Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Gevraagd: gebruikte vakantiefiets voor beginner, 62 à 63 cm - Forum Wereldfietser

Gevraagd: gebruikte vakantiefiets voor beginner, 62 à 63 cm

Hallo fietsers,

Als beginnende "wereldfietser" en nieuweling op dit forum ben ik op zoek naar een goede gebruikte vakantiefiets. Het is de bedoeling om eerst wat langere toertochten te maken en na verloop van tijd een vakantie van meerdere dagen met bagage. Kamperen is niet de bedoeling, overnachten bij B&B's wel. Ik ben nog niet zo thuis in het fietsenwereldje, maar zie vaak merken als Koga, Santos, etc. voorbij komen, de verschillende types zeggen mij nog niet zoveel, maar in die richting zoek ik het wel.

Op Marktplaats zie ik verschillende aanbieders langskomen, maar ook met niet altijd positieve recensies, daarom probeer ik het maar eens op deze manier.

Dit is mijn wensenlijstje:
- framemaat 62 à 63 cm
- herenmodel
- geen racebocht of recht stuur
- budgetindicatie: € 1500 (lager mag altijd)
- voorkeur voor Noord-Nederland (of midden van het land)

Hartelijke groet,
Gerrit
Welkom, Gerrit!

Leuk plan! :)

Wat je vraag betreft: bereid je voor op een grote hoeveelheid meningen, waarvan sommige tegengesteld. De kans dat je daarna het zicht op het bos door alle bomen kwijt raakt is behoorlijk groot.

Mijn advies: begin gewoon met een niet te dure fiets die jij aantrekkelijk vindt en ga daarmee lekker veel fietsen. Pas dingen aan naar bevind van zaken. Dat is de enige manier om erachter te komen wat voor jou werkt.

Lezen en bekijken wat anderen leuk vinden kan heel inspirerend zijn, maar als er ergens geen universele waarheid is dan is het wel bij fietsen.
Een nieuwe fiets kan natuurlijk ook. Wat is het oordeel over bijvoorbeeld een Cube Kathmandu?

Prijstechnisch lijkt dat binnen het budget te passen en dan kan hij ook helemaal op maat afgesteld worden.
Voor dat geld kun je ongelooflijk veel kanten op. Tenzij je er goed kijk op hebt is nieuw kopen en daarmee lekker op weg een prima optie.

Het stickertje op de onderbuis zegt voor een gebruikte fiets niet zo veel.
Niet zo duidelijk zie ik nu, ik bedoel dat een gebruikte fiets kopen zonder veel kennis van zaken best een risico met zich meebrengt, en dat dat daarom nieuw wellicht een beter idee is. En, best wat opties.

Binnen Cube zou ik eerder de Nulane bekijken ivm de vaste voorvork. Vergelijkbaar vind je ook bij Stevens, trek, koga, sensa etc.

En vergeet de framemaat in cm. Met een aflopende bovenbuis kun je veel lager uitkomen. Ga uit van je lichaamslengte (verhouding, voorkeur), bij het ene merk kom je dan op X cm, bij het andere bijvoorbeeld op XL.
Grandonneur schreef:
wo 30 apr, 2025 09:47
(...) dat een gebruikte fiets kopen zonder veel kennis van zaken best een risico met zich meebrengt, en dat dat daarom nieuw wellicht een beter idee is. (...)
Daar heb je gelijk in, maar dat geldt ook voor een nieuwe. Ook al is dat een ander risico.

Met weinig ervaring zou ik beginnen met een degelijke tweedehands voor een kleine prijs. Dan heb je een bruikbaar startpunt, en voldoende budget om hem, op geleide van je ervaringen, helemaal naar je zin te maken. En bevalt 'ie helemaal niet dan gaat 'ie weer terug op Marktplaats en schrijf je er ook weinig of niets op af.

Bijvoorbeeld deze Giant. Daar kun je je toch geen grote buil aan vallen, zou ik denken:

https://www.marktplaats.nl/v/fietsen-en ... -en-netjes

Afbeelding
Waar komt de wens van framemaat 62-63 cm vandaan? Als je erg groot bent cq je een binnenbeenlengte hebt van meer dan 95 cm worden de tweede hands opties snel minder. Als je dit gewent bent van "vroeger" zou ik deze maat even loslaten en snel reageren op de Koga die net op het forum wordt aangeboden. (ps mijn eerste vakantiefiets had een framemaat van 64 cm, met een binnenbeenlengte van 90 cm kan ik inmiddels met een framemaat van 60 cm prima uit de voeten.)
Dank voor de goede adviezen! De 62 à 63 cm komt van een rekenmethode die ik met wat googelen tegenkwam. Ik ben 1,95m, binnenbeenlengte is 92-93 cm. Zo kwam op die framehoogte uit.
Gerrit_H schreef:
wo 30 apr, 2025 22:14
Dank voor de goede adviezen! De 62 à 63 cm komt van een rekenmethode die ik met wat googelen tegenkwam. Ik ben 1,95m, binnenbeenlengte is 92-93 cm. Zo kwam op die framehoogte uit.
Dan zou een maat groter wellicht nog beter passen. Ter informatie en referentie: mijn binnenbeenlengte is 89 cm en mijn vakantiefietsen zijn 63-64 cm, center-to-top gemeten.

Deze Gazelle is 64 cm:

Afbeelding
Ik heb anderhalf jaar geleden een 62 cm VSF T100 gekocht. Deze wilde ik ombouwen naar Rohloff, maar dat is er niet van gekomen en dat komt er ook niet meer van.
Dus deze is te koop. Nieuw zoals deze uit de winkel is gekomen, niet op gefietst.
Het is model 2023, met 3 x 9 versnellingen, vanaf model 2024 heeft deze 2 x 9 versnellingen, geen vooruitgang in mijn ogen.
Specificaties: https://www.fahrradmanufaktur.de/de/kat ... 1-946-2023.
Kost nu in de winkel iets van 1200 euro, ik wil er graag 850 euro voor hebben.
Het is een degelijke basic fiets, met een CrMo stalen frame. Versleten onderdelen zijn na verloop van tijd natuurlijk altijd te vervangen door betere.
VSF T100.jpeg
Gerrit_H schreef:
ma 28 apr, 2025 10:32

Dit is mijn wensenlijstje:
- framemaat 62 à 63 cm
- herenmodel
- geen racebocht of recht stuur
- budgetindicatie: € 1500 (lager mag altijd)
- voorkeur voor Noord-Nederland (of midden van het land)

Hartelijke groet,
Gerrit
PB verstuurd voor een optie op marktplaats.
Niet mijn fiets trouwens.