars door de modder in het bos. Echt prima band, voor alle terreinen meer dan een jaar in gebruik. Genoeg grip op de weg op het land en door de modder. Wel de bandenspanning flink op peil houden.

Trek met deze fiets ook een fietskar voor allerhande doeleinden en ook daarmee heeft hij goede grip. En wat prijs betreft niet echt duur te noemen.
Biily Bonkers al voorbij gekomen? Ook een kanshebber denk ik