Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Saldo op OV-chipkaart - Forum Wereldfietser

Saldo op OV-chipkaart

Ik heb gisteren een treinreis gemaakt, fiets natuurlijk mee. Voor de fiets mee een apart kaartje uit de automaat gekocht. Ik deed voor het eerst met een nieuwe OV-chipkaart van de NS. Na me goed verdiept te hebben hoe dit alles werkt. Ik heb op een station op zo'n automaat € 150,- saldo opgeladen.
Heen van Baflo naar Almelo en terug van Oldenzaal naar Baflo. Drie verschillende maatschappijen: Arriva, NS en Blauwnet. Alles netjes aan een paaltje in- of uitgecheckt, ook bij het overstappen (Groningen, Zwolle en Hengelo). In de trein scande de conducteur m'n kaart. Niks aan te merken, in orde. Thuis ging ik de saldo op mijn computer controleren op https://www.ov-chipkaart.nl , het nummer van de kaart ingevoerd en het bleek dat er niks is afgeschreven! Ik stond perplex, heb ik (per ongeluk) gratis gereisd? Ging wel goed bij de conducteurs. Hoe kan dat?
Kijk vandaag nog eens, volgens mij duurt het een dag voordat een en ander verwerkt is.
Als je geen OV kaart met een abbonement of korting hebt, kun je tegenwoordig ook simpelweg inchecken met je bankpasje (of met je smartphone), bij alle openbare vervoer. En dat kan dan òòk doen als je recht hebt op leeftijdskorting.
Hoef je ook niet meer apart saldo te laden.

https://www.ov-chipkaart.nl/ovpay
Martin E. van Doornik schreef:
zo 04 mei, 2025 15:59
Voor de fiets mee een apart kaartje uit de automaat gekocht.
Het fietskaartje kun bij de automaat ook laden op je OV-chipkaart. Is goedkoper dan een apart kaartje.
Let wel dat bij de controle van de OV-chipkaart door de conducteur het even duurt voordat het fietskaartje voor de conducteur zichtbaar is. Eerst ziet de conducteur dat je ingecheckt hebt, en pas na een paar seconden komt het fietskaartje voor de conducteur zichtbaar. Niet alle conducteurs weten dit.... heb al een aantal keren een conducteur hierop moeten wijzen....
En voor wat betreft het fietskaartje: die koop je het gemakkelijkst (vind ik) in de NS app zelf. Zal dan alleen niet voor jou gelden, Martin, bij gebrek aan smartphone.
Ik koop altijd dat kaartje pas als ik met fiets en al in de trein zit, want soms besluit ik op het perron aangekomen niet meer te gaan doordat er plotseling problemen op het spoor zijn ontstaan. Je eigen kaartje krijg je a.h.w. ook weer terug omdat je op dezelfde plek uitcheckt. Of het kan ook voorkomen dat het zo druk is met fietsen, dat ik niet mee kom en ter plekke het plan omgooi.
Op deze manier houd ik dan dus die 8 euro in eigen zak ipv een nodeloze sponsor actie aan de NS.
Ik koop altijd dat kaartje pas als ik met fiets en al in de trein zit
Zo doe ik het ook, geen stress aan de voorkant en geen onnodig gedoe mocht er iets uitvallen.
Flix schreef:
zo 04 mei, 2025 16:35
Als je geen OV kaart met een abbonement of korting hebt, kun je tegenwoordig ook simpelweg inchecken met je bankpasje (of met je smartphone), bij alle openbare vervoer.
Inderdaad, dan hebben ze díe gegevens tenminste óók :? .
Voel me anders zo naakt of blindreizen zonder papieren treinkaart, geen idee wat er in een OV-chipkaart zit. Ik gebruik nooit de telefoon voor.
Ontving zojuist wel een boete van € 50 van de NS omdat ik vanwege de haast om te overstappen (fiets in liften en vrije fietsplek aan de andere kant van de Koploper) niet goed had ingecheckt op een paaltje. Mijn eerste keer. Een bankpasje werkt niet overal, in Baflo niet.
Je kunt bij de NS geld terugvragen:

https://www.ns.nl/klantenservice/verget ... geten.html
Frank schreef:
zo 04 mei, 2025 19:51
Je kunt bij de NS geld terugvragen:

https://www.ns.nl/klantenservice/verget ... geten.html
Ze doen daar niet moeilijk, is mijn ervaring.
Martin E. van Doornik schreef:
zo 04 mei, 2025 15:59
Na me goed verdiept te hebben hoe dit alles werkt. Ik heb op een station op zo'n automaat € 150,- saldo opgeladen.
Saldo?
Op mijn OV kaart staat geen saldo. Alle OV gebruik wordt automatisch afgeschreven.
Zo af en toe wijzing ik mijn gratis Flex Basis abonnement naar Flex om voordelig te reizen.
Dat is ieder moment weer terug te zetten naar Flex basis en het teveel betaalde krijg je keurig terug.
Voor wie niet vaak reist is dit een voordelige keuze.
Flix schreef:
zo 04 mei, 2025 16:35
Als je geen OV kaart met een abbonement of korting hebt, kun je tegenwoordig ook simpelweg inchecken met je bankpasje (of met je smartphone), bij alle openbare vervoer. En dat kan dan òòk doen als je recht hebt op leeftijdskorting.
Dan moet je wel vooraf je eventuele kortingen activeren. Dat kan alleen via de OVpay app (alweer een app op je telefoon). Reis je met verschillende betaalpassen? Voeg leeftijdskorting toe aan iedere pas .......
Flix schreef:
zo 04 mei, 2025 16:44
Ik koop altijd dat kaartje pas als ik met fiets en al in de trein zit, ..........
Hoe heb je dat dan met de poortjes? Dan heb je toch weer een kaartje nodig?
Niet voor de fiets, het poortje open je alleen voor jezelf.
Flix schreef:
Ik koop altijd dat kaartje pas als ik met fiets en al in de trein zit, ..........
Dan loop je het risico op een boete: "daarbij moet een e-ticket voor aanvang van de reis zijn aangeschaft. E-tickets die na aanvang van de reis zijn aangeschaft, zijn ongeldig"
Klopt. Maar je loopt wel meer risico's; de trein kan bv ook ontsporen.
Praktijk is dat er al nauwelijks wordt gecontroleerd op fietskaartjes, en ik moet 'm meestal actief aanbieden ter controle. Dan nog kan de conducteur moeilijk weten wanneer ik ben ingestapt, als ie me niet heeft gezien, wat bij de tegenwoordig drukte op veel stations vaak het geval zal zijn. Zelfs als ie de inchecktijd op mijn OV-kaart gaat vergelijken met het fietskaartje, en hij bv 10 minuten tijdsverschil ziet, zegt dat nog steeds niet of ik het fietskaartje vóór of ná instappen heb aangeschaft. Alleen als ie terug gaat rekenen, of als ie bv voor het volgende station komt controleren, zou ie de conclusie 'te laat' kunnen trekken.

Afijn, de botomline is dat ik netjes betaal voor de service die ik afneem. Denk niet dat iemand dan verder een probleem gaat maken. In ieder geval nooit gedoe mee gehad.
WillemT schreef:
di 06 mei, 2025 09:58
Flix schreef:
Dan loop je het risico op een boete: "daarbij moet een e-ticket voor aanvang van de reis zijn aangeschaft. E-tickets die na aanvang van de reis zijn aangeschaft, zijn ongeldig"
Wanneer begint de reis? Zodra je incheckt? Zodra je het perron betreedt? Of als de fluit klinkt en de deuren sluiten? Of als de trein zich in beweging zet? Zal vast wel ergens gedefinieerd zijn in de documenten van NS maar in de praktijk zijn de conducteurs niet zo pietluttig (behalve misschien als je een aspirant of hoe heet dat treft) en kun je rustig je fietskaartje met je telefoon kopen zodra er geen weg terug meer is.
Jullie moeten allemaal aan de ligfiets, dan kun je namelijk niet meer met de fiets in de trein en is het probleem opgelost. Overigens kun je in de Duitse boemels ook nadat je ingestapt bent een kaartje kopen (vooropgesteld dat de automaat in de trein het doet) en daar mag je ligfiets wel mee.
Als je bij NS een boete hebt gekregen zou ik sowieso bellen om je situatie uit te leggen. Naar mijn ervaring is NS best wel coulant en het verbaast me dat de conducteur je een boete geeft enkel voor niet inchecken terwijl je wel een geldig fietskaartje hebt.

Makkelijkste is om fietskaartjes te kopen in de app of website en die inladen op de NS app op je smartphone. Op je OV-chipkaart stel je het zo in dat er automatische incasso wordt gebruikt dan laadt de kaart zelf op als je saldo te laag wordt. Op die manier heb je de automaten niet meer nodig en verlies je dus ook geen tijd.
Fytsreizger schreef:
ma 05 mei, 2025 22:19
Flix schreef:
Hoe heb je dat dan met de poortjes? Dan heb je toch weer een kaartje nodig?
Tijdens mijn treinreis van Baflo naar Twente ben ik geen poortjes tegengekomen. Groningen Hoofdstation heeft er geen en in Zwolle ging ik alleen maar overstappen. Almelo en Oldenzaal ook geen poortjes.
Inmiddels een mail (noreply) van NS ontvangen, men heeft mijn reis gecorrigeerd naar een schatting, de "vergeten" traject tussen Zwolle en Groningen is weer goed gemaakt.
Ik vind de overstaptijden veel te kort. Liever minimaal 10 minuten tussen alle treinen. Ik loop niet lekker maar fiets wel goed! De langzame liften, het was even zoeken naar een vrije plek in de trein, soms moest ik ondanks de bezwaren van het NS-personeel over de perrons fietsen! Hard lopen doet pijn.
Ik gebruik nooit apps op mijn telefoon. Batterij leeg? Probleem.
Maar wat is de NS verdraaid moeilijk online te bereiken. Kan niet bellen en alleen nog wel briefpost.