Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Fietsonderbroek - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

Fietsonderbroek

Ik zou het vooral zoeken in de basishouding, je kan wel van zadel en zadelpositie wisselen, maar als je niet goed op de fiets zit blijf je problemen houden. Met de klachten die je nu hebt denk ik aan een te smal zadel of te ver voorop het zadel zitten, dus misschien staat je stuur te ver weg?
Als je 40km per dag gaat fietsen en je zo veel last van je zadel hebt is een simpele bike-fit wel een goed idee, want het is erg lastig om dat soort problemen via het forum op te lossen. Of maak eens een foto van jezelf op de fiets (van de zijkant), als er grote problemen zijn met de zithouding is dat meestal wel te zien.
_Peter_ schreef:
vr 04 apr, 2025 12:54
Als je na nog geen 7 km op een leren zadel al pijn hebt dan wordt het tijd eens onderzoek door een arts uit te laten voeren, want dan klopt er gewoon iets niet. Een meting bij een fietsenwinkel met verstand van zaken kan ook helpen maar iedereen met een beetje gezond gestel moet die 7 km zonder problemen kunnen fietsen, dat is ten minste mijn mening.
Bij dat brookszadel was het wel echt extreem. Ik heb intussen 4 zadels geprobeerd. 3 daarvan gingen opzich wel prima maar ze bleven toch niet echt lekker zitten. Mijn huidig zadel geef ik de meeste kans op slagen. Doorheen de afgelopen dagen zit ik er steeds beter op. Enkel de eerste paar dagen was het wat lastig.

Ik was tijdens het testen van het brookszadel ook opzoek gegaan naar reviews daarover. Ik vond dat er toch ook heel veel mensen er echt niet op konden zitten.
Met de pijn die ik ervaarde hield ik het zeker geen 1000km vol.
ErikB81 schreef:
vr 04 apr, 2025 17:12
Ik zou het vooral zoeken in de basishouding, je kan wel van zadel en zadelpositie wisselen, maar als je niet goed op de fiets zit blijf je problemen houden. Met de klachten die je nu hebt denk ik aan een te smal zadel of te ver voorop het zadel zitten, dus misschien staat je stuur te ver weg?
Als je 40km per dag gaat fietsen en je zo veel last van je zadel hebt is een simpele bike-fit wel een goed idee, want het is erg lastig om dat soort problemen via het forum op te lossen. Of maak eens een foto van jezelf op de fiets (van de zijkant), als er grote problemen zijn met de zithouding is dat meestal wel te zien.
Of ik bij 40km zoveel last ga krijgen weet ik niet.
De vraag naar een fietsbroek was vooral als back-up. Want moest ik onderweg echt te veel last hebben, dan kan een fietsbroek toch iets van verlichting brengen. Ook al is dat niet de definitieve oplossing
Er zijn zeer zeker fietsers die echt niet op een lederen zadel kunnen zitten, maar dat zegt evenveel over die mensen als over zo'n zadels. Dat zegt dus totaal niets.
Er zijn hier ook tig aantal (wereldfietsers) die geen ander zadel willen dan een lederen zit.
Maar gelukkig heb jij naar eigen zeggen een zadel gevonden met een grote kans op slagen.
Over welk zadel gaat het dan?
Ed kettingvet schreef:
za 05 apr, 2025 23:20
Er zijn zeer zeker fietsers die echt niet op een lederen zadel kunnen zitten, maar dat zegt evenveel over die mensen als over zo'n zadels. Dat zegt dus totaal niets.
Er zijn hier ook tig aantal (wereldfietsers) die geen ander zadel willen dan een lederen zit.
Maar gelukkig heb jij naar eigen zeggen een zadel gevonden met een grote kans op slagen.
Over welk zadel gaat het dan?
De sqlab 612. Ik vond dat een te duur zadel om te proberen. Maar kon het aan een mooie prijs tweedehands kopen.
Vaude fietsonderbroek met t pad vind ik het fijnste. Echter mijn terry fysio gt zadel zorgde er vooral voor dat ik geen pijnlijke zitbotjes kreeg op lange afstanden.. en daar had ik voorheen heel veel last van met weinig zitvlees ;)
Ik ben uiteindelijk zonder fietsbroek vertrokken. Het leek mij het beste om te doen na de antwoorden op dit topic. Gewoon even doorbijten moest het slechter worden in de hoop dat het daarna weer beter wordt.
Ik heb wel altijd gemerkt sinds ik dit zadel heb, dat ik heb beste erop zat met een jeansbroek. Dus ik heb de afgelopen 2 dagen met een jeansbroek gefiets.

En eigenlijk ging het allemaal prima. Heb een beetje last gehad maar zeker geen echt pijn. Zo nu dan en heel eventjes van het zadel was voldoende om alles aangenaam te houden.
Ben dus blij dat ik geen fietsbroek gekocht heb.

Van het zadel ben ik ook "tevreden". Daarmee bedoel ik dat ik het goed genoeg vind om het erop te laten zitten. Echt nog op zoek gaan naar een ander en beter zadel vind ik niet nodig.
Zoals ik al vermeld had maak ik ook geen extreem lange tochten (Voorlopig toch. En moest het zijn dat er toch een langere toch aan zou komen dan zou ik het ook wel doen met mijn huidig zadel.

Bedankt voor jullie kijk op mijn situatie.
Dat is toch een echte troef van dit forum.
Het gaat om een bakfiets. Hoe zit dat met de geometrie wat betreft de ideale positie om alle kracht optimaal uit je benen te halen. Bekijk ik de zadels die standaard bij die fietsen geleverd worden zal je heel veel zadels moeten proberen.
WimB schreef:
zo 13 apr, 2025 10:54
Het gaat om een bakfiets. Hoe zit dat met de geometrie wat betreft de ideale positie om alle kracht optimaal uit je benen te halen. Bekijk ik de zadels die standaard bij die fietsen geleverd worden zal je heel veel zadels moeten proberen.
Mijn fiets is geen bakfiets. Maar mijn vriendin fietst wel met een urban arrow bakfiets. Elektrisch aangedreven.
Daar zit een selle royal zadel op. Maar ik weet niet welke. Die zit goed genoeg voor mijn vrienden.
De zithouding is wat vreemd eigenlijk. Want de trappers staan verder naar voren als bij een andere fiets. Je zit er dus wat achterover op.
Dat fietst eigenlijk wel prettig voor die bakfiets.