Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Adviesvraag - welke maat lowrider voor mijn voorvork - Forum Wereldfietser

Adviesvraag - welke maat lowrider voor mijn voorvork

Hallo wereldfietsers,

Ik ben een gevordere wereld-loper maar een nog hele groene, kersverse wereld-fietser.
Voor dat doeleinde heb ik op Marktplaats een mooie Cube Travel gevonden met mogelijkheid om op de voorvork een lowrider te installeren.

Initieel had ik een "acid front carrier fork lowrider" gekocht van de cube store, er stond dat hij op vrijwel alle modellen paste en ik heb ook nog dat merk, maar toen hij aankwam paste hij bij lange na niet. Helaas ging de communicatie met de webshop en de verwerking van het gerouteerneerde rack ook niet echt lekker.

Alleen kan ik nergens iets van een gids of algemene indicatie vinden van wat ik dan wel nodig heb. Mijn velgen zijn 29".
De afstand van de wiel-as naar het eerste bevestigingsoogje op de vork is 16.5 cm - ik probeer een foto toe te voegen.

Ik ben bezig met wat onderdelen er af halen/vervangen, vandaar die kromme draad!
Zou iemand mij verder kunnen helpen?

Bijlagen

Hier bijvoorbeeld van een veelgebruikt merk de tekening waarmee je denk ik weer verder kan, ik denk dat de meeste van Tubus wel gaan passen maar soms heb je gewoon pech.
https://www.tubus.com/fileadmin/user_up ... 6.0_01.pdf
De lowrider monteer je op het spatbordoogje en het oogje in de voorvork.
Bij onze Giant is dat 16 cm en daar past een Tubus op.
De spatbordstangetjes monteer je met een boutje en moertje weer op de lowrider, je moet ze hiervoor wel inkorten.
Als je deze racktime drager ziet, daar kan je alle bevestigingspunten van verplaatsen:

https://www.racktime.com/en/Front-it-carrier/074100-001

Of de Tubus Tara, heeft verschillende oogjes en ruimte voor afstelling:

https://www.rosebikes.nl/tubus-tara-low ... 72761&sf=1

Ik denk trouwens dat die drager die je gekocht hebt wel past maar dat je nog wat langer moet spelen met de bevestigingsmogelijkheden. Ik heb hier ook wel eens heel lang over gedaan terwijl ik toch wel over enig ruimtelijk inzicht beschik.
Hartelijk dank!

Peter, zo'n tekening maakt een hoop duidelijk...

DaVinci, ik lees bij de meeste 'Tubus' voordragers dat ze geschikt zijn tot 28" - en de rack die ik gekocht had (van cube) was bij nader checken toch ook 28" in plaats van 29". Is het nu zo dat je de meeste 28" dragers nog kunt aanpassen om op 29" velgen te passen of...? :shock:

Bij de drager die ik noemde, de 'acid front carrier fork' kon ik uberhaupt de drager niet zo gepositioneerd krijgen dat de schroefgaten zouden matchen met de bevestigingsoogjes op de vork - omdat de wielbeugel (heet dat zo?) niet verder kon zakken (de band zat dan "te hoog"). - ik heb hem niet meer dus kan nu ook niet dubbelchecken!

Het is wel een beetje een jungle in de wereld van baggagedragers... :P
Oké, het probleem zit dan in de bandenmaat. 29 inch is heel verwarrend, je hebt een velg van 622 mm, met een 40 mm brede band noemt men dat 28" en met een brede, bijvoorbeeld 55 mm band noemt men dat een 29".

Die racktime front it of de tubus tara big Apple passen om een brede band. Wat voor banden zitten er op je fiets?
Komt nog eens bij dat de fiets tweedehands is, en het exacte model bij de verkoopster ook niet bekend was. Misschien kan ik dat wel ergens opzoeken, maar ik ben een totale noob. :D

Dit is de bandenmaat: 29 × 2,25 57-622
Met giga noppen of gladde bandjes? Noppen worden niet meegenomen in de bandenmaat, dus een band met flink profiel is nog breder/hoger in praktijk. Die racktime heeft volgens de specificaties meer ruimte maar ik heb ze nooit in handen gehad, dus zeker weten doe ik het niet.
Er zitten forse noppen op (foto). Op de website van racktime zie je wel dat op de foto het rack redelijk strak om het spatbord heen zit. Hij zou denk ik wel moeten passen?

Een andere waarvan ik denk dat hij misschien past is de 'xlc lr-f02', gezien hij geen beugel heeft... die is ook voor 29".
linkje https://www.xlc-parts.com/nl-nl/p/xlc-l ... mat-73927/

Bedankt :D

Bijlagen

Ik weet niet wat je budget is maar Surly en Nitto maken voordragers die passen, dan heb je gelijk een drager waar je ook iets op kan zetten:

https://surlybikes.com/products/front-rack

Die xlc heb ik geen ervaring mee, er zijn hier anderen die beter weten wat kwaliteit is, het ligt er natuurlijk aan wat je er allemaal aan gaat hangen.
Die XLC ziet er leuk uit alleen zorgen de lassen voor verzwakking van het materiaal, en dat wil je liever niet. Daarnaast beschik je niet over een meerpunts bevestiging (2 noem ik een paar) dat maakt het geheel ook weer slapper.
Genoeg tara's op MP als je even geduld hebt denk ik.
Tubus Tara Big Apple, punt. Niet besparen op je bagagedragers, die hebben het zwaar te verduren en moeten gewoon goed zijn. Alsjeblieft niet die XLC doen, die zou wat mij betreft niet verkocht mogen worden. Gewoon slecht ontwerp. Voor de stevigheid heb je echt een verbinding tussen de twee kanten van een bagagedrager nodig (tenzij je een Tubus Duo monteert met bevestigingspunten aan de binnenzijde van de voorvork maar die heb je niet). Met twee losse helften komen er heel ongewenste krachten op die twee boutjes en hun schroefgaatjes te staan. Gewoon tijdens rijden op hobbelige ondergrond al, en helemaal mocht je een keer vallen of je met je tas ergens tegenaan rijden. En wat gebeurt er dan met je voorvork? In het beste geval ben je steeds boutjes opnieuw aan het aandraaien.